Főoldal » DCC, Modellbemutató, Modellvasút, Tippek-Trükkök

Tomix síntakarító

crash 2008 július 1 3 megjegyzés

Korábban kifejtettem, hogy a kosz, és a vasútmodellek milyen ellenségei egymásnak, és hogy ez kiváltképp igaz az N-es, DCC-vel üzemelő rendszerekre.

Sokáig kerestem a megoldást, hogyan lehetne elérni, hogy a vonatok ne akadozzanak a síneken áramszedési problémák miatt. ilyen problémák miatt is került nálam a Roco vágányzat selejtezésre, és adtam némi bizonyítási lehetőséget a Kato Unitrack rendszerének. Amikor a Unitrack-et rendeltem, beraktam a kosárba a Tomix tisztítóvagonját – adva egy esélyt a bizonyításra.

A tisztítóvagonban függőlegesen egy villanymotor van beépítve, amely tengelyére három, tisztítófunkciót ellátó eszközt lehet csatlakoztatni. Alapban egy komresszor-lapát van felszerelve, amely porszívóként működik, és a kocsi belsejében kialakított részbe gyűjti a pályáról felszippantott szennyeződéseket. Tapasztalataim alapján mondhatom, igen jól teljesít – el sem tudtam ez előtt képzelni, hogy “ekkora mocsok” lehet a sínjeimen.


A porszívó funkció helyett lehet egy adapter segítségével felszerelni a sínradírokkal megegyező anyaggal (fémszemcsékkel dúsított gumi) borított tárcsát, ami a keményebb szennyeződések eltávolítását hivatott szolgálni. Kipróbáltam, valóban hatékony dolog, azonban egy dolgot meg kell említenem kontra gyanánt: én két, közepes teljesítményű mozdonnyal üzemeltettem a vagont, és többször elakadt a szerelvény – ezt főleg a sínek illesztésénél tapasztaltam, illetve a váltókon való áthaladáskor.


Van lehetőség egy másik tárcsa alkalmazására is – ez szövettel borított. Van egy tartály a kocsiban, amelybe a sín tisztítására használatos folyadékot tölthetünk (pl. alkohol), és ezt menet közben, lassan a sínre adagolja. A szövetborítású tárcsa ezt a folyadékot használva tisztítja a vágányokat.

Ezen forgó tárcsák mellett van lehetőség egy kefe felragasztására a kocsi aljára. A motorral átellenes oldalon kell felragasztani – a kefe öntapadós – és a nagyobb szennyeződéseket hivatott a sínről eltávolítani. Teljesen jó, azonban ha ez fel van rakva, akkor igencsak erős mozdonnyal kell húzni a kocsit, mert a kefe szárai beleakadhatnak bármibe a pályán – sínillesztés, váltó szívdarab, de legkönnyebben a csúcssín és a tősín közé szorulhat be. Azonban hasznos, mert megfelelő irányba járatva a kocsit letolja a pályáról azon nagyméretű szennyeződéseket, amelyek a porszívó-részt eldugíthatják, csökkentve annak hatékonyságát.

A kocsit az aljára ragasztott kefével porszívó üzemmódban szoktam használni – nekem teljesen bevált, és ha ezzel kombinálva a mozdonyok kerekét üzembe állítás előtt az arra való tisztítókefén megjáratom, akkor szinte nem lehet a DCC üzemben koszból adódó üzemzavarokat észlelni.

A kocsi analóg, de lehet hozzá DCC panelt rendelni, és így dekóder építhető bele.

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    Marcell mondta:

    Sziasztok!

    H0-ásban nincs valami hasonló jármű?

    Üdv Marcell

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    De van… azt egy német cég gyártja, és 100-200 Euró körül van az ára.

  • avatar
    Marcell mondta:

    Asszem egyenlőre maradok az ecsetnél!

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.