Főoldal » Fotósuli, Vonatfotózás

7+1 gyorstipp kezdő vonatfotósoknak

Benbe 2008 szeptember 8 5 megjegyzés

A fotósulik, fotós mestertankönyvek, de sokszor még a legnagyobb fotóművészek is, ha megúszhatják annyival, akkor a blende, a záridő, az ISO érzékenység és a fókusztávolság magyarázatával kezdik, és fejezik be. Ennek kellemetlen hozadéka, hogy a fotózással ismerkedő máris a számítástechnika egyik ágának könyvelte el a gépektől egyébként független, nagyonis emberi fotográfiát. A technikát hasznos uralni, egy bizonyos szinten túl már nem lehet gondolkodni egy kép technikai megvalósíthatóságán, hanem csinálni kell. De sem a fotóművészet, sem az alkalmazott fotózás nem a technikáról szól. Persze mi sem könnyebb, mint képernyőre ültetni egy fényképezőgép használati útmutatóját. Olympus E-3 kereső információs sáv

1. Ne törjünk nagyra!

A legnagyobb, igényes vasútfotókkal foglalkozó portálon a fönnállásának hat éve alatt 23 Editor’s Pick született csak, vagyis 23 fotótól esett le egybehangzóan a szerkesztőség álla. Igaz, hogy a Főszerkesztői Választásnak fordítható c elnyerése ma már nehezebb, és igazán eredeti képet igényel, de így is remekül példázza, hogy nem lehet egykönnyen a legjobbá válni még egy olyan szűk területén sem a fotográfiának, mint a vonatfotózás. A tanulás folyamatos, és ebben a gyorstalpalóban ahhoz szeretnék segítséget adni, hogy viszonylag gyorsan készíthess olyan képet, amelyik már elmegy. Nem lebecsülendő dolog ez, hiszen egy korrektül elkészített mozdonyfotónak vagy száz ismérve van, és ritkán sike mindüket fölmutató képet készíteni. Rossz fotót készíteni nem művészet. Ezt értem egyfelől úgy, hogy rossz fotót lőni találom is lehet (mint hüje rendőrt a viccben), de úgy is, hogy a fotózás technikai és esztétikai hagyományait nekifutásból fölrúgni még nem művészet. Bár ha megfelelő komolysággal é médiában csinálod, akkor polgárpukkasztásnak még nevezhető, de nem művészet. Egy ros fotó neked persze tetszhet, hiszen benned fölidézi azt, amit a valóságban átéltél a kép készítése közben; másban viszont e nélkül a tapasztalat nélkül kell a fotóddal fölidézni a valóság képét, ezért nagyon fontos az, hogy a kép működjön. A JPEG, mikor kijön a gépből mindig igaz, de a hitelesség nem elég. Nem a helyszínelőknek készül a kép, hanem a szépre nyitott közönségnek. A jó kép egyszerű, pont ezért működhet. A saját sztárságom, hírem érdekében misztifikálnom kellene a fotózást, ehelyett azt mondom: bárki képes fantasztikus fotókat készíteni, ha ez a célja. Ha megelégszel a gyeng képpel, akkor gyenge képet is fogsz készíteni! Kisebb öröm csöppet sem kevesebb meló árán. A fotózás nem nehéz, akkor megy jól, ha jól szórakozol közben. Én pedig minden trükkömet kifecsegem. Először néhány nagyon egyszerűt!

egyszerűen egy tökéletes technikájú kép egy Bobóról és egy hosszú tehervonatról (amely jól látszik a fotón) egy olyan mellékvonalon, amelyet azóta be is zártak.

Egyszerűen egy tökéletes technikájú kép egy Bobóról és egy hosszú tehervonatról (amely jól látszik is a fotón) egy olyan mellékvonalon, amelyet azóta be is zártak

a fehér beton és az erőteljes, felhőtlen ég viszi el a képet.
A fehér beton és az erőteljes, felhőtlen ég viszi el ezt a képet. A fényeket leszámítva tehát a fotó teljesen minimalista.

2. Süsse a Nap a vonatot!

Az átlagos vonatfotónál áthághatatlan alapszabály, hogy a vonat elejének és felénk eső oldalának naposnak kell lennie. Ellenfényben, oldalfényben is lehet ugyan szépet alkotni, de az trükkös, több cikket is megérne. Ezért kezdőként ettől a szabálytól nem ajánlatos eltérni! A félfényben levő járművön az árnyékos rész nagyon sötét, elvesznek a részletek, és főképp a színek. A vetett árnyékok többnyire kékes árnyalatot kapnak és fakulnak. A napos részhez képest a szemünkkel csak kis kontrasztot érzékelünk, a fényképezőgép viszont drasztikusan elválasztja az árnyékokat a direkt fénnyel megvilágított felületektől.


Az igen távol levő témánál nem feltűnő, hogy az oldala enyhény árnyékos. Mivel az enyhe felhőzet miatt a fények lágyak, nem kiugró a különbség. Ráadásul a napos elejű csereszekrényekkel nem csak a dobozoknak van ritmusa, de a fénynek is. Ez egy összezárt kocsikból álló személyvonatnál nem működne.
Figyeljük meg a kompozíciót is! A vasúti téma (vonat+viadukt) tömege a kép alján van, tőle jobbra és balra is zöld foltok, amelyek nem vonják el a tekintetet. Még a távvezetéki oszlop is beleolvad a zöldbe, de egyébként is “jó” helyen van a vonathoz képest.

Az ellenfényben készült képeknél is lehet a felénk eső oldal napos vagy árnyékos, a homlokfelület mindig árnyékos. Ilyenkor a kontraszt még erősebb, a legtöbb digitális fényépezőgép által átfogható fényességtartományon kívül esik, így ilyenkor a fénymérő választ: a napos oldalt tartja meg ?jó fényességűnek?, ilyenkor a vonat homlokfala értékelhetetlenül sötét, vagy a homlokfalat, amikor viszont az oldalfal túl világos. Mindkét esetben a nap csillog, színes korongokat, ún. ?flare?-eket vet a lencsén és a legszebb kék ég is odavész. Az ellenfényes képek többnyire lehangolóak, laposak, kihaltak, mintha egy atombomba utáni tájat kaptunk volna lencsevégre.

  • Ha mindenáron le szeretnél fotózni valamit, ami oldalfényben érkezik, fotózd igazán messziről! Ilyenkor nem csak, hogy kevésbé feltűnő az árnyékos orr vagy oldal, de a túlnyomórészt napos táj miatt az összhatás kellemes, az oldalfényt elleplező technikaválasztás pedig izzadtságszagtól mentes lesz. Ehhez persze szép, tágas fotóhely kell.
  • Az ellenfényből érkező vonatot próbáld a napos oldaláról, 90°-os szög alatt, tehát teljesen oldalról lefotózni! Ehhez is olyan fotóhely kell, ahol messzire lehet menni a pályától és a rálátást nem takarják a fák – ilyenek a szántóföldek, legelők, amik az alföldi és hegyvidéki vonalakon egyaránt előfordulnak még a legkegyetlenebbül elakácfásodott vonal mentén is.
  • A dombvidéki vonalakon a patakok medre, a hegyvidékieken a hosszabb, kevésbé meredek vonalvezetés, az alföldieken pedig a hajdani tulajdonosi-földesúri érdekek miatt gyakoriak az éles ívek, ?S?- és visszafordító-kanyarok. Részletes térképről vagy a nemrég egész Magyarországon frissült Google Maps műholdképről ezek földeríthetőek, így bármely vonat a nap felé ?fordítható?. Kicsit ehhez is utazni kell, de általában nem olyan sokat, hogy a szüleid ne engedjenek el oda (ha még meghatároznak ilyeneket). Sokat segít egyébként a szülők meggyőzésében, ha térképen pontosan meg tudod mutatni, hogy hová készülsz suli után! (http://maps.google.com/maps? client=opera&q=acsa&ie=UTF8&oe=utf-8&ll=47.788046,19.37233&spn=0.020991,0 .053&t=h&z=15)
  • A pályának két oldala van, a vonatok két irányban mennek rajtuk, így bárhol, bármikor fotózhatsz – legfeljebb nem az első vonatot, ami jön. A rossz irányból jövő vonat lekapásáról érdemes lemondani, vagy csak dokumentumként jól eldugni a képet – hidd el, a topicokban többre fognak becsülni, ha csak kevés, de jól sikerült képet teszel közzé, mintha minden nap meglenne az összes, a faludon áthaladt Bzmot, de jórészt ellenfényben, rossz fotóhelyen!
  • Minden fotóhely jó az év valamelyik szakában valamelyik napszakban! Még észak felé haladó vonatot is lehet teljesen naposan fényképezni, de csak nyári hajnalokban és estéken. Megéri kivárni!
  • Ha már jó a nap, igyekezzünk olyan pályaszakaszt keresni, ahol nem vetül semmilyen árnyék a vonatra! Kerüljük a rögtön a sinek mellett növő fasort, gazokat, a perontetőket, bevágások árnyékait! Sokkal szebb az egységesen napos felület, mint az alaktalan pacák szabdalta!

3. Kerüld a kiégést és a bebukást!

Ellenfényben, fátyolos, zárt felhőzetnél, hegyek, erdősávok árnyékában, a reggeli és alkonyati alacsony napállás mellett, ha látszik a képen az ég, gyakran előfordul, hogy a felhők, a kék, rózsaszín, szürke árnyalatok helyett egyöntetű fehérésget kapunk. Ez azt jelzi, hogy a fényképezőgépünk elvakult: a fotón ?helyes fényességűnek? beállított vonathoz képest az ég túl világos volt, arról semmiféle információt nem őrzött meg. Ez nem csak, hogy nem szép, de már a hitelesség is oda, hiszen a valóságban volt ég, de a fotón már nincs. Ezért az ilyen helyzeteket meg kell előzni. Az ellenfényt el kell kerülni, de a kiégés ellen alapvetően van mit tenni.

  • Minden fényképezőgépen van ún. expozíció-korrekció: ezzel beállíthatjuk, hogy a fényképezőgép az őszerinte ideálisnál sötétebb vagy világosabb képet készítsen. -1, -1,5 FÉ (fényérték, exposure value) beállításával már általában megjelennek a tónusok az égen, a sötétebb vonat pedig, ha elég alacsony ISO-érzékenységet használtunk, utólag világosítható (erre sok különböző módszer van, és eleinte közel sem lesz tökéletes a kép, de még mindig jobb, mintha a fele hiányozna). Ilyenkor célaszerű a legjobb minőségű képet lementeni.
  • Csökkenthetjük a kiégés látványosságát, ha a képbe kisebb részben komponáljuk bele az eget. Ehhez jó, ha magasabbra megyünk, így a vonat felé lefelé kell fordítani a fényképezőgépet. Ha van a közelben hegy, akkor erős teleobjektívvel fotózva a heggyel kitölthetjük a teljes hátteret, így ég egyáltalán nem szerepel a fotón. Ilyenkor jöhet jól a szinte teljesen zárt erdőben haladó sínpár is: ha annyira nem zárt, és a mozdony homlokfalán kívül már valami látszik a vonatból, de az eget javarészt kitakarja, akkor a kiégés ismét nem túl zavaró.

4. Legyen tiszta a kép!

A kép alapvetően három képsíkra bontható, előtérre, a téma síkjára és háttérre. Nagyon fontos, hogy mindhárom képsík jelen legyen a fotónkon, mivel az előtér vagy a háttér hiányát negatív térként értelmezi a szemlélő, és a hiányból kiindulva kezdi a fotó értelmezését. Ha már van előtér és háttér, akkor csak arra vigyázz, hogy ne nyomják el a témát. Ne takarjanak ki jelentős darabokat a vonatból, ne legyenek túl bonyolult mintázatúak, túl tarkák, túl kuszák. Egy kusza háttér (mondjuk egy elektromos távvezeték-dzsumbuly) könnyen hazavághat egy képet, ha az a kép egyébként nyugodt, sima, puha vonalú hátteret kívánna. Más képnél persze megfelelően fotózva kihasználható a kábeldzsumbuly, de ez megint gyakorlott Látást igényel.

  • Keresd az egyszerű háttereket, mint a legelőkkel, erdővel, szántófölddel borított domboldalak, vagy a távoli falvak. Az előtér ugyanolyan fontos: kerüld a szemetes, gazos dzsumbulyokat! Jobb egy szép, de takaró kultúrfajból való bokor, mint egy mocskos, de kevésbé takaró parlagfű-telep!
  • Ha cserjesáv fut a pálya mellett, intézd úgy, hogy a mozdony, az első kocsinak legalább a fele és egy fél kocsinyi távolság a mozdony előtt tiszta legyen! A felsővezetéki oszlopot is mindig az első kocsi belsejébe helyezd, az ablakos részre, ott természetesen hat! Ne legyen feltűnő növény vagy oszlop közvetlenül a mozdony előtt, mert úgy néz ki, mintha éppen föl készülne kenődni rá! Vigyázzunk a pálya mögötti fákkal, oszlopokkal is, nehogy összekeveredjen a síkban, ami a vonathoz tartozik és ami a pálya része!
  • Kerüld a félbevágott házakat, de a vonatokat kocsiközépnél vágva futtassd ki a képből!
  • Egy szép, rendezett tölgyerdő közelről fotózva is remek háttér, de az erdő egy növénytársulás, szintekkel, lehullott levelekkel, színekkel, amelyben az ott élő növények rendezetten, szabályokat követve nőnek! Egy akácerdő ilyen formában inkább fásszárú gyomokra emlékeztet, nincs nála gusztustalanabb természetes háttér!
  • Minden más szempontból is törekedj a tisztaságra! Hiába a szép napsütés, különleges téma és minden igyekezet, ha a témával verseng a háttér, csúnya az előtér, a vonat jórészt takarásban van, és általános a kuszaság!

5. Próbálkozz az alapformákkal!

Gondolnánk, hogy ahány fotó, annyiféle, ebben a gyorstalpalóban mégis arra törekszem, hogy megmutassam, hogyan mehess biztosra. Kialakult ugyanis néhány jól bevált képtípus, amit gyakorolva, majd később tőlük egyre jobban elszakadva, rá lehet érezni a vonatfotózásra. Nem véletlenül a most következők ugyanis a leggyakoribb kompozíciók.

6. Mozogj!

Még egyetlen állomás, állomásköz is rejthet komoly lehetőségeket, ezért ha teheted, minél több helyről fotózz! Az ugyanolyan képek unalmasak, még ha egyszer kék, egyszer piros mozdony is szerepel rajtuk. A mozgás abban is segít, hogy az első látásra nehezebb vagy rosszabb helyekből is kénytelen legyél kihozni valamit – ugyanis nem minden jó fotó és fotóhely kínálja tálcán magát! Egyetlen vasútvonalon, mint a Székesfehérvár-Tapolca is rengeteg lehetőség adódik. Ugyanakkor ennek a tanácsnak az ellenkezője is igaz: ha beálltál egy fotóhelyre, lehetőleg addig ne hagyd ott, amíg el nem készítetted a fotót (és jól is nem sikerült)! Korán föladni haszontalan, hiszen az addigi várakozás kárba vész, az esetleges nehezebb helyzetből nem sikerül tanulni, ráadásul értékes vonatokat lehet elszalasztani fölösleges sétálgatással!

7. Használj IrfanView-t!

Az ingyenes képnézegető programmal sok képjavítást egyszerű megcsinálni. Batch conversion menüpontjával egyszerre méretezhetsz át sok képet (de az eredetiket mindig tartsd meg!), így könnyebb föltölteni őket a fórumba. Elintézi a feliratozást is. Az Auto adjust colors menüponttal általában jó eredményeket lehet elérni a kontraszt, a színek és a sötétség/világosság beállításában. Érdemes kísérletezni!

+1. Nézzegess sokat (jó) (vonat)fotókat!

A vasútfotózás mainstreamje nem merül ki az index V43-topicjában, sőt. Később lesznek honlapbemutatók, most csak linkek szintjén néhány honlap, amit érdemes megnézni:

Talán mondanom sem kell, hogy mások munkáiból (hibáiból és ötleteiből) mennyire sokat lehet tanulni. A megfelelő források kiválasztása pedig segít a szemlélet és látásmód formálásában. A fenti honlapokról remekül bele lehet tanulni az igényes vonatfotózásba! Jó fényeket!

4 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 5 (4 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


5 megjegyzés »

  • avatar
    crash mondta:

    Nagyon tetszik!

  • avatar
    nygma mondta:

    Nagyszerű cikk. Szerintem nagyon szükség volt már egy ilyenre. Én a Garden Railways-ben olvastam egy hasonló cikket a modellvasút fotózásról ami szerintem egy külön állatfajta és szintén megér egy misét. Gondolkoztam hogy megírom, de kellene hozzá egy csomó kép amivel alá is tudnám támasztani a cikket.

    Visszatérve erre a cikkre, megtennéd hogy a következőkben minden képhez írsz egypár szót. Például, hogy az adott képen mi a rossz vagy a jó amit ki akartál elemni (például ellenfény miatt túl sötét lett, háttér zavaros, stb.).
    A cikkből azt vontam le, hogy ez egy sorozat egyik része, és még fogsz írni a fotózás fortélyairól. Tudnál írni egy kicsit többet a kompozícióról? Hova érdemes a témát helyezni, és mennyisége, arányok, mélységélesség megválasztása? Én úgy gondolom ez is legalább annyira fontos, mint a megfelelő fényképezőgép beállítások.

  • avatar
    Seljuk mondta:

    Remek cikk!

  • avatar
    IST mondta:

    A tervek szerint szépen ki lesznek vesézve a témák, de nyugodtan le lehet írni, hogy ki-miről szeretne olvasni. Benbe tarsolyában vagy egy rakat dolog és ötlet amit szeretne megvalósítani.

    Az írásért pedig köszönet, még nekem, abszolút laikusnak is érthető volt. Csak így tovább!

  • avatar
    Seljuk mondta:

    Ez most lehet, hogy hülyén fog hangzani, és rossz helyen kopogtatok, de hogy kell jól modellt fotózni? Életszagú fotót csak jó háttérrel lehet vajon csinálni modellről, vagy megoldható rózsaszín lepkékkel a háttérben is? Remélem, elég hülye kérdéseimért legalább egy leszidást kapok… :)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.