Főoldal » Kisvasút, Vasút

Villamos kisvasút a Semmeringnél

Tastam 2008 szeptember 8 1 megjegyzés

A Semmering-vasút meglátogatására érkező vasútrajongók általában a hágó közelében található, látványosabb vonalszakaszt választják tartózkodásuk színhelyéül. Azonban érdemes leszállni a még nyugodtabb vidéken fekvő Payerbach-Reichenau állomáson is a vonatról, hiszen innen indul egy rövid, de annál szebb vonalvezetésű kisvasút.

A 760 mm-es nyomközű, villamosított pályát még csupán teherszállítást végző iparvasútként 1918-ban nyitották meg, építésénél orosz hadifoglyok dolgoztak. Nyolc év múlva Hirschwang végállomás közelében elkészült a Raxbahn, Ausztria első drótkötélpályája. Kézenfekvő volt, hogy a tömegközlekedési kapocs szerepét a kisvasút tölthetné be a legegyszerűbben, így a pálya és a primitív felsővezetéki hálózat megerősítése után, 1926-ban megindult a személyszállítás. A mintegy 6 km-es pályát a vonatok 19 perc alatt járták be. Az ötvenes évektől erőteljesen csökkenő utasszám miatt 1963 július 1-jén a személyszállítást leállították, de a teherfuvarozás még közel két évtizedig megmaradt. Az utolsó tehervonat 1982. augusztus 12-ikei leközlekedése után a teljes vasutat átvette egy egyesület, mely jóvoltából napjainkban májustól októberig vasár- és ünnepnapokon ismét járnak az öreg motorkocsik Payerbach és Hirschwang között.

A Payerbach-Reichenau állomás előterében kiállított “Guruló kertészlak”, becsületes nevén E-3 pályaszámú bányamozdony két társával a kisvasút megnyitása óta a payerbachi vonalon dolgozik. A járműveket a Siemens-művek építette 1903-ban, idehozataluk előtt a Karawanka-alagút építésénél dolgoztak. Az E-1, mivel jelenleg is használható, Európa legidősebb működőképes villamos mozdonya. 

A nagyvasúti pályaudvarttól könnyű sétával, egy aluljárón átbújva érhetjük el a kisvasút kiinduló állomását. A csinos kis állomásépületben a forgalmi irodán kívül egy ajándékbolt, pihenő- és raktárhelyiség található. A két vágány lehetőséget ad a mozdony körbejárására, ám legtöbbször csak egy szóló motorkocsi van szolgálatban. A háttérben látható mellékkocsit erősebb utasforgalmú napokon vetik be.

A kisvonat erdőben kezdi útját. Mivel a nagyvasúti állomás a hegy oldalába lett belevájva, az egykori helyi érdekű vasút vonalának le kell jutnia a völgy aljába. Kurhaus megállónál véget ér az erdei utazás, a pálya egy széles ívben kerül meg egy mezőt, majd a motorkocsi ismét fák közé bújik. A háttérben a közel kétezer méteres magasságig felnyúló Raxalpe egy impozáns részlete látható.


<

Reichenau kétvágányos állomásán az utasokat egy fából emelt várócsarnok várja. A pár méterre magasodó impozáns emeletes ház földszintjén található a forgalmi iroda és a transzformátor-csarnok, mely az erőműből érkező 3500 Voltos váltóáramot alakítja át a járművek részére 500 Voltos egyenárammá. Innen rövid sétával érhető el a település bájos központja, érdemes megnézni!

A hátralevő vonalszakasz a völgy aljában fut Haaberg megálló érintésével a végállomásig. Érdemes megfigyelni a felsővezetéktartó oszlopokat, melyek ma is az 1926-ban megerősített kivitelnek megfelelő állapotokat tükrözik. A motorkocsit 1926-ban építette a Grazi Vagongyár és a Siemens-Schuckert Művek, remekül sikerült felújításával 2004-re végeztek az egyesület tagjai.

A végállomás, Hirschwang nyílt vonal felőli végéhez csatlakozik a vasút méreteihez nagynak tűnő vontatási telep. A fűtőház üzemnapokon, a meghirdetett időpontokban látogatható, ám a kitartó vasútbarát más időpontban sem távozik fotó nélkül. Egy mellékvágányon ugyanis jobb sorsra érdemes, kibelezett roncsok állnak, a dögsort megközelíthetetlenül benőtte a növényzet.

A múzeumvasút vonatai a terjedelmes vágányzattal rendelkező állomásnak csak egy kis szeletkéjét használják, a terület többi részét benőtte a gaz. A szolgálati helyiségeket egy korábbi, 1901-es építésű lakóépület földszintjén helyezték el, ezek – akárcsak a hangulatos “állomási kévézó” jelenleg üresek, ám a falakon látható feliratok ma is őrzik a környék egykori dicsőségének emlékét.

6 votes, average: 4.67 out of 56 votes, average: 4.67 out of 56 votes, average: 4.67 out of 56 votes, average: 4.67 out of 56 votes, average: 4.67 out of 5 (6 votes, average: 4.67 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Köszönjük az úti beszámolót, remélem olvashatok még ilyeneket tőled!

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.