Főoldal » Fotósuli, Vonatfotózás

Itt van az ősz, itt van újra… (1. strófa)

Benbe 2008 október 6 2 megjegyzés

…és nem véletlen, hogy Petőfi pont egy szerelmes versét kezdi ezzel a sorral. Mind a fények, mind a természet apró és nagyobb látványosságait tekintve az egyik legszínesebb évszak, valósággal hívogat a fotózáshoz. Ráadásul a másik kedvenc tavaszhoz képest sokkal őszintébb, egyszerűbb évszak, tálcán kínálja az eredeti ötleteket, nem kell félnünk a kliséktől.

őszi mozaik

Svédországban az ősz korábban kezdődik, de annál szebb, hiszen a lombhullató fákkal majd\' mindenütt örökzöldek vegyülnek. (Francois Iliovici)
Svédországban az ősz korábban kezdődik, de annál szebb, hiszen a lombhullató fákkal majd’ mindenütt örökzöldek vegyülnek. (Francois Iliovici)

“Az ősz egy új tavasz, ahol minden levél egy apró virág” – ezt mondja Albert Camus, és szerintem igaza is van. Fotósként akkor jutunk a legjobb eredményhez, ha az ősz színes, gazdag hangulatát, a szellő szeleburdiságát próbáljuk elkapni, vagy legfeljebb az ősz “érettségét”. Az őszt szükségszerűen követi egy csendes tél, majd egy új, virágos tavasz. Nade az őszhöz visszatérve – a levelek mostanság kezdenek besárgulni, de érdemes megfigyelni, hogy mennyi különböző színt is vesznek föl magukra a fák: pirosat, sárgát, sárgásbarnát, bordót, ezek keverékeit.

Képzeljünk el egy giccses amerikai romantikus filmet! A helyszín a New York-i Central Park, egy kellemes őszi estén a lehulló falevelek között egy lány és egy fiú kergetőzik… Mi van a lány fején? Természetesen egy piros, norvég-mintás sapka fehér bojttal! Ilyenkor a nappali, kellemes rövidujjú inges időjárás ellenére a hajnalok és az esték már tartogathatnak meglepetéseket, Dédestapolcsányban szeptember közepén virradtunk fagypont alatti hőmérsékletre.

A fotózás ilyenkor sokkal kellemesebb, ha beruházunk egy kicsit drágább, ám rendkívül kényelmes polárpulcsiba, lehetőleg ne a kínaiaknál, hanem egy sportszer-áruházban. Ezeken ugyanis nem fúj át a szél, igen jól tartja a hőt, viszont az izzadtságot kivezeti, így mikor a hátizsákunk már tiszta csatak, a testfelület még mindig száraz. Mivel a fotózás hegymászást, futást és hosszú, hidegben ücsörgést magában foglaló sport, ennek jelentőségét nem lehet túlbecsülni. A kirándulósabb fotósoknak egyébként is célszerű a fényképezőgép mellett a túrafölszerelésbe is jelentős tőkét fektetni – hosszabb távon a megfázás, a fájó láb és a fagyban letört fülcimpa több káomkodást okoz, mint egy rossz autofókusz. Szerintem.

Korán kelni érdemes, hiszen a napok egyre rövidülnek, így a Nap fölkelésétől kezdve (sőt, már azt megelőzően) érdemes elkezdeni fotózni, ha a vonatjegyünk árát gazdaságosan akarjuk fölhasználni. Ráadásul az ősz ideális a különleges fények kedvelőinek: a napkeltét megelőző kékes vagy lilás derengés tiszta időben már szép lehet, borult időben már küzdeni kellhet a fehéregyensúllyal.

Kék téli hajnal Diósjenőn...

...a Skylight-szűrő és a RAW-konverter fehéregyensúly-áll?tása után már valóságosabb a kép.

Kék téli hajnal Diósjenőn – a Skylight-szűrő és a RAW-konverter fehéregyensúly-állítása után már valóságosabb a kép.

A napkeltét megörökíteni mindenképp érdemes, ha elég korán kelünk, és már a fotóhelyen vagyunk napkeltekor, maradnadó felvétellel gazdagodhatunk. Mint a legtöbb őszi specialitásnál, a napkelténél is megvan az az előnyünk, hogy olyan helyen, olyan témát is fotózhatunk ilyenkor, amit nyári fényárban nem tehetnénk meg. Mit számít egy kis ellenfény, mit számít, ha egyébként tiszta dzsumbuly a hely? Egy napkeltés fotónak teljesen másak a “működési feltételei”, persze talán szigorúbbak, mint egy napos képnek, de máshogy azok.

A napkelte érdekessé tesz egy távolodó vonatot is, az arany súrlófény és a lilás ég a hideg és a meleg fények szép harmóniáját eredményezik. (Takács Bence)

A napkelte érdekessé tesz egy távolodó vonatot is, az arany súrlófény és a lilás ég a hideg és a meleg fények szép harmóniáját eredményezik. (Takács Bence)

A sokszínű dombok

Az ősz legszebb pillanatai, mikor a sárga, barna, bordó, piros és zöld dombokat szépen megvilágítja a napfény, de az se baj, ha a borult ég alatt, kicsit sötétebben kell fotóznunk, a színek elképesztő kavalkádjával kell szembenéznünk így is. Szembenéznünk, hiszen ha a sokszínű dombok ábrázolása a célunk, akkor ezt a kép komponálásakor figyelembe kell vennünk!Az ősz sz?neinek paravánja (Dani Szabolcs)

A legegyszerűbb, ha az ősz színeit kicsi magaslatról, teleobjektívvel síkká képezve, mint egy kulisszát, a vonat mögé képezzük. Érdemes megnézni az ellenfényben csillogó faleveleket! (Dani Szabolcs)

Mivel az ég ilyenkor nem látszik, ezt ellenfényben is megtehetjük, szemben a szokásos eredménnyel, ősszel színekben bővelkedő lesz a felvételünk. Ilyenkor viszont nem sok látszik a vidékből, a fotó dokumentálni kevésbé alkalmas, inkább hangulatot ragad meg.

Az ősz színei azokon a helyeken is széppé teszik a fotót, ahol nyáron a nagy, egyszínű és unalmas felületek miatt nem akartunk fotózni, illetve nem olyan széles látószöggel.Képzeljük el ezt a dombot ősszel!

Képzeljük el ezt a dombot őszi színekben, az előtér mezőjét sárgás-barnás-zöldes tarkaságban! (a szerző)

Talán még egyértelműbb a következő összehasonlítás:

Zöld keretben a nekézsenyi bevágás (Takács Bence) Soksz?nű keretben a nekézsenyi bevágás (a szerző)

A nekézsenyi bevágás zöld és sokszínű keretben (a szerző felvételei)

A háttér zöld, az előtér izgalmas sz?nei kijelölik azt a helyet, ahol a vonatot kell keresnünk a szemünkkel. (Dani Szabolcs)

A háttér zöld, de az előtér izgalmas színei kijelölik azt a helyet, ahol a vonatot kell keresnünk. (Dani Szabolcs)

Amikor az ég is szerepel a képen, akkor az erdős domboldal nem elég, ha háttérposzterként lebeg a képünk hátfalán, magát a hegyet is kompozíciós elemként érdemes használnunk.

A s?n lefele hajló és a háttérben levő hegyvonulat fölfele hajló ?ve fogja közre a vonattal versenyző kompoz?ciós elemet, a falut. Az olló szárai a bevágásban találkoznak. Az ég szürkéjén túl a háttér hegye is meglehetősen fakó a pára és a távolság miatt, de a sz?nei seg?tenek ezen. Ha csak háttér lenne és tömege nem lenne része a kompoz?ciónak, nem lenne ilyen probléma. (a szerző)

A sín lefele hajló és a háttérben levő hegyvonulat fölfele hajló íve fogja közre a vonattal versenyző kompozíciós elemet, a falut. Az olló szárai a bevágásban találkoznak. Az ég szürkéjén túl a háttér hegye is meglehetősen fakó a pára és a távolság miatt, de a színei segítenek ezen. Ha csak háttér lenne és tömege nem lenne része a kompozíciónak, nem lenne ilyen probléma. (a szerző)

Ha a kép nagyrésze zöld lenne, akkor ugyan a kis motorkocsi jobban kiugrana a tájból, de a harmincadik piros vonat a nagy zöld tányérban fotó már nagyon unalmas lenne. Ráadásul a hegyek rétegei között jóval kisebb lenne a sz?ntel?tettség-beli különbség, nehezebb lenne a Bükk különböző távol húzódó vonulatait megkülönböztetni, viszont jóval keményebb árnyékok repesztenék a kép szövedékét nyáron. (a szerző)

Ha a kép nagyrésze zöld lenne, akkor ugyan a kis motorkocsi jobban kiugrana a tájból, de a harmincadik piros vonat a nagy zöld tányérban fotó már nagyon unalmas lenne. Ráadásul a hegyek rétegei között jóval kisebb lenne a színtelítettség-beli különbség, nehezebb lenne a Bükk különböző távol húzódó vonulatait megkülönböztetni, viszont jóval keményebb árnyékok repesztenék a kép szövedékét nyáron. (a szerző)

Ősszel a füves, kopasz dombok gyorsan sz?nt váltanak, a fák még sokáig dacolhatnak ezzel, ?gy a domb különböző felületekre esik szét (vö. a fentebbi, háromkocsis Bz-s fotóval az acsai ?vben, ahol az erdő és a legelő egyaránt zöld!). A barna fű és a piros vonat mellé itt egyenesen bek?vánkozik egy kicsit zöldebb erdősáv - ez a trükk apró részletekkel is elsüthető, a lényeg, hogy valahogy minden sz?nből juttassunk fotónkba! Az ősz előrehaladtával a kék vonatok egyre jobban érvényesülni tudnak, az MDmot-ok szezonja majd az első hóval érkezik meg újból. (Pintér Tamás)

Ősszel a füves, kopasz dombok gyorsan színt válKépzeljük el ezt a dombot ősszel!tanak, a fák még sokáig dacolhatnak ezzel, így a domb különböző felületekre esik szét (vö. a fentebbi, háromkocsis Bz-s fotóval az acsai ívben, ahol az erdő és a legelő egyaránt zöld!). A barna fű és a piros vonat mellé itt egyenesen bekívánkozik egy kicsit zöldebb erdősáv – ez a trükk apró részletekkel is elsüthető, a lényeg, hogy valahogy minden színből juttassunk fotónkba! Az ősz előrehaladtával a kék vonatok egyre jobban érvényesülni tudnak, az MDmot-ok szezonja majd az első hóval érkezik meg újból. (Pintér Tamás)

Fák és fasorok

A kép hátterében álló fákkal, facsoporttal vagy magányos fával sík vidéken is becsempészhetjük az őszt a képünkbe. Ilyenkor nagyon fontos, hogy a síntől viszonylag messzire elmehessünk takarás nélkül és ne vetüljenek árnyékok a vonatra, tehát fasor csak a vágány távolabbi oldalán álljon!

A magányosan álló sz?nes fa nagyon erős kompoz?ciós elem. (Dani Szabolcs)

A magányosan álló színes fa nagyon erős kompozíciós elem. (Dani Szabolcs)

Figyeljük meg a vonat menetszele által fölkavart száraz faleveleket! A teleobjekt?vvel nagyon látványosan megmutathatóak. (Takács Bence)

Figyeljük meg a vonat menetszele által fölkavart száraz faleveleket! A teleobjektívvel nagyon látványosan megmutathatóak. (Takács Bence)

A tortákat d?sz?tő sz?nes, csillogó alufóliazuhatagokhoz hasonl?thatóak a háttérben sorakozó fák. (Pintér Tamás)

A tortákat díszítő színes, csillogó alufóliazuhatagokhoz hasonlíthatóak a háttérben sorakozó fák. (Pintér Tamás)

Erdőtől szegélyezve

Sok szép vasútvonalunk megy erdő mélyén, gyakran úgy, hogy a fák között csak űrszelvénynyi nyíladékot vágtak. Ősszel ezeken a helyeken is készíthetünk látványos, színes képeket, nem baj, hogy nem átni messzire.

Egy egyszerű megvalós?tása az erdei fotónak. Egy hasonló zöldben már kevésbé lenne szép. (Dani Szabolcs)

Egy egyszerű megvalósítása az erdei fotónak. Egy hasonló zöldben már kevésbé lenne szép. (Dani Szabolcs)

A szemből fotózott h?d és az ég szürkéjével a Púpos zöldje és a fák élénkbarnája tart egyensúlyt (Dani Szabolcs)

A szemből fotózott híd és az ég szürkéjével a Púpos zöldje és a fák élénkbarnája tart egyensúlyt. (Dani Szabolcs)

A teljesen zárt erdő nagyon szép, még ha fényhiányos is. A fehéregyensúlyra nagyon figyeljünk, mert a sárga reflexek hazavágják az automatikát! (a szerző)

A teljesen zárt erdő nagyon szép, még ha fényhiányos is. A fehéregyensúlyra nagyon figyeljünk, mert a sárga reflexek hazavágják az automatikát! (a szerző)

Az erdő mélye ellenfényben, fénymaszatokkal is eredményezhet szép fotót - igaz, ez egy lapos orrú Szilivel vagy Csörgővel nem működne! (a szerző)

Az erdő mélye ellenfényben, fénymaszatokkal is eredményezhet szép fotót – igaz, ez egy lapos orrú Szilivel vagy Csörgővel nem működne! (a szerző)

a párhuzamos fá tömege és a sok fehér álomszerű világot hoz létre. (a szerző)

Mint a régi cigireklám: a párhuzamos fá tömege és a sok fehér álomszerű világot hoz létre. (a szerző)

Lombalagút, de az előtér a vágányt beter?tő lehullott levelei is fontosak (a szerző)

Lombalagút, de az előtér a vágányt beterítő lehullott levelei is fontosak (a szerző)

Az ősz végeztével már egyre kevesebb sz?n marad, de azok igen feltűnőek lehetnek. (Németh András)

Az ősz végeztével már egyre kevesebb szín marad, de azok igen feltűnőek lehetnek. (Németh András)

A markáns ég és a szimmetria hangsúlyozza a veszélyeztetett vicinális hangulatát. Ha kedvenc vasútvonalunk sorsára szeretnénk fölh?vni a figyelmet, akkor őszi fotósorozatot érdemes kész?teni! (Szilágyi Péter)

A markáns ég és a szimmetria hangsúlyozza a veszélyeztetett vicinális hangulatát. Ha kedvenc vasútvonalunk sorsára szeretnénk fölhívni a figyelmet, akkor őszi fotósorozatot érdemes készíteni! (Szilágyi Péter)

Ennyi fért bele az első részbe – itt már csak azért is félbeszakítanám, mert a cikk már így is végigolvashatatlanul hosszú. A következő részben különlegességekkel jövök majd.

Köszönöm, hogy végigolvastad, külön köszönetem a képekért Dani Szabolcsnak, Francois Iliovicinek, Németh Andrásnak, Pintér Tamásnak, Szilágy Péternek!

6 votes, average: 5.00 out of 56 votes, average: 5.00 out of 56 votes, average: 5.00 out of 56 votes, average: 5.00 out of 56 votes, average: 5.00 out of 5 (6 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Végigolvashatatlan?
    Gondoltam átfutom és majd este, otthon alaposan elolvasom. Ahogy azt Móricka elképzeli…
    Olvasmányos, tanulságos anyag, nagyon jól összeválogatott fotókkal. Kalap le. Nekem nagyon tetszik, nem eresztett, szinte kedvet kapok ahhoz, hogy menjek ki a hidegbe vonatokat fotózni.

  • avatar
    Nachtstern mondta:

    Én is egy képzeletbeli kézrázással gratulálnák!Nagyon tanulságos írás,kiváló képekkel!Holnap teszek is egy fotós túrát,meglátom mennyit tudok hasznosítani az itt elhangzottakból.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.