Főoldal » Építés, Modellvasút

Ujjgyakorlat: Thalys PBKA 1:148, papírból

pre-zli 2008 november 9 3 megjegyzés

Az interneten egy csomó érdekes, papírra nyomtatható és összerakandó vasútmakett található. Köztük a trainweb.org egyik - ma már jó pár éves - oldala egy egész rakásra való TGV-t és egyéb szupergyors vonatot kínál letöltése, köztük a személyes kedvencemet, a PKBA (Párizs-Brüsszel-Köln-Amszterdam*) második generációs Thalys szerelvényt. Nem is valós, nem is virtuális, nem is modell, de jót szórakoztam vele, és mindenképpen ajánlom az ilyesmit mindazoknak, akik műhely és/vagy hozzáértés híján nem készítenek rézmodelleket, viszont szeretnének saját kezűt alkotni, és van hozzá egy színes nyomtatójuk, egy vonalzójuk, egy barkácskésük, pár lapnyi kartonjuk, és egy mezei ragasztóstiftjük.

*A PBKA szerelvények különlegessége, hogy a francia, belga, német és holland hálózatokon való közlekedéshez hét (!!!) különböző vonatbefolyásoló rendszert kellet telepíteni rajtuk, ami bődületesen megdobta az árukat egy hagyományos, francia-francia, vagy francia-belga viszonylaton közlekedő TGV vagy első generációs Thalys árához képest. Olyannyira, hogy az európai törvényhozó a PBKA szerelvényt hozta fel extrém példaként, hogy alátámassza az ERTMS rendszer bevezetésének szükségességét és költséghatékonyságát.

Így kezdődött az egész: Letöltöttem a fenti linkről a szükséges fájlokat és utasításokat, majd az egyik képről csináltam egy ors fekete-fehér gyorsnyomtatást, amiből kiderült, hogy a leírásokban szereplő méretarány (1:140) helyett a képek eredeti mérete kb. 1:195-ös kicsinyítésnek felel meg. Beillesztettem mindegyik képet egy Powerpoint prezentáció egy-egy diájára, s gyors számolgatással átméreteztem akkorára, hogy a méretarány a szívemhez közelálló angol N-es, azaz 1:148-as legyen. Majd az egészet kinyomtattam nagy felbontású színes beállítással tíz darab 120 grammos matt iskolai rajzkartonlapra (a közértben találtam a megfelelő, A4-es méretű, 20 lapos tömböt).

Az utasításokat külön nyomtattam ki, és lépésről lépésre haladva követtem. Egy-egy kocsi összerakása 20-25 lépésre van bontva, amit általában érdemes szigorúan és türelmesen betartani. Erőt véve magamon, a soha-el-nem-olvasásra szánt általános utasítások közül megszívleltem például azt is, miszerint érdemes a könnyű, egyszerű középső betétkocsikkal kezdeni, utána a légterelők miatt jócskán bonyolultabb két végső kocsit célszerű ősszerakni, és a két mozdonyt tényleg jobb a legvégére hagyni, amikorra az embernek már ráállt a keze a dologra, és rutinból tudja, hogy melyik műveletre hogyan reagál a papír, a ragasztó, a kés, stb. Szintén hasznos és megszívlelendő tanács az élek előzetes, óvatos kihúzása, a hajtások előkészítése, stb.

EZ ITT MOST EGY KIS REKLÁM LESZ: Egy felvilágosult pillanatomban a pénteki bevásárlás során becsúsztattam a kosárba az iskolai irószerek között talált Pritt ragasztóstiftet, mert valami régi emlék azt sugallta, hogy jobb lesz, mint az otthon lévő UHU stift. És láss csodát! Tényleg sokkal jobb. 10 másodperc alatt összefog két egymástól elhajolni igyekvő felületet, méghozzá akkor is, ha csak pár négyzetmilliméternyi a ragasztózott felület, s eközben az ujjamra sem nagyon ragad rá, illetve ha mégis, akkor gyorsan és tökéletesen eltávolítható, nem marad olyan a tenyerem a következő mosogatás végéig. REKLÁM VÉGE.

Ha már a ragasztásról van szó: szintén a megszívlelendő jótanácsok közé sorolom azt, miszerint érdemes párhuzamosan több vagont építeni,  és egy-egy munkafázist egyszerre mindegyiken elvégezni. A fordizmus-taylorizmus minden egyéb előnye mellett ez csomó időt hagy minden egyes munkafázisban a ragasztások szilárd megkötésére, és nem tétlen várakozással telik a két fázis közötti idő. Így például párhuzamosan épült a hat középső betétkocsi, majd szintén egyszerre a két végső betétkocsi, egyidőben a két mozdony, s végül egyszerre a hét “osztott” futómű-átjáró. Ugyanakkor persze vigyázni sem árt: a két mozdony kivételével nincs két egyforma kocsi (a Thalys feliratok és logók váltakoznak egyik kocsiról a másikra, az ajtók hol a kocsi egyik végén, hogy a kocsi másik végén találhatók, és van három első osztályú, négy másodosztályú, és egy büfékocsi). A szerelvény pontos összeállítását pedig a valóságból puskáztam.

A legnehezebb manőver – a négy részből összehajtogatott és -ragasztott vonófejeken kívül – a teljes szerelvény összerakása, ugyanis még 1:148-as kicsinyítésben is 136 centi hosszú a bestia, a betétkocsik közötti kapcsolatot pedig a közös futóművek és az azokon nyugvó átjárók biztosítják. Ezeket külön kell összerakni, és beragasztani. Amíg az ember csak két-két kocsit rak össze, addig nincs gond, mikor viszont már az egész szerelvényt kell egybekötni, akkor kell egy másfél méternyi sima terep, biztos kéz, meg mindenféle trükk, hogy a szerelvény ne csavarodjon, kanyarodjon, boruljon, essen szét vagy ragadjon félre.

A némi szentségelés árán végre összerakott vonat alá 3mm-es habkartonból vágtam egy 140 centi hosszú, két réteges alátétet, arra ráragasztottam a futóművek talpait, majd az egész kóceráj kiment az erkélyre és kapott egy kiadós védőlakkozást, egy papír-írószerboltban kapható “dokumentum-védő” spréből. Ez rettentően büdös egy jószág, úgyhogy a teljes száradásig az erkélyen marad a cucc. Viszont lakk nélkül meg az első csepp víz elmosná a tintasugaras nyomtató festékét, és mehetne az egész a kukába.

Apropó: ugyanezen ok miatt folyékony ragasztó nem használható az íly módon nyomtatott felületek ragasztására. Tapasztalatból állíthatom: még a 226 grammos Bristol kartonon is képes átütni, és elmosni a mintát, hát még a 120 grammos mezei kartonon!

A végeredmény maximálisan kielégít, és bár közelről nézve látszanak a fehér papírélek és a szükségszerűen tökéletlen illesztések, de összegészében igen impresszív egy makett lett.

MGJ: Az utolsó képen úgy tűnik, mintha helyenként elfolyt volna a tető színe, de az szerencsére nem más, mint a még nedves lakkon tükröződő fény.

 

5 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 5 (5 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Hát ez állat. Nekem nagyon tetszik.
    Mindjárt írok is neked egy levelet.

  • avatar
    Zoli96 mondta:

    Nem találom az oldalon. Légyszi elküldöd a linkjét. Különben jóó!

  • avatar
    pre-zli ( a szerző ) mondta:

    Parancsolj:

    http://www.trainweb.org/tgvpages/models/model-thalys.html

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.