Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút

Harmadik generációs Intercity-kocsik az utas szemével

btx 2008 december 30 16 megjegyzés

elsoosztalyAmikor a MÁV harmadik generációs Intercity-kocsijairól olvastam, kíváncsian vártam, hogy merre fognak közlekedni. Bevallom én arra gondoltam, hogy a Railjet esetleges térhódítása következtében majd a berlini fordulókat csinálják és a hazai utazóközönségnek nem sok öröme lesz bennük. Épp ezért villámcsapásként ért a hír amikor megtudtam, hogy Miskolc és Pécs kapja őket, és azonnal utánakérdeztem a fórumokban, melyik vonatokat fogják kiállítani belőlük.

Előkészületek

Megtudtam, hogy a kocsik Pécsen alszanak. Reggel 5 óra 24 perckor indulnak Budapestre a Baranya IC-vel (809). A szerelvény a Keletiből TVK IC-ként (502) közlekedik tovább Miskolcra, majd 17:28 perckor mint Szinva IC (503) indul vissza a fővárosba, hogy aztán Zengő IC-ként (808) ismét Európa kulturális fővárosa felé vegye az irányt. Én rendszeresen az 503-as IC-vel szoktam visszautazni Budapestre, ezért úgy döntöttem, hogy karácsonykor is tartom magam jó szokásomhoz, és kipróbálom a MÁV-flotta új büszkeségeit. Közel kilenc év vonatozással a hátam mögött jegyemet az interneten keresztül első osztályra váltottam meg, így akartam kiiktatni minden zavaró tényezőt (pl. hangoskodó diákcsoport, ülnek a helyemen, kisgyerek, stb.). Este érzékeny búcsút vettem a családomtól, ledöcögtem Füzesabonyba az egri ingával, kényelmesen átsétáltam a negyedik vágányra, és vártam a Szinva IC-t (amely tavaly Avas IC néven futott). A vonat a szokásos 3 perces késésével meg is érkezett. A sötétben kiszúrtam a sárga csíkos kocsit, és a mozdony felőli oldalon támadtam. Ekkor ért az első meglepetés, az ajtó nem működött, nem tudtam kinyitni. Egyik Miskolcon felszálló utastársam belülről próbált nekünk segíteni, ő se járt sikerrel. Nem tudtam mást tenni, felkaptam a csomagomat, és a másik ajtóhoz rohantam, abban bízva, hogy az már működik. Bíztam benne, hogy nem kell olyan trükkökhöz folyamodnom, mint diákéveim alatt Debrecenben. Akkor ugyanis, amikor 200 ember várt az egri személyvonatra a nagyállomás peronján, és mindenki megrohamozta az ajtókat, az első osztályon keresztül hamarabb átjutottam a másodosztályba, mintha egyből oda szálltam volna föl. Most viszont nem akartam a fordítottját eljátszani, itt ugyanis fix helyem volt, nem kellett érte megküzdenem fél Balmazújvárossal. És láss csodát, kérésem meghallgatásra talált az égiek körében. A másik oldalon már működött az elektronika, így ha kisebb nehézségek árán is, de feljutottunk a vonatra.

Első benyomás

Az előtérben, ahogy a posta Bhv-knál is, a narancssárga szín dominál. Én szívem szerint jobban örültem volna fehérnek vagy valami nyugtatóbb színnek, de végül is nem itt töltöm el az út nagy részét.

eloter

Ami viszont egyből szemet szúrt, az a szelektív hulladékgyűjtő. Ez alapjában véve nem rossz dolog, viszont egyből megelevenedett előttem, hogy  sok helyen egy zsákba gyűjtik a szemetet, nem szortírozzák aszerint, hogy papír vagy műanyag. Talán ennél a szerelvénynél másképp lesz? Hiszen a világban fontos szerepet kap a környezetvédelem. De vajon begyűrűzik ez a trend a MÁV-hoz is? Vagy a hulladék elhagyva a kocsit ismét mixelt állapotban lesz? Mindenesetre reklámnak jó ez a multifunkciós kuka, az utas felé szervezettséget, EU-komformot sugall.

EU-konform hulladékgyűjtó

Utastér

A kocsi nem volt zsúfolásig tele, ezért nem foglalkoztam a jegyemen található számmal, beültem az első útbaeső négyes blokkba (hozzáteszem, én léptem be utolsónak, és Budapesten leszálltam, tehát senkinek sem foglaltam el a helyét).

A kocsi utastere. A kép a Keletiben készült. Mint látható, nincs túl nagy átmenőforgalom Pécs fele.

Az asztalok első ránézésre fából készültek, minden ülés fele van egy lehajtható toldás, így kényelmesen elfér rajtuk minden.

Bordó ülések - maradt a megszokott design

Az asztal alján oldalanként két-két konnektor lett beépítve, ezért nem jelent többé gondot egy lemerült mobil vagy egy non-stop filmnézés Miskolctól Pécsig.

konektor

Az ülések vörösesbordó színűek, nekem elsőre egy  kicsit keménynek tűntek, viszont nem éreztem kényelmetlennek az 1 óra 24 perces út alatt. Nem úgy, mint egy Flirt, vagy egy posta Bhv székeit, amelyek az első 10 percben szintén  ergonomikusak, viszont egy óra után már be kell iktatni egy kis sétát. Minden ülés két karfával rendelkezik, így nem kell megverekednünk a közös kéztámláért a mellettünk ülővel, és ennek tetejébe az összes felhajtható, ami szerelmespároknak is ideális (ha kicsit közelebb akarnak bújni egymáshoz). Az asztal alatt a lábnak is van bőven hely, nem kell attól félni, hogy egy 3 órás út után daruval kell kiemelni az ülésből. Azonban ezt az első osztályon el is lehet várni. A menetzaj egy IC kocsihoz képest magas, első osztályon  elvárható lett volna, hogy erre nagyobb hangsúlyt fektessenek. Az ablakokon lehúzható sötétítő található (nem függöny!), kipróbálni ezt a késői időpont miatt nem tudtam. Csomagtartóból kettő van a fejünk felett.

csomagter

A nagyobbik – ez található felül – teljesen rendben van, viszont a kisebbikről – ami alatta van – egy komolyabb télikabát könnyen leesik. Az ablakok kis méretük miatt kissé futurisztikusnak tűnnek, a sötét miatt nem tudtam tesztelni, hogy mennyire lehet zavaró ez az új design. A klímaberendezés befúvónyilása az ablak alatt található, mint a DWA kocsiknál.

WC

Minden úti-beszámoló sarkalatos pontja a vonatokon található illemhely “bemutatása”. A pécsi IC-ken a tisztasággal nem szokott gond lenni, egy két hete használt kocsinál meg titkon is abban reménykedik az ember, hogy patyolattiszta mosdó várja. A bemutatás elejét ezzel szemben sajnos egyből két negatívummal kell, hogy kezdjem. Ezek kivételesen nem a takarítás minőségére vonatkoznak, inkább konstrukciós hibákat, spórolást, az esélyegyenlőség megint figyelembe nem vételét (ezt most jól megaszontam) vetik fel. Ugyanis itt is érvényesült a MÁV által a Flirt-ök beszerzésénél kimondott szlogen: ha csak egy WC van, akkor kevesebbet kell takarítani. Egy elővárosi vonatnál, ha az a funkciójának megfelelően van használva, és nem Egerbe jár, elegendőnek bizonyul egy mosdó. Viszont egy akár hat órát is közlekedő IC kocsinál ez sorbanállásokhoz vezethet. Mint ahogy vezetett is egy müncheni utam alkalmával, amikor az ÖBB kocsiban az egyik toalett be volt zárva. Előttem most nem volt senki, ezért rögtön szemügyre tudtam venni helyiséget. Az alapterülete kisebb, mint a régebbi IC kocsik megegyező funkciójú helységeinek területe, egy DWA kocsiban pl. sokkal több hely van a mellékhelyiségben. És a Railjeten is meg a Flirt-ökben is, ahol tolókocsival is kényelmesen el lehet férni. Itt, bár a kapaszkodó megvan a mozgássérültek számára, a bejutás tolószékkel az első osztályon kizárt. Megint adtunk egy pofont az esélyegyenlőségnek. A TV-ben “beharangozott” pelenkázó egy kihajtható valamiből,áll (nem próbáltam ki), amit a wc fölé lehet lenyitni.

wc

A csapból a víz gombnyomásra folyik, a szappantartóból folyékony szappan jön, más kérdés, hogy úgy kellett visszaforgatnom az adagoló fejet a helyes irányba. Nem hiszem, hogy tartós lesz. Aki pedig kézmosás után borotválkozni akar, megteheti, itt is helyet kapott egy konnektor. A működése kissé érdekes, a mellette elhelyezett ábra szerint gombnyomásra két percig “jön az áram” (én először ezt nyomtam meg a csap gombja helyett). Nyugodtan lehet tehát tollászkodni, feltéve, hogy a többiek nem törik ránk az ajtót.

mosdo

Kifele menet észrevettem még egy fogast, és alatta a szokásos feliratot, hogy olyan állapotban hagyjam ezt a helyiséget, amilyenben látni szeretném. Egy CAF kocsiban emiatt a felirat miatt majdnem takarítanom kellett az utastársaim és a nem megfelelő karbantartás miatt :-)

A másodosztály

Mivel viszonylag pontosan érkeztünk a Keletibe, ezért volt még időm átugrani a másodosztályba is és egy-két képet készíteni!

A másodosztályon is minden megtalálható. Asztalok, konektor.
A másodosztályon is minden megtalálható. Asztalok, konektor.
Itt is hasonló a csomagtér
Itt is hasonló a csomagtér
Az asztalok alatt található a kuka
Az asztalok alatt található a kuka

Összegzés

Most olyan helyzetben vagyok, mint a Gamestar-ban a GTA4 cikk írója. Itt egy összefoglalót kellene írnom. Sokszor mondják nekem, hogy én semminek sem tudok örülni, mindenben észreveszem a negatív dolgokat is, ezért a kocsi összes pozitívumát figyelembe vettem. Tehát: szerintem az összes hibája ellenére jó ez a game – hehe, ez a kocsi. Még ha ez a cikkből nem is jön le. A hibák között van zavaró és kevésbbé zavaró. Számomra az egyik sarkalatos pont a kocsinként csak egy – ráadásul testi fogyatékosok számára nem vagy csak nagy nehézségek árán használható mosdó, azonban ez a hardcore gamereket – bocs – a rendszeresen utazókat nem fogja zavarni. Mindenképp itt kell megemlítenem még a nem működő ajtót, amit biztosan ki fognak javítani, és remélem, hogy ez csak kezdeti, nem pedig egy később is gyarkan fellépő szériahiba. Emellett a magas menetzaj is ide tartozik, amit szerintem mindenképp csökkenteni kellene. Vannak kisebb hiányosságok, kevésbé zavaró dolgok, mint a már most kotyogó szappanadagoló, a kis (felesleges) csomagtartó. Ezek annyira nem zavaró tényezők. Ezért is írom nyugodt szívvel, hogy az összes hibája ellenére tényleg jó ez a kocsi – kényelmes, jól néz ki, a design is tetszik – jó az irány, amin a felújítás elindult. Mivel azonban ha minden jól megy 150 darab gyártás tervezik, ezért akaratlanul is belegondolok, nem lehetne-e a fenti hibákat kiküszöbölni. Nem tudom mennyivel kerülne többe, ha kocsinként két wc lenne – mondjuk ezáltal valószínűleg 6 üléssel kevesebb férne be – mennyivel lenne drágább egy jobb minőségű szigetelés, ami tompítja a menetzajt, az én véleményem szerint azonban érdemes lenne ezekre áldozni. Hiszen nem olcsó egy ilyen kocsi. És ha esetleg a Railjet nem válik be, én szívesen látnám ezeket a kocsikat a szakadt fejtámlás DWA kocsik helyett Bécs – Budapest között. És a fenti hiányosságok kijavításával egy ilyen szerelvény Európában is megállná a helyét. Mindenképp érdemes lenne a kocsikhoz ugyanilyen köntösben büfékocsit is átalakítani, hogy egy egységes szerelvény arculatát adják (jelenleg nincs a fordában büfékocsi) a későbbi esetleges nemzetközi forgalomban. Sőt, én a győri kocsikat az ülések áthúzása helyett szintén egy ilyen kaliberű belső felújításnak vetném alá.

elsoosztaly

Aki ki szeretné próbálni a szerelvényt, annak egy jótanács: a Pécs-Miskolc IC-k tartalmaznak egy halberstadti vezérlőt is. Ez irányításra használva – legalábbis Miskolc fele – nincsen, a kerékpárszállítás miatt tették rá. És, hogy szép legyen az élet, erre is adnak el jegyet. Ez a gyönyörűség a 10-es számmal fut a szerelvényben, sok sikert mindenkinek az elkerüléséhez! A jegyadási szisztémát nem tudom, ki kell kísérletezni.

8 votes, average: 5.00 out of 58 votes, average: 5.00 out of 58 votes, average: 5.00 out of 58 votes, average: 5.00 out of 58 votes, average: 5.00 out of 5 (8 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


16 megjegyzés »

  • avatar
    crash mondta:

    Jó kis leírás. Itt a vonatmagazin új szekciója, a TotalTrain ? :)

    A kocsiban a képek alapján szimpatikus, hogy a busszerű ülés-elrendezéssel szakítottak, és mindenütt szembefodított ülésekkel dolgoznak. Nekem ez jobban tetszik, és kényellmesebb, mert az embernek nagyobb lehetősége van a testtartás variálására. Szívesebben utaztam volna ilyennel a békéscsabai utam során, mint a lerobbant 19-80-nal.

  • avatar
    1116001 mondta:

    Nekem is tetszik nagyon a cikk!!
    És az egyre több járműteszt az oldalon :)

    A cikkre visszatérve, a kocsi dizájnja nekem is nagyon bejön. Az általad említett hibák, szerintem is hibá, amit ki kellene javítani.
    Kiváncsi lennék egy olyan összehasonlításra, hogy egy ugyanekkora volumenü ÚJ kocsi beszerzés mennyivel lenne fajlagosan drágább.

  • avatar
    charlie mondta:

    Jónak tűnik, bár nekem személy szerint a külső nem tetszik (a dizájn), nem is tudom, olyan idegen, de majd megszokja az ember.

    Én arra leszek kíváncsi, hogy milyen 230 jön majd a konnektorokból ha nem egy ember használja vagononként, és esetleg nem is villany mozdonyal megy a járat.

  • avatar
    1116001 mondta:

    Még annyit, hogy az átjáróhoz esetleg lehetett volna ICE feeling.
    Valami hasonló borítás: http://www.freeweb.hu/bottabandi/utazasok/20080716/images/DSCF9077.JPG

  • avatar
    Regio mondta:

    Köszi a cikket.
    Lenne itt két apróság: 1: Miért kell a kabátot a “csomagtartóra” tenni,ha ott az akasztó? A jómúltkor volt szerencsém beszűrődő napfényben látni egy Giliszta(5341) hasonló csomagtartóját,hát,hogy is mondjam… Én nem tettem volna rá semmilyen kabátot,vagy ruhaneműt,de még a táskámat sem,mert olyan mocskos volt. Szerintem azóta nem látott portörlőt,amióta forgalomba állt. Bár nem tudom,miért várok el ilyesmiket – hogy a polcot is letöröljék – mikor nem érik fel a takarítók…:neutral:
    2: Amíg megfelelő gép van a vonat elején – ami biztosítani tudja az 1500V-ot – addig nem félek attól,hogy megszűnik a delej a dugaljakban. Inkább az érdekelne,hogy akkuról – pl áramkimaradás,fázishatáron való áthaladás idején – meddig képes működni. Ilyenkor lesz fontos az,hogy hányan használnák éppen,hiszen ezzel valószínűleg a világítás üzemideje rövidül,ami mondjuk egy hófúvásban elakadt vonatnál fontosabb,mint a laptop használata.

  • avatar
    btx ( a szerző ) mondta:

    Köszi az észrevételeket!

    Szívesen csinálnék totaltrain-t :-) , de sajnos a MÁV-nál jó, ha 5 évente van egy új jármű, amit be lehet mutatni. A blokkos elrendezés nekem is szímpatikus, én is jobban szeretem, mint a buszos elrendezést. Az akasztót csak akkor használom, ha aludni akarok, mert akkor neki tudom dönteni a fejem a kabátnak. Egyébként nem szeretem, ha az arcomba lóg a kabát, vagy ha takarja az ablak szélét. Egyébként a kabátot csak példának hoztam, mert egy esernyő kivételével mást nem tudok elképzelni, amit oda tudok tenni.

  • avatar
    Demo mondta:

    Köszi a cikket tetszett!Csak annyit hogy egyenlőre csak 10 darab készül belőle többre nem futja az új mozdony beszerzések miatt.Mondta egy művezetőm ahol ez a kocsi forgóvázait készitik.Én sajnos nem….

  • avatar
    phontanka mondta:

    Szépek ezek a kocsik és úgy látszik csoda történt: rájöttek, hogy a vonat nem busz és az üléseket is aszerint kell elhelyezni.

  • avatar
    Benbe mondta:

    Ilyen szék kellene a posta-Bhv-ba meg a Desiroba és a Bzmot-ba is (persze oda asztal nélkül, esetleg még helyíenként buszosan is, ha ez az ára), és akkor tényleg vonzó lehetne a vasút. Tetszik a beszámoló!

  • avatar
    sirjulio mondta:

    Az ülések elhelyezkedésével kapcs. én személy szerint rühellem, amikor a velem szemben ülő az arcomba néz. Vagy ha lesek ki az ablakon, a tükröződésből látom, hogy skubiz. Na ne… A “négyes” elhelyezés jó, de inkább akkor ha barátokkal, családtagokkal utazol. Ha ül veled szemben valaki, úgysincs több helyed. Egyébként a cikk részletessége nagyon tetszik, teljesen átélhetővé teszi a szerző az új kocsi hangulatát, Köszönjük! A konnektorokról pedig csak annyit, hogy lehetett volna szerintem egy kicsit diszkrétebb dizájnt alkalmazni, de tény hogy ezeket a jó nagy böszme disznóorrokat nem téveszted el még a sötétben sem… :)

  • avatar
    vasutfan mondta:

    Nem is tudom. A cikk nagyon jó és részletes de az ülések nekem olyan mintha, ahogy a cikk írója is irta, mintha fábol lennének, de lehet csak nagyon hozzászoktam az ÖBB kocsik üléseihez :mrgreen: A wc körüli résznél tényleg szakíthattak volna a Bhv színvilággal, de hát ez van. Azért étkező kocsi is remélem majd készül, bár erre nem sok reményt látok. Egyébként külsőre tetszik nekem a vagon.
    A másik dolog: Mozdonybeszerzésre hogy van pénz eme nagy világválság közepette?? Én olyat hallottam, hogy az is el lett napolva.

  • avatar
    1116001 mondta:

    Gondolom a Cargo pénzből csurran cseppen valami.

  • avatar
    Benbe mondta:

    Kivételesen nem az önrésszel van a probléma, a MÁV egyszerűen hitelképtelennek lett minősítve, ez pedig, a válság tanulságaival együtt, valószínűleg arra fog vezetni, hogy nem lesz (komoly) nevezője a finanszírozási tendernek.
    Ha a Bombardier-nek lennék, nem foglalnék le helyet a MÁV 25 mozdonyának a gyártási tervben. A kötbér kockázata kisebb, mint a semmi gyártásáé.

  • avatar
    Regio mondta:

    ” A konnektorokról pedig csak annyit, hogy lehetett volna szerintem egy kicsit diszkrétebb dizájnt alkalmazni, de tény hogy ezeket a jó nagy böszme disznóorrokat nem téveszted el még a sötétben sem? ”

    Ez biztos,hogy nem véletlenül sikerült így. Bár nem értem,hogy minek kellett csapófedeles dugaljakat szerelni az asztal alá,elég lett volna a sima “gyerekzáras” kivitel is… Ja,a lényeg. Nem tudom,hogy jól rémlik-e,de a Bombardier mintha kanadai-francia vegyesvállalat-féleség lenne… Ebbe az érdekkörbe jól passzol a Legrand dugalj,ami szintén francia eredetű…

  • avatar
    Regio mondta:

    Bocsi a duplázásért,de valami nem Ok… Mindkétszer hibát jelzett az elküldés helyett…

  • avatar
    vegh balint mondta:

    jó kis komment majd a h0-s modell érdekelne :mrgreen:

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.