Főoldal » Élménybeszámoló, Énblog, Vasút

Kéjutazás tizenötezerért’

crash 2008 december 29 12 megjegyzés

Karácsony másnapján vonatoztam. Semmi furcsa nem lenne a dologban, hiszen ha az ünnepek során valaki meg szeretné látogatni a szüleit, akkor az egyik kézenfekvő megoldás, hogy vonatra ül. Mi ebben a különös? Az, hogy – jobb híján – a MÁV-Start szolgáltatását vettem igénybe. Sokak szerint semmi különös nincs abban, amit tapasztaltam. Engem mégis elkeserített roppantul, amit tapasztaltam. Ajánlom ezt az írást Kozák Tamás vezérigazgatónak, hogy legalább arra a három percre, amíg ezt az írást elolvassa, próbáljon belegondolni, hogy amit produkálnak, az rendben van-e?

Reggel a 9:13-mas Pannónia Intercityvel utaztunk. Időben kiértünk a Keletibe, hogy jegyünket megvásároljuk, mert ugyan olvastam a MÁV-Start honlapján, hogy “A legnagyobb utasforgalmat lebonyolító vonalakon plusz kocsikkal közlekednek a személyszállító vonatok“, de mivel ez a vonat családlátogatáshoz ideális időben közlekedik ? dél előtt fél órával ér Békéscsabára – gondoltam jobb kiérni nem az utolsó pillanatban, hogy egyrészt jusson hely, másrészt jegyért való sorban állás közben ne menesszék el a vonatot, amivel utazni szeretnénk. A pénztárnál nem kellett várakozni sokat, de mikor sorra kerültünk, mondta a pénztáros hölgy, hogy sajna nem tud másodosztályra jegyet adni. Mondom – akkor kérek első osztályra, oda-vissza két jegyet (ez a mondat még később fontos lesz). Kicsit el is szégyelltem magam, hogy lusta voltam előre megvenni a jegyet, és balga módon az ünnepi forgalom miatt megerősített vonatra – lelki szemeimmel láttam a 10-12 kocsis szerelvényt – is alig lett helyünk.

Felérve a peronra ért a döbbenet: a lelki szemeimmel elképzelt 10-12 kocsis vonat nem foszlott semmivé, csak öt kocsira zsugorodott. Három másodosztály, egy étkező- és egy első osztályú kocsi. Mondtam magamban, a Gergely-naptárt melyik okos nem ismeri a MÁV-nál, hogy nem jut el tudatukig, hogy Karácsony van, ilyenkor az emberek utazni szoktak, nem? Nem kellett volna a vonatot megerősíteni pár kocsival? Dehogynem, de ez a MÁV-Start….

Felszálltunk a vonatra, kerestünk magunknak helyet, mivel a vonat pódíj-köteles, amely pótdíj nem foglalja magában a helybiztosítást. Ülsz, ahová akarsz, ha épp az ütközőn lesz hely, akkor oda. 9:25-kor a vonatnak még nem volt mozdonya, nagy nehezen húsz perc késéssel el is indultunk. És az az utazás… a sebesség… a kényelem… a… az! Az ülés – az első osztályon – szétesett, ahogy utazás közbeni bambulás közepette testtartást váltottam – pedig semmi rongálási szándék nem volt bennem, csak megmozdultam az ülésen. A fülke fűtése csak a maximum fokozatot ismerte, kikapcsolni nem lehetett, enyhülést csak a folyosói ajtó nyitása adott, meg az, hogy néha elbújt a nap, és kevésbé tűzött be az ablakon. Mert függöny az első osztályon, az nem volt. Eljutottunk Békéscsabára, de ami igazán kalandos volt, az a hazaút.

Hazafelé a Békéscsabáról 15:18-kor induló, 7403-as számú, belföldi gyorsvonattal utaztunk. Már az is furcsa, hogy a szuper Intercity ugyanannyi idő alatt ér fel Békéscsabáról Budapestre, mint a mezei gyorsvonat, és ugyanazokon az állomásokon áll meg. Mi akkor a plusz az Intercityben? Miért kell 390Ft-ot fizetni, ha valaki az Intercityvel utazik? Mivel időben ugyanannyit kell a gyorson ülni, mint az IC-n, és az előbbi vonat korábban indul, így mentünk azzal.

A visszaút első színvonalas mozzanata az állomásra érkezés volt, ahol egy kanyi utastájékoztatás, annyi nem volt. Se egy tábla, se egy LCD, de egy celluxxal kiragasztott A4-es lap sem volt… a hangos meg nem mondta, milyen vonatok állnak benn. Állt benn az állomáson két dízel motorvonat, meg egy villamos mozdonyos szerelvény, kizárásos alapon – mivel a vonat tíz perc múlva indul, és erről az állomásról – az utóbbi lehetett csak a pesti’ vonat. Állt három, az ötvenes évekből származó By kocsiból, és egy rohadó, ritka mocskos 19-80-as első osztályú kocsiból. Jegyvizsgáló, akitől meg lehetne kérdezni, hogy jó vonatra szándékozunk-e felszállni, az nem állt a vonat mellett – naná, hideg volt. Mivel reggel első osztályra vettem a jegyeket, így felszálltunk az első osztályú kocsiba – gondoltam legalább nem kell a By-ban szenvedni, az első osztály tisztább, kényelmesebb. Mikor felszálltunk, kiderült miért nincs jegyvizsgáló a vonat mellett: mindkettő az első osztályú kocsi, legelső fülkéjében héderezik. Gondoltam megkérdezem, hogy “Jó vonatra szálltunk-e fel, ha a Keletibe szeretnénk utazni, mert sem utastájékoztató felületet, sem táblát a vonat oldalán nem láttunk”. A kalauz erre azt felelte, hogy “mióta mindenkit kirúgtak, nincs utastájékoztatás, de ez az a vonat”. Mondom “Köszönöm”.

Helyünket elfoglalva felmértük a terepet: a nejem kijelentette, hogy Ő a fejét nem támasztja ennek a fejtámlának, mert az ebola a minumum, ami ránézésre tenyészik a szövetben, olyan mocskos. Függöny itt sem volt, és még egyvalami, ami nem volt a fülkében: meleg. Mindegy, hátha majd, ha elindul a vonat.

Miután elindult a vonat, megjelent a kalauz – nem a vonat indulásáról infót adó úr, hanem egy másik, hölgy. Odaadtam a négy jegyet, amit reggel kaptunk – az IC pótjegyeket nem. Erre mondja a hölgy, hogy a jegy nem jó, az első osztályú jegy csak oda szól. Megnéztem, tényleg. Úgy kaptuk a jegyet reggel, hogy a sima “retúr” másodosztályú jegyre adtak egy kocsiosztály-különbözeti jegyet, de ez utóbbit csak oda. Vissza nem. Mondta a kalauzhölgy, hogy “direkt úgy kellett volna kérni, hogy oda-vissza”. Mondtam neki – és ebben a nejem is megerősített – hogy oda-vissza kértük a jegyet. A hölgy elmondta, hogy “vagy átvonulunk hátrébb, a rosszabb kocsikba (ennél rosszabb?), vagy ki kell fizetnünk a különbözetet, de az nem lesz olcsó”. Mondtam, hogy mivel ide már leültünk, akkor nem szívesen ülnénk át máshová, mondja meg mennyit kell fizetni, és kifizetem. Megkaptam a cetliket, 2380Ft-ot fizettem cserébe. A reggel is fizetett 690Ft mellé fejenként 500Ft-ot fizettem, mert… azért. Magyarázat nincs. Ennyi. Köszi.

Kétpón haladtunk át éppen, amikor elhatároztam, megkérdezem a kalauzt, lehetne-e valamit tenni, hogy a vonaton legyen fűtés. Bekopogok a fülkébe, megkérdem, hogy lehetne-e valamit tenni annak érdekében, hogy legyen fűtés a kocsiban? A nő felpattant, kirohant a kocsi végébe, és elmerült egy kapcsolótáblában, míg a pasi megkérdezte, melyik fülkében ülünk. Megmutattam, mire többször ki-be kapcsolta a fűtést a fülkében az erre szolgáló karral. Mondtam neki, hogy többször próbáltunk rajta állítani, de ennek ellenére nincs fűtés. És ez után volt az, amitől tátva maradt a szám – a pasi elkezdte a szituációt megmagyarázni – “az a baj, hogy eddig csak 60-80-nal mentünk, és most felgyorsítottunk százhúszra”. Néztem rá, mint borjú az újkapura’, mert nem értettem. Lelkiekben felkészültem arra, hogy a mozdony nem tud fűteni egyszerre és százhússzal vontatni, vagy valami ilyesmi. De nem… Az ürge folytatta: “a menetszél miatt nincs fűtés, mert túl gyorsan, nagy sebességgel megyünk”. Itt megint csend, továbbra is a csodálkozástól bután néztem… majdnem elkezdtem mondani, hogy a nagy sebességtől általában a tárgyak felmelegszenek (de nem hiszem, hogy a V43-mas orrát tele kellene rakni hővédő csempékkel, mint az űrsiklót). És megértettem: “túl nagy a sebesség, a menetszél áthúz a vagonon mert az már régi, és kiviszi a meleget. Keressünk másik fülkét, ami nem ilyen huzatos”. Egyszerűen ledöbbentünk, hogy ilyen nincs. További magyarázat előtt megköszöntem a segítőkészségét, de nem mertem megkérdezni, hogy attól, hogy a vagonon a szél átfúj, miért tök hideg a fűtőtest, mert szerintem az előbbinél is vadabb választ kaptam volna. Inkább belenyugodtunk, hogy kabátban utazunk pestig, mert más helyet nem találtunk – a vonat tele, mert ugye “A legnagyobb utasforgalmat lebonyolító vonalakon plusz kocsikkal közlekednek a személyszállító vonatok“. Körülbelül két-három percig néztünk egymásra az asszonnyal, majd vad nevetésben törtünk ki. Ilyen nincs – de van. A TGV háromszázzal’ megy – ott van menetszél rendesen. Belegondolni is rossz, hogy fázhatnak rajta az utasok. Én azon utazni nem szeretnék… A slusszpoén a dologban, hogy felhívtam egyik barátomat, hogy megosszam vele ezt az élményt. A fülkében lévő két fénycsőből az egyik kialudt, miközben beszéltünk telefonon.

Ezután összeszámoltam, mibe került ez az út a mai napon, és igencsak meglepett, amit az iPhone kalkulátora mutatott: 15660Ft.

Kedves Kozák Úr! Mit szól Ön ehhez a dologhoz? Nem sokallja, hogy ennyit fizettem önöknek a szolgáltatásukért, ami finoman fogalmazva egy kissé foghíjas? Nem sok ez egy kicsit? Tizenötezerért’ fűtetlen, koszos kocsiban utazni? Kevésbé szalonképesen fogalmazva hogy van a MÁV-Startnak arca ezért tizenötezer forintot kérni? A múlt héten Ausztriában utaztam, harmadmagammal, 480km-t tettünk meg, összesen 28Euróért – most a MÁV-Start jóvoltából 400km-t 15660Ft-ért. Az osztrák vonatok tiszták voltak, rendes fűtéssel és pontosan közlekedtek. Az utastájékoztatással sem volt semmi gond, pedig több olyan állomáson is jártunk, amely igen jelentős átépítés alatt áll.

Kozák Úr, mit tud erre mondani? 

7 votes, average: 4.71 out of 57 votes, average: 4.71 out of 57 votes, average: 4.71 out of 57 votes, average: 4.71 out of 57 votes, average: 4.71 out of 5 (7 votes, average: 4.71 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


12 megjegyzés »

  • avatar
    vasutfan mondta:

    Naaa neee, menetszél és ezért nincs fűtés :lol: Bezzeg a Pistát tudják követni a sztrájkban :cry: Ahelyett, hogy normális utastájékoztatást adnának és FŰTENÉK a szerelvényeket, illetve, nézzék meg milyen nap van és hogy talán sokan utaznak. Oh, crash, tudod lehet úgy voltak vele, hogy sztrájkoltunk 9 napig, mert a Pista mondtta, asztán úccse utazik má senki vonattal, minek ezeknek fűtééés :???: :???: :shock: Most megint sztrájkkal fenyegetőzik a Pista, meg a sok “okos” vasutas megy utána, ahelyett, hogy azon dolgoznának, hogy tényleg EURÓPAI VASUTAT teremtsenek! Mert, ami manapság van :shock:

  • avatar
    vasutfan mondta:

    Jah, és az ilyen hülye menetszél stb dumával, ezek az okos jegyvizsgálók, tényleg hülyének nézik a szerencsétlen utast, ami megint csak szomorú dolog :cry:

  • avatar
    charlie mondta:

    mitakarsz, 120-al mehettél a MÁV-val, ilyenben nem sok vonalon lehet részed :Đ

  • avatar
    juhaszjani mondta:

    Aki iphonon tud kalkulálni az ne panaszkodjon az utiköltségről :smile:

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    Polgárpukkasztónak tartod iPhone-nal vonaton utazni ? :)

  • avatar
    1116001 mondta:

    Felháborító, röviden és tömören :)
    A motorvonatok helyett szerintem az olcsóbb személyvagonok bezserzését támogatnám. A jelenlegi IC-EC kocsiparkot teljesen lecserélném ÚJ vagonokra. A mostaniakat be a gyorsvonatokba. A 30-40-50 éves kocsikat pedig a kohóba. :)

  • avatar
    surayana mondta:

    Ez az egész arról szól, hogy a kormányváltáskor minél olcsóban lehessen magánosítani az egészet. És akkor a legnagyob nyereséget hozó részleg vezetője a mi Gaskópistánk lesz. Erre megy ki a dolog. Az összes többi csak színjáték.

  • avatar
    phontanka mondta:

    Van jobb fajta is a jegyvizsgálókból, méghozzá az, amelyik A indulóállomáson felszáll a vonatra és B végállomásig nem ér peront a lába. Meg persze a jegyeket sem ellenőrzi, így a megállóhelyeken felszállók nem is tudnak jegyet venni. Ebből aztán kiderül, hogy kihasználatlanok a vonatok és be lehet zárni egy-két vonalat. Ez nyilván kicsit sarkított, de azért a hatások érvényesülnek.

  • avatar
    jsim mondta:

    Nagyon jó stílusú írás és mennyire igaz! Remélem lesz még ilyen! :-)

  • avatar
    Benbe mondta:

    jsim: én remélem, hogy egyre kevesebb! :lol:

  • avatar
    jsim mondta:

    Jó, jó, persze én is így gondolom, de azért hiányozna, ha nem lennének ilyen jó humorral megírt élménybeszámolók! :neutral:

  • avatar
    VasutModellFan mondta:

    “nem hiszem, hogy a V43-mas orrát tele kellene rakni hővédő csempékkel”
    :lol: Irigyellek, hogy még ilyen kétségbeejtő helyzetben sem hagy el a humorod. Én biztos összevesztem volna a kalauzzal, hogy ne nézzen ennyire hülyének :lol:

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.