Főoldal » Bemutatók, Virtuális Vasút

Rail Simulator Official Expansion Pack 2 bemutató

jsim 2008 december 30 10 megjegyzés

iowboritoValamikor még tavasszal a JustTrains fejlesztőcsapata jóvoltából megjelent az első hivatalos kiegészítő Rail Simulator alá, ami a Cajon Pass névre hallgató floridai pályájával és a kis, szívós, mára legendává vált mozdony, a Class 08-as tolatójával szabályos vérfrissítést hajtott végre az alapprogram egyre inkább fakulni látszó világában. De a fejlesztők nem elégedtek meg ennyivel és úgy gondolták tovább színesítik, bővítik a palettát és angol hidegvérrel előrukkoltak a kategóriában szokatlanul jó minőségű, Isle of Wight elnevezésű szigetvasutat feldolgozó gyöngyszemmel és levezetésképpen egy tehervonati dízelmozdonnyal (Class 66), amelyek szokás szerint először csak letölthető formában voltak elérhetőek. November hónap végén viszont örvendetes módon CD korongra égetett változatban is napvilágot láttak az első hasonló doboz után, nem túl meglepő Second Official Expansion Pack névvel.


Mielőtt nekiláttam volna az alábbi leírásnak elgondolkoztam, vajon milyen koncepció mentén kellene bemutatni e kiegészítőt, ugyanis egy részéről (Isle of Wight), pontosabban annak letölthető változatáról IST jóvoltából már készült egy kiváló, részletes és informatív bemutató. Végül egy-két e-mail váltás után arra jutottunk, hogy a nagyobb hangsúlyt a bemutatóban a mozdony kapja majd – azon belül is a szcenáriók, mivel magáról a járműről, történetéről, főbb műszaki adatairól, festésvariánsairól szintén IST jóvoltából készült már bejegyzés ezen a honlapon -, a szigetvasútról pedig csak olyan általam fontosnak tartott észrevételeket írok majd le, amelyek esetleg nem lettek megemlítve említett bemutatóban. Na, vágjunk is bele!

A kinézet

Mármint a doboz kinézete és annak tartalma. Miért tartom fontosnak ezt külön megemlíteni? Mert jól néz ki és ízléses, miként az első rész csomagolása is az volt. Jól mutat ez a kettéosztott borító, amely a dupla tartalmat láttatja közöttük pedig, mintegy közvetítőként a Rail Simulator Official Expansion Pack felirat a feldolgozott pálya és mozdony neveivel. A hátoldalon képek találhatók a játékból nekem nagyon tetsző szóbuborékokba írt, rövid kommentekkel. Ahogy kell a cd-tokban a korong mellett kézikönyvet is találunk, amely dupla akkora terjedelmű, és ha lehet még részletesebb az elődjénél. Az összesen negyven oldalnyi nyomtatvány harminckét oldalon keresztül foglalkozik az Isle of Wight pálya leírásával, történetével, az itt közlekedő és vezethető járművekkel és a küldetésekkel. A 66-osra így pusztán csak nyolc oldal jut, viszont mentségükre legyen mondva ennyire részletekbe menő, a mozdony műszaki adatait bemutató leírást játékhoz mellékelt kézikönyvben még nem láttam. Összesen 25 műszaki dimenzió mentén mutatják be a technikai specifikációkat, amihez egy jellegrajz is dukál (gyengébben látóknak talán nem árt egy nagyító hozzá, de ne panaszkodjunk az a lényeg, hogy ez is van). Viszont, amit továbbra sem értek az a fekete-fehér megjelenés. Nem arról van szó, jól néz ki ez így is, csak a mögötte meghúzódó logika nem világos, mivel a járművek különböző festésvariánsait is bemutatja, aminek ekképpen nem biztos, hogy sok értelme van. De ne ez alapján ítéljünk, én sem teszem.

malcolm_3ff
Végül is jól mutat a fekete-fehér kép is

 

A Class 66 és a küldetések

A mozdony történetével, műszaki paramétereivel és egyéb ilyenkor szokásosan megemlítendő tulajdonságaival nem foglalkoznék a már említett okokból kifolyólag, elkerülendő ezzel az ismétlés miatt óhatatlanul fellépő unalomkeltést az olvasóban. Elég legyen annyi, hogy ezeket a mozdonyokat a General Motors kanadai gyára készítette az EWS (English, Welsh & Scottish) rendelésére. A mozdony üzemi körülmények között rendkívül megbízhatónak bizonyult így eléggé elterjedt a szigetországban, ugyanis látva a pozitív eredményeit más vasúttársaságok (Freightliner Limited, GBRf stb.) is rendeltek a típusból. Sőt érdekességként még megemlíthetjük, hogy például Németországban, Hollandiában és a Skandináv országokban rendkívül népszerű a mozdony a teherfuvarozást végző társaságok körében, úgyhogy a kontinensen is futkos egy pár példány.

De nézzük, miként is jelenik meg mozdonyunk a Rail Simulator világában? Kezdjük ott, hogy rögtön megkedveltem, amint első alkalommal beugrottam – természetesen virtuális értelemben – a vezetőfülkéjébe. Mindez annak ellenére, hogy a JustTrains által kiadott járművek közül ezen gépnek sikerült talán a leggyengébbre a vezérfülke kidolgozása. Nem tudom, mi lehet ennek az oka, miként annak sem, hogy miért maradtak le a mozdonyokról a vasúttársaságok autentikus logói: a sietség miatt vagy netalán hanyagságból? Ehhez képest a 08-as vagy a Voyager kívül-belül bizony mestermunka. Nem fogok találgatni, hogy miért lett ez így már csak azért sem, mert ez a kicsit puritánabb, elnagyoltabb belső vezetés közben alig zavart. Valamennyire talán szerencsésebbnek is találtam ezt az életlen, elmosódott kontúrokat, mivel itt egy diesel nehéztehervonati mozdonyról van szó, ami azért rendesen kapja magára a munkájával szükségképpen együtt járó koszt. De, ha már megemlítettük a vezetést, fogjuk is munkára az erőgépet.

class66_a_gozosok_koraban
Így távolról nem is annyira zavaró

 

Tömören: nagyon, nagyon jó vezetni a gépet. Végre egy mozdony, aminek van rendes hangja a Rail Simulator-ban, az összes eddig kipróbált jármű közül kijelenthetem a 66-os hangja a csúcs (jó a Deltic-é is elmegy). Fejhallgatóval játsszunk, úgy sokkal meggyőzőbb és sokkal nagyobb a játékélmény. A gép gyorsulása egy fővonali tehermozdonyhoz méltó, a fékezés dinamizmusát is jól belőtték a készítők bár ezt érthetően jelentősen befolyásolja a vontatott teher mennyisége, a szerelvény hossza stb. Mindez pedig jól végig is követhető, illetve kipróbálható a mellékelt hét darab szcenárión keresztül. Mielőtt egy-két küldetést részletesebben is szemügyre vennénk bizony meg kell említeni, hogy a hét az jelen esetben valójában hat. Ugyanis én személy szerint a Free Roam, azaz a szabad barangolás módot nem tartom küldetésnek, holott a jelen kiegészítő annak veszi. Egyébként három-három-egy arányban vannak szétosztva két angol és a német pályán. Érdekes, hogy a Newcastle-York vonalra nem készítettek szcenáriót.

az_impozans_megjelenesu_66os
Az impozáns kinézetű, nyurga 66-os

 

A hat küldetés három és fél, négy óra szerintem igen tartalmas elfoglaltságot nyújt. A tartalmas alatt azt értem, hogy a rakománytól való megszabadulás vagy a konténerek rakodásán át a fordítókorong működtetéséig itt minden megjelenik. Igen, igen fordítókorongozhatunk is, ami számomra újdonságként hat az RS-ben, bár meglehet, hogy csak nekem az, mindenesetre rendkívül színessé tette és gazdagította a játékélményt. Itt jegyezném meg, hogy a “G” billentyűvel kell irányítani, amellyel a váltót is.

a_siegeni_forditokorongon
A siegeni fordítókorongon

 

indulas_a_korongrol
Indulás a korongról

 

Nagyon tetszett a konténerrakodós küldetés is, amit a német pályán Plettenberg állomás teherrészlegében végzünk, majd a megpakolt konténervonattal Altena felé vesszük az irányt. És itt ér bennünket a meglepetés, mármint Altenánál: beragadunk a vöröset mutató kijárati jelző előtt. Lehet, hogy én vagyok az ügyetlen, de háromszori próbálkozás után sem sikerült befejeznem a küldetést, mindenesetre sajnálom, esetleg, ha valakinek sikerül szóljon, hogy mit szúrhattam el.

kontenerrakodas_nemetorszagban_ismet
Konténerrakodás Plettenbergnél

 

Hasonlóan érdekes volt a szénvonatos küldetés, amikor egy erőművet szolgálunk ki, ahol mind a tizenhat vagont külön-külön kell kiüríteni, ami szintén változatossá tette a munkánkat. Jellemzően ennél a szcenáriónál jön ki leginkább az, hogy mit is tud a gép, ugyanis a 16 szénnel megpakolt kocsi nem csekély tömeget jelent. Induláskor érezhető is a hatalmas teher, és elég óvatosan kell indulni nehogy túlpörgés következzen be. A lassításnál is körültekintően kell eljárnunk, mivel ebben az esetben sokkal hosszabb a fékút. Egyébként a célállomás előtt erre a program is figyelmeztet.

Nem tudom mennyire jött át, de pontosan ez a sok apróság az (fordítókorong, konténerpakolás, tehertől való megszabadulás stb.), amelyekkel egy kicsit elmozdulunk a “pusztán egyik helyről a másikra eljutni” megszokott tevékenységétől és válnak érdekessé és változatossá a 66-osnak írt küldetések. Egyáltalán nem csalódtam a kiegészítő ezen részében, még az említett kisebb meglepetések ellenére sem, egy pillanatra sem untam a játékot, amihez az is hozzájárult, hogy rendesen teletűzdelték szükséges manuális váltókezeléssel, ami szerintem mindig jót tesz egy vasúti szimulátornak. Jó küldetések, jól vezethető mozdony, mi kell még? Hát azt hiszem egy új pálya, amit úgy neveznek, hogy Isle of Wight?

 

Az Isle of Wight-ról szigorúan szubjektíven

Szigorúan szubjektíven, azaz elsősorban a saját, talán túlzó és esetenként irrealitásba hajló benyomásaimat fogom közölni a kiegészítő ezen részéről, hiszen mint említettem, már korábban elkészült róla az objektív bemutató.

Három dolog miatt tetszik a pálya:

Újszerűség. Ami ennélfogva egyediség is, hiszen stégen vonatozni a tenger hullámai felett, ráadásul mindezt egy régebben metróként szolgáló járművel, azért nem mindennapi. Ezt mindenkinek ki kell próbálni, aki csak egy kicsit is vonzódik a vasút virtuális világához. Az újszerűséghez maga a környezet is hozzátartozik, ami számomra elképesztő élethűen adta vissza a szigetekre jellemző zártabb, ennélfogva egyedibb vidékies realitást. Ez pedig nem belemagyarázás, próbáljuk csak ki, szerintem másokban is hasonló emóciókat fog kelteni.

telviz_idejen
A tenger felett

 

A nézőpont más súlypontozása. Vagyis annak ellenére, hogy normál nyomtávú vonalról van szó, minden kisebbnek tűnik, végig olyan érzésem volt, hogy sokkal alacsonyabban vagyok a járműben, így közelebb került maga a környezet, nem siklunk át rajta, ami sokkal átélhetőbbé teszi a vonatozást. Nekem ez nagyon bejött.

kidolt_fa
A kidőlt fa

 

Valódi éjszakai vezetőállás, sokkal életszerűbb utasok és nagy mennyiségű küldetés. Először meglepődtem, amikor éjszaka egy mellékvágányon tartózkodva (ahol a világítás is mellékes) egy teljesen sötét vezetőfülkében találtam magam, ahol pusztán csak a két kijelző és néhány kapcsoló fénye segített a tájékozódásban. Ezt nevezem igazi éjjeli vezetőállásnak. Azért megjegyezném, hogy némi fényjáték/fénykezelés azért a Rail Simulator-ban is van, ugyanis a jobban megvilágított állomáson a fülkében is világosabb lett, ez pedig plusz pont.

ejjeli_vezetoallas
Éjjel

 

Mit is értek az “életszerűbb utasok” alatt? Köhögnek, trüsszentenek és zajongnak: nekem ez új, vagyis korábban az alapprogram állomásain ilyet nem vettem észre. Ráadásul interaktívabbak is, engem megmosolyogtatott, amikor egy siető utas orra előtt csukódtak be az ajtók, aki erre bosszankodva a mellkasán keresztbetett kézzel duzzogva megállt. Rendkívül életszerű.

a_lemaradt_utas
A lemaradt utas

 

Már hozzászoktunk, hogy a Rail Simulator-hoz eléggé szűkös mennyiségben készülnek küldetések egy-egy kiegészítőhöz. Na ez itt nem érvényes: összesen 15 darab egyáltalán nem unalmas küldetést kapunk a szigetvasúthoz. Ennek szemléltetésére álljon itt egy pár kép.

vizvetelezes_havenstreetnel
Vízvételezés Havenstreet-nél

 

vegyes_melo
Vegyes meló

 

filmforgatas
Irány a kamera – filmforgatás közben

 

Befejezés

A JustTrains véleményem szerint újra nagyot alkotott és tartva a színvonalat tényleg egy kiváló kiegészítő csomaggal rukkolt elő. Bevallom egy kicsit tartottam tőle, hogy a magas színvonalú első rész után nem hozzák az ilyenkor jogosan elvárt szintet. Szerencsére megcáfoltak a tények: ha lehet ez a második rész még jobb lett. Ugyanis plusz életet lehelt az alapprogramba olyan lehetőségeit is kiaknázva, amelyek eddig rejtve voltak: mozgalmasabbá, dinamikusabbá vált a Rail Simulator világa. Figyeljük csak meg játék közben, hogy mennyi mozdony, vonat, motorvonat fut körülöttünk és mindezt hasonlítsuk össze az alapprogram küldetéseiben tapasztaltakkal – ég és föld. Megkockáztatom: még egy-két ehhez hasonló kiegészítő és egyre nehezebb lesz a monitor elől felállni – a fejhallgatót pedig ne felejtsük el!

Ide a végére kerüljön még két kép, amelyek véleményem szerint a szavaknál is jobban fejezik ki a két tartalom lényegét:

a_brit_oroszlan
A brit oroszlán

 

mint_egy_kepeslap
Mint egy képeslap

 

Értékelés

9

(a kilencest elsősorban a szigetvasút miatt érdemelte ki a program, de ne bántsuk a 66-ost sem, ő is megérdemli)

Ami tetszett:
- a Class 66 menethangja
- a küldetések mennyisége és tartalmi kidolgozottsága
- a mozgalmasabbá váló Rail Simulator-világ
- az egyre tökéletesedő fizika, az AWS szerintem korrektül működik
- megelevenedő utasok
- működik a Class 483-as ajtónyitást jelző külső kontrollámpája

Ami nem:
- grafikai bugok
- a Class 66-osról hiányoznak a vasúttársaságok logói
most is fekete-fehér a kézikönyv

Rendszerkövetelmény:
CPU 2,6 GHz, 512 MB RAM, 256 MB VGA, Rail Simulator, Windows Vista vagy XP operációs rendszer
Ezen teszteltük:
CPU Intel Pentium 2,4 GHz, 2,5 GB RAM, 256 MB VGA

Megvásárolható:
A Virtual Transport webáruházában

4 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 5 (4 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


10 megjegyzés »

  • avatar
    morhange mondta:

    A rendszerkövetelmény elég húzós, szerintetek ha levenném a grafikát (márha le lehet) akkor menne rendesen? Nekem csak egy ati 9250-esem van ami 128 megás.

  • avatar
    IST mondta:

    Minden azon múlik, hogy a videókártyád tudja-e a Pixel Shader 2.0-s effektust. Ha igen, akkor elfuthat, ha nem, akkor el sem indul a Rail Simulator.

  • avatar
    galbert mondta:

    Szerintem a logók hiánya nem feledékenység és nem is hanyagság, hanem egyszerűen pénz kérdés. Ezek ugyanis márkanevek. Ha ezek nem szerepelnek, annak 2 oka lehet:

    a. a tulajdonos (jelen esetben a vasúttársaság) nem járul hozzá, hogy a nevet egy kereskedelmi forgalomba kerülő másik termék felhasználja,
    b. nem tudtak megegyezni, hogy ki kinek mennyit fizet, ha az eredeti logó szerepel a modellen.

    Amúgy az első ok miatt kellett pl. a Zusi esetében az ICE szerelvényeket külön, ingyenesen letölthető kiegészítőként forgalomba hozni, ugyanis a DB nem járult hozzá a márkanév “továbbértékesítéséhez”.

    Egyébként az interneten számos átfestés található a gépekhez, anno én is letöltöttem őket.

  • avatar
    jsim ( a szerző ) mondta:

    Igazad lehet. Csak számomra az volt a furcsa, hogy a logókérdést például a Class 08-asnál meg tudták oldani, itt viszont nem. Emiatt talán az általad írt második ok lehet a legvalószínűbb.

  • avatar
    morhange mondta:

    Na akkor meg sem próbálom az én kártyám nem mai darab. :S

  • avatar
    jsim ( a szerző ) mondta:

    Sajnos ez a kártya, ha jól tudom csak a Pixel Shader 1.0-át tudja, így a programot nem támogatja. Viszont már elég olcsón hozzá lehet jutni egy mai alsó-közép kategóriás kártyához, ami vígan elviszi e tulajdonképpen nem is nagy gépigényű programot. Érdemes elgondolgodni a cserén! :-)

  • avatar
    Tzs mondta:

    Villanymotoroknak van hangja ennél 66-osnál? Mert pl. a Delticnek van, mármint persze nem a játékban (Youtube alapján).
    Személy szerint én utálom a váltós küldetéseket, mert még az MSTS-nél is rosszabb, ahol legalább gombnyomásra átállította a következő csúcsirányú kitérőt, ennél a ***nál meg kizárólag az előttem állót (akkor is, ha gyökirányból érkezem).
    Nekem az RS annak ellenére is csalódás, hogy készültem arra, nem fog atomvillantani.
    (Köszönöm a Virtualtransportnak a gyors, karácsony előtti kiszállítást, bár januárban is bőven jó lett volna, gyorsak vagytok fiúk!)

  • avatar
    morhange mondta:

    Most vezsek egy “új” (használt) gépet, másra nem marad pénz :S

  • avatar
    BZsoltie mondta:

    TZs! A 2D-s térképen előre beállíthatod magadnak a vágányutat!

  • avatar
    Peti44 mondta:

    Hát nagyon nem! Úgy tudom, hogy nem lehet a 2D-s térképen beállítani a vágányutat! Ha meg lehet, akkor hogyan?!

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.