Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút

Thalys, Brüsszel-Párizs-Brüsszel: 1. osztály, 2-szer másfél óra, 600km

pre-zli 2008 december 7 6 megjegyzés

Hivatali kötelességeim csütörtökön Brüsszelből Párizsba, majd még aznap este ismét Brüsszelbe szólítottak, és munkáltatóm jóvoltából a Thalys első osztályán tehettem meg mindkét utat. “Röptében” lőttem pár – Benbe műveihez képest sajnos igencsak gyalázatos – képet, egy gyors beszámoló összedobása végett. Ami magát az utat illeti, persze minden viszonyítás kérdése, úgyhogy akár fintoroghatnék is – fogok is egy kicsit -, de összegészében elvitathatatlan, hogy ez más, mint amit otthon megszoktunk.

Eltekintve attól, hogy Brüsszel déli pályaudvara alig különb – sőt! -, mint a Nyugati aluljárója Budapesten, a 3-6-os vágányokon járó Thalys (Párizs-Brüsszel-Köln-Amszterdam) egy az egyben a (jobbára kilencvenes évek-beli) francia TGV-k színvonalát és kényelmét nyújtja. A fenti képen látható párizsi északi pályaudvar elegáns csarnokával szemben a brüsszeli terminál peronjai hosszan és koszosan terpeszkednek az örökös huzatban, és mivel az első osztályú kocsik a vonat Párizs felőli végén vannak (természetesen azért, hogy az utasok a párizsi fejpályaudvaron a lehető legközelebb legyenek a kijárathoz), Brüsszelben ennek az a következménye, hogy a legdrágább helyjegyek birtokosainak kell a legmesszebb gyalogolniuk, gyakran egészen odáig, ahol a peron már nem is fedett. Ez legalább alkalmat adott az étkezőkocsi feltöltésének megörökítésére.

Itt jegyzem meg az utazó közönség vásárlóerejének szemléltetése gyanánt, hogy a tíz (kapcsoltan húsz) részes szerelvényekben egységesen két mozdony, egy étkező, négy másod- és három elsőosztályú kocsi közlekedik. Az utóbbiak a félórás ütemes menetrend szerint járó napi harminckét Brüsszel-Párizs vonatpáron még az igen borsos, 128 eurós (34.000 forintos) jegyár mellett is 50% feletti kihasználtságot produkálnak, míg másodosztályon gyakran a 100%-ot is meghaladják, noha a normál jegy ott is 60-70 euró körül alakul. De mi is a jár azért a 128 euróért?

Újság, a készlet erejéig

Wifi

Az ablak tükrében lőtt lesifotók alapján működik is.

Guruló kocsma

Felszolgálás

Kaja (jelen esetben öt darab rák, némi konzervrépa, egy szelet tömegpadlizsán, rízssaláta (sok sóval ehető volt), egy falat sajt, egy kis kenyér, gyümölcssaláta és narancslé, illetve ún. kávé és tea a színes víz kedvelőinek)

Kényelmes lábtér

Elektromosan dönthető ülés (a háttámla dőlésével együtt az ülőke is előrecsúszik, így az elterpeszkedő utas a művelet során nem önti hátsó szomszédja térdére a háta mögötti asztalkán elhelyezett gyümölcslevet)

Sikeres döntés után még mindig bőséges lábtér (184 centi vagyok)

és taxi-előfoglalás az érkezési állomáson (a szolgáltatás jó ötlet, viszont az apró betűk között ott van, hogy a rendelés értelmében az utas állja a taxi várakozási díját, ami normál esetben 10-15 euró (!!!), de volt már olyan, hogy a vonat közel egy órás késése miatt egy ilyen előre foglalt taxinak már induláskor 45 eurót mutatott az órája).

Na és akkor most jöjjön is az árnyas oldal. Milyen dolgokért rinyálnak a tehetős nyugati biznisz utasok?

Ciki: a jegyem a 24-es ülésre szól…

…csakhogy első osztályon minden sorban három ülés van, tehát 24-es hely egyáltalán nincs is. A kalauz nagy ívben hanyagolta érdeklődésemet, mikor a 31-esen ülve rákérdeztem, hogy hova is szól a jegyem.

Felháborító: a szemetes fedele kávéfoltos!

És az még semmi! Nincs is kiürítve! (aminek oka egyébként speciell az volt, hogy a vonatom szerelvénye nyílt vonali üzemzavar miatt 50 perces késéssel hozta meg az előző ingát, és a 15 percre redukált fordulási időbe a takarítás egyáltalán nem fért bele, de még az utascsere is csak alig).

“Ez az ülés meg milyen kopott és szakadt már!” A megjegyzést francia utastársamtól kell idézem, mert jómagam ezen nem bírtam annyira felháborodni: ez a szerelvény elmúlt tizenöt éves és ennyi idő alatt már közel 10 millió kilométert futott. Más strapanorma dívik errefelé, más a karbantartási kultúra, és más az utazói morál is.

Amin viszont felháborodtam, az az, hogy a visszautam során valami oknál fogva a WC szellőztetése az utastér felé terelődött, ami miatt induláskor irdatlan szarszag volt, félúton meg mindenki érezhette, amint valamelyik utastársunk megszegte a tilalmat és a klotyóban rágyújtott.

De összességében azért meg kell hagyni, hogy ilyen általános színvonal mellett, ha futja a jegyárakra, akkor nincs és nem is lehet vetélytársa a két, egymástól 300 kilométerre fekvő európai főváros szívét másfél óra alatt összekötő vasútnak.

Párizsi elővárosi vonatot előzünk. Annak a sebessége 80-100, mi a városhoz közeledve már csak a 120-160-as “lassú”-jelekhez tartjuk magunkat. Így tényleg érdemes vonatozni. Nem is csoda, hogy…

…az elején csak lézengő utasoktól…

…szép lassan…

…megtelik minden 128 eurós hely.  Méghozzá, akárhogy is nézzük, mindez szinte kivétel nélkül hivatásforgalom, a hét minden hétköznapjának minden órájában kétszer.

Végezetül még két párizsi kép:

A minden TGV peron elején elhelyezett automata jegypénztárak egyike mögötte tehetős emberek sietnek: a bordó szupergyors PBKA szerelvénye mindjárt indul vissza Brüsszelbe.

Ez tényleg tömegközlekedés. A legjavából.

6 votes, average: 5.00 out of 56 votes, average: 5.00 out of 56 votes, average: 5.00 out of 56 votes, average: 5.00 out of 56 votes, average: 5.00 out of 5 (6 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


6 megjegyzés »

  • avatar
    1116001 mondta:

    Bárcsak itt tartanánk Magyarországon. De szerintem még én sem fogok ilyet látni, pedig még csak a 20as éveimet taposom :)

  • avatar
    crash mondta:

    Micsoda selejt ez a Thalys… egyszer utazz Pécsre vagy Szombathelyre IC-vel, na aaaaaz a színvonal :)

  • avatar
    IST mondta:

    Lehet, hogy kellene csinálni egy ugyanilyen tesztet mondjuk a Budapest-Pécs IC-n is? :-)

  • avatar
    Benbe mondta:

    A gyorsaság még hagyján, nade azok a kényelmes fotelülések! Ne mondják már nekem, hogy drágább egy kényelmes szék egy fapadnál!

    Továbbá: szendvics- és sörautomatát minden gyorsvonatra!

    Egyébként az is durva, hogy vannak állások, amikhez a munkáltató megveszi a havibérletet a TGV-re. Olvastam egy intercitys egyetemi oktatóról, aki a hét négy napján Cambridge-ben, egyszer pedig Párizsban oktatott – természetesen Eurostarral ingázott!

  • avatar
    nygma mondta:

    London-Párizs Eurostar ha érdekel valakit: http://nygma.hu/content/view/2808/44/

  • avatar
    Barthez mondta:

    De szeretnék én is hivatali kötelességből ingázni Brüsszel és Párizs között :lol: De még jobb lenne csak Párizsban :razz:

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.