Főoldal » Címlap, Élménybeszámoló, Vasút

Búcsúzni csak szépen

btx 2009 január 20 4 megjegyzés

jo1Minden vasutat szerető embernek van egy kedvenc mozdonya. Ennek hiányát akkor érzi meg igazán, amikor távol kerül tőle, és évente csak egyszer-kétszer találkozhat vele. Velem is ez történt. 1998-2003 között Debrecenbe jártam egyetemre. Heti rendszerességgel ingáztam Eger és a cívisváros között, hazafelé MD, visszafele Csörgő továbbította a szerelvényeket. A nyári szünetek alatt rendszeresen kijártam a Külsősor útra, onnan búcsúztattam minden este az Eger-Debrecen sebesvonatot amit többnyire MD vitt. Amikor elkerültem a 108-as vonalról és Budapesten kezdtem el dolgozni, akkor tudtam meg igazán mit jelentettek a Jendrassik-motor hajtotta Piroskák számomra, melyek ekkortájt már fokozatosan szorultak ki a hazai vasútvonalakról. Sokáig csak az interneten értesültem a szétvágásukról, két éve viszont tettem egy MD-s túrát nyáron Debrecenbe. Akkor már csak 3 vonatpár közlekedett a 108-ason. Idén már csak egy. És a hétvégén ez is elment – örökre.

Bár a 40 éves motorvonatok még egy rövid ideig (ne kérdezzétek meddig) szakadatlanul róni fogják a kilométereket a hazai vasútvonalakon, számomra nem lehetett kérdés, hogy az egyik kedvenc vonalamon el kell kísérnem az utolsó Piroskát, még egyszer fel kell idéznem a régi szép időket.  Miután előző este nagy nehezen hazajutottam (erről is lesz majd cikk), Egerből Füzesabonyba a 6:34-es gyorssal mentem át, ugyanis még akartam egy “nyíltvonalinak kinéző” képet is csinálni a bejárati ívben. A landolás után egy gyors bevásárlás a boltban, majd irány a pálya! Felállítottam az állványt, csináltam egy-két próbaképet és vártam… Vártam, hogy vajon MD jön-e, vagy valami műszaki hiba miatt Csörgő – és akkor kútba esett az egész. Aztán fél nyolckor feltűnt a távolban a bokrok mögött a már jól ismert homlokzat. Meglesz a búcsú! Igyekeztem legyőzni az izgalmamat, összpontosítani. Vártam, amíg az objektíven is látszik az egész vonat, 3,2,1, csatt.

img_35323

Gyorsan lekaptam a gépet az állványról, zoom vissza, a vonat közeledik, és újra csatt – lett volna, ha nagy izgalmamban kikapcsoltam volna az időzítőt, amit a távoli kép miatt kapcsoltam be. Így már csak a szerelvény végén dolgozó MDmot 3005-öst tudtam fotózni, de a borús idő miatt elmosódott a kép – így nem is bánkódtam nagyon az elszúrt lehetőség miatt.

Gyorsan összecuccoltam, visszasinkóztam azt állomásra, megvettem a jegyet Debrecenig. Közben csatlakozott hozzám Cpt. Dave, akit a VKV-ból ismerek, valamint matyi1, akivel az MD-s topicban találkoztam össze. Elkezdtük körbefotózni a Piroskát. Elsőként egy négyes együttállás:

img_35451

Bal oldalon a hidasnémeti személy, aztán a Rákóczi IC, az egri inga, és végül a debreceni személyvonat. Az állomás lassan kezdett kiürülni, végül csak a 3005-ös maradt:

img_3565

dsc_7111

dsc_7117

img_3571

Aztán a miskolci csatlakozás is befutott, mi pedig útnak indultunk. Eleinte az előtérben tartózkodtam, résnyire kinyitottam az ajtót és halgattam a Jendrassik-motor számomra oly kellemes duruzsolását, beszívtam a füstöt, hangfelvételt készítettem. Utána bementem, csatlakoztam a csapathoz, beszélgettünk a vonalról, a vasútról, a fényképezésről, a túráról. A Tisza-tóhoz érve matyi1-gyel elindultunk a vonat hátába, hogy az ívről is tudjunk egy képet csinálni. Szerencsénk volt, a peronon működött az ablak is, így nem az utastérben kellett egy gyors klikk erejéig lehúzni, volt időnk több fotót is csinálni:

img_3587

A Tisza-tó számomra mindig szép.

img_3589

Közeledünk az ívhez.

img_3591

Mindjárt jön a Tisza híd. Mi pedig futottunk vissza előre, úgy terveztük, hogy Tiszafüreden leszállunk megörökíteni az utolsó MD-s együttállást. Pechünkre az ellenvonat már bent volt:

dsc_7143

Úgy tűnt, ennek lőttek. Én azonban gyors lépésre szántam el magam. Papíron még volt időnk, így sebtében lepattantam és lefényképeztem a 3005-öst is, meg a Csörgőt is. Közben folyamatosan figyeltem a kalauzt meg a forgalmistát, nem tudtam, melyikük fog indítani.

img_3607

img_3608

Előttem az utódom. Az MD-k helyét a Csörgők veszik át. Nekem pedig ismét szerencsém volt, nem maradtam le. Mivel Balmazújvárosban is hasonlót terveztünk, megkérdeztem a kalauzt, ott kit kell figyelni. Ezek után már biztosra mehettünk. Addig tovább folyt a beszélgetés, egy percet sem unatkoztunk, és még egy újabb ív is belefért:

dsc_7161

Majd következzenek az újvárosi képek:

img_3616

dsc_7170

dsc_7188

Ezután a kép után matyi1 egy hatalmas printet vágott le, épphogy elérte a vonatot. Utólag is köszönet érte. Macsnál megint hátramentem ívet fényképezni. Kezd felszakadozni a felhőzet:

img_3632

Majd pedig nemsokára feltűnt Debrecen. Utunk a végéhez közeledik:

img_3640

Itt pedig már Tócóvölgyre fordulunk rá:

img_3647

Ott egy kis várakozás és irány a nagyállomás. Az utolsó szakasz következik. Még utoljára felbőg a Jendrassik-motor a 108-as vonalon, a szerelvény lassan elindul. Én továbbra is belülről követem az eseményeket:

img_3654

Van, aki viszont már megint egy jó kis sprintet levágva kívülről:

dsc_7212

Debrecenbe beérve még egy gyors pillantást vetek az utastérre, elbúcsúzom a szerelvénytől:

img_3655

És még egy utolsó kép a peronról. Köszönöm azt az öt szép évet:

img_3657

50 percünk volt a visszaindulásig. Kimentünk a nagyállomás elé, egy kicsit beszélgettünk, majd irány vissza.

img_3664

Az ötödiken eddigre már bent állt a csörgő, ami a visszaútra szolgáltatta a vonóerőt:

dsc_7245

A hazaút jó hangulatban telt el, mindnyájan egyetértettünk abban, hogy jól tettük, hogy e borús téli napon a Piroskát választottuk, nem maradtunk otthon.

A 108-as vonalon valami végetért. Valami, ami 30 évig tartott. Nincsenek hiú reményeim, ha tényleg szombaton vagy vasárnap ment el az utolsó MD, kicsi rá az esély, hogy valaha is vissza fognak térni. Ezek a motorvonatok már régóta szolgálnak minket, bármennyire fájó is nekem ezt kimondani, teljesítőképességük határán vannak. Élettartamuk a végéhez közeledik, felújítást már valószínűleg nem fognak kapni. Számuk rohamosan csökken, éppen ezért akinek jelentenek valamit, ne kövesse el azt a hibát, mint én. Ha el szeretne menni MD-zni, ne várjon, mert nincs mire! Lehet, hogy jövőre már mindenhol átveszik a helyüket a Csörgők és a Bz-k.

Itt szeretném megköszönni Varga Mátyásnak (matyi1) a képeket (a világosabbakat ő csinálta :-) ), és Cpt. Dave-nek a jó társaságot! Nélkülük az utazás szegényebb lett volna és a a cikket sem tudtam volna ilyen sokszínűen illusztrálni!

end
Kapcsolódó linkek

11 votes, average: 4.91 out of 511 votes, average: 4.91 out of 511 votes, average: 4.91 out of 511 votes, average: 4.91 out of 511 votes, average: 4.91 out of 5 (11 votes, average: 4.91 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


4 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Jó összeállítás lett. Örülök, hogy azért le mertetek szállni néhány állomáson.

  • avatar
    matyi1 mondta:

    Gratulálok a cikkekhez!

  • avatar
    Benbe mondta:

    Én is kedvelem az MDmot-okat, szóval szomorú vagyok az apropó miatt, de a cikk tényleg remek, megérdemelten került címlapra!

    Kiegészítettem pár kapcsolódó cikkel is. Ezt igyekszem minden új írásnál, amint lehet, megtenni, de ennél éppen külföldön voltam.

    Szerencsére még van hol fotózni az MD-ket.

  • avatar
    btx ( a szerző ) mondta:

    Benbe, köszi szépen!

    Én is biztos fogok még menni fotózni az MD-ket, ezt a kis időt ki kell használni!

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.