Főoldal » Bemutatók, Szimulátorok, Virtuális Vasút

Densha De Go 2 bemutató

IST 2009 január 13 2 megjegyzés

nyitokepA sok-sok újdonság és friss kiegészítő mellett a régebbi játékokat sem szokásom elhanyagolni. Mindegyikhez kötődök valamilyen szinten, így időről-időre előveszem a programokat és eltöltök velük néhány kellemes órát, csakúgy mint egy vasútmodellező a korábbi járműveivel, vagy egy vonatfotós az évekkel ezelőtt készített albumai nézegetésével. A két ünnep között azon kaptam magam, hogy ismét feltelepítettem a gépemre a Densha De Go sorozat második részét és fogcsikorgató küzdelmet vívtam a japán játéktervezéssel.

Hogy miért is hívnám régi idők játékának a programot? A sorozat 1996-ban kezdte meg hódító útját a felkelő nap országának játéktermeiben, majd később PC-n és különböző konzolokon. Mielőtt egyből rávetnétek magatokat a témára, a beszerzése, csakúgy mint a többi Densha játéknak, meglehetősen nehézkes: PC-s változatra néha-néha lehet csak rábukkanni az aukciós portálokon, elsősorban az eBay-en. Lassan egy éve, hogy merő mázli folytán sikerült hozzájutnom a Densha De Go 2. részéhez (a sorozat neve egyébként ha jól tudom Menjünk vonattal!-t jelent), ráadásként hozzá egy igazi japán kontroller is a csomagot alkotta. Akkor nem fektettem túl sok időt a programba, mindig volt helyette más, de most újra elővettem.

vonatok

Az első rész meglehetősen nagy sikert aratott a japánok körében minden hibája ellenére (ne feledjük, ekkor még a Microsoft Train Simulator megjelenése előtt járunk 4-5 évvel!), így óhatatlan volt egy kiegészítő, majd egy gőzmozdonyos változat megjelenése, ami után jöhetett a második rész. Kosoku-hen alcímmel, szintén PC-re és különböző konzolokra. Na ez lesz most a vizsgálatunk tárgya, de azért megemlíteném, hogy a több mint egy évtizedes múlt ellenére a sorozat nem fulladt ki, érkezett már Wii-re is külön verzió (2007-ben), amely új kontrollert is kapott. A konzolok régiókódjai miatt azonban ez itthon nem futtatható hivatalos úton, így erről le kell, hogy mondjak.

elovaros

A Densha De Go 2 ismét Japánba kalauzol el minket, vezethetjük az Akita Shinkansen-t és a Hokuetsu Express-t a Hokuhoku vonalon és a Keihin-Tohoku vonalon, de hogy egészen pontos legyek, mindegyiknek csak egy részén közlekedhetünk. Gondolom ezek túl sokat nem mondanak, nekem se tették, nehéz belőni így mire számíthatunk. Érthetőbben fogalmazva: vezetünk mindenhol megálló személyvonatot vidéken, nagyvárosban haladó elővárosi szerelvényt, valamint nagy sebességű expresszvonatot. A megtehető távolság állítólag nagyobb benne, mint az első részben volt, ezt én ellenőrizni nem tudtam, így készséggel elhiszem a nálam tapasztaltabbaknak.

menu

A program sajnálatos módon követeli a CD jelenlétét a számítógépben, így csak a mázlimra hagyatkozhatok, hogy még mindig gond nélkül hajlandó elindulni, az elmúlt egy évtizedben nem karcolódott össze eléggé. Adatmennyiségben nem kell sokra számítani, alig 66 megabyte helyet foglal el telepítés után a Densha. Elindítva a progit rövid animáció fogad, majd valós fotókból összeállított mozaik előtt vár az alig néhány soros japán menü. Ennek persze megvan a maga előnye és hátránya is: nem tart sokáig míg végigpróbálunk mindent, hogy mi lehet az egyes menüpontok között, viszont a PSP-nél megszokottakkal ellentétben itt aztán semmilyen angol feliratra sem számíthatunk, még egy nyamvadt OK gombra sem. Illetve elnézést, egy Enter felirat és egy ESC azért látható a főmenüben. Nem mondom, hogy különösebb nehézséget okozott ez, tényleg nem tudunk túl sok mindent állítgatni, így akár azonnal bele is vethetjük magunkat a játékba.

utmutato

Ami elsőre komoly meglepetést hordoz: mindössze öt választható járat áll rendelkezésre, három különböző járműtípussal. A vicc persze az, hogy ez már nem fért fel a képernyőre, ahol alapból csak négyet látunk, így kicsit lejjebb kell lapozni az ötödik kedvéért. Kezdeti próbálkozásomra nyilván a legfelsőt választottam, bíztatóan nézett ki ugyanis a zöld alapszínű tábla mellette. Sejtettem, persze, hogy sejtettem, hogy ez egy gyakorló pálya lesz, de a választható menetrendek miatt bíztam benne: nem így fog történni. Márpedig de, egy japán nőszemély vezet minket végig az irányításon, az ajtózáródásra figyelmeztető fény bemutatásától a jelzők jelentésén át a megállásig. Mindezt továbbra is japán karakterekkel, viszont nyelvtudás nélkül is bőven kitalálható mire célozgat a leányzó. Ami neccesebb lehet, az a pálya menti munkásokra illetve alagútba való behaladás előtti kürtölés kötelező jellege, amelyre kemény pontlevonások árán jöttem rá.

veszfek

Igen, pontlevonások. A PSP-s verziónál már panaszkodtam, itt viszont nem tudok rá kifejezést mondani mennyire durva a dolog. 40 plusz ponttal indulunk és ez tud csökkenni vagy nőni a teljesítményünk függvényében. Elárulom előre, csökkenni fog. Rohamos ütemben. Még annál is gyorsabban. Viccen kívül: lassabban fékez a szerelvény, mint ahogy a pontok fogynak. Túlzásnak tűnik? Nem az. A háttérsztorija az egésznek az, hogy a játéktermi múlt miatt állították be a Densha sorozat korábbi tagjait ultrakeményre, hiszen nem cél az, hogy egy játékos fél órákat ott töltsön a gép előtt egyetlen érmével. Inkább - már elnézést, de - szívassuk meg minél többször, ugyanakkor a játékélmény nyújtson kiemelkedőt, hogy ne tudjon elszakadni tőle és újra meg újra megpróbálja. Márpedig ebben profi a program. Az útvonalak alacsony száma előre predesztinálja azt, hogy a pályák megtanulhatók, ha nagyjából ugyanúgy megyünk, akkor mindig ugyanaz fog velünk történni. Ha sokat késünk vagy korábban közlekedünk (amire túl sok esélyünk a pontozásos szisztéma miatt nincs), akkor azért a jelzők mutathatnak más-más képet.

4cm

Néhány dolgot felhoznék mindezek érzékeltetésére: Túl keményen fékeztél (amit egyébként egy vicces animáció is mutat)? -10 pont. Késtél 1 másodpercet (áthaladó állomáson is)? Másodpercenként -1 pont. Túlcsúsztál a 3 méteres megállási pozíción? Mínusz pontok. Túllépted a sebességkorlátozást, akárcsak 1 km/h-val? Mínusz öt pont. Nem kürtöltél a megfelelő helyen? -3 pont. Ismétlem: negyven ponttal indulunk. Ez azt jelenti, hogy maximum 40 másodpercet késhetünk összesen. Kemény. Említettem a 3 métert: igazából a program azt szeretné, hogy 30 centin belül álljunk meg, de csak méterben tudja kijelezni a hátralévő távolságot. Ennek ellenére lehet centizgetni, amelyet aztán előszeretetttel visszajátszik a játék megállás után. A rekordomat (4 centiméter!) láthatjátok valamelyik képen. És ha mindez nem lenne elég, a legnagyobb traumáról még nem tettem említést: bár a program előre jelzi a következő sebességkorlátozást, annak betartása az útvonal alapos bebiflázása nélkül lehetetlen. Túl későn teszi ki, minimális esély sincsen az időben történő lefékezésre. Ami persze együtt jár azzal, hogy két-három ilyen és már ugrott is a játék, fékezés, megállás, köszönjük, hogy kipróbáltad, akarod-e folytatni? Ha igen, dobj be egy érmét (PC verziónál persze ez nem kell, de vicces, hogy pályaindításkor bizony van erre vonatkozó grafika), és bár jelentős késéssel indulsz, de azért folytathatod az előző megállótól. Szerintem akkor már inkább érdemesebb újrakezdeni, kivéve ha még a tanulás fázisában vagyunk. Slusszpoénként: állítólag az első rész még ennél is keményebb volt.

szaguldas

A képernyőn amúgy néhány felirat segít minket a játék során. Egyrészt pörög az óra folyamatosan, mutatva nemcsak az időt, hanem a következő állomásra való érkezés (illetve áthaladás) időpontját, másrészt a menetszabályzó illetve fékkar fokozatát is láthatjuk. Emellett feltűnik még az általunk vezetett vonat képe szemből, illetve a lehető legnagyobb betűméretben a pontszámunk, jól berakva középre, hogy folyamatosan stresszeljük magunkat. A következő jelző képe jobb oldalt tűnik fel időről-időre, az alsó sarokban pedig a következő állomás távolsága méterben, amely persze nem jelent biztos megállási kötelezettséget: ha zöld a szám, akkor meg kell állnunk, ha fehér, akkor csak áthaladunk. Enter nyomásával elérhető a Professional mód, ami abban különbözik, hogy nem látszik a megteendő távolság. Vonalismeret nélkül ezt használni őrültség, túl későn jelenik meg az állomás képe ahhoz, hogy meg tudjunk állni. Ezen kívül már csak a bal alsó sarok van hátra, ahol a sebességmérő található, 120 km/h-ig skálázva minden géptípusnál. Ami mondjuk hülyeség, mert az E3-assal többel is mehetünk, ekkor egy kiegészítő digitális sebességmérő jelenik meg. Meglehetősen furcsa eljárás.

vonat

Talán feltűnt már: nincs a megszokott vezetőállás nézet, nem látjuk a jármű belsejét, úgy vezetünk, mintha az orrán ülnénk. Én megértem, hogy megvalósítás esetén eltakarna ez egy csomó területet a minket körbeölelő tájból, de ettől függetlenül a teljes hatáshoz szerintem szükség lenne az asztal, a kezelőszervek és kijelzők látványára. Ezek nélkül valahogy olyan furcsa vezetni a járműveket, amiből hármat is találhatunk a programban és persze nem választhatjuk ki, hogy melyik pályán melyikkel szeretnénk menni, ezek bizony kötöttek. Az E3-as, a 209-es illetve a HK100-as motorvonatok a menettulajdonságaikban szerencsére különböznek, így a fékezést mindegyiknél újratanulhatjuk. Az irányítás szerencsére nem lett agyonbonyolítva, alig öt gombbal kezelhetjük a teljes progit. A hozzá való kontrollert viszont nem sikerült beüzemelnem: game-porton át kommunikálna a számítógéppel, van hozzá USB átalakító is, de normálisan működni nem hajlandó. Ez van sajnos.

at_a_vonat_felett

Mire elküzdöttétek magatokat az olvasásban idáig, jó sok képet láttatok már a progiról. Hát nem egy nagy durranás, igaz? Akkor vegyük át mégegyszer: az MSTS-nek a megjelenéskor se híre-se hamva. A grafikával túlzottan sok baj amúgy nincs, igazából a kornak megfelelőnek mondható. A játéktermi automaták szintje akkoriban nyilván meghatározta azt, hogy mi az ami megvalósítható, így talán ennek köszönhetjük a - nem mosolyog - 640×480-as maximális felbontást, ami azért elég durván néz ki teljes képernyőn egy mai monitoron. A mellékelt képek mérete is ezért akkora amekkora. További negatívum (és ennek nagy szerepe van a játékmenetben) a látótávolság rövidsége: néha egészen elképesztő ahogy látjuk, hogy nagyjából 300 méterrel az orrunk előtt még bőszen pakolgatja ki a szoftver azon híd elemeit, amelyen éppen halad a szerelvényünk. Már csak ezért is lehetetlen vonalismeret és segítség nélkül az állomásokon való időbeni lefékezés. A környezet egyébként okés, sokfajta tereptárgyat használ a program, garantáltan nem lesznek unalmas perceink vezetés közben. A leglátványosabbnak talán a városi pálya mondható, igen sokfajta ház között halad utunk, de lehetőségünk lesz monorail szerelvény elhaladását észlelni, csakúgy mint végigkövetni egy Shinkansen indulását. Pozitívum, hogy az emelkedők és lejtők nagyon jól megjelennek, előfordul az egyik pályán, hogy egy hídra felmenve kerülünk át a mellettünk, de sík terepen haladó szerelvény másik oldalára. Számomra élményszámba ment a dolog, meg egyébként is a vonalakon található forgalom sűrűsége is az élethűség felé tendál. Külső nézet persze nincs, csak az állomásokon egy rövid időre, de ezt már fentebb említettem.

hoeses_ablaktorlovel

Persze a készítők kihagyhatatlannak ítélték az időjárás bevonását a játékba, ami nyilván jó pont, a hóesés meglehetősen látványos, viszont az eső már meglepőre sikeredett. Elsőre azt hittem, hogy mini tűzijátékokat látok a monitoromon, aztán rádöbbentem, hogy a szélvédőre fröccsenő cseppeket próbálták utánozni. Szerintem nem sikerült. A látványt mozgókép tudná csak normálisan visszaadni, így erről nem teszek be semmit. A fentiekre való rásegítésként azért egy ablaktörlőt beépítettek, a fenti képen látható fekete vonal az. Megdöbbentően egyszerű, megdöbbentően röhejes és megdöbbentően nincs semmi funkciója a zavaráson kívül. De biztosan jól el tudták adni anno marketingfogásként: termékünk időjárásfüggően alkalmazható látásjavító eszközt is tartalmaz, a működő ablaktörlő segítségével még professzionálisabb, még valósághűbb érzést tudunk a játékosoknak biztosítani. Valami ilyesmi lehetett vajon?

best

A fentiek ellenére igen jól elszórakoztam a Densha-val. Nem mondom, hogy nem káromkodtam néha a monitor előtt ülve, de mindig továbblendített az, hogy kíváncsi voltam a pályák többi részére, tudtam, hogy meg lehet tanulni a várható eseményeket, szorgosan jegyzeteltem, hogy mi várhat rám. Ezt persze siker is koronázta, a nevem többször is felkerült az eredményeket mutató táblára. Kezdőknek ugyanakkor nem ajánlanám az elképesztő nehézsége miatt. Sajnos a nehéz európai beszerezhetősége és a csak japán verzió miatt amúgyis csak kevesen próbálhatják ki, de ennek majd valamilyen virtuális vasúti találkozón ellentmondunk, vicces lenne egy kis verseny rendezése, első próbálkozásra vajon ki-meddig jutna?

Értékelés

6

Ami tetszett:
- jól kidolgozott pályák
- meg kell küzdeni a sikerélményért
- nem unalmas a játék

Ami nem:
- nincs igazi belső nézet
- elképesztő nehézségi fok
- minimális látótávolság

Ezen teszteltük:
CPU Intel Core2Duo 2,66 GHz, 2 GB RAM, 256 MB VGA
“Ezeréves progi, nem is volt hiba a futásban.”

Megvásárolható:
Inkább csak beszerezhető az eBay-en.

5 votes, average: 4.40 out of 55 votes, average: 4.40 out of 55 votes, average: 4.40 out of 55 votes, average: 4.40 out of 55 votes, average: 4.40 out of 5 (5 votes, average: 4.40 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    Ibigoo mondta:

    Khm…ha a cd-ről készítesz egy képfilet – eredeti cd-vel magad részére gond nélkül megteheted – akkor nem kell magát a lemezt gyötörni játék közben :)

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Nem is úgy értettem. Hanem mire hozzámkerült, addigra nem volt gond vele. Hiszen nagyjából egy évtizedes már a lemez. Amúgy szerencsére nem pörgeti, csak indításkor ellenőrzi, hogy benn van-e a meghajtóban.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.