Főoldal » Fotósuli

Fotózás hosszú záridővel

Nygma 2009 január 24 12 megjegyzés

BalatonfenyvesAz esti fotózás eredményével valahogy sosem tudtam kibékülni. Az állomás világítása a képet szokatlanul sárgára festi, a színek elvesznek, a kép elmozdul, a részletek homályosak lesznek. Az élességért még ugyan lehet küzdeni, de a színek sosem lesznek az igaziak. Szerintem felesleges az elkerülhetetlen ellen harcolni, inkább menjünk elébe. Játszunk arra, hogy a mozgó dolgok igazán elmosódottak legyenek. Most a hosszú záridejű felvételekre gondolok 5 másodperc felett. Az alábbiakban bemutatnám ezeket én hogyan szoktam alkalmazni.

Az alábbi felvételek elkészítéséhez nem kell nagy tudású fényképezőgép, fontosabb hogy tudjuk használni a gépünket és rajta a különböző üzemmódokat be tudjuk álltani. Az alábbi képet egy részét (na jó, az elsőt) egy régi kompakt géppel készítettem, többi egy Canon EOS 300D-vel.

Módszer lényege: a hátteret hosszú záridővel lefotózzuk ami mint egy normál kép jelenik meg a fényképen, és expozíció alatt a képen elhaladó vonat vagy egyéb jármű erős fényei egy szép hosszú csíkot húznak a képen. Fénycsíkot természetesen csak az fényes tárgyak fognak hagyni a képen, így egy elhaladó tehervonatból csak a mozdony fényszórója marad meg, egy személyvonatból a fényszóró és az ablakok sávja. Éppen ezért inkább személyvonattal próbálkozzunk.

Amire szükségünk van az egy állvány (ha éppen nincs korlát vagy egyéb más alkalmas felület amire a gépet tegyük), és ha van akkor egy önkioldó (távirányító). Állvány nélkül ne is próbálkozunk, teljesen felesleges.

  1. Válasszuk ki a helyet amit a fotó hátterének szánunk. Ezek után mérjük meg, hogy a mozgó tárgy mennyi idő alatt megy át a képen, vagy éppenséggel milyen hosszan akarjuk a tárgyat elmosni. Előtte ellenőrizzük, hogy a gépünknek mennyi a maximális expozíciós ideje. Ez nálam 30 másodperc, ami azért elég hosszú.
    Kapcsoljuk ki a vakut.
  2. Üzemmód beállításaÁllítsuk be a gépet expozíciós idő prioritás (kinél hogyan hívják) üzemmódba. Ez az én gépemen a Tv üzemmód, amiben mi tudjuk beállítani az expozíció hosszát. Állítsuk be az előző lépésben meghatározott értékre, mondjuk 20 másodperc.
  3. Most még egyelőre kézből próbáljuk lefényképezni a témát (a hátteret vonat nélkül). Nyomjuk be félig az exponáló gombot. Ha minden jó megy akkor a gép csipog, hogy a kép készítésére készen áll. Ez sokszor nem jön össze, akkor trükközni kell:
  4. Ha nem sikerült az expozíció beállítása, akkor ennek az lehet az oka, hogy vagy túl világos vagy túl sötét van a 20 másodperchez. A megfelelő expozíció meghatározásához (ahol a sötét fekete és a világos még nem ég be) a fényképezőgép az expozíciós idő és a rekesz értékét változtatja. Mivel most az expozíciós időt fixre beállítottuk a gép csak a rekesszel tud kombinálni. Mivel nagyon hosszú az expozíció a gépnek nagyon szűkre (magas szám) kell vennie a rekeszt, hogy a kép megfelelő legyen. De lehetséges, hogy a legszűkebb sem elég szűk, és a gép úgy ítéli hogy ilyen paraméterek mellett nem lehet jó képet készíteni. Ekkor két dolgot csinálhatunk: ha a gépünk engedi, akkor csökkentsük az ISO értékét. Ezzel érzéketlenebbé tesszük a gépet, így nagyobb rekesz mellett lehet ugyan olyan képet készíteni. Válasszuk ki azt az ISO értéket, ahol már a gép ki tudja kalkulálni az rekesz értékét. A mellékelt képen nálam 20 másodperchez 29-es rekesz járult. Ha már nem tudjuk tovább csökkenteni az ISO értékét, akkor sajnos fel kell adnunk a másodpercekből.
  5. Gép által kalkulált értékekHa nem akarjuk, hogy a gép sokat gondolkozzon minden egyes kép készítésénél akkor jegyezzük meg a rekesz értékét, és kapcsoljunk át teljesen kézi üzemmódra, majd állítsuk be ugyan ezeket a rekesz és záridő paramétereket.
  6. Most tegyünk már fel a gépet az állványra, és próbáljunk újra fotózni. Nyomjuk be megint félig az exponáló gombot. Ha minden jól megy most már tudnánk fotózni. Nézzük meg a gép hova állította az élességet. Ellenőrizzük hogy tényleg azt akarjuk-e élesnek. Lehet mondjuk ez a vágány előtti/mögötti korlát, peron, lámpa vagy bármi. Felesleges hogy ez a vonathoz közel legyen, mivel az úgyis el fog mosódni. Mivel most szűk rekesz mellett fotózunk elég nagyon lesz a mélységélesség, sok minden éles lesz azon a környéken.
    Sok fényképezőgép elég nehezen állít élesre gyenge fényviszonyok mellett. Ekkor vagy ideiglenesen bekapcsoljuk a vakut, hogy a villanófénynél élesre tudjon állítani a gép, vagy manuális élességre kell kapcsolni. Én azt szoktam csinálni, hogy a géppel beállíttatom az élességet (vaku segítségével ha kell), majd átkapcsolok kézi élességállításra. Ez azért is jó, mert akkor a kép készítésekor a gép nem kell szenvedni az élességgel, amivel időt lehet veszteni másrészt lehet véletlenül valami más fog élesre állítani a gép (mondjuk a képbe érkező vonatot). Ha manuális az élesség és a expozíciós adatok, akkor a gép már nem kell el variálni hanem azonnal fotóz ahogy megnyomjuk a gombot.
  7. Ha idáig eljutottunk a gép már készen áll a fotózásra. Készítsünk egy teszt fotót. Ha van a géphez távirányító akkor azt használjuk. Ha nincs akkor állítsuk be a gépet időzítőre. Erre azért van szükség, mert az expozíciós gomb lenyomásából keletkező mozgás tönkreteszi a képet. Fontos hogy a kép készülte közben a géphez ne érjünk hozzá, állványt ne rúgjuk fel. Távirányítóval nem kell hozzányúlni, időzítő esetén pedig annyi idő alatt lecsillapodik minden addigi mozgás.
  8. Nézzük meg a képet: nem lett túl sötét? A képen lévő lámpa fénye nem égett be nagyon? Itt minden szubjektív. Tetszik így a kép magában vagy nem? Ekkor expozíció kompenzációval még belenyúlhatunk a gépbe. Ezzel a gép által (vagy általunk befixált) beállítást tolhatjuk el maximum +/- 2 egységgel. Ezt általában valami A/E gombbal, vagy a menüben hasonló opcióval tudjuk állítani. Ha csökkentjük sötétebb lesz a kép, ha növeljük akkor világosabb. Próbálgassunk amíg megfelelő nem lesz az alapkép.
  9. Nagyon fontos hogy az alapkép jó legyen. Este kevés vonat jár, és egy vonat egy kép. Ha rossz beállításokkal indulunk neki akkor egy jó képünk sem lesz.
  10. Most már készen állunk a kép készítésére (feltéve ha időközben le nem kapcsolták a közvilágítást, vagy egy autó beállt elénk reflektorral, vagy egyéb olyan dolog nem történt ami alapvetően megváltoztatja a fényviszonyokat).
  11. Várjuk meg amíg jön a vonat és nyomjuk meg a gombot. Ha időzítőt használunk akkor számoljuk bele, hogy a gép csak az időzítés végétől kezd el fotózni. Várjuk ki az expozíciós időt és örüljünk. A kép elkészült.

Most nézzünk pár példát:

Villamos a Szabadság hídon

Villamos a Szabadság hídon. Ez viszonylag egyszerű hely, és mivel alapban is van fény bőven a gép könnyen tud élesre állítani. Ez egy kompakt géppel készült, talán állvány sem volt nálam, csak hozzáfogtam a gépet a korláthoz (de talán mégis volt nálam állvány). Ez csak egy 1 másodperc hosszú felvétel, de már itt is szépen elkenődik a mozgó jármű. Első próbálkozásra az ilyen terep és fényviszonyok tökéletes. Ehhez csak állvány kell semmi más.

Gellért hegy

Következő kedvenc hely: Gellért hegy a barlangtemplom bejárata felet a kereszt mellett. Nagyszerűen belátható a Gellért tér. Itt sem kell semmi különösebb tudomány, csak fel kell állítani a gépet és nyomni a gombot. Hogy a kocsik szép hosszú csíkot húzzanak azért vegyük nagyra az expozíciós időt. Ez itt 30 másodperc 29-es rekesz mellett. A gép könnyen tud élesre állítani a viszonylagos világosság miatt és a szűk rekesznek köszönhetően szinte minden éles. Itt csak egyet kell megkegyezni, ne akkor fotózzunk, amikor piros a lámpa.

Balatonfenyves

Áthaladó gyorsvonat Balatonfenyves állomáson. A aluljáró korlátja feletti fényes csík a mozdony fényszórója. A kép készítése akkor kezdődött amikor a vonat a kép jobb részén beérkezett vagy még éppen a képben sem volt. Lehet látni hogy a jobb oldalon ahova a vonat csak a kép vége fele érkezett még átlátszik a háttér, míg a bal oldalon már nem. Mivel a peronon volt elég világítás, itt a 30 másodperces időhöz nem kellett 100-ig visszavenni az ISO-t, ezen a képen 400. Szintén szépen mutat, hogy szűk rekesz mellett a lámpák fénye csillag alakban jelenik meg a képen. 100-as ISO mellett a gép tágabb rekeszt választott volna ami alapvetően nem változtatott volna a képen, talán kevesebb minden lett volna éles, és a lámpák fénye nem csillag alakú hanem körkörös lenne.

Balatonfenyves

Átfordítottam a gépet a másik irányba. Ez a kép ugyan olyan beállításokkal készült, mint az előző, de mivel itt már kevesebb a peronvilágítás, a sín, ágyazat már jóval sötétebb. Viszont a kép a vonat indulásakor készült így a kocsik többet tartózkodtak a képen, több fény jutott róluk a gépbe, és világosabbak lettek.

Balatonfenyves

Egy korábbi kép. Nagyon szép ahogy az ég még kék és nem teljesen fekete. Látni a fénycsík kezdetét, ott állt a mozdony amikor a kép készítése kezdődött. Nem emlékszem pontosan, ez vagy tehervonat volt, vagy a kép készítése befejeződött mire ideértek a személykocsik, mivel csak a fényszóró hagyott látható csíkot és az ablakok nem.

Útátjáró

Talán a legnehezebb kép. Itt már teljesen sötét van ennek megfelelően gép növelné az expozíciót, de akkor az autó erős fényszórója túl világossá tenné az utat meg a környezetet. Így itt jelentősen az automatika alá kellett kompenzálni (még szűkebb ? nagyobb ? rekeszt választani). Ehhez sokat kell kísérletezni, de szerencsére autó több jön, mint vonat. Persze ha éppen szembe is jön egy kocsi az tönkreteszi a képet. Vicces ahogy a féklámpák egyenes fénye az átjáróra érve girbegurba lett. Mivel egy kocsi csak világít, azt nem világítja meg semmi, róla semmi sem maradt a képen.

Még két tipp, amit nem próbáltam ki:

  • Készítsünk úgy képet, hogy az expozíció fele alatt a vonat áll és utána indul el. Így az álló vonat képe kicsit belefagy a képbe, és az elmosódott vonalak alatt megjelenhetnek ablakkeretek, feliratok vagy egyéb részletek
  • Vigyünk magunkkal egy tartalék fényképezőgépet, és míg készül a kép és a vonat a fényképező előtt halad a másik géppel vakuzzunk egyet (de csak egyet, kapcsoljuk ki a vörös szem kompenzációt). Ezzel megint a vaku pillanatát belefagyasztjuk a képbe. (Bár ez lehet, túl világossá teszik majd a képet, tehát játszani kell).

Ha valakinek a cikk hatására sikerült felkelteni az érdeklődést az éjszakai fotózás iránt, csatolja be az elkészült képét a hozzászólásokhoz.

5 votes, average: 3.40 out of 55 votes, average: 3.40 out of 55 votes, average: 3.40 out of 55 votes, average: 3.40 out of 55 votes, average: 3.40 out of 5 (5 votes, average: 3.40 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


12 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Az utolsó kép nekem nagyon bejön, átküldenéd teljes méretében? Képernyőháttérnek szeretném használni.
    A leírás amúgy remek, bár a fényképezés részéhez nem értek, de tipikusan olyan írás, amit a gyakorlatban is jól lehet hasznosítani azzal, hogy bemutatod pontosan mit kellene csinálni.
    Kíváncsian várom, hogy lesznek-e ilyen fotókról linkek.

  • avatar
    garamvolgyiadam mondta:

    Jól összefoglaltad a lényeget, viszont az utolsó pontban a vonatra vakuzást nem biztos, hogy a mozdonyvezető értékelné…

  • avatar
    Nygma ( a szerző ) mondta:

    IST, a kép elment. Köszönöm a linket, úgy tűnik könnyebb ezeket a képeket elkészíteni mint nekem a cikket megírni. A villamososok tetszenek. Főleg ahogy az elsőn az ablakokon keresztül látszik a Lánchíd.

  • avatar
    manhattani mondta:

    Nagyon jó képek. Ilyeneket csinálni sokkal több odafigyelést igényel, mint megnyomni a gombot, és a rekesz kinyílik 1/100 mp-re.
    Node :grin:
    A legutóbbi TRAINS-ben hasonló, de gyökeresen más filozófiájú képet találtam. A felét feltettem az éjszakai vasútfényképezés topikba:
    http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9186050&la=86854306
    (Azért csak a felét, mert az egész kép A3-as, és nem tudtam egyesíteni az A4-es szkenneremmel készült két félképet. Igaz, hogy a másik fél nem olyan jelentős, mint ez a bal.)
    No, mostantól ilyen helyszíneket keresek :-)

  • avatar
    manhattani mondta:

    Még egy tipp: sötétben álló mozdonyra irányítan az állványon lévő, B állítású gépet. A mozdonyt vakuval, sok villanással körbevilágítani. Olyan hatása lesz, mintha filmeznének, és sok, ezer wattos reflektor világítaná.
    Egy a gond: ezt fimes géppel hallottam csinálni. A digit gép mit tesz ilyenkor?

  • avatar
    Nygma ( a szerző ) mondta:

    Manhattani, elképzelhető hogy azt a képet akár több perces záriővel fotózták. Ekkor elég kevés fény is, a hosszú expozíció alatt kivilágosodik a kép. Itt lehet a mozdony reflekotra adta a fényt ahogy elhaladva minden bevilágított. Akkor kaphatunk ilyen képet. De ezt most csak tipp.
    Vakus tipp szerintem menne digit gépen is. Tudom az egyik digit a másik analóg, de a fotózás elve ugyan az. Mindkettőnél ugyan olyan beállítások vannak, csak a rögzítés elve más. Működnie kell.

  • avatar
    Benbe mondta:

    Nagyon jó cikk, részletes és bátorító! Köszönöm!

    A képek közül nekem az utolsó előtt, kék órás kép tetszik nagyon, a hangulata miatt. Jót tesz neki, hogy nem túl világos a reflektorcsík, és valamicske látszik a megvilágított járműszekrényből is.
    A másik kedvencem az első, UV-villamosos kép a Szabadság-hídról. Nagyon szépen megmutatja a híd szerkezetét és itt is nagyon jól sikerült eltalálni a záridőt, kellően erőteljes a kép teljes területén a villamos jelenléte, nem oszlik szét itt kompozíciós szempontból indokolatlanul korán.

  • avatar
    Benbe mondta:

    Itt egy vakuval körbevillogott fotó Szilvásváradról:
    http://www.vonatmagazin.hu/wp-content/forum-uploads/Benbe/vakus.jpg
    Nem lett valami jó, bár Máthé Zoli azt mondta, máskor jobban sikerült neki. 60 másodperc alatt, kb. 30 villanással készült. A reflektoros verzió mégis sokkal jobb lett:
    http://www.benbe.hu/gallery/szaev100/pic47_noframe_hun.php

  • avatar
    charlie mondta:

    manhattani: küld el a képet, és összeillesztem neked.

    B záridőt azonban elég kevés (megfizethető árú, tehát nem profi, milliós cuccok) digitális gép tud, ennek egyszerű oka van, ugyanis minél tovább aktív a ccd, annál jobban bemelegszik, és egy bizonyos hőmérséklet után elkezd koszolódni a kép, és akár a ccd is károsodhat.

    Ugye, filmnél ilyen nincsen.

  • avatar
    Nygma ( a szerző ) mondta:

    Benbe: köszönöm a dícsérő szavakat. A szilvásváradi képek egyszerűen tökéletesek. Már korábban is láttam őket és nekem nagyon tetszettek.

  • avatar
    lencseleves mondta:

    A záridő előválasztást nem igazán értem, ilyenkor este legtöbbször a legkisebb rekeszértéket fogja adni, még talán villogni is fog hozzá, de pontos értéket kb soha nem fog mérni. M mód hasznosabb, a távkioldó, MLU és társairól nem is beszélve.

    “…(még szűkebb ? nagyobb ? rekeszt választani)…”

    Szűk rekesz – nagy rekeszérték, és fordítva.

    A fehéregyensúlí beállítását nem intézném el annyival, hogy ‘úgyis szar, ne foglalkozzunk vele’. Utómunkával elég jól meg lehet gyógyítani a legtöbb kép színeit, amihez mondjuk nem árt a normális nyersanyag és szoftver.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.