Főoldal » Fotósuli, Vonatfotózás

Téli fotózás 2. – Száraz füvek és kórók

Benbe 2009 január 6 8 megjegyzés

Hóval nem javasoltam a száraz füvet, de kellemesebb időben remek választás előtérnek vagy háttérnek. A lényeg – mint oly’ sok téli képnél – itt is a kontraszt: a száraz fű színe eltér a MÁV kékjétől és pirosától, igencsak eltér az ég kékjétől vagy szürkéjétől, ráadásul melegség, vidámság érzetét kelti. A száraz fű egy maradvány az őszből, egy lehetőség ismét színeket vinni a képekbe, én pedig úgy gondolom, hogy néhány extrém időjárástól eltekintve a tél igen vidám évszak!
M40 201 Mátrederecske előtt a 84-es Kisterenye - Kál-Kápolna vasútvonalon
M40 201 Mátrederecske előtt a 84-es Kisterenye – Kál-Kápolna vasútvonalon. A fotót középsúlyozott fényméréssel, -1/3-ad FÉ korrekcióval készítettem. Gép: Olympus E-500. Exp: 1/320 f/6,3 ISO320 80 mm eqv. Retus: fejek levágása 4:3 képaránnyal, kontraszt, gamma+, fényerő-, de csak kicsit.

Ez a kép szerintem nem lehangoló, ellenkezőleg, ha nem tudnánk, hogy egy vasútvonal búcsúztatóján készült, akkor egy nagyon vidám életkép lenne. Remélem, a 84-es Kisterenye – Kál-Kápolna vasútvonalnak is jön még új tavasza! A következő kép egy hasonló tájat mutat napfénynél:

M44 501 a bezárt 76-os vonal Rétság állomása előtt
M44 501 a bezárt 76-os vonal Rétság állomása előtt. A képet automata fényméréssel készítettem. Hogy a fák, a vonat és a háttér is éles legyen, összehúztam a rekeszt. Gép: Canon EOS 300D. Exp: 1/200 s f/10 ISO200 40 mm eqv.

Szerintem a hangulatbeli különbség minimális (egyes beállításoknál). Ezért, ha hangulatunk engedi, fotózzunk úgy felhős időben is, hogy képeink ne a sötétségről, hanem a világosságról, ne a szürkeségről, hanem a színekről szóljanak!

Ez a kép az első M40-estől annyiban különbözik, hogy teljesen kitölti a képet a sárga szín, egy-két zölddel kiegészülve, így a szürke ég már teljesen hiányzik is róla:

M40 201 Mátraderecskénél a trains.hu fotósvonatával
M40 201 Mátraderecskénél a trains.hu fotósvonatával. Előre belőttem a fókuszt, így pont elkaphattam a legszebb füstöt. A túrán gondot okozott, hogy az álló mozdonyból fölszálló füst néha életszerűtlen volt, szemből, erős telével egész jól ment. Gép: Olympus E-500. Exp: 1/320 s f/5,6 ISO 320 300 mm eqv., középsúlyozott fénymérés, -1/3-ad FÉ.

A mezőkhöz egészen hasonlatosak a nádasok. A nád, a nádvágás a tél egyik jellegzetessége, ami ráadásul sokfelé előfordul, és akár széles területeket elfedő textúraként, akár az előtérben szereplő elemként megjelenhet.

Hogy a kisvasutasok se érezzék elhanyagolva magukat: B26-os a LÁEV-en
Hogy a kisvasutasok se érezzék elhanyagolva magukat: B26-os a LÁEV-en. Eredetileg elég sötét volt a mozdony és a barna kocsi, így túlexponáltam, ennek esett áldozatul a ház. A kompozíció eléggé futtában készült, 10 perc késéssel érkeztünk egy 5 perces fotómegállóba, én pedig elfutottam a távoli magaslatig, mert szemből nem volt kedvem az ellenfényben fotózni. Gép: Olympus E-500. Exp: 1/160 s f/7,1 ISO100, középsúlyozott fénymérés +1/3-ad FÉ. Retus: a napfény ellenére tök színtelen, kontraszttalan volt az eredeti kép, alaposan húzni kellett rajta.

A színkontraszton fölül a homogenitása miatt is jól jött a fű: az erdőnél és a házaknál jóval egyszerűbb előteret kár lett volna levágni.

Balatoni nádas és kopasz fa Badacsonylábdihegynél
Balatoni nádas és kopasz fa Badacsonylábdihegynél. Küzdelmes volt, hogy a bal széle ne égjen ki, bár olyan retus-ötletem is volt, hogy az egész köd teljesen fehér legyen. Az kicsit elvontabb… Gép: E-500. Exp: 1/1000 s f/8 ISO200 90 mm eqv. Retus: csak kontraszt, az eredeti vágás tökéletes volt.

A tél szívbemarkolóan jelenik meg ezen a balatonparti képen. A közeli földnyelv is ködbe burkolózik, odáig végtelen, kiszáradt nádmező vezet, szinte hívogatja a kombájnokat, az egészet pedig betetőzi a teljesen elveleit vesztett fa magányossága. Mindez azonban távoli, de közelebbhozható:

Közelkép a deres nádasról
Közelkép a deres nádasról. Középsúlyozott fényméréssel az égre mértem majd azt rögzítettem, tehát nem ennek a képkockának a közepén mértem fényt, fókuszálni viszont a nádra fókuszáltam. A beállításokat nem állítottam át, nem volt túl fontos akkor ez a kép, a vonat pedig rövid időn belül várható volt és azt nem szerettem volna elrontani. Gép: E-500. Exp: 1/1500 f/8 ISO200. Retus: gamma-világosítás és kontraszt.

Itt akár még a növényekre ráfagyott zúzmara maradványai is láthatóak. Teljesen más stílusú a két kép; az első merev, geometrikus szerkesztésű, személytelen, a második inkább érzékeny, mé ha technikailag kevésbé sikerült is.

A trains.hu fórumában is nagy sikert aratott ez az isaszegi fotó:

V43 1348 az isaszegi templom lábánál
V43 1348 az isaszegi templom lábánál. A kompozíciónál a célom az ég felületének minimalizálása volt – így is elég kellemetlen hely ez. Gép: E-500. Exp: 1/100 s f/3,9 ISO160 136 mm eqv. WB: Árnyék.

A nádas és a templom igen fontos eleme a kompozíciónak. Az ég ugyan kiégett, de annak pótlásáról akkor még nem tudtam gondoskodni. Ezt a képet lehetetlen elkészíteni a zárt felhőtakaró által szolgáltatott szórt fény nélkül, hiszen a templom a domb északi lejtőjén áll. Téliségéhez nem fér kétség, de hideg vagy nyomasztó képnek ezt sem nevezném.

V63 007 Nagytétény-Diósdnál
V63 007 Nagytétény-Diósdnál. Gép: Fuji Finepix S5000. Exp: 1/500 s f/5 ISO160 automata mód.

Ez egy tök egyszerű mozdonyfotó, mindenféle bonyolult kompozíció nélkül, James Bondnak, vagyis V63 007-nek mégis jót tesz egy kis barna az előtérben, hiszen ő is kék és az ég is kék. Valamivel azért nyitottabb ez a fotóhely, mint egy erdő, ha lehet, én jobban kedvelem az eget háttérként, mint pár bozontos ágat egy fasorban.

Sokféle kórót is belógathatunk az előtérbe, ez egy kevésbé sikerült darab:

BDt vezérlőkocsi
BDt vezérlőkocsi. Természetesen előzetesen választottam ki a fókuszálás helyét. Gép: E-500. Exp: 1/100 s f/5,6 ISO 250 90 mm eqv.

Nincs fókusza, nincs témája a képnek, így csak egy tüskés bokrot látunk, a vezérlőkocsi pedig direkt zavaró.

Posta-vezérlőkocsi
Posta-vezérlőkocsi. Gép: E-500. Exp: 1/50 s f/3,8 ISO100 110 mm eqv.

Ez már valamivel jobb, itt a növényeknek továbbra sincs elrendezett helye a képben, csak ott vannak, mint a moziban a nagy srác, aki mindig a barátnőd elé kerül – hozzátesznek a hangulathoz. A vonat inkább rendben van: erőteljes színhatása van, komolyabb területet foglal el a képen, szerkesztettnek tűnik, mintha direkt került volna oda.

Ez azonban extrém példája a belógó növényeknek, a kevésbé tolakodó, több céllal bíróknak nagyobb lehet a sikere:

V43 1105 Biatorbágyon
V43 1105 Biatorbágyon. Gép: Olympus E-500. Exp: 1/500 s f/8 ISO200 76 mm eqv. -0,5 FÉ középsúlyozott fénymérés. A közepes tele mellett legalább f/8 rekesz kellett, hogy valamennyire formában maradjon a Szili. A 200-as érzékenység szép szemcsézetet adott, ami jól illett a tervezett kompozícióhoz. A retusálás során a gammával alaposan sötétítettem a sötét részeken, az ég majdnem érintetlen maradt.

Ez talányos kép. A vonat ezen is elmosódott, de figuratívabb, mint az előzőeken. Kemény kép, gonosz, tüvises növényekkel, amik nem is annyira tűnnek természetesnek, bár ez inkább annak köszönhető, hogy összefolynak a felsővezetékkel. Chris Starnes ezt sokkal finomabban oldotta meg, igaz, ő keretként használta a fát, nekem ez a felsővezeték miatt nem működött volna. Érdekes még Matthew Hicks képe, bár az csak a sorozat második felében, a havas képeknél lesz aktuális.

Diósjenő fölött a szerpentinen
Diósjenő fölött a szerpentinen. Gép: E-500. Exp: 1/500 s f/8 ISO 400 -1 FÉ középsúlyozott fénymérés, 90 mm eqv. Az ezelőtti képkocka (a szemből lövés) sötétebb területek felé irányult, így ott az f/8 rekeszhez kellett a 400-as érzékenység. Ehhez nem kellett volna, de a Bézé a közhiedelemmel ellentétben nem lassú!

Az egyik legéletképesebb mellékvonalunkon készült a fönti kép. A nagy barna pusztában (valójában nem alföldön, hanem fennsíkon készült a fotó) távolodó motorvonat érdekes, de vizuálisan szükség volt valamire az előtérben, mivel a távolság miatt egyébként elég sík lett volna a felvétel. Ezek a tüskés terésű növények általában szálfaegyenesen, nem összegabalyodva nőnek, így sokkal finomabban és tervezettnek tűnőbben lehet velük dolgozni, mint a legtöbb magas fűfélével.

Erre a kerítésre Diósjenőn véletlenül bukkantam, de a fotót már alaposan végiggondoltam, mielőtt elkészítettem volna, ez tehát egyáltalán nem a nyitott szem, hanem a tudatosan dolgozó riporter munkájának eredménye.

Bzmot 340 Diósjenőn - most az egyszer normális motorkocsit adtak ki Romhány felé
Bzmot 340 Diósjenőn – most az egyszer normális motorkocsit adtak ki Romhány felé. Gép: E-500. Exp: 1/20 s f/5,6 ISO400 110 mm eqv. automata fénymérés. Kicsit sötét volt, de kézből lőve is elég éles lett. Benntartottam a levegőt és stabilan a térdemre támasztottam az objektívet tartó könyökömet, így minimalizálva a rezgést.

Az asszociáció alapja kettős volt: egyrészt, mint egy kerítéssel, elzárják azt a vonalat, amin a háttérben álló Bz közlekedik (a 76-os Diósjenő-Romhány vonalat), másrészt ez a kerítés sem szolgál már semmi célt, ahogy ma már a 76-os sínei is csak keveset.

Szemmel megnézve nagyon kusza volt a kép, éles Bézével egyértelműen nem működött volna. Élesnek végül a középső drótrácsot választottam. A teleobjektív elmosta az előtérben zabolátlanul hajladozó növényeket és segített még térbelibbé tenni a fokozatos elmosással a jobb oldali hullámosodást a kerítésben.

A kuszaság egy halott kuszaság. A színek fakó barnák és feketék, mosott sárga (ami valójában világos barna a színtan szerint) és egy kevés piros, de elmosva, szürkén.

Egy jeges, enyhén zúzmarás fűszál pont jó helyen volt egy kis hangulatfotóhoz:

Stadler FLIRT
Stadler FLIRT. Gép: E-500. Exp: 1/90 s ISO200 f/19 36 mm eqv. Retus: világosítás, kontraszt, szaturáció.

Az ág magában (hiába volt mögöttem a Nap) nagyon sötét lett volna, ezért egy enyhe vakuvillanással derítettem. A vakut csökkentett teljesítményűre állítottam, hogy ne világítson nagyon a növény (így is túl életszerűtlen lett, de ennél erősebb sötétítést nem tudok a vakumon beállítani). A vonat oldala és a háttérként szolgáló bevágás sötét, árnyékos, így háttérbe húzódnak. A vonat úgy került a fű két ágacskája közé, mintha két ujj fogná.

Az éggel szerencsém volt, bár mögöttem erős köd gomolygott. A vonat elején a kis napos orr a meleg színével hatásos ellenpontja a kép témájának, egyben vonzza a tekintetet, sokkal jobban, mint a jeges növény, aminek a jelenléte nagyobb területen van “elkenve”, közelebb is áll az ég színéhez, így szerencsésen elvész, és csak a hangulatát erősíti a képnek.

Railjet és csipkebogyó
Railjet és csipkebogyó. Gép: E-500. Exp: 1/180 s f/22 ISO200 -0,5 FÉ 28 mm eqv. Retus: erős kontraszt és szaturáció, ettől a vakus részek sokkal természetesebbek lettek.

A tél legszínesebb növényei a bogyóikat megtartó csipkebogyó és kökény cserjék (és még néhány, a madarak figyelmére számot tartó bogyós növény, aminek nem tudom a nevét). Itt esőcseppek helyett reggeli zúzmarával, apró jégtűkkel fotóztam le a railjet vonat előtt. A reggeli köd kicsit tompította a Nap fényét, így viszonylag korrekt ellenfényes képet lehetett lőni. Nem sziluett, hiszen nem világos háttér ellenében rajzolódik ki a vonat, de a kicsit becsillant oldalfal miatt észrevehető. Jól látszódnak a vezérlőkocsi vörös zárlámpái is (helytelen vágányon robog Biatorbágy után). Itt még fontosabb volt a vaku.

Vakuval keveset dolgozom, sokat kell még tanulnom róla. Jól jött volna egy fényvető itt, és egy kis tapasztalat. Hiába, mindent csak gyakorlással lehet elsajátítani.

Persze nappali fénynél is működik, mint ezen az ajkai bauxitrakodónál készült ipari A29-es mozdonyos képen:

A29 009 az ajkai bauxitrakodónál
A29 009 az ajkai bauxitrakodónál. Gép: E-500. Exp: 1/160 s f/8 ISO200 32 mm eqv.

A tél vége felé könnyen botolhatunk fölborult időérzékű virágokba. Esetenként annyira rossz időben nyílnak, hogy a reggeli fagy még megérintheti.

Bzmot 332 Királd főutcáján
Bzmot 332 Királd főutcáján. Gép: E-500. Exp: 1/125 f/11 ISO400 -1 FÉ 90 mm eqv. A szűk rekesz kellett, így is elég elmosott a vonat (közepes telénél és ilyen közeli tárgynál ez az alap), ahhoz viszont kellett a 400-as érzékenység. A fényerő pedig -1-gyel lett pont jó, az ég tónusos.

Ezek a rózsaszín, cseresznyéére emlékeztető virágok teljesen eltévedtek, hogy februárban, a nohabos fotóvonat első előkészítő útján találkoztunk vele:

M41 2204 a balatonakarattyai alagútnál egy télen virágzó fa alatt
M41 2204 a balatonakarattyai alagútnál egy télen virágzó fa alatt. Gép: E-500. Exp: 1/125 s f/4,3 ISO 400 246 mm eqv. Retus: vágás és kontraszt. Van fordítva éles verzió is, illetve ugyanez egy Bzmot-tal, nagylátószöggel, a Balatonnal a háttérben.

Vasúti témákkal végtelen lehetőségünk van játszani. Ezen a fotón a nádnak mérsékelt szerepe van, de a diafilmre hasonlító felvételen átmar a hideg. A zöld fű még itt is zavaró, bár a teleobjektív kicsit összemossa szerencsére, és a jegyes fakoronák igen erőteljes háttere eltereli a figyelmet:

Bzmot 180 Badacsonylábdihegy és Badacsonytördemic-Szigliget között
Bzmot 180 Badacsonylábdihegy és Badacsonytördemic-Szigliget között. Gép: E-500. Exp: 1/125 s f/8 ISO100 -0,5 FÉ középsúlyozott fénymérés. WB: felhős. Retus: kontraszt, szaturáció (Fujichrome-színek).

Talán az eddigiek közül ez a legfagyosabb felvétel. A tűző napfény ellenére a dér érintetlen maradt a fák koronáján. Az ég szinte acélszínű, szibériai hidegről árulkodó. Még a retus is hideg és rideg, híján van minden lágyságnak, melegségnek, a túlvilágosított, becsillanó motorkocsin is meleget nem adó fény csillan. Az út és a vasút kivezetnek a képből, élőlénynek, autónak nyoma sincs.

Az élénk színorgia mégis annyira földi, annyira a mi szeretett bolygónk élettől pezsgő világa, hogy semennyi jég és fagy nem rondíthat bele. Élünk!

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


8 megjegyzés »

  • avatar
    1116001 mondta:

    Jó cikk és szép képek! :wink:
    Mondjuk én szívesen olvasnék róla, hogy a fényképeződön milyen beállításokkal éred el eme remekvűveket. :roll:

  • avatar
    lencseleves mondta:

    Kedves Benbe!
    Először is köszönöm, hogy hangot adhatok véleményemnek, még akkor is, ha ez nem egyezik a honlap általános hangulatával. Normális helyeken ez így működik, és ez a lényeg.
    Mielőtt hozzá kezdek, egy kérés: nem lehetne megoldani, hogy a cikkedben szereplő képeket nagyobb méretben is megnézhessük?
    Na, lássuk a füvet. Mint írtad, a száraz fű jó, többnyire jó. Borongós, de világos időben a színe feldobja a képet, napsütésben pedig egészen különleges kontrasztot ad.
    Az első Púposos képed színvilága teljesen rendben van, számomra nem vidámságot közvetít, hanem csak szimplán jó ránézni. Inkább a kompozíciójával van baj, én több előteret hagytam volna (mondjuk megértelek, már így is látható a többi fotós feje). A másik Púposos képen azt a földutat tökéletesen komponáltad a képre, ez nekem az elsőről hiányzik. Mind baloldalon, mind a fotó alsó részén több helyet hagytam volna, az ég meg ugyanakkor nekem sok. A második kép sokkal jobb lett, nem csak a földút, de a távírópóznák miatt is. Talán a jobboldal fölöslegesen hangsúlyos, akár állóképpel is lehetett volna próbálkozni.
    Na igen, sokak szerint a fekvő formátum ?A? fotó. Én ezzel nem értek egyet, ha a helyzet, kompozíció megkívánja, akkor használjuk az álló formátumot.
    A Bobó-s tehervonat így ebben a formában nekem nem tetszik. Két dolog bántja a szemem: a dombtetőn levő félbevágott gyárépület, és a mozdonyt érintő vezeték. Ez utóbbit egyszerűen ki lehet küszöbölni, csak meg kell várni, amíg közelebb ér a vonat. Az épületen a kép átkomponálása segít. Még egy észrevétel: a háttérben szép a domboldal, de az előtérhez képest nem elég hangsúlyos, nincsenek egyensúlyban. Én kicsit erősebb telével csináltam volna.
    A kisvasúti kép a fű szempontjából rendben van, de a háttérben levő ház túl világos, alig látszik előtte a vonat, főleg a 2. kocsi. Elég nagynak tűnik ez a puszta, biztos volt olyan hely, ahol kevéssé zavaros a háttér.
    2 balatoni kép (hol itt a vonat, az úttörő munka? :) ). Látod milyen különbözőek vagyunk. A második nekem semmiféle értéket nem közvetít, az első viszont tetszik. De nem a szomorú hangulat jön át, hanem hogy: áll a fa a pusztában, egyedül ilyen nagy, ő a király. A nádak az alattvalók, akik jó királyukként tisztelik a fát. Bár tél van és hideg, a fa felől jön a fény, a király elhozza a tavaszt. Nem tudom, nekem ez a legvidámabb képed ebben a szetben.
    Csak az objektíved vignettálása bánt.
    Lássuk az isaszegi képet. Mindig mondják, hogy a világos részletek elterelik a figyelmet a fő témáról. Hát a sötétek is. A fotó bal alsó részén levő feketeség azonnal lehúzza a tekintetet, ha nem írod, hogy ott egy templom, észre sem veszem. A következő vágást eszközölném a képen: balról majdnem a templomig, de az első felsővezeték-tartó oszlopot mindenképpen kivágnám, alulról pedig a fekete rész tetejéig, maximum egy vékony sávot meghagyva belőle. Egy kicsit a sárgát is csökkenteném a kék javára. Egy kicsit.
    A Gigantos kép jó lett, dinamikus. Még közelebbről, nagyobb látószöggel véleményem szerint jobban működne a kép.
    És akkor nézzük ezeket a kórókat. Én ezekért sosem voltam oda, igaz kell előtér, ami bokor is lehet, de ne az legyen a főtéma, csak egy keret. Nyilván ez az oka, hogy a Starnes-féle kép átjön, Hicks képe pedig csak épp hogy.
    A tieid közül a vezérlőkocsisok nem tetszenek, a szilisben így ilyen agresszív kontraszttal látok fantáziát. Talán ha a mozdony lenne az éles, jobban tetszene, bár ki tudja. Abban sem vagyok biztos, hogy a belógó ágak nélkül nem lenne jobb?
    A bézés kép a maga nemében nem rossz, megvan a távolodó vonat hangulata. Csak szegény beleütközik mindjárt egy póznába, az ott nincs jó helyen.
    A kerítés mögötti Bz-t nem tenném ki a falamra, ugyanakkor azt átadja, amit kell. Nyilván cikktől függ, hogy jó illusztrációja lesz-e vagy sem. Jó, hogy a kerítés lett az éles!
    A zúzmarás-növényes kép jobb oldalából mindenképpen vágnék, és akkor a domb tetején levő épülettől is megszabadulsz. Egy tipp, ha már nincs hova csökkenteni a vaku erősségét, rakj elé egy réteg zsepit. Ha még mindig sok, hajlítsd kétrétegűre, stb?
    A csipkebogyós kép jó lett!
    A dácsiás képre nem pazarolnék szavakat, teljesen inkompatibilis vagyok az ilyen beállításokkal.
    A következő fotó viszont megint tetszik, jók a fények, jók a színek, a növény is csak annyira hangsúlyos amennyire kell. Maximum a két póznát szedtem volna ki, mondjuk egy 10 cm-rel történő arrébb guggolással.
    A csörgős fotó akkor tetszene, ha a mozdony elejéből kevesebbet, vagy egyáltalán nem takarnának ki a virágok. Egy álló formátum lehet itt is jobban működne.
    Az utolsó kép tetszik ahogy van, de két dolgon még lehetne változtatni: nagyon jó a közút színe, több utat hagytam volna; illetve a motorkocsi pont belerohan egy árnyékfoltba, ami ugyan rajta nem látszik meg, azért észre véteti magát.
    Hát ennyi, ígérd meg hogy ennél nem lesz hosszabb a válaszod :)

  • avatar
    Zsivany mondta:

    Bár az ízlések különbözőek és szerintem nincs tökéletes kép, de van igazság abban, amit írsz.

  • avatar
    repastam mondta:

    nagyon szép gratula a szerzőnek ! :cool:

  • avatar
    Benbe ( a szerző ) mondta:

    Korrekt megjegyzések, ígérem, röviden fogok válaszolni!

    Alapvetően a képek egy-egy dolog bemutatását célozzák, amikor kiválasztom őket. Legtöbbször pedig nem rendelkezem olyan képekkel, amik tökéletes példái a bemutatandó jelenségnek, egyben minden más tekintetben is jó fotók, így kompromisszumokat kell kötnöm.
    Mindig kérek a cikkekhez képet öbb kollégától, de többnyire csak igen pontatlanul fogalmazom meg, hogy mire gondolok, leginkább azért, mert a cikk megírása előtt még nem tudom, hogy mire gondolok. Ha túl pontosan írom le, akkor pedig jóeséllyel pontosan mást kapok, mint amire gondoltam.
    A korábbi cikkekben több volt a vendégkép, a havas részhez is egy csomó remek fotóm van másoktól. Úgy tűnik a hó nélküli tél témája nem mozgatta meg a forrásaimat. Sebaj, a web előnye, hogy utólag is lehet hozzátenni új képeket, új szempontokat, akár kommentben, akár a cikkbe illesztve.

    A képekkel a cél többnyire az, hogy inspirációt, ötletet adjak, illusztráljam, hogy mit lehet csinálni velük. Ebben a tekintetben gyakran a gyengébb kép is működik, hiszen senkinek nem jutna eszébe pontosan lemásolni valamelyik fotómat. Ha komoly publikációról lenne szó, akkor az egymást követő két csipkebogyósból nyílván csak a railjetest tartanám meg. Az A29-ről készült fotó viszont mutatja, hogy tök natúr mozdonyportréba is lehet előteret tenni – az már az én bajom, hogy rosszak a színek és nem volt valami sok hely a bauxithegyen, hogy máshogy rendezzem el a témákat.

    Leginkább a vezérlőkocsikon gondolkdotam, hogy betegyem-e őket. Végülis arra jutottam, hogy a második az egészen jó háttérkép, még ha nem is valami figuratív, ha viszont az szerepel, mint jó példa, akkor szerepelhet a másik is, mint rossz. Régen, az ultraweben működött honlapomnál masszív piros és zöld keretekkel jeleztem, hogy melyek a jó és melyek a rossz példák. Ez elég ronda lenne ezen az oldalon, és, mint a fönti, résletes elemzésedből kitűnik, bizony majdnem mindegyik képen lehet mit javítani, így zöld keretet egyik köré sem mernék tenni.

    Szóval köszönöm az elemzést, sajnos ritkán kapok észrevételeket a képeimmel kapcsolatban, most viszont elég sokat tanultam. Ha van kedved, és valahol rábukkansz képemre, ami nem szimpatikus, azt is nyugodtan elemezd!

    A korábbi fotósulis cikkeket egyébként itt meg tudod nézni, kíváncsi vagyok a véleményedre:
    http://www.vonatmagazin.hu/?cat=507

  • avatar
    Vika mondta:

    Remek képek, jó írás!
    Kedvencem a csörgős és a füstokádó púposos.

    Szívesen olvasnék a modellfotózásról is, a fórumok képei alapján az sok embernek nem megy… :sad:

  • avatar
    Benbe ( a szerző ) mondta:

    Köszönöm, Vika!

    Az a gond, hogy a modellfotózás nekem se megy. Viszont ha ismersz valakit, aki ebben profi, nagyon örülnénk, ha írna egy kicsit. Akár segítek is, amennyire tudok, mert az tényleg ütős cikk lehetne.

  • avatar
    trainmodeller mondta:

    Modellfotózásban segítek, kár, hogy modelleim már nincsenek hozzá :D

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.