Főoldal » Élménybeszámoló, Vonatfotózás

Nyár Nógrádban

Garamvölgyi Ádám 2009 február 9 3 megjegyzés

dsc_3552Nógrád megye minden bizonnyal hazánk egyik legvadregényesebb tája. Lenyűgöző hegyei, barátságos falvai és történelmi emlékei mind-mind vonzzák a túristákat.  Számos természeti szépsége mellett vasúti vonatkozásban sem elhanyagolható vidék. Lássuk mit is tartogat egy vasútfotós számára!

Az elmúlt év során lezajlott átcsoportosítások következtében az addigi 3 kisdácsia (M43 1081 M43 1149 és M41 1155) Hatvanba, még a két öreg Bobó (M44 501 illetve M44 509) Szolnokra került. A dácsiák közül a 1081-es azóta is dolgozik, munkával töltött idejét vagy Hatvanban állomási tartalékként, vagy Kisterenye és Mátramindszent között fát szállító tehervonat továbbításával tölti. A másik kettő üzemképtelen. A Bobók közül az 509 szokott Szolnokon tolatni, az 501-est sajnos nem használják.

Munka – ha nem is sok – maradt Balassagyarmat környékén is, és azért Bzmot mégsem húzhatja a tehervonatokat. A megoldást pedig 3 db, ma már ritkaságnak számító nagydácsia jelentette. Az M47 2041 azelőtt Zalaegerszegen üzemelt, viszont az addig pécsi állomásítású M47 2023-as, és 2032-es csupán a helyi dögsort erősítette. A pécsi fűtőházban üzembe állították őket, így válhatott teljessé a flotta.

Tehervonat Romhány és Szécsény felé hétfőn, szerdán és pénteken van [ez sajnos jelenleg le van mondva, de bízzunk benne, hogy nem marad mindig így], míg Aszód felé hétfőn és pénteken – éjszaka. Miután éjszaka nem igazán szerettem volna fényképezni (ami késik, nem múlik) a július elején esedékes nagyoroszi rokonlátogatást a nappal közlekedő tehervonatokhoz igazítottam.

Hétfőn a szokásos hajnali indulás után negyed 10-re értem Drégelypalánkra. Itt körüljárásra van szükség, ugyanis az egykori Ipolysági határátmenet megszűntével a kis állomás átmenő jellege is megszűnt, így fejállomás lett. A vonatnak 10 perc tartózkodás áll rendelkezésre, ezalatt jár körbe a motorkocsi.

Bzmot 344 Drégelypalánkon

Bzmot 344 Drégelypalánkon

Érdeklődtem a tehervonatról, mire a forgalmista közölte, hogy mindjárt itt van. Na bumm, így jártam. Az sokkal jobban idegesített, hogy kocsikat csak idáig hoz, innen gépmenet.

M47 2041 érkezik Drégelypalánkra

M47 2041 érkezik Drégelypalánkra - sajnos elég lehetetlen fényekben

Mivel gépmenetet már fényképeztem itt, úgy gondoltam, Balassagyarmaton keresek témát. Itt semmi érdekes nem ígérkezett, már amennyiben a Bzmot nem számít érdekességnek. Abból ugyanis volt bőven.

Bzmot 344 Balassagyarmaton

Bzmot 344 Balassagyarmaton

Gőzös Balassagyarmaton

Szépen felújított állapotban idézi a régi időket az állomás gőzöse

Csatolt motorvonat indul Ipolytarnócra - visszafelé külön jönnek

Csatolt motorvonat indul Ipolytarnócra - visszafelé külön jönnek

Személyvonat érkezik Vác felől, háttérben a figyelemre méltó raktárépület

Személyvonat érkezik Vác felől, háttérben a figyelemre méltó raktárépület

Bő egy órás nézelődés után ismét a Börzsöny felé indultam. Diósjenőn csatlakozik a jelenleg szünetelő személyforgalmú Romhányi szárnyvonal. A bzx ablakából jó hosszan belátni a vonalat, így szerencsére időben észrevettem a kb. 20-as tempóval közeledő tehervonatot. Némi futással a bejáraton is sikerült lekapnom…

Míg a személyvonatok megérkeznek, a tehervonat a bejáraton vár

Míg a személyvonatok megérkeznek, a tehervonat a bejáraton vár

dsc_3577

...majd a bakterbácsi kedvességének köszönhetően az állomásra történő bejáráskor is sikerült megörökíteni.

Körüljárás közben

Körüljárás közben

A mozdony körüljárt, majd a nagyoroszi visszajelentés után a tehervonat elment, én pedig a vonatom érkezéséig fennmaradó két órámat a Nógrádi állomásig történő sétával töltöttem el.

Útközben ért utol a csak munkanapon közlekedő személyvonat

Útközben ért utol a csak munkanapon közlekedő személyvonat

Nógrádi hangulat

Ezzel a vonattal Drégelyvárra utaztam

Remélem sütni fog még a nap, de sajnos a felhők közbeszóltak...

Remélem sütni fog még a nap, de sajnos a felhők közbeszóltak...

Másnap nem terveztem fotózást, de ez az elképzelés “meghiúsult”, ugyanis nagynénimmel bementünk ‘Gyarmatra vásárolni.

Állomási csendélet

Állomási csendélet

A bobóra hétfőn, szerdán és pénteken van szükség: a többi napon a Balassagyarmaton pihen
Újabb érdekesség: az Ipolytarnócon és Nógrádszakálon keresztül a szlovák Nagykürtösre közlekedő tehervonatokat bizonyos engedélyek hiányában a Floyd kft. Fekete színű Bobója előfogatolta a magyar szakaszon. A bobóra hétfőn, szerdán és pénteken van szükség Nógrádszakál felé,  a többi napon a Balassagyarmaton pihen

A beindítás előtti pillanatok
Szerencsém volt, ugyanis a fűtőház dolgozói épp a 2032-es csodával küszködtek: a nyitott fűtőházajtókon keresztül látszott, hogy készülnek beindítani, ami egy jó 30 perc után sikerült is.

Immár a friss levegőn
Mint kiderült, az előző nap Nógrádkövesden elromlott a 2041-es gép, azért kellett volna lemenni. Ha a dácsia is úgy akarta volna, minden bizonnyal le is mentek volna érte, de az első beindítás volt az utolsó. Így egyre szűkült a bevethető gépek száma.

Kora reggeli kereszt Drégelypalánkon

Utolsó napomon korán keltem,az első vonattal Nógrádszakál felé vettem az utam.

Szerettem volna lefotózni az előző nap látott fekete bobót nyíltvonalon is, de sajnos nem értem oda időben: a Bobó már magában állt Nógrádszakálon, és a forgalmi szolgálattevő szerint a kora délutáni órákig nem is vártak semmit.

dsc_3683

Aki korán kel, aranyat lel. Úgy látszik nyíltvonali tehervonathoz jobb le sem feküdni... Száday Balázs több szerencsével járt, a képét itt tekinthetik meg

Bzmot 254 Ipolytarnócon

Így maradt a már első napon is fotózott téma, de előtte még megnéztem Ipolytarnóc állomást .

Ugyan három gépük is van, de a 2041-es Nógrádkövesden állt üzemképtelenül, a 2023-as épp Hatvanban tartózkodott javításon, így kizárásos alapon a tehervonatot csak a 2032-es vihette. A megszokottól eltérően ezen a napon előbb Szécsénybe ment ki gépmenetként két kocsiért, majd csak utána Drégelypalánkra, az ott várakozó két kocsiért.

Elment a személyvonat, majd a Szécsényi visszjelre mehet a gépmenet is

Elment a személyvonat, majd a Szécsényi visszjelre mehet a gépmenet is

Összeállítják a Bz-kígyót: hat egység megy le egyben vácra, majd 3-3 egységre bontva két vonatként jön vissza.

Összeállítják a Bz-kígyót: hat egység megy le egyben vácra, majd 3-3 egységre bontva két vonatként jön vissza.

Érkezik a gépmenet Drégelypalánkra...

Érkezik a gépmenet Drégelypalánkra...

h

Ezen a napon Romhány felé egyáltalán nem kellett menni, így sikerült 5 perc alatt fordulni.

A teherkocsik begyűjtése után még Balassagyarmaton akad feladat, méghozzá a Bzx mellékkocsik tologatása.

Tolatás az állomáson

Tolatás az állomáson

Tolatás az állomáson

Tolatás az állomáson

Remélem sikerült valamit visszaadnom a nógrádi tájak és vasút szépségéből. Aki már járt erre, az úgyis tudja milyen szép, aki nem, annak azt ajánlom, hogy mihamarabb pótolja.

10 votes, average: 4.50 out of 510 votes, average: 4.50 out of 510 votes, average: 4.50 out of 510 votes, average: 4.50 out of 510 votes, average: 4.50 out of 5 (10 votes, average: 4.50 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    fegan mondta:

    Érdekes térképen megnézni hogy trinanon miatt hogy lett kettévágva a vonal. Ha Kemence, Bernecebaráti felől jövünk, a határon látható a régi állomás, szép fűtőház… a sinek meg egyszerűen félbevágva, majd pár km múlva immár Magyaroszágon újra felbukkannak Drégelypalánknál. Amugy ha Szlovákiát nem látnánk a térképen, elég értelmetlenül néz ki a vonal. Kiváncsi vagyok mennyire lenne érdemes újra összekötni eredeti állapotára a vonalat, használnák-e.

  • avatar
    lencseleves mondta:

    “Aki korán kel, aranyat lel. Úgy látszik nyíltvonali tehervonathoz jobb le sem feküdni… Száday Balázs több szerencsével járt, a képét itt tekinthetik meg”

    Hol?

  • avatar
    Garamvölgyi Ádám ( a szerző ) mondta:

    Sajnos még nem sikerült rájönnöm miért nem megy a link, de igyekszem kijavítani.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.