Főoldal » Bemutatók, Szimulátorok, Virtuális Vasút

Voyager

IST 2009 február 19 1 megjegyzés

voyager_dobozkepJapán és Magyarország után térjünk egy kicsit vissza Angliába, ugyanis 2008 végén a JustTrains a hivatalos kiegészítő lemezek mellett megjelentetett egy újabb CD-t is Rail Simulator-hoz, amely a keresztségben a Voyager nevet kapta. A brit vasutak ismerői ebből már tudhatják, hogy a Class 220-as sorozatú motorvonatról szól a szoftver, de ha másból nem is, a doboz képéből ez a többiek számára is kiderülhet.

Az első meglepetés akkor érkezett, amikor rádöbbentem, hogy dobozos termékként fogják árusítani a motorvonatot. Ami azért nem mondható szokványosnak, mert az ilyen jellegű kiegészítőket letölthetővé szokták tenni (a fizetős / nem fizetős témakör persze más kérdés), már csak a méretük miatt is. A forgalmazás ugyanis eléggé költséges tud lenni, míg letöltésnél legalább a teljes ár a cégnél marad, nyilván az adót kivéve. Persze azt hihetnénk, hogy ez legyen az adott cég gondja, de ez nincs így: nekünk játékosoknak is megérzi a pénztárcája a döntést, hiszen a plusz költségeket természetesen beépítik. Ez jól látható: a kiegészítő 4800 forintba kerül itthon, ami korrektnek mondható a 17 eurós árhoz viszonyítva. Ugyanakkor ez véleményem szerint húzós összeg, de ha minden jól megy, akkor a bemutató végére ti is el tudjátok majd dönteni, mennyire érné meg nektek. Nekem viszonylag egyszerű volt megfontolni, hogy kell-e, lévén szeretem a britek vasútját, modellként is megvan ez a gép, úgyhogy a számítógép sem maradhatott ki.

voyager_a_hoban

Következzen a második meglepetés, a DVD tok tartalma. Kinyitva mély megdöbbenés lett rajtam úrrá mivel a nyomtatott kézikönyvet elfelejthetjük. Eddig nem győztük jsim-mel dicsérni a JustTrains gárdáját a kézikönyveik minősége miatt (jó, azért a színeken lehetett volna még dolgozniuk), most viszont hatalmas fekete pont jár ezért a húzásért. Persze az információs füzetecske nem marad el, pdf formátumban ott figyel a CD-n ami tartalmilag hozza az eddigiek szintjét, de akkor is csalódás. Szó esik benne a jármű történetéről, a kezelőszervekről, valamint a lemezen megtalálható új küldetésekről is.

crosscountry_este

Persze ne adjuk alább, jöjjön a harmadik meglepetés, ami kissé ellensúlyozza az előző negatívumot: a tok ugyanis még egy lemezt rejt magában. Ezen olyanokkal találkozhatunk, mint a Rail Simulator demója (ezt csak én érzem feleslegesnek egy Rail Simulator kiegészítőben?), egy Trainz demó, valamint videók különböző MS Train Simulator kiegészítőkről. Utóbbiak esetén az a durva, hogy közülük némelyik a teljes valójában szerepel is a lemezen, így akár azonnal fel is telepíthetjük. Elsőre jól hangzik, de azért valakinek fizetni is kell ezért, ami nyilvánvaló módon online összeköttetés esetén tud csak megvalósulni, tehát mégsem annyira rózsás az összkép. Lényeg a lényeg: promóciós lemeznek jó a móka, aki nem annyira világlátott a szimulátorok világában annak bemutat egy-két új dolgot, számomra viszont nem tudott pluszt nyújtani. Tehát én szívesebben láttam volna a kézikönyvet helyette, de biztos vagyok benne, hogy sokan másképpen gondolják.

Merő véletlenségből sikerült lefotóznom egy Super Voyager-t Southamptonban 2005-ben

Merő véletlenségből sikerült lefotóznom egy Super Voyager-t Southamptonban 2005-ben

A Voyager-ről azt kell tudni, hogy az angoloknál Class 220-as sorozatként fut, mint nagy sebességű dízel motorvonat. A Bombardier gyártott le belőle 34 szerelvényt amelyek négy kocsis összeállításban üzemelnek 2001 óta. A cél az HST illetve Class 47 flotta leváltása volt. A legnagyobb megengedett sebessége 125 mph, azaz 200 kilométer/óra. Nyilván ez nem éri el a TGV-k vagy az ICE-k futásteljesítményét, de a briteknél ez már nagy sebességnek minősül. Hazánkban pedig elképzelhetetlen sebességnek… A járművek a Virgin alkalmazásában álltak 2007-ig, azonban a cég ekkor alulmaradt a Cross Country franchise-ért vívott küzdelemben, így a járgányokat most már az Arriva Trains üzemelteti Cross Country színekben. Bár csak 8 éves múltra tekint vissza a sorozat, újabb változatok is napvilágot láttak belőle. 2002-től üzemel ugyanis a Class 221-es sorozat, amit Super Voyager-nek becéznek. Itt már öt kocsi fut egy szerelvényben, gyakorlatilag plusz egy másodosztályú vagon került bele. Persze ez még nem lenne akkora technikai fejlesztés, viszont ami érdekesebbé teszi a dolgot az az, hogy képes lett a vonat a járműszekrény billentésére, amivel némelyik ívben gyorsabban haladhat a hagyományos járatoknál. A végsebességen persze ez nem változtat, ugyanúgy 125 mph. A 220-as és 221-es család tagjaiból tanulva 2004-re a Bombardier kifejlesztette a Class 222-es Meridian motorvonatot, de ez már nem került bele a játékba, gondolom elsősorban az eltérő design-ja miatt.

Eme történeti áttekintés után azt hiszem rátérhetünk magára a kiegészítőre, úgyis az érdekel mindenkit aki ezt a cikket olvassa. Az alig 60 megás csomag gyorsan feltelepül a számítógépre, kapunk egy linket a kézikönyvre, valamint egy PaintKit névre hallgató könyvtárra. Ez utóbbi azért érdekes, mert a járművek textúráit tartalmazza 1024*1024-es felbontásban .psd formátumban. Így akinek kedve van esetleg magyar motorvonatot farigcsálni, az viszonylag könnyen megteheti. Ha valaki belefogna, el ne felejtsen értesíteni aztán erről!

amtrak_szinekben

Az első amit észrevehetünk a Rail Simulatort indítva az az, hogy egy pályát kiválasztva megnövekedik a bennük található küldetések száma. Öt útvonalhoz összesen hét különböző feladatot csatoltak, valamint ezeken kívül mindegyikhez még a felfedező üzemmódot, amelyben szabadon kóvályoghatunk a vonatunkkal. Szemfülesek bizonyára rögtön észrevették: az alapprogram négy pályát foglal magában, az ötödiket az egyesült államokbeli Barstow-San Bernandino vonal jelenti. Jöhet a szemöldökfelvonás bőszen: bizony, echte brit motorvonatunkat kipróbálhatjuk az USÁ-ban, helyi színekre festve. Nem nagy élmény, hiszen alig-alig döcöghetünk a nagy sebességre tervezett járgánnyal.

voyager_ice

Ugyanígy a német szál sem maradhatott ki: 2002-ben egy német vasúttársaság próbákat vitt véghez a Voyagerrel, amin mi is részt vehetünk, szól a küldetés szövege. Ennek megfelelően DB festésű motorvonatunkkal zúzhatunk Hagen és Siegen között. Éééérdekes.

regmult_idok

Persze a brit pályák is tele vannak elképzelt dolgokkal, simán fogjuk vezetni a Class 220-ast 1970-ben Newcastle és York között, vagy az 1950-es években Somersetnél. Jó, mondjuk mindegyik esetben csak egy-egy küldetés van, igazából a Voyager az Oxford-Paddington útvonalra lett kihegyezve, de véleményem szerint kár volt beleerőltetni más pályákba. Annyira nem reális az egész, hogy inkább csak elrontja az ember hangulatát amint 160-nal elhúz egy gőzmozdony vontatta szerelvény mellett. Így többet vártam volna három küldetésnél a mai korban, amelyek ráadásul nem túl változatosak. Mondjuk adott a kérdés: mi izgalmas lehet egy olyan motorvonat vezetésében, amely megalkotásánál a cél az volt, hogy a távolabb fekvő városok közötti utat lehetőleg megállás nélkül, minél gyorsabban tegye meg. Így a dolgunk ennek megfelelően nem más, mint eljutni A pontból B pontba, megállás nélkül, gyorsan. Az egyetlen örömünk nagyjából a jelzőrendszer és a biztonsági berendezés tesztelése lesz, lévén jellemzően gyorsabbak vagyunk az előttünk haladónál és van olyan küldetés, ahol ezt érezni fogjuk, nem győzünk ráfékezni a sárga jelzőkre.

vezetoallas_bal

Ha valaki végigtolja hozzám hasonlóan az összes feladatot, akkor ez 330 perc, azaz öt és fél óra játékidőt jelent, ami azért már nem annyira vészesen rossz szám. Mivel nincsenek ide-oda tolatgatások, kocsirendezések a motorvonat jellegből adódóan, ezért egyiket sem kell újra kezdenünk a bénázásunk miatt, hacsak nem nem figyelünk a jelzőkre és állandóan befékez a szerelvény. Ettől mondjuk én nem félek, ugyanis az AWS/TPWS rendszerek jól működnek, a vezetőálláson jól látszik a sárga-fekete színe miatt napraforgónak (sunflower) hívott visszajelző. Persze nem csak ez lett rendesen kidolgozva, azt kell mondjam, hogy meg vagyok elégedve a belső nézettel. Természetesen körbeforoghatunk 360 fokban, minden a valóságnak megfelelően néz ki, legalábbis a könyveimben található vezetőállás fotók ezt tanúsítják. Az egyetlen, bár annál nagyobb hiba, hogy nincs különbség a 220-as és 221-es járművek között, mindegyiké ugyanolyan, aminek legszembeszökőbb vonása a bedöntő rendszer működtetésének gombjai, illetve az erre figyelmeztető felirat. Hát, khm. Ellenpontként megemlíteném a menetszabályzó- és egyben fékkar modelljét, amit nagyon eltaláltak: ujjlenyomatok, karcolódások látszódnak az egyébként sem homogén felületen, elképesztően élethű lett. A visszajelzők ledes világítása nagyon rendben van, a sebességmérő viszont például már nincs, nálam elmosódottnak tűnt a számlap. A feliratokkal is volt gondom, egyszerűen nem élesek 1440×900-ban, márpedig ha adott a lehetőség ilyen felbontásra, akkor elvárnám, hogy így is normálisan látszódjanak. A szokásos brit telefonkagyló a fülkében európai szemmel nagy poénnak tűnik, de a szigetországiak tényleg ilyeneket helyeznek el a járműveikben. Hazai szemnek szintén szokatlannak tűnhet, hogy a vezető két oldalán helyezkednek el inkább a kezelőszervek, kapcsolók, míg orrunk előtt egy nagy, sima felület van, amit az ERTMS-nek hagytak ki, azonban ennek még se híre-se hamva. Akinek van kedve, az átülhet a vezetőállás másik székébe is, de onnan túl sok mindent nem lát majd előre felé. Ha pedig süt a nap, még egy napellenzőt is lehúzhatunk középen.

crosscountry_belso

Ha már belül vagyunk, maradjunk is ott: az utastér nézete is rendesen meg lett csinálva, ugyanúgy vörös és kék huzatú üléseket találhatunk bent mint a valóságban. A csomagtartó is részletesen kidolgozásra került, csakúgy mint a rajta lévő hangszórók, világítótestek is. Az ajtók fölött pedig digitális utastájékoztató van, ez persze nem működik. Az egyetlen furcsaság az, hogy míg kintről nézve tele van a vonatunk, elégedett utasok ücsörögnek bent a járműben, addig a belső nézet már teljesen üres szerelvényt mutat, mintha egyik pillanatról a másikra felszívódnának az emberek menet közben. 2008-ban (ekkor adták ki a Voyager kiegészítőt) én azért már elvárnék néhány rendesen kidolgozott modellt, már ami az embereket illeti.

yorki_csucsforgalom

Szálljunk is ki a vonatból, amelyet a nyíló ajtók is elősegítenek, azért, hogy megszemlélhessük kívülről is a szerelvényt. Alapvetően jól, a valóságnak megfelelően elkészített vonatról van szó, de az ördög a részletekben rejtőzik, úgyhogy keressük is meg! A modell formája rendben van, első ránézésre látszik mit is akartak a valós életből a Rail Simulatorba áttenni, festés nélkül is könnyedén megállapítható lenne ez a brit vasutat ismerőknek. A tető bordázottsága rendben van, kiemelkednek belőle a különböző szerelvények, na és persze a légtartályokat is normálisan megcsinálták 3D-ben. Odafigyeltek arra is, hogy a kipufogónál a textúra koszolást kapjon, így nem makulátlanul tiszta járműveket kell irányítanunk. A többfajta festés valósághű (gondolok itt a Virgin félére és a Cross Country-ra), az ajtók melletti külső digitális kijelző is örömmel üdvözöl minket a fedélzeten. Az ajtónyitó gombok kiállnak a motorvonat felületéből, az első osztályt megkülönböztető számok pedig a helyükön vannak az ablakok közötti tartókon. Gonosz voltam és megszámoltam a csíkokat a Virgin festésű Voyager ajtaján: megvan mind a kilenc a virtuális modellen is. A vezetőfülkéhez való bejutáshoz gyártott ajtó melletti kapaszkodók szintén rendes modellként kerültek rögzítésre.Szintén rendben van a motorvonat orrának kivitelezése, amelyen a valóságban is markáns szerepet betöltő ablaktörlők, a piros színű pajzs és a kissé kajla burkolat mögötti fényszórók uralják a látképet.

kidolgozottsag

Persze nem fenékig tejfel az élet: néhány helyen jól látszik, hogy a 3D-s modelleket egyszerű textúrával próbálták megvalósítani, ezzel is spórolva néhány polygont. A forgóvázak sem az extra részletesség jegyében készültek el, amit abból a szempontból megértek, hogy ki fogja azokat nézegetni miközben 200-zal száguld, de a közeli fotókon jól látszik a minimalista kivitelezés. Ez egy teljes árú kiegészítőnél szerintem hiba. Továbbra sem tetszik az a megoldás, hogy járművezetőt mindkét végébe tesznek a vonatoknak, igazán nem hinném, hogy akkora hatalmas meló lenne csak az egyikbe beleültetni szerencsétlent, aztán a küldetéseknél a megfelelő vonatot helyezni a pályára. A világítás sem az igazi, előrefelé csak egyfajta fény tudunk elővarázsolni, a kapcsolót tovább pöccintve akár vörös fényekkel is haladhatunk.

indulasra_keszen

Indulásra fel, kapjuk a jelzést és tegyünk is ennek megfelelően! Magunk felé húzva a menetszabályzót elsőre azt hittem, hogy egy ezeréves technikával van dolgom, a gyorsulás ugyanis nem meggyőző. Vagy ennyire lomhák ezek a járművek, vagy én várok túl sokat, de hiányolom az ülésbe préselő erő érzetét a motorvonatnál. Négy kocsi az egész, illene tempósan közlekednie, mégsem teszi. A 125 mph kisajtolása hosszú percek munkájának lesz az eredménye. A fékhatás szintén hasonló, bár egy 75% körüli állásnál már korrektebbnek mondanám. Furcsa volt futtatni a német pályán, ott ugyanis km/h-ban tudtam vizsgálni a teljesítményt és valósabb érzésnek tűnt mind a fékezés, mind a gyorsítás. Nyilván az 1,6-os szorzó játszik a háttérben, de akkor is csalóka érzetet kelt. Mondjuk ha valaki figyel a jelzőkre, nem hinném, hogy gondja lehet ezzel, bőven van idő lefékezni a vöröset mutatók előtt, köszönhetően a jól működő előjelző rendszernek. RailDriver-rel egyébként meglehetősen jó móka irányítani, az ehhez szükséges egy darab kar használati módja (kombinált ugyanis a menetszabályzó és a fékkar), a valósághoz közelít. Csak arra figyeljünk, hogy ne közvetlenül magunk elé rakjuk a hardvert, hanem bal oldalra és ha lehet a lábunk mellé, csakúgy, mint a valóságban.

supervoyager_belso

A bedőlő technikára utaló felirat és gombok jól mutatnak a járművön, ennek megvalósítása azonban nem történt meg. Bár a Rail Simulator motorja képes lenne erre a funkcióra (erről láttam nemrégiben a neten egy videót), én nem tapasztaltam a Super Voyager-ön erre utaló jeleket sajnálatos módon, ami azért is érdekes, mert a fejlesztőcsapat (Railwaves) képes volt ennek megvalósítására Trainz-ben, amihez már korábban kiadták a Voyagert. Szintén negatívumként írnám le a jármű hangját, amivel már megint vagy nem foglalkoztak eleget, vagy nem tudom mi van a csapattal. Gyorsításkor vagy haladáskor egyszerűen nem jön át a motor hangja, abszolút semmitmondó az egész szerelvény zajongása. Próbáltam mélynyomóval, próbáltam fülhallgatóval, mindkét módon alulmúlja a várakozásaimat. Jó, az ajtójelzés normálisan csipog, az AWS figyelmeztető hangja is rendben van csakúgy, mint a kürt, de ez kevés.

ccx_nyitva

Sokat írtam, pedig csak egy motorvonatról van szó tulajdonképpen. A megkülönböztetett kiadási forma azonban megér egy nagyobb lélegzetvételű bemutatást, így legalább mindenki tudja mire számítson vásárlás előtt. Én nem bántam meg a dolgot, de olyan valakinek, akit nem igazán fog meg a brit vasút világa már nem biztos, hogy szívfájdalom nélkül javasolnám.

Értékelés
6

Ami tetszett:
- összességében rendben van a kiegészítő
- megfelelően modellezett külső és belső
- bónusz DVD a pakkban

Ami nem:
- aprólékosabb kidolgozást vártam volna
- kevés a küldetések száma
- hozzá nem illő pályákon való használat

Rendszerkövetelmény:
CPU 2,6 GHz, 512 MB RAM, 256 MB VGA, Rail Simulator, Windows Vista vagy XP operációs rendszer, 1 GB tárhely
Ezen teszteltük:
CPU Intel Core2Duo 2,66 GHz, 2 GB RAM, 256 MB VGA

Megvásárolható:
A Virtual Transport webáruházában 4800 forintért.

Kapcsolódó linkek:
www.railsimulator.com – A Rail Simulator hivatalos honlapja
www.justtrains.net – A kiadó, JustTrains honlapja

2 votes, average: 3.00 out of 52 votes, average: 3.00 out of 52 votes, average: 3.00 out of 52 votes, average: 3.00 out of 52 votes, average: 3.00 out of 5 (2 votes, average: 3.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


1 megjegyzés »

  • avatar
    Nygma mondta:

    MÁVos festésű Voyager az Esztegom IC-n. Megnézem ahogy az alagútból 160-nal kizuhan, majd bedőlve eltűnik a következő kanyarban. Ja bocs, ez nem super Voyager.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.