Főoldal » Modellvasút, Tippek-Trükkök

Digitrax DZ125 dekóder beépítés

crash 2009 március 30 3 megjegyzés

dsc_1186Jómúltkor rendeltem próbaképpen két Digitrax dz125-ös dekódert, azzbó az egyik a porszívóvagonba került, most pedig gondoltam kipróbálom, mit tud a másik egy Hobbytrain teknőbe építve. Korábbi teknődekóderesítési’ projektemmel (Tran dekóder) nem vagyok megelégedve, ezért is nagy várakozással vágtam a projektnek.

A Hobbytrain Taurus modellje DCC előkészített. Ez azt jelenti, hogy forrpontokkal rendelkezik a drótos dekóderek beforrasztásához. A bibi a dologban az. hogy a forrpontoknál nincs jelölve, hogy az adott helyre a sínt, a motort, vagy éppen az atomrakéta indítópultját kell kötni. Ezt a dolgot úgy hidaltam át, hogy a korábban digitalizált WLB-s Tauruson kaptam elő, és arról néztem le a bekötéseket. Aki ezt nem tudja megtenni, annak ott a 1zu160.info weboldal  Taurus digitalizálással foglalkozó lapja – lehet használható képeket találni.

dsc_1191

dsc_1183

A Taurusban elég sok hely van, de azért igyekeztem nem visszaélni a helyzettel, minél kisebb hely felhasználásával terveztem beépíteni a dekódert. Ezt azért tartottam szem előtt, mert a Digitrax dekódert még nem ismertem, nem tudtam, van-e ennek is melegedési problémája. Ezért, biztos ami biztos, úgy vettem, hogy lehetőleg ne érjen a kasztni tetejéhez a dekóder.
Mivel a dekóder számára hely van a nyomtatott áramköri lapban kialakítva, ezért azt gondoltam, hogy oda behelyezem a dekódert, és a lehető legrövidebbre visszavágott drótokkal kötöm majd be. Úgy gondoltam, hogy a dekóderhez legközelebb eső forrpontokat fogom először bekötni, helyben pontosan méretre vágva a drótokat, majd így haladva a távolabbi forrpontokig. Az elképzelés lényege, hogy nincs felesleges drót, csak a szükséges hossz, ezzel kiküszöbölve azt a problémát, hogy a kasztni felhelyezésekor be kell alá gyűrni a drótokat.
Aham? rájöttem, hogy ez nem a legjobb ötlet, mert a már félig bekötött dekóder vezetékét méretre vágni még lehet, de blankolni nem egyszerű. Végül is csipesz és szike segítségével skerült, de legközelebb más módszert találok ki – szerintem előre lemérem, mekkorára kell visszavágni a vezetékeket, és egyszerre blankolom le mindet, amíg a dekóder még nincs a helyén.

dsc_1186

dsc_1188

A képeken lehet látni, hogy még a nem szuperlapos (azonban az Esu Lokpilot Mini vastagságát meg nem közelítő) dekódert is milyen jól – szinte teljesen a nyák szintjébe süllyesztve – be lehet építeni, hogy biztosan ne érjen hozzá a teteje a mozdony karosszériájához.

dsc_1190

dsc_1194

Miután beépítettem a dekódert, próbafutásokat végeztem. Két pozitív dolgot lehet róla elmondani: egyrészt nem melegszik, másrészt a mozdony működése ugyanolyan halk, mint analóg üzemben (már amennyire egy Hobbytrain Taurus halk tud lenni…). A dekódert én egy virtuális “bevált”pecséttel láttam el – igencsak meg vagyok vele elégedve. Ha a 21 dolláros árát melléteszem, akkor mondhatom, hogy igencsak megéri a pénzét.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    A dekóder tud minden funkciót amit a többi (pl: Lenz, Tran, stb.)? Gondolok itt teljesítményszabályozásra, lehetséges funkciók számára…

  • avatar
    rezgaras mondta:

    > a forrpontoknál nincs jelölve

    Ez marha jó! Gondolom, neked egy multiméter birtokában nem jelentett különösebb nehézséget, de nem minden Taurus-tulajdonos mérnök vagy müszerész!

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    Nem jársz messze a megoldástól, bár meg kell valljam, hogy a multimétert csak a weblapon talált leírás ellenőrzésére használtam…

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.