Főoldal » Élménybeszámoló, Érdekesség, Vasútfejlesztés, Vasúti hír

(Már majdnem) Skanzenvasút

Benbe 2009 március 27 11 megjegyzés

skanzen-vasut-1“Mára virradóra megérkezett a Nyugati Pályaudvar 10-es vágányára a szentesi járműjavítóban felújított BCmot 422-es motorvonat.” Így kezdődik a ma délelőtti sajtótájékoztatón kiosztott bőséges, háromoldalas jegyzet, és tényleg a leírtaknak megfelelően kezdődött tíz órakor az ismerkedés a Skanzen Vonattal, ami nem csak egy új eleme lesz a Skanzen gazdag kiállításának, hanem egyben egy új szakasz kezdete a Szabadtéri Néprajzi Múzeum életében.

skanzen-vasut-1

A legfölső gombot az ingemen hosszas próbálkozás után sem sikerült begombolnom, így nyakkendő nélkül érkeztem a Nyugati térre. Épp jókor: az elmúlt pár napban a Vasúttörténeti Parkban vendégeskedő tizensokadik felújított nosztalgia-motorkocsi megjelent a Ferdinánd-híd alatt. A felújítás egy éve alatt Szentesen bőségesen találkozott az orosz 6341-es motorvonatokkal, így a 11. vágányon álló hódmezővásárhelyi vonatot ismerősként köszönthette. És búcsúztathatta, hiszen közforgalmú vaspályán előreláthatóan utolsó kilométereit készült megtenni a Skanzen Vonat, hogy aztán új szerepében a Skanzen körpályáján szolgálja a múltba látogató utazóközönséget.

skanzen-vasut-4

skanzen-vasut-5

A sajtótájékoztatót a Királyi Váróban rendezte a Skanzen és a MÁV Nosztalgia kft. Egy forró karamellás tea után elhalványultak a vakuvillanások, és Takách Zsuzsanna kommunikációs tanácsadó kérdései nyomán Dr. Cseri Miklós, a Skanzen főigazgatója és Valkai Csaba, a motorkocsi felújításának vezetője elmesélték a Skanzenvasút ötletének születésétől kezdődően az egész történetet.

skanzen-vasut-6

A magyar Skanzen a legnagyobb ilyen jellegű múzeumok közé tartozik, és bizony az általános iskolás osztálykirándulások óta rengeteget fejlődött, gyarapodott. Az ilyen méretű intézményekben már szükséges valamilyen közlekedési eszköz létesítése. Gondolhatnánk, hogy az ekhós szekér, a gumikerekű vasút, a lebegő hipermodern kabinok helyett a Frigyládát legfeljebb azért találhatta ki Cseri úr, mert gyerekkorában nem lehetett villanyvasútja, de ez valószínűleg nem igaz. Mint ahogy az sem fedné a valóságot, ha a Skanzenvasútra csak közlekedési eszközként tekintenénk.

A Skanzen csapata ugyanis nem egy szürke igáslóként képzeli el a vasutat, ami segít majd a nehezebben mozgókat és a kényelmesebbeket is elvinni a távoli tájegységek fizetős látványosságaihoz. Ők a vasutat emelik a középpontba: a mezőhegyesi vasútállomás másolata lesz az új főbejárat és látogatóközpont. A Múzeum területére belépve a vendégek először a vonattal találkoznak, így áprlis 8.-tól kezdve már egy más élmény lesz meglátogatni a Skanzent. A vonatra napijegyet lehet venni, így egy tájegység megtekintése után tovább lehet vonatozni, akár a terület másik felébe is, ha éppen ott mutatkozik be egy fazekasmester. A vonattal a Skanzen bejárása, földerítése és a látványosságainak a megismerése már nem egy kusza bolyongás lesz, vagy egy rohanás, ha kiderül, hogy valahol “valami történik”. A közlekedés megoldása nyugodtabbá, tökéletesebbé fogja tenni a múzeumlátogató számára az élményt.

skanzen-vasut-a

Megalakításakor a múzeum még a XVIII. századi épületek átmentésével foglalkozott, ám egyre többször nyúltak XIX. , sőt, XX. századi épületekhez is, és a házak benépesülésével, az eredeti fnkcióiknak megfelelő használatával a Skanzen interaktívvá, élettel telivé vált. Ebbe a korszakba leginkább a Ganz motorkocsi fér bele, hiszen a fél országban elterjedt BCmot-okkal minden nagypapának, nagymamának lehet emléke. Ezért nem jöhetett szóba kisvasút sem: a XX. század elején a gazdasági vasutak dízelesítése még gyerekcipőben járt, a gőzüzem megfizethetetlenül drága, a lóvasút ilyen terepen pedig brutális lett volna. A gazdasági vasutak egyébként is többnyire egy nagyobb földbirtok belső használatú vasútjai voltak, hiszen az országos keskennyomközű hálózat nem valósult meg. Az utazás és a kereskedelem ütőerei ezért sokkal inkább a normál nyomközű vasutak – állami és HÉV vonalak voltak. Ezért a Frigyláda, a “c” rendszerű sínek és a mezőhegyesi Arad-Csanádi Egyesült Vasutak indóháza sokkal hitelesebb és általánosabb emléket állítanak egy régi kornak és életformának.

Ne felejtsük el, hogy a Skanzenvasút maga is egy átmentett műemlék, az épület, a jármű és a hozzá tartozó életforma is! Sőt, a vasút építése is, hiszen a ’30-as években gyártott síneket kézi és kisgépes technikával fektették a Colas vasútépítői.

skanzen-vasut-c

A motorkocsi

A Skanzen Vonatot műszaki, ipartörténeti szempontból Valkai Csaba, a szentesi Vasúttörténeti Alapítvány munkatársa, nyugdíjas szentesi vasutas és elkötelezett vonatrestaurátor mutatta be. Valkai csaknem teljesen egyedül építette újjá az 1932-ben gyártott, háromtengelyes motorkocsit a szentesi MÁV-fűtőházban. Van gyakorlata benne, hiszen  már nem is számolja, hanyadik ilyen Frigyládát újítja föl nosztalgiacélokra.

A Skanzen Vonat, egy Ganz-Jendrassik féle motorkocsi eredeti pályaszáma BCmot 422 volt, az 1924-es nagy fejlesztési hullámban tervezték, és 80 096 gyári számmal épült. Első útjának pontos dátuma sajnos nem ismeretes. Tudjuk azonban, hogy az 1960-as években Vésztőn volt állomásítva. 1989-ben ABymot-ból A-164-re átszámozva a békéscsabai Pályagazdálkodási Főnökség motorkocsija lett. Innen utazott át Szentesre 1998-ban, ahol Valkai Csaba közel egy évtizeden át őrizte, mígnem egy sikeres közbeszerzés után felújíthatta.

skanzen-vasut-7

A restaurálás során a vonat egyes részleteit aprólékos munkával állították helyre a felújítást végző szakemberek. A másodosztályú ülések kárpitozása, a harmadosztályú fapadok, de a csomagtartók, a bádogból készült feliratok is mind-mind megegyeznek a harmincas években használtakkal.

A motorkocsin közel egy éven át, a hét minden napján dolgozott a csapat. Minden hegesztési varratot, csavart és szegecset a fémig letisztítottak, megvizsgáltak, felújítottak. Valkai úr elmondta, hogy emberei olyan odaadással dolgoztak a leendő Skanzen Vonaton, hogy a kihajtott csavarokat is úgy tették vissza, hogy ő meg sem tudta mondani, melyiket húzták már meg, és melyikhez nem nyúltak még  1932 óta.

Különös módon ezúttal a felújítás nem az eredeti állapot helyreállítására irányult. Ez ugyanis az első olyan historikus értékű jármű Magyarországon, amit nem nosztalgiacélokra, hanem mindennapi használatra újítottak föl, méghozzá egy, az eredetitől eltérő szerepre.

skanzen-vasut-8

A mellékehelyiség eltűnt, ott alakították ki a kétszárnyú feljáróajtót, ahol egy rámpán és egy liften keresztül a babakocsisok és a kerekesszékesek is könnyen a vonatba kerülhetnek. A második ajtószárnyat afféle rejtekajtóként alakították ki –  a fényképeken szinte észrevehetetlen. A motorvonat belső burkolata és eredeti váza közé 5 centiméternyi hungarocell szigetelés került, elsősorban a nyári üzemre való tekintettel.

Bár a motorkocsi a futópróbáján a 70 km/h-t is elérte, a Skanzenvasúton legfeljebb 15-tel mehet majd. Erre egyrészt a szűk ívek, másrészt a komoly emelkedők, harmadrészt pedig a nyugodt kirándulóvonati szerep miatt van szükség. Mivel a lassú tempót a mechanikus sebességváltók nem bírják (végig 1-esben lemenni Siófokra nem egy győztes stratégia), és az emelkedők miatt elég komoly nyomatékra is szükség van, ezért a motor és az első tengely közé egy speciális, koridegen mechanikus sebességváltó került, ami lassú fokozatával tolerálni fogja a legdurvább, nem fogaskerekű normálnyomközű vasútvonalunkat.

skanzen-vasut-9

A tegnapi bemutatóúton kicsit lassabban, mindössze ötvennel mentünk Óbudáig. Az eredeti terve szerint innen Szentendrére a HÉV sínjein, onnan a Skanzenig térlerrel jutott volna el, ám végül a Füstiből végig tréleres szállítás mellett döntöttek. A Füstivel a kapcsolatát persze nem fogja elveszíteni, hiszen a Skanzenvasutat a Vasúttörténeti Park üzemelteti, és az elhivatott motorvezetők is a MÁV Nosztalgia kft. alkalmazásában állnak majd. Naponta 200 méter sín épül meg a Skanzenben, így szinte biztos, hogy az április 7.-i bemutatóra már minden tökéletes lesz!

skanzen-vasut-b

A Skanzenvasúton kívül az Európai Uniós fejlesztési pénzekből egy új tájegység is étesül, az Észak-Magyarországi falu tájegység, amely az Ipoly és a Bodrog vidékére enged bepillantást. Ezen kívül a muzeológusok munkahelyinek egy része is Nyitott műhellyé alakul, hogy a Skanzen még közelebb kerülhessen a látogatóihoz.

További információkat a http://www.skanzen.hu weboldalon lehet találni!

skanzen-vasut-3

Köszönjük a Szabadtéri Néprajzi Múzeum munkatársainak, hogy lehetővé tették számunkra a sajtóúton való résztvételt!

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


11 megjegyzés »

  • avatar
    Garamvölgyi Gábor mondta:

    A linket elírtad! Egyébként jó szöveg!

  • avatar
    Benbe ( a szerző ) mondta:

    Jellemző, mit írok el. :grin:

    Köszönöm!

  • avatar
    phontanka mondta:

    Köszönet ezért a cikkért!

  • avatar
    IST mondta:

    Kellemes beszámoló, jó program lehetett.

  • avatar
    szentesi mondta:

    A BCmot 422-es célba ért. Örülök neki. Szépek a képek!
    Egy itteni cikk linkjét engedjétek meg, hogy belinkeljem ide, ez a felújítás azt a fázisát örökítette meg, amikor elhagyta Szentest a motorkocsi:
    http://www.vonatmagazin.hu/?p=1473#more-1473

  • avatar
    Benbe ( a szerző ) mondta:

    Köszi!

    Célba még nem ért, valamikor a jövő héten lesz a tréleres szállítás. Még mindig a Füstiben van.

  • avatar
    blzs mondta:

    Örülök, hogy írtatok erről a menetről és remélem majd a Skanzenbeli életéről is lesz majd cikk. A Skanzenban lesznek távíró oszlopok a vasúti sínek mellet? mert tekerős sorompókról már hallottam. Szentesi által belinkelt képeken remekul néz ki a jármű a távíró poznák kozött.

  • avatar
    mk48 mondta:

    Lesz még egy menet, mert a BKV nem engedte be a vonalára. (Kivéve, ha rögtön a Romkertből megy tréleren.)

  • avatar
    szentesi mondta:

    Remélem is, hogy lesz a Skanzenben csapórudas sorompó, mert sajnos egyre fogynak az országunkban. Az utóbbi másfél évben a Dél-Alföldről a tiszaugi, illetve az egyik Lakiteleki csapórudas sorompó munkáját vette át a modern fél- és fénysorompó. Környékemen is rengeteg csapórudas sorompó számlálja utolsó heteit.

  • avatar
    szentesi mondta:

    Ja és jelenleg Szentesre egyre másra hoznak be régi távközlési oszlopokat.
    A 130-as vonalon Nagytőke és Tiszatenyő között fejlesztették a távközlési kábelt és a jellegzetes 6 drótos vezeték helyett már csak két vastag megy.
    Szóval abból is kerülhetne oda egy két korhű dolog.
    Mintha itt írtam volna már, a skanzenvasút sínanyagja a Nagytőke-Kunszent vonalból származik.

  • avatar
    mythbusters24 mondta:

    Üdv!

    Én ott voltam, amikor a skanzenben felrakták a sínre a motorkocsit, ha tudok, majd valahova rakok fel róla képeket

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.