Főoldal » Címlap, Érdekesség, Vasút

Országjáró Desiro

Tastam 2009 március 9 3 megjegyzés

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy túlzottan kedvelem a Desiro motorvonatokat. Ez azonban csupán személyes vélemény, hiszen a járművek a gyakorlatban beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. A típust a Siemens fejlesztette ki, Magyarországra 2003-ban érkezett az első példány a nálunk 6342-esnek nevezett sorozatból. A jelenleg 23 darabból álló flotta elsősorban a Budapest – esztergomi vonal forgalmát látja el, de a kissé az ufókra emlékeztető megjelenésű iker-motorkocsik időről időre az ország számos pontján megjelennek. A 6342-esek szolgálatba állítása – egyes szakemberek és a propagandaanyagok szerint – jelentősen megnövelte a 2-es vonal forgalmát. Személy szerint én inkább a kedvezőbb menetrend bevezetésének, és a párhuzamos országút rendkívüli zsúfoltságának tulajdonítom ezt a sikert, ám az kétségtelen, hogy szívesebben lépünk be a tiszta, világos utasterű motorkocsiba, mint a korábban a vonalon dolgozó, sokszor mocskos Bhv-kocsikba, vagy a megbízhatatlanságukról híres Bz-motorvonatokba.

A sorozat iránt tanúsított enyhe ellenszenvem nem magának a 6342.esnek szól, sokkal inkább a hazai járműgyártás összeomlásának elvesztését fájlalom. Mert közlekedhetnének most Esztergomba akár Ganz-motorvonatok is. De ez van, ezt kell szeretni, s ha véletlenül egy Desiro jön szembe a pályán, nem fordítom el a fejem. Sőt, le is fényképezem. Az alábbiakban Desirós felvételeim közül válogattam, igyekezve minél változatosabb helyszíneken mutatni a magyar 6342-eseket.

01

A 2005-ös karácsonyi ünnepek idején indultak először az ünnepi IC-k, melyeket vehetjük a mai kör-IC-k előfutásának is. Útvonaluk is nagyjábol megegyezett azzal a különbséggel, hogy az ünnepi IC-k kitérőt tettek Szegedre. Így láthattam Kecskeméten 2005. december 17-én a 6342 020-ast.

02Egyébként sem közlekedik sűrűn személyszállító vonat a ceglédi deltavágányon, még ritkábban láthatunk Desirot ezen a záhonyi és a szegedi vonalat Cegléd állomás kiiktatásával összekötő sínpáron. 2005. december 18-án mégis itt sikerült elcsípni a 6342 020-ast, amint ünnepi IC-vonatként Miskolc felől Szegednek kanyarodik.

03Az elővárosi vonalak utasterhelése jellemzően lecsökken a nyári időszakra. Igaz ez az esztergomi vonalra is, ahol emiatt rövidebb vonatok közlekednek, s néhány motorkocsival kevesebbre van szükség. E járművek a meleg hónapokban az észak-balatoni vonal forgalmát erősítik, a 6342 013 például 2006. június 24-én Balatonalmádinál továbbított személyvonatot.

04A 6342 023 Miskolc-Tiszai pályaudvaron 2006. október 22.-én, ünnepi IC-ként. E vonatok mára már vasúttörténelmünk részévé váltak, azonban a Desirok jelenleg is megfordulnak a 80-as vonalon: az iskolaidőben, hétvégeken Sátoraljaújhely és a főváros között közlekedő Zemplén IC jelenleg is Desiro.

05Az esztergomi vonatok Budapest Nyugati pályaudvaron általában a külső vágányok egyikét szokták használni, a pompás Eiffel-féle nagycsarnokba benyúló vágányokon leginkább IC- és gyorsvonatok szerelvényei láthatók. Ezért lepett meg, hogy 2007. január 16-án itt találkoztam a 6242 006-ossal.

06Hazai pályán: a 002-es Desiro Piliscsaba erdős területén halad a kanyargós pályán 2007. június 9-én. Furcsa módon a – hazai viszonyok között – kissé futurisztikus megjelenésű járművek kiválóan illeszkednek a gyönyörű, hegyvidéki vasútvonalhoz, ma a Pilis hegység szinte már elképzelhetetlen nélkülük.

07Az újpesti vasúti Duna-híd lezárása ellehetetlenítette volna az esztergomi vonal forgalmát, hiszen a vonatok csak a főváros széléig közlekedhettek volna. A forgalmat a HÉV-re kívánták átterelni, melyet a vonatok a Margit-hídig használhatták. A főpróba 2008. február 24-én zajlott, 6342 022-es a HÉV Kaszásdűlő megállójától indul tovább.

08Egyszeri és talán soha vissza nem térő alkalom volt a 014-es Desiro látogatása Szécsényben, a 2008. május 1.-én megrendezett járműbemutatón. A motorkocsi egész nap az állomáson pózolt a Bz-khez szokott helybeliek valósággal csodájára jártak. A fotón épp a balassagyarmati személyvonat halad ki mellette.

092008. május 22-én egy gyömrői iskola nagylétszámú gyermekcsapat elszállításához rendelt különvonatot. A legegyszerűbb – és legjobb – megoldás motorvonat kiállítása volt, hiszen így elmaradt a mozdonykörüljárás körülményes manővere. A felvételen a még üresen érkező szerelvényt láthatjuk a 6342 019 vezetésével.

10A föntebb említett, az újpesti vasúti híd lezárásával kapcsolatos forgalmi változtatásokat végül csak az utolsó pillanatban, néhány adminisztratív akadály elhárítása után engedélyezték hivatalosan. Ennek köszönhető az is, hogy 2008. szeptember 9-én megörökíthettem a Tímár u. mh.-hez érkező 6342 004-est.

11 votes, average: 4.27 out of 511 votes, average: 4.27 out of 511 votes, average: 4.27 out of 511 votes, average: 4.27 out of 511 votes, average: 4.27 out of 5 (11 votes, average: 4.27 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    btx mondta:

    Szia!

    Nagyon jó lett a cikk! Egy kis kiegészítés: a sátoraljaújhelyi IC már csak vasárnap Desiro, pénteken és szombaton a Transylvania IC kocsijai alkotják a szerelvényt. Vasárnap a Desiro-k eljutnak Bajára is, szintén mentesítő IC-ként. Más kérdés, hogy egyszer pont azt küldték le, amelyiken nem működött a wc… Jó lehetett három órát így kibírni.

  • avatar
    morhange mondta:

    Egyik alkalommal amikor Egomba mentünk két kocsis vonatot küldtek és semelyikben sem volt jó a wc, szóval ezen a téren van mit javítani.

  • avatar
    kisczako mondta:

    Nekem annyi érdekesség van bennük, hogy ugye elméletben kerékpárt is lehet szállítani. De semmi normálisabb akarsztó nincs, amire fel lehetne akasztani a kereket. Bár így is megoldható, mert le lehet támasztani…

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.