Főoldal » Modellbemutató, Modellvasút

Tesco-express

IST 2009 március 18 2 megjegyzés

Ez itt abszolút a reklám helye, de megérdemli a Tesco. Hiszen most a cég emblémáját viselő szerelvényről lesz szó. Végre befutottak ugyanis a várva várt konténereim, így most már kinéz valahogyan a Tesco-express vonatom. Több infó és részletfotók a lapozás után!

hosszuvonat

Anno a Dapol brit modellvasúti cég 2008-as katalógusában tűntek fel a megafret konténerszállító kocsik, valamint a hozzájuk tartozó konténerek, melynek a festését a Tesco vonata ihlette. Persze ehhez kellett a híres mozdony, az Eddie the Engine nevet viselő Class 66-os is, amely szintén a katalógusban szerepelt. Már ennek lapozgatásakor elhatároztam, hogy beszerzek egy kis szerelvényt belőle még akkor is, ha nem illik bele az általam modellezni kívánt témába, de annyira egyedi a dolog, hogy muszáj egy vonatot összeállítani háztájimban. Mint ahogy a képekből sejthető, ez össze is jött…

tetofestes

Először azonban nézzük meg miért is nagy szám ez a vonat!
A Stobart Rail 2006-tól kezdte meg az együttműködését a brit Tesco áruházláncával azzal, hogy egy vonatot közlekedtetnek a Daventry-ben megtalálható Stobart termináltól a skót Grangemouth-ban lévő másikig. A vonatot 90%-ban Tesco, 10%-ban Coca-Cola áruval rakják meg, mindkét irányba 26 konténert szállítva naponta. A vonat átlagsebessége 40 mph, azaz nagyjából 64 km/h.
A szerelvény egy saját mozdonyt kapott, a 66411-es pályaszámot viselő Class 66-ost, amelyet Eddie the Engine-nek neveztek el, és amely a Direct Rail Services nevű cég flottájában van. A konténerek 45 láb méretűek és a magasságukkal is beférnek a brit szabványba, így közlekedhetnek bárhol az országon belül. A Stobart cég 90 ilyen konténert vett meg. Ezzel a járattal 130 ezer kamionos utat spórolnak meg a három éve szerződés alatt (ez ugye idén jár le), ami 3 millió mérföldet jelentene összesen közúton. Az ilyen szintű környezetbarátság miatt a brités a skót kormány is támogatta anyagilag a kezdeményezést, a vonat és a mozdony pedig egyedi festést kapott. Erre utal a Less Co2 felirat is a Tesco betűtípusával.

eddie_oldalrol

Modellfronton nem meglepő módon a Dapol és a Graham Farish is kihozta Eddie-t, így alapos megfontolás áldozatául esett az, hogy melyiket is válasszam. Nyilván ugyanabból a pályaszámú mozdonyból felesleges kettő, a két gyártó cég járművei között pedig a döntés nem egyértelmű. Egyikről sem lehet azt mondani ugyanis, hogy minden tekintetben verné a másikat. Aztán egy szép őszi napon jött a levél a britektől, hogy a Hattons akciózik, a Dapol verzióját 39 fontért be lehet szerezni. Ez akkor még 12 ezer forintot sem jelentett. Ennyi pénzért pedig vétek lett volna otthagyni, úgyhogy ezzel eldőlt a dolog.

eddietheengine

A modell természetesen igazodik a brit N-es méretarányhoz, azaz 1:148-as, így csak hazai környezetben érzi jól magát. Érdemes megfigyelni a festését, ezt nem lehetett egyszerű megcsinálni, hiszen nem sima homogén, egyszínű a felülete. A mozdony neve, pályaszáma, sőt, a DRS megnevezés is tökéletesen olvasható rajta. A jármű már az újabb Dapol fejlesztés, hiszen későbbi széria tagja a valóságban is az öt ajtajával. Felül a rácsok áttörtek, ami N-ben különösen jól mutat, ami viszont megdobja szerintem a festését, azok a fekete-fehér csíkok mind oldalt, mind elöl a pályakotrón. A mozdonyon nincs Tesco felirat, csak a Stobart neve szerepel hatalmas méretben. Teljesítményre nincs különbség az ugyanilyen modellek között, így nem ért meglepetés, könnyedén elhúz baromi hosszú szerelvényeket is. Menetirány szerinti fényeket kapott mind elöl, mind hátul.

dobozban

A kocsikról se feledkezzünk meg persze: a Dapol négy különböző pályaszámon adta ki a megafret ikerkocsikat, amelyek így 2-2 konténert képesek magukon cipelni, ezáltal nyolc konténert szállító vonatot lehetett összeállítani ha mindent egyediben szerettünk volna megoldani. A csomagolás a szokásosnak mondható, kemény műanyagon belül van a képen látható módon elhelyezve a két félkocsi, az egész körül meg papírtok van, amiből úgy kell kicsúsztatni a műanyagot. A kocsik persze csak az egyik irányban helyezhetők el, így lehet a kapaszkodókat megvédeni mindenféle eltöréstől. Stabilan vannak benne, nem mozognak.

dobozon_kivul

Kiszedve a dobozából így néz ki a cucc. Mint látható, nincs semmilyen észrevehető kapcsolási lehetőség a két kocsi között, az együttartást a még műanyag tasakban tárolt kék műanyag kis rudak biztosítják. Illetve összesen csak egy darab, a másik törésnél vagy elvesztésnél jöhet jól pótlásként. Ezt alulról kell a két kocsi végén található műanyag kerek pöcökre ráhúzni, amiről persze nem esik le, ugyanakkor el is tud fordulni rajta, így nem okoz gondot ez a megoldás az ívekben sem. A két kocsi közötti távolság pedig eme megoldás miatt fixnek mondható. A csomagban plusz kapcsolók is láthatók, amelyekkel közelebb lehet húzni egy-egy ikerkocsit egymáshoz. Kipróbáltam: egyenesben látványos a dolog, a Unitrack kitérőket viszont így már nem szerette a vonat, állandó siklással honorálta elképzelésemet. Úgyhogy visszacseréltem. Nagy sugarú íveket és ilyen kitérőket alkalmazóknak viszont valósabb képet festenek ezekkel.

erdekes_forgovaz

A megafret kocsiknak a valóságban nagyon kicsi kerekük van, a konténerek is alacsonyan ülnek, annyira lapos az egész vagon. Modellben ezt lehozni úgy, hogy játszható maradjon a konstrukció (értsd: otthon is lehessen futtatni, ne csak a kilométer hosszú klubasztalokon) nagy kihívást adott a Dapol számára. Ők ezt végülis úgy oldották meg, hogy a kocsik oldalfala a forgóvázzal együtt fordul. Érdekes, de használható ötlet, egyedül a nagyon szűk ívekben néz ki bután ezzel a vagon, de az is igaz, hogy ezeket nem olyanra tervezték. De legalább működik a dolog, különösebb probléma nélkül.

forgovaz_alulrol

Ha már itt tartunk, akkor igazán benézhetnénk alá is. Nem egy túlbonyolított konstrukció, igaz? Minden a végletekig le van egyszerűsítve, nincs túlcicomázva az egész, a maga egyszerűségében működik. A kék szín mondjuk ebben a formájában szerintem borzasztóan néz ki. Jól látható, hogy a kapcsoló egy egyszerű húzásra ki tud jönni a helyéről, így egy másikra való lecserélés néhány másodperces művelet mindössze, ezáltal a kezdők is meg tudják csinálni.

nemi_felirat

Néhány feliratot is kapott a vagon, bár nem vitték túlzásba a dolgot. Az egyéb részletek, tartályok kidolgozottsága viszont szerintem jóra sikeredett, az üres kocsikat is bátran lehet koszolás után futtatni az asztalokon. Mondjuk a súlya tollpihével vetekszik, így a rengeteg tolatástól óva intenék mindenkit, tud meglepetést okozni a szabad útvonalválasztásával. A sárga kerék a kategória egyik legjobbja, évekkel körözi a Graham Farish megoldását egy másik típusú kocsin ugyanebben a méretben.

kontener

És íme egy konténer, ami a savát-borsát adja a egész szerelvénynek. Gyönyörűen kivitelezett feliratok, látványos és hatásvadász LESS CO2-vel az oldalán (jelentése: kevesebb szén-dioxid), egyedi számozás a tetején, megspékelve azzal, hogy hullámos a konténer felülete, ezzel is “hatalmas örömet” okozva azoknak, akik átszámozással kísérleteznek. Megnyerő darab, nem?

jol_olvashato

Talán ebből a képből látszik a legjobban mit is jelent a feliratozás. Még az Every little helps jelmondat is tökéletesen lett kivitelezve, bár az oldalsó sárga háromszög alakú tábla már félresikerültnek mondható. Viszont az is csak ekkora felbontású képen látszik és nem a valóságban. Ugye nem felejtettük el, hogy alig néhány centiméter magas ez a konténer, hiszen a valósnak mindössze a 148-ada. A színek szintén teljesen rendben vannak, bejövős darab, na.

regi_es_uj

Érdemes összehasonlítani a Dapol korábbi konténerét (lásd a képen jobbra) ezzel az újjal (lásd a képen balra). Látszik, hogy hallgattak a kritikákra, amely hiányolta a fém záróelemek festését, a nem megfelelő, illetve nem elegendő feliratozást a dobozokon. Ezúttal odafigyeltek szerencsére.

A konténerkérdést a Dapol nem kicsit szúrta el amúgy: feljebb már említettem, hogy négy ikerkocsi van, amihez 8 konténer tartozik. A cég viszont képes volt arra, hogy csak négy konténert adjon ki megjelenéskor, így meglehetősen sokan jártunk úgy, hogy volt egy félig tele (vagy félig üres, kinek hogy tetszik) vonatunk. Az újabb négy piacra dobására csak egy negyedév múltán került sor. Nem értettem a dolgot már akkor sem, hiszen ekkora hatalmas számokból ki rak be több ugyanolyat egy vonatba? Talán így akarták csökkenteni az egyszeri költséget, mindenesetre nem sokan örültek ennek az elképzelésnek.

nyilik

A végére jöjjön még egy érdekesség. Természetesen ez a konténer is nyílik, amely akkor lehet hasznos, ha valaki konténerterminált modellezik, vagy egy raktárat ahol éppen töltenek meg egy ilyen dobozt áruval. A kép persze nem ezt mutatja. Egy átlagos vasútmodell gyűjtőnek vagy modellezőnek szerintem nincs szüksége a nyíló ajtóra, hiszen a konténerek az esetek többségében a vagonokon vannak, ott pedig már semmi keresnivalója a nyitható ajtónak. Ennek ellenére mégiscsak van funkciója, ugyanis súly helyezhető bele, amit mindegyik vagonhoz mellékelnek. Akinek tehát nem tetszik, hogy túl könnyűek a kocsik és esetleg ez miatt kitérőkben jobban siklanak, az nehezíthet ezekkel a stílusosan ugyanolyan színre festett lapokkal. Az ötlet szerintem pozitív, de nem árt elgondolkodni hosszabb szerelvény esetén azon, mennyire van szükség rá, hiszen könnyen elérhetjük vele mozdonyunk teljesítőképességének határán, főleg ha még emelkedő is van a pályán. Persze ilyenkor jöhetnek a csatolt járművek, azonban az erre a szerelvényre nem jellemző.

kinez_valahogy

Észak-Anglia, Skócia persze nem az én vidékem, az én vonataim Londontól délnyugatra fognak közlekedni, arrafelé pedig nemigen téved el ez a vonat. Viszont igazán sajnáltam volna, ha kihagyom ezeket a járműveket, nekem nagyon bejöttek. Lenne még mit javítani a kidolgozottságukon, de az én szememnek és a játékos kedvemnek tökéletesek. A kocsik ára viszont már nem volt olyan baráti, 22 font volt egy ikerkocsi (6600 forint), míg a legnagyobb kaszálás természetesen a konténereken volt, aminek darabjáért 5 fontot (1500 forint volt akkor) kértek el.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    Nygma mondta:

    Hmmm, én a Srobartos gépet lecserélném Freightliner-re, Tescos konténereket DHL-re és a méretarányt G-re :grin:

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Mondasz valamit. De Freightliner-es helyett a Malcolm Logistics festésű DRS mozdony is jó lenne, ahhoz ráadásul van saját konténer is. Nyilván G-ben. Jól mutatna a polcomon, az biztos. Álom-álom.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.