Főoldal » Vasútfejlesztés, Vasúti hír, Villamosok, BKV

Bergen új villamosvonalat épít

mestska 2009 április 21 5 megjegyzés

A közelmúltban eldőlt, Bergen új, 9,8 kilométer hosszú villamosvonalát hét évig a Fjord1 Partner AS fogja üzemelteni. A név így nem mond semmit Magyarországon, a konzorciumban azonban 51%-ban a Keolis a tulajdonos, az a Keolis, amelyik Franciaország számos városában üzemeltet buszt, villamost, sőt metrót. Bár Európa más országaiban is jelen van üzemeltetőként, Norvégia új lehetőség és új piac számára. A konzorcium maradék 49%-át a Fjord1 nevű norvég regionális közösségi közlekedési szolgáltató birtokolja.

A Keolis vezette csoporton kívül az üzemeltetői tenderen elindult a Keolis nagy vetélytársa a Veolia is, de részt vett a versenyben a Norvég Államvasutak (!!), és egy helyi szolgáltató, a Tide is.

bergen_variotram
A bergeni villamos 2010. június 17-én nyílik majd meg, Oslo és Trondheim után Norvégia harmadik villamosüzemeként. Bergennek, sok mostanában villamosüzemet nyitó városhoz hasonlóan természetesen korábban is volt városi kötöttpályás hálózata. S mint a legtöbb helyen, Bergenben is az autók, és a dízelbuszok hozták magukkal a villamos bezárását, 1965-ben. Érdemes megjegyezni egyébként, hogy Bergenben ezekben az években épült ki a trolibuszhálózat, melyből sajnálatos módon mindössze egy vonal maradt meg mára, az egyetlen az egész országban.

Pár évvel később, az osloi metró első szakaszának sikerén felbuzdulva aztán az ország második legnagyobb városaként Bergen is úgy gondolta, hogy ez neki jár, és kell, és kiterjedt hálózatot terveztek. Ebből végül nem lett semmi, de az itt felvetett vonalhálózat köszön vissza az új villamosvonal kapcsán is. A városatyák ugyanis a 2000-s évek elején a megnövekedett autóforgalom miatt ismét felvetették a villamoshálózat kiépítésének szükségességét, az építkezés végül 2008-ban indult el.

A távlati terve három vonal kiépítését szorgalmazzák, köztük a most átadandó vonal hosszabbítását a repülőtérig, de azt hiszem, a villamosbarátok már ezen a vonalszakaszon is sok érdekességet találnak. A csipkemintás norvég tengerpart domborzati adottságaiból következően ugyanis az első szakaszon négy, a várhatóan szintén 2010-ben megnyíló második, ötmegállós szakaszon újabb két alagút lesz, úgy, hogy a leghosszabb alagút hossza 1100 méter lesz. (Az alagútszakaszokon nem lesznek megállók) A vonal légifotóra illesztett térképe itt látható.

A vonalat 12 darab, a Stadler által gyártott Variobahn fogja kiszolgálni, mindegyik 229 férőhelyes, és a valamivel több, mint 32 méter hosszú lesz.

4 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 5 (4 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


5 megjegyzés »

  • avatar
    VasutModellFan mondta:

    A Variobahn mitől vario? Olyan vasúti pályán is közlekedni tudó villamos, mint a mi Hannoverijeink? Vagy varálható a felépítése, mint a mi Kombínóinknak?

  • avatar
    IST mondta:

    Érdekes, hogy máshol nem félnek a közlekedési szolgáltatások megversenyeztetésétől.
    Engem érdekelne az is, hogy hogyan tudtak “helyet szorítani” a villamossíneknek a városban. Erről lehet tudni valamit?

  • avatar
    crash mondta:

    A Stadler honlapján találtam: “The Variobahn is a modern, multiple-articulation city rail vehicle of entirely modular design, which is built in 100% and 70% low-floor versions. The vehicle has been optimised for solving inner-city transport tasks. The Variobahn is available in one-direction and two-direction versions.”

    Ez alapján a moduláris felépítés miatt – variálhatóság – Variobahn…

  • avatar
    mestska ( a szerző ) mondta:

    @IST:

    Azt hiszem, ahhoz, hogy a szolgáltató meg legyen versenyeztetve, kicsit több pénz kell, főleg, ha valami jobb szolgáltatót akarunk. Kevés pénzből ugyanis más szolgáltató sem tud sokkal jobbat elérni, mint amit mi magunk tudunk.

    Az építésről itt találsz egy csomó fotót:
    http://fotoblogg.bybanen.no/-/sandbox/show/39806

  • avatar
    IST mondta:

    Köszönöm a linket!
    Kevés pénzből nyilván nem lehet túl sokat kihozni, viszont valamivel több pénzből egy profibb csapattól jobb eredményt lehetne elvárni a réginél, pláne ha ténylegesen több helyről van érdeklődés egy város közlekedési hálózatának (vagy egy részének) az üzemeltetésére. Nyilván ez persze csak feltételezés, sohasem tudjuk meg azt, hogy mi lett volna ha nem X cég, hanem Y cég van kiválasztva, hiszen a tényleges teljesítmény X cégtől nem mérhető össze Y cég “álmaival”.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.