Főoldal » Vasútfejlesztés, Vasúti hír

Egy országnyi nagysebességű vonal

spag 2009 április 23 11 megjegyzés

hs2Egyre bíztatóbb hírek érkeznek Angliából egy esetleges belföldi nagysebességű vonallal kapcsolatban. Ami bő egy évvel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna: ma a válság ellenére három párti konszenzus látszik kibontakozni a High Speed Two (HS2) szükségességéről. A nyomvonalat az azonos nevű tervezőiroda jövő év elejére készíti el, akkor kezdődhet a társadalmi vita. Eddig annyit lehet tudni, hogy Londonból (Heathrow esetleges érintésével) északnyugat fele West Midlands/Birmingham fele vezetne a vonal, és utána bármerre is folytatódik, hosszú távon Glasgowba és Edinburghba is el kell érjen. Nekem a legjobban a Transport Politicon is megjelent S alakú vonal tetszik (a képen): a liverpooli elágazástól eltekintve egyetlen vonalra felfűzhető Nagy-Britannia összes nagyvárosa.

A technológia várhatóan a francia TGV-re alapul majd (a Maglev minden országban felmerül, de igazából sehol nincsen értelme, ahol már léteznek hagyományos szabványú vasútvonalak a belvárosokban), legalább 300 km/h lesz a pálya sebessége, kétszintes vonatokra méretezett űrszelvényben és a világon elsőként eleve négy vágánynak elegendő pályában gondolkoznak. Mindezt Guillaume Pepy, a francia vasút elnökének javaslatára, aki úgy fogalmazott, tanulnia kell Nagy-Britanniának Franciaország “hibáiból”, és nem szabad alábecsülnie a HSL-ek sikerét, és akár 360 km/h-ra és nagysebességű teherszállításra is érdemes lenne gondolni. Franciaország ugyanis mind a délkeleti, mind a vadiúj “LGV Est” Párizs-strasbourgi vonalon kapacitást kell bővítsen ami csak új, párhuzamos pályákkal lesz megoldható.

Nagy siker, hogy sikerült a belföldi nagysebességű vasút témáját beemelni a mindennapi brit közbeszédbe, három fő okot szeretnék bemutatni az alábbiakban: egy kellemetlen és egy jól sikerült vasúti beruházást, és nem utolsó sorban a közlekedési minisztert.

A West Coast Main Line rekonstrukciója. A Birminghamen át Liverpool/Manchesterbe és a skót nagyvárosokba tartó, számos elágazással rendelkező hagyományos fővonal felújítását az 1990-es évek közepén kezdték el és akkor még 4 milliárd fontos költségvetéssel, és ami fontosabb: 225 km/h-s sebességről volt szó, melyhez in-cab signalling (fülkén belüli jelzőrendszer) lett volna szükséges. Ehhez képest idén dupla költséggel zárult a projekt, a modern jelzésrendszer pedig nem valósult meg, így a szabályok szerint csak 200 km/h-s sebességgel haladhatnak a Virgin Trains Pendolinói (a képen). Ezen felül a felújítás éveken át tartó állandó fennakadást jelentett, és az utasok egyáltalán nem elégedettek az eddigi szolgáltatással. Bár meghosszabbították a peronokat, a kapacitásnövelés mégsem lett jelentős.

A WCML tanulsága, hogy egyáltalán nem biztos, hogy kifizetődő új vonal helyett meglévő hagyományos pályát felújítani, különösen, ha figyelembe vesszük az építkezési fennakadások által okozott károkat, illetve hogy mindenképp további kapacitásra van szükség a következő 5-10 évben.

A High Speed One. A Londont a Csalagúttal összekötő nagysebességű vonal (a képen) igazi sikertörténet: immár háromszor annyian utaznak Brüsszelbe és Párizsba a HS1-et egyelőre egyedül használó Eurostarral, mint repülővel. Hamarosan 225 km/h-s sebességű Hitachi Javelin vonatok indulnak a HS1 használatával Kentbe, a DB Schenker pedig egy múlt heti megállapodás alapján jövő évtől indíthat nagysebességű tehervonatokat.

Bár utólag kiderült, hogy nemzetközi összehasonlításban rendkívül sok pénzt költöttek a HS1-re, úgy tűnik, mégis megtérülhet. Bebizonyosodott, hogy Anglia képes HSL-t építeni, és már megvan hozzá a szaktudása. Talán nem elhanyagolható a folytatást sugalló HS1 névválasztás marketingereje sem, és valóban, eredetileg a vonalat csak Channel Tunnel Rail Linknek hívták.

A miniszter. Kiemelkedő szerepe van a HS2-ben Lord Andrew Adonisnak, a brit közlekedési miniszternek. A bevallottan vasútbarát Adonis kitartóan lobbizik a HS2-ért, olyannyira, hogy az ellenzéki pártok árnyékminisztereivel is sikerült egyezségre jutnia az alapelvekben. A fenti két vasútvonalra hivatkozva támogatja az új építést, úgy fogalmazott: “Nagy-Britannia találta fel a vasutat és exportálta a világnak. Nagyszerű lenne, ha a 21. században vezető szerepünk lehetne a nagysebességű vasútban”.

Képek: akanekal és mattingham.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


11 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Remek bemutatkozó írás, főleg mert szívemnek kedves témáról van benne szó, azaz az angol vasútról. :-)

    Az elmúlt években a brit vasúti sajtóban már elég sok cikk megjelent a nagysebességű vonatozás miatt pro és kontra érveket felhozva, a vasúti szakemberek is meglehetősen különböző véleményen vannak a témában. Hosszú szülés lesz, de kíváncsian várom az eredményét.

    Lord Adonisról egy vagy két hete olvastam, hogy bejárja az ország egy részét vasúttal egy egy hetes turné keretében, csak olyan vonatokat igénybe véve, amellyel a közemberek is utaznak, mindenféle extra biztonsági kíséret nélkül. A bibi ott van a dologban, hogy előre tudott, hogy merre megy (ment), így gondolom egyrészt mégsem annyira egyedül mehetett, másrészt emiatt szerintem folyamatosan újságírók, városi lobbisták zaklathatták, harmadrészt pedig a vasúttársaságok sem hiszem, hogy egyszerű hétköznapi vonatokként kezelték azokat a szerelvényeket, amelyen utazott.
    De fogalmazhatnék úgy is, hogy legalább vonatozott egy jót, míg a hazai politikusok nagy része talán kívülről látott már mezei személyvonatot itthon…

  • avatar
    crash mondta:

    Huha… Hitachi vonatok angliában? Nocsak… az első erurópai üzemeltetője a Shinkansen vonatoknak? Azok eddig Taiwan és Kína kivételével nem nagyon futottak Japánon kívül.

  • avatar
    IST mondta:

    Pedig a briteknél már vannak, a próbafutást ezerrel végzik. Készülnek a 2012-es olimpiai játékokra, hiszen ezeknek kulcsszerepük lesz majd a látogatók mozgatásában. A Javelin-nek becézett járgányok hamarosan hivatalosan is menetrend szerinti forgalomba állnak majd ha jól emlékszem.

  • avatar
    Nygma mondta:

    A témáról a GreenGauge non-profit szervezet is írt tanulmányokat:
    http://www.greengauge21.net/publications.html
    Itt nagy hangsúly fektetnek a Heathrow kapcsolatnak főleg az után hogy a kormány jóváhagyta a 3. kifutó és a 6. terminál ötletét. Több olyan belföldi viszonylatot is felvázolnak amelyek közvetlenül a Heathrow-ra mennének. Szintén itt is említést tesznek, hogy főleg London körül a nagysebességű pálya 4 vágányos legyen.
    A teherforgalom itt azért is fontos, mivel jelenleg a HS1 az egyedüli kontinentális kapcsolat és az egyedüli pálya európai űrszelvénnyel (ugye ezt jól tudom?).

  • avatar
    rezgaras mondta:

    Mondjuk, ha jól emlékszem, Hethrow kissé kiesik a tervezett vonalvezetésbôl. :sad: De beugorhatnának Lutonba, az Easyjet utasainak nagy örömére. :smile:

  • avatar
    spag ( a szerző ) mondta:

    @Nygma: Az űrszelvény tényleg érdekes kérdés, sokáig laikusként azt gondoltam, hogy az Eurostar azért kisebb űrszelvényű a TGV-nél, hogy beférjen az alagútba, de aztán rájöttem hogy az alagútba kamionszállító vonatok is beférnek, ellenben a restriktív brit űrszelvényekkel.

    Talán az lenne az igazi, ha a belföldi járatok HS vasútra terelésével és a repülés állami kedvezményeinek megszűntetésével nem is lenne szükség harmadik LHR futópályára.

    @crash: Hitachiból jókora botrány is van, miután az Intercity Express programban ők nyertek egy japán szabványú (tehát baromi erős, minden hi-techhel és későbbi bővítésre szánt tartalékkal felszerelt, de a brit standardoknál jóval nehezebb) vonattal, az utolsó brit vasúti járműgyárral szemben. A rosszmájúak szerint azért, mert a gyár a Bombardier tulajdonában van és az okosok azt hitték, francia-kanadai gyártás lenne.

    Persze a Hitachi kimászhat az ügyből, ha ő is Angliában gyártja a kocsikat. Lásd pl: http://www.railnews.co.uk/news/business/2009/03/03-hitachi-expansion.html

  • avatar
    Nygma mondta:

    Spag: en sokszor repülök a Heathrow-ról, és kell a 3. kifutó. Iszonyatos a forgalom és sokszor jelentős a taxizás és a várakozás a kifutó végén. Egyszer 1 órát várakoztunk a gépben a gate előtt mivel lecsúsztunk a indulási ablakunkról és a következő hely csak 1 óra múlva volt.
    Jöhetnek a zöldek a tiltakozással, de ha nem tudják megakadályozni hogy az emberek repüljenek, akkor kell a kifutó. Mivel az utazóközönség egyre nő, a HS2 mellett is szükség lesz a kifutóra. Amire elkészül addigra biztosan.

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    Most akkor mi van? Más oldalak meg maglevet írnak! Hetente változik a koncepció? :) Mert akkor ez nagyon komolytalan!

  • avatar
    spag ( a szerző ) mondta:

    @B.Zsolt: muti a linket :) én a maglevet tartom komolytalannak, mert nem lehet városon belül a meglévő right-of-wayt és pályaudvarokat használni, illetve a HSL végén hagyományos vonalra kivinni átszállás nélkül.

    Végülis a müncheni reptérre terveznek ilyen Transrapidot (mostani menetidő 40′), de gondolom inkább csak azért, hogy a Siemens el tudja adni nagy nehezen másodszorra is a technológiát.

    Most a britek vajon vennének a németektől? Vagy 30+ év alatt fejlesztenének egyet?

  • avatar
    spag ( a szerző ) mondta:

    @rezgaras: A lutoni vasúti kapcsolat se rossz: a Thameslinken van, amin mostanság komoly upgrade-ek zajlanak Key Output Zero néven. A Key Output Two-ban már ETCS2+ATO automata vezérlés, 15 helyett 24 óránkénti vonat és már az olimpiára 12 kocsis szerelvényeket terveznek. http://en.wikipedia.org/wiki/Thameslink_Programme

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.