Főoldal » Modellvasút, Modellvasúti hir

EU figyelmeztetés a modellvasút méretei miatt

IST 2009 április 1 8 megjegyzés

Az Európai Bizottság egy újabb jelentése nagy hatást gyakorolhat a britek egyik kedvelt hobbijára, a modellvasútra. Az EB ebben kritizálja az Egyesült Királyságban használt modellvasúti méretarányokat, lévén azok különböznek az Európában általánosan használttól, így nem illeszkedik az EU azon törekvésébe, hogy a műszaki dolgokat egységessé alakítsák át az Unió egész területén. Ennek egyik példája az az, hogy bár a modellvágányok nyomtávolsága ugyanakkora, ezen mégis futnak a H0 és 00 járművek, amik ugyebár a méretükben eltérnek egymástól. A jelentés 90 ajánlást fogalmaz meg azért, hogy a brit modellgyártók termékei illeszkedjenek az európai gyártók modelljei közé.


Ugyanez a helyzet az N-es építési nagysággal: John Emerson, a British Railway Modelling magazin főszerkesztője elmondta, hogya brit N-es nagyság 1:148-as méretarányt jelent, míg Európában az 1:160 az alapvetően elfogadott. Mindkettő méretű járművek 9 mm-es nyomtávolságon futnak, így a különbség jól érzékelhető.
Az Európai Bizottság Szabványosítási Hivatalának szóvivője, Aout Premier tájékoztatása szerint ez a helyzet megtéveszti a vásárlókat, így a briteknek az európai szabványokhoz kellene igazodniuk. Az egységesítés műszaki szabványai 1985-ben lettek elfogadva az EB tagjai által.
Az Európai Unió ellenes brit csoport képviselője, Sir Peter Tapsell arra szólította fel a Kereskedelmi és Ipari Minisztériumot, hogy utasítsa el az európai direktívákat. Állítása szerint az a nemzet, amely felfedezte a vasutat, nem szabad, hogy feladja egyedi alkotásait, hogy beletörődjön az EU pitiáner harmonizációs törekvéseibe, amely mögött semmilyen erő sincs. Ez persze azzal is járhat, hogy az EU megvonja a játékokon is megtalálható CE jelzést a brit modellvasúti termékekről, amelynek hatására a gyártásukkal le kellene állni, a kereskedelmük pedig illegális lenne. Ellenérvként viszont azt hozzák fel, hogy nem játékokról van szó jelen esetben, hanem jó minőségű, részletgazdag modellekről.
A kérdésben megszólalt a 18 európai ország vasútmodellezőit képviselő Union Européenne des Modélistes Ferroviaires des Chemins de Fer svájci csoportja, akik bíznak benne, hogy a britek végül elfogadják a szabványosítást és ezentúl az európai méretarányokat fogják használni.

A cikk Avril Poisson műve alapján készült.

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


8 megjegyzés »

  • avatar
    Regio mondta:

    Nem vagyok oda különösebben az angol vasútért,de ez azért már tényleg sok… Talán az “általános” európai űrszelvényt is rá akarja erőltetni az E(J)U az angolokra(nagyvasútra gondolok)? Álljon már meg a nászmenet…

    Megint egy több évtizedes múlttal büszkélkedő hagyományt akarnak sárba tiporni?

    Legyen a Brit építési nagyságból “angolikum” és akkor nem köthetnek bele…a kedves vevő meg lásson el a dobozon kötelezően feltüntetett méretarány jelzésig. Ja,és az 1:100-as torzított kocsik – ha már európáról van szó – azokkal mi van? Nekik is új vágányokat gyártanak majd? A Roco 1:93,5-es svájci járműveiről már nem is beszélve…

  • avatar
    Nygma mondta:

    Nekünk meg létre kellene hozni egy osztrák-magyar monarchiás szabványt: H0OM (nagy OM mint osztrák-magyar). A méretarány 1:77,7 lenne, amiben 1 osztrák rőf 10 mm modell méretarányban. Persze a modellek továbbra is a H0 sineken mennének. Hát nem jó?

  • avatar
    Benbe mondta:

    Méltánytalannak gondolom az egész eljárást, hiszen N és H0 méretarányban a különbség jóval kisebb, mint TT-ben. Rólunk ismételten megfeledkeztek.

  • avatar
    lazi mondta:

    Ez elég kemény! Véletlenül nem egy Áprilisi tréfáról van szó?

  • avatar
    Sunocske mondta:

    Felhívom a hőbörgő kollégák figyelmét, hogy még 4 óráig április 1-je van. Megjegyzem, nagyon ügyesen rejtette el a cikkíró az utalást: az “Aout” és az “Avril” áprilist jelent, két különböző nyelven. A Premier meg elsőt :D

  • avatar
    Benbe mondta:

    Sünöcske: én tudom, én is hozzájárultam a témához a magam szerény cikkével! Az viszont tényleg ütős, hogy mindenki (amolyan Mikulás módjára) reggel várja a tréfákat, és a délutáni eresztésnél már mindenkit föl lehet ültetni.

  • avatar
    IST ( a szerző ) mondta:

    Uraim!
    Ezúton is elnézést, valóban egy áprilisi tréfáról van szó.
    Ma reggel ennek az angol eredetije várta a brit N Gauge Modern levelezőlista tagjait, így engem is. Elsőre meghökkentem, aztán kapcsoltam, hogy mennyire idióták tudnak lenni az angolok. Gondoltam jöhet ide is, hiszen egy jól megfogalmazott cikk volt, amit persze az én fordítási képességeim jelentősen lerontottak. :-)

  • avatar
    Sunocske mondta:

    Nekem a mai nap cikkei közül a Google csődbejelentése tetszett a legjobban. Szóvivő: April Fooley :)

    A cikkhez ennek ellenére még így is elég sokan szóltak hozzá, és csak egy részüknek esett le, h mi van… :)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.