Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút

Lógok az IC-n

btx 2009 április 15 3 megjegyzés

Indulás előtt a KeletibenHúsvétkor – mint minden nagyobb ünnepkor – az ország apraja-nagyja felkerekedik, hazautazik és otthon tölti a hétvégét, meglátogatja a rokonait a város vagy az ország másik végében, felkeresi barátait, és megejti hétfőn a locsolkodást (már ahol tartják a hagyományt). Ki-ki lehetőség szerint kocsival, vonattal, busszal – esetleg ezeket kombinálva próbálja meg elérni úti célját. A TV-ben már napokkal ezelőtt hallhattuk, hogy a MÁV felkészült az ünnepekre, és ott, ahol kell, plusz kocsival erősíteni fogja a vonatokat, mentesítő járatokat indít, de úgy gondolom, ezt csak a legnaívabbak hitték el. Mármint biztos volt erősítés, voltak mentesítő járatok, de ezek nem voltak elegendőek ahhoz, hogy fedezzék az utasok részéről húsvétkor felmerülő többletigényeket, mind az Intercity, mind a gyorsvonatok terén. Évek óta probléma a vasúttársaságnál a kocsihiány, kihasznált vasárnapi fordulókat szüntetnek meg, az IC-kre 3 nappal korábban meg kell venni a jegyet, így én sem tudtam elhinni, hogy húsvétkor sem lesznek fennakadások. Igazából azonban nem ez volt a kiváltó ok, ami miatt a cikk megírására szántam el magam. Az Intercity járatokon ugyanis egyre többen érzik úgy, hogy rájuk nem vonatkoznak a szabályok, és pótjegy hiányában is felszállhatnak a vonatra. Igaz, ezzel a helybiztosítással rendelkező utasok kényelmét akadályozzák, de mivel 890 ft összvissz a büntetés, sokan élnek a legmagasabb hazai vonatnem efajta igénybevételének módjával, nem zavartatva magukat senkitől.

Füzesabony

Akik már a többi cikkemet is olvasták, azoknak nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy a hétvégén megint a szüleimhez utaztam haza Egerbe. Mivel az ünnep 3 napos, így úgy gondoltam, elég lesz csak szombat délelőtt hazamenni és hétfőn kora délután visszajönni. Máskor péntek esténként szoktam megvenni a jegyet az IC-re, és eddig mindig kaptam még első és másod osztályra is, most azonban a nagy utasforgalomra való tekintettel már csütörtökön megtettem ezt, mint később kiderült, nem hiába. Az első meglepetés ott ért, amikor az elvira jelezte, hogy másod osztályra már csak dohányzó jegyet tud adni szombatra, így nem volt mit tenni, kénytelen voltam oda-vissza a magasabb komfortfokozatot választani (máskor csak vasárnap szoktam első osztályon jönni).

Másnap reggel indulás előtt kb. 20 perccel értünk ki a vonathoz, átvettük az automatából a jegyeket, bekészítettem a frissen kiváltott Start-Klub kártyámat és felszálltunk a sárga csíkos kocsiba. Lepakoltunk a fülkébe, majd úgy gondoltam, sétálok egy kicsit, szemrevételezem a 6. vágányon álló Semmelweiss Ignác EC-t, amire a Dacia nemzetközi gyorsvonat is rá volt kapcsolva (180 perc késés). Megkértem már kissé illuminált állapotban levő utastársamat, álljon már el a nem peron felőli ajtó elől (az is ki volt nyitva), hadd nézhessek ki rajta, és szívhassak egy kis friss levegőt (nem akartam leszállni, így szabálytalanságot sem követtem volna el). Ő, talán az alkohol hatása miatt nem is értette, mit szeretnék, csak azt mondta, menjek csak nyugodtan beljebb, mert neki nincs pótjegye, és itt fog állni. Sebtében felmértem a helyzetet, és rájöttem, nem fogok vele dűlőre jutni, ezért két gyors telefon után visszatértem a fülkémhez, ahol további meglepetések fogadtak. Egy korombeli és egy idősebb hölgy beszélgetett a folyosón. Előbbinek olyan ülésre szólt a jegye, ami ebben a kocsiban nem volt, utóbbi pedig már nem is kapott, ezért úgy döntött, állni fog Miskolcig. Ezt már végképp nem értettem, hiszen fél órával később megy a borsodi megyeszékhelyre gyorsvonat, és azon biztos lett volna még 9 óra 25 perc magasságában szabad hely, ráadásul a menetidő sem egetverően magasabb. De hát ő tudja. A kocsi másik végében szintén egy srác állt csomagokkal, gondolom sejtitek, ő se kapott helyjegyet, ezért úgy döntött, ő is lógni fog. Így, “három és fél potyautassal” az első osztályon útnak indultunk, és késés nélkül érkeztünk meg Füzesabonyba.

Távolban egy fehér Flirt

A leszállás a fent említett srácnak a csomagjai miatt elég nehezen ment, hiszen majdnem eltorlaszolták az egész folyosót, és nálam is jó nagy pakk volt. Levágódtam egy padra, és elkezdtem kihámozni a táskámból a fényképezőgépemet. Amíg ezen ügyködtem, csatlakozott hozzám egy ismerősöm, aki szintén Pest és Eger között ingázik heti-kétheti rendszerességgel, majd lelkesen újságolta, hogy milyen jó ez a vonat, meg hogy Flirt csatlakozása van, és kényelmes. Meg hogy nem volt pótjegye, ezért a büfékocsiban ült végig. Gondolom az üzemeltető meg se próbálta őket kitessékelni, ebben a szituációban nem sok mindent tehet, valószínűleg megkergették volna a helybiztosítás nélkül maradt utasok. Amíg ezen merengtem, befutott a Flirt-ünk Eger felé, és egy csodával határos módon pontosan érkeztünk meg a borok városába.

A hétvége további része vasúti szempontból eseménytelenül telt, vasárnap leugrottam egy kicsit fotózgatni az állomásra, hétfőn pedig erőt vettem magamon, hogy visszafele is megküzdjek az önkényes helyfoglalók újabb rohamával. Füzesabonyba viszonylag pontosan érkeztünk, így volt még egy kis időnk a peronon friss levegőt magunkba szívni és megcsodálni a más hétvégéknél jóval több peronon várakozó embert, valamint beszélgetni egy kicsit egyik kolléganőmmel is, aki szintén a 80-as vonal mentén lakik, és a miskolci mentesítő megszüntetése óta szintén IC-vel jár. Ekkor jött a következő meglepetés egy régi ismerőse személyében, akinek szintén nem volt helyjegye, és a gyorsvonat zsúfoltsága miatt úgy döntött, ő is lógni fog. Ekkor már sejtettem, hogy az én helyem sem lesz szabad a vonaton. Nem is néztem, mikor érkezett meg a 1028-as Szili a szerelvénnyel, felszálltam a 18-as kocsiba, és megkerestem a fülkémet – amiben meglepő módon egy szabad hely sem volt. Próolémám rövid vázolása után a helyemen ülő hölgy csomagostól felállt, várakozott 5 percet a folyosón, majd miután mindenki elment, beült az előttem levő kabinba. Megint egy potyautas nálam, és legalább egy a másodosztályon. Vámosgyörk magasságában hátramentem venni egy üdítőt, a büfékocsiban minden blokk foglalt volt. Gondoltam is, milyen jól megy az utasellátónak, de hamar rájöttem, elsőre csalóka képet ad a zsúfolt étkező. Az emberek nagy része mellett a csomagjuk is ott volt, és bár a közbiztonság már sajnos a vonatokon sem az igazi, nem tudtam elhinni, hogy senki sem bízik az utastársaiban, mindenki egyedül utazik, és emiatt a csomagját is magával cipeli egy frissítő erejéig. Valószínűsíthetőleg az emberek nagy részének itt sem volt helyjegye.

belter

A Keletibe végül két perc késéssel érkeztünk, ami a 80-as vonalon nagyon jónak mondható, én pedig összegeztem a hétvége eseményeit, természetesen a pozitív dolgokat is figyelembe vettem. A menetidő most rendben volt, bár a vonalra sajnos nagyon nem ez a jellemző. Odafele a fülkében egy kisgyerek végig ordibált és rosszalkodott, ezért nem érte meg első osztályra jegyet venni, mert nem tudtam pihenni, viszont lesz még nekem is gyerekem (remélhetőleg), tehát ezt nem tekintem negatívumnak.  Visszafele nyugodt volt a környezet, az egyik wc-ben viszont nem volt víz, vélhetően nem volt valami miatt elég idő a feltöltésre Miskolcon (késés vagy emberi lustaság), a másik mellékhelyiség meg le volt zárva. Így a dohányzóba kellett az utasoknak hátrajárnia, ott meg úszott az egész a H2o-tól. Ami mindenképp negatívum, az a pótjegy nélkül utazók magas aránya. Én is jártam már úgy, hogy vasárnap nem kaptam jegyet, ebben az esetben végigszenvedtem a gyorsvonatozást, nem léptem a törvénytelenség útjára. Viszont sokan nem így gondolkodnak, mint én, és mivel nagyon alacsony a büntetés, meg sok esetben a lassabb vonatok is zsúfoltak, nem tartja vissza az utazókat a lógás gondolatától. Viszont akkor felteszem a kérdést, hogy miért fizetek 520 forinttal többet a másodosztályon, és 1030 forinttal többet az első osztályon? Légkondi már a Flirt-ekben és a Talent-ekben is van, ez már nem csak az IC kiváltsága. Eddig maximum a gyorsvonaton álltak a fejem felett, vagy adtam át a székemet illemből, ezek után viszont már az IC-n is sor kerülhet erre. Ráadásul az is előfordult már, hogy az önkényes helyfoglalók csomagjai miatt a saját pakkomat sem tudtam biztonságos helyre tenni.

Azon már túltettem magamat, hogy felszállva olyan emberek ülnek a helyemen, akiknek nem oda szól a jegye, hanem két kocsival hátrébb, és nem is akarják átadni. Most a “potyautasokkal” kell megbarátkoznom. Ugyanis ebben az országban nagyon sokan csak a saját érdekeiket nézik, és az “ha az én tehenem megdöglött, dögöljön meg a szomszéd tehene is” elvet vallják, nem törődve mások érzéseivel. Vagy csak egyszerűen hanyagok, nem veszik meg időben a jegyet, inkább mások utazását korlátozzák, őket nem érdekli. A végére egy ismert sörgyártő reklámjának kicsit átírt változatával búcsúzom, és mellékelek még egy napfényes flirt-ös képet Egerből: “vizilabdában mi vagyunk a császárok és igen, nálunk helyjegy nélkül is felszállnak az emberek az intercity-re. Magyarország, én így szeretlek!”

flirt

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    1116001 mondta:

    Minimum 4-5ezerre kellene felvinni a büntetés árát!
    És az összes vonaton, állomáson betiltanám a dohányzást! Így felszabadulna néhány hely (persze egy alapos tisztítás után)

  • avatar
    JZ mondta:

    tőlünk nyugatabbra úgy indul a bünti, hogy az adott útra a menetdíj 2x-ese, de legalább 75 EUR. (Ha nincs jegyed, vagy dohányzol…)

    A helyfoglalás dolog neuralgikusabb…5-10 EUR között a kötelező helyjegyet meg lehet venni a vonatszemélyzettől is, de mindig van kapacitás szinte. (lásd EC162/163 forda szerint 3+1(!) elsőosztály, és 10-14 2.o. látszik, hogy kihasznált, de lehet helyet találni)

  • avatar
    Regio mondta:

    Valami nagyon nagy és csúnya dolog folyhat “kedvenc” hárombetűs mammutcégünknél,ha már az IC-ken is gondok vannak. Egy jó másfél hónapja nagyon mergritkították itt a környéken (40-es vonal) a kocsiállományt,az eddig megszokott 6 kocsis alapszerelvények már csak 4 kocsival járnak,egyre sűrűbben játsszák el a “Csak egy szóló Gilisztát adunk ki a járatra a dupla helyett” című játékot is. Ha már átvittek néhányat – hálistennek – a 80-as vonalra,akkor igazán hozhattak volna helyette ide egy-két posta-ingaszerelvényt…

    Nagyon úgy érzem,hogy erősen le akarják szoktatni a jónépet a vonatozásról,már elővárosi szinten is… Az aktuális szavazásban ezért is voksoltam a férőhelyek számára. A takarításra úgysem lehet rávenni a MÁVot,tűzzel-vassal sem.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.