Főoldal » Címlap, Élménybeszámoló, Érdekesség, Vonatfotózás

Az elővárosi vicinális

BZsoltie 2009 május 19 6 megjegyzés

Szép tavaszi idő, csörgős személyvonatok, gőzösös különvonat. Kell ennél több egy jó fotónaphoz?

dscf8117Báder Zsolt, Garamvölgyi Ádám, Pintér Tamás, Szilágyi Péter: Érdekes vonal ez a 142-es számú. A vonatok az idei menetrendtől kezdve a Nyugati pályaudvarról indulnak, de 11km múlva, a kőbánya-kispesti indulás után el is lehet felejteni a sebességet. A vonat eltávolodik a szolnoki fővonal mellől, és maximum 40km/órás sebességgel csattoghat. A kispesti állomás előtt egy kicsit szokatlan kattogásra lehetünk figyelmesek, ugyanis itt található az egyetlen olyan vasút-villamos kereszteződés, ahol személyvonat és villamos is jár. Budapest házai és lepukkant telepei között kanyarog a vonal, majd Gyál után hatalmas kontraszt, átcsap a hangulat alföldi mellékvonaliba. Mi természetesen ezt a barátságosabb szakaszt szemeltük ki erre a napra, bízva benne, hogy át tudjuk adni a virágzó növényekkel és virágillatokkal teli tavaszi hangulatot.

Kaptuk a hírt, miszerint különvonat fog közlekedni Lajosmizsére május 18-án, a 109 109-es gőzössel. Útnak indultunk hát lefotózni, autóval, reménykedve, hogy az nagyobb rugalmasságot nyújt.

A vonal ezen részére jellemző vonat, Dabast elhagyva tart Lajosmizse felé:

dsc_2307

Ez előtt a kép előtt még kóvályogtunk istentelen földutakon ? Hála P. Tamás Budapesti lakosnak, aki állni fogja a következő mosás költségeit! ? Dabas határában, nagynehezen értünk el egy bíztató helyet, de a rossz napállás miatt, másikat kellett keresnünk. Hála az autós kivitelezésnek, megtehettük. Még egyszer be is sikerült előzni a vonatot kocsival, így ugyanarról még egy kép összejött.

dscf8108

Ugyanez vissza:

dscf8113

Kaptuk telefonon az infót, hogy a gőzős kb. 15 perccel hamarabb elindult a tervezettnél, úgyhogy nem kisértettük a sorsot, megvártuk ezen a helyen, nem volt idő feljebb menni.

dsc_2643

A vonat utasai, úgy gondoljuk nem vasútbarátok voltak, hanem turisták, akik csak egyszerűen szeretnek vonattal utazni. Lajosmizsén busz várta őket, amivel továbbutaztak.

dscf8120

dsc_23231

dsc_2645

A gőzössel hamar körüljártak Lajosmizsén, és visszament a Füstibe üresen. Ez az állomás egyébként a csörgős ingavonatok végállomása is egyben, Budapest elővárosának határa, innentől Kecskemét felé csupán 4 pár szóló Bzmot áll az utasok rendelkezésére, nem túl szerencsés eloszlásban.

A felső szakaszon viszont egész gyakori a vonatkövetés, napi 4-5 szerelvény forog folyamatosan. Visszamentünk még lefotózni Felsőlajosra az egyiket:

dsc_2656

Indulása a megállóhelyről:

Ezután affinitást éreztünk a vonal alsó részén közlekedő Bz lekapására is, de a lehetőségeink nem voltak túl jók, a közút és a vasút vonalvezetése nem túl kedvező ebből a szempontból, valamint itt már a vonat is gyorsabban halad. Egy ilyen jött össze:

03-hetenyegyhaza

Ezután vissza a felső részre, ezért a két vonatért, aztán nyomás haza.

dsc_2359

04-tebolyfalva

dscf8153

Szilágyi Péter: Hát így történt. Ugyan a 142-es nem a világ legfotogénebb vonala, az M41-essel történő kiszolgálás miatt kedvelt. Valóban szép mozdony a Csörgő, de az alsó szakaszon jár az Igazi Mozdony (aki nem hiszi: F.2., 1.2.63.). Így hát nem hagyott nyugodni a kérdés, és két nap múlva ? ha már egyszer dolgom volt az Alföldön ? elindultam feltérképezni az alsó szakaszt vonattal és gyalog. A délutáni utolsó két vonatpárt céloztam meg. Kecskeméttől egészen Felsőméntelekig utaztam. A megállóhely épületét szépen karbantartják lakói, így hangulatos hátteret ad a vonatnak.

06-felsomentelek

A vonal innen Lajosmizséig nem szolgál túl sok látnivalóval

07-felsomentelek

Mivel másfél óra holtidő következett, elindultam gyalog Alsóúrrét megállóhely felé, melyet a menetrendkönyv Alsóméntelekként említ. A közút egészen Méntelekig párhuzamos a vasúttal ? mondanom sem kell, hogy a buszok menetrendje a vasúténál kedvezőbb ? ezért inkább ezt választottam a töltés helyett. Méntelek ?felvételi épülete? siralmas állapotú, a bokrok gazdagon benőtték, az ember első ránézésre nem gondolná, hogy laknak benne!

08-mentelek

A vonal innen elválik a közúttól, és tanyák között kanyarog. Ennek megfelelően áttértem a töltésen gyaloglásra, és reménykedtem, hogy egyik tanyáról sem kacsingatnak ki az azokat őrző, ?vendégszerető? kutyák. Alsómételek megállóhely épületét már nem lakják, és mivel az aprócska épületben nincs kialakítva váró, az erre tévedő utasokról (aki itt száll fel, az vagy fanatikus, vagy tényleg eltévedt) egy kiérdemesült vasúti teherkocsi gondoskodik.

09-alsomentelek

10-alsomentelek

A Kecskemétre tartó vonatot itt vártam meg, majd miután lefotóztam,

11-alsomentelek

elindultam utána. Egészen Hetényegyházáig sétáltam, itt vártam meg az aznapi utolsó, Lajosmizsére tartó vonatot. (12, 13 képek)12-hetenyegyhaza

13-hetenyegyhaza

Az állomás lajosi végén fénysorompó van, melyet útsorompót ellenőrző fedezőjelző fedez, míg Kecskemét felől teljes sorompó védi az átjárót ? épp ezért az állomáson van szolgálat.

A vonalon az utolsó személyvonat minden nap M41 előfogattal közlekedik. Sajnos ez a szerelvény Lajosmizsétől egészen Kecskemét alsóig ellenfényes, így vagy oldalról fotózható (ezzel az a baj, hogy azokra a helyekre, ahol a háttér hangulatos, csak a szóló Bz fér be, ill. ha az ember nem autóval van, akkor kénytelen sátrat verni fotózás után éjszakára), vagy jön a kényszermegoldás:

14-hetenyegyhaza

A kényszer szülte fotó után fel is szálltam az Óriás vontatta Törpére, és Kecskeméten át Budapest felé vettem az irányt. A vonal egyébként ? mellékvonali viszonylatban ? jó állapotú, (az egyetlen 20-as lassújel is csak a rálátási távolság hiánya miatt van kitűzve egy útátjáró előtt), azaz itt nem a pályaállapot indokolja a tényleg alacsony utasforgalmat. Az emberek inkább busszal járnak, mivel követési ideje sűrűbb, illetve, mivel Hetényegyháza Kecskemét része, ide a városi busz jön ki, elég a helyi bérlet. Az általam megfigyelt vonatokon 5-6 utasnál nem volt több, és ennek trend jellegét sajnos a mozdonyvezető és a jegyvizsgáló is megerősítette. Pedig ez egy olyan elővárosi vonal, melynek utasforgalmát ésszerű menetrenddel fel lehetne lendíteni, legalább Hetényegyháza és Kecskemét között, megspórolva az addig közúton közlekedőknek a csúcsforgalom dugóiban való ácsorgást.

4 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 5 (4 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


6 megjegyzés »

  • avatar
    crash mondta:

    Nagyon jó beszámoló, köszönjük! Végre egy eddig nem nagyon tárgyalt vonal! Várom, mi lesz a folytatás.

  • avatar
    IST mondta:

    Hohó, de jó kis cikk ez, köszi!
    Egyetértek crash-sel teljesen.

  • avatar
    Csaba89 mondta:

    És a Szeged-Rókusnál lévő villamos-vasút keresztezés az mi?:D Amúgy jó cikk.

  • avatar
    1116001 mondta:

    Csatlakozom az elöttem szólókhoz: Jó kis cikk, remek képekkel!

  • avatar
    Johnie mondta:

    Remek beszámoló, kiváló képek, annak pedig örülök, hogy eza vonal is szóba került végre. Nap moint nap 4 évig jártam a Csörgös ingával Ócsára , majd vissza Gyónra. Felejthetetlen a Csörgös vonatozás élménye. A nosztalgia gözösről pedig: kár hog nem értesültem róla hamarabb, lefotóztam volna én is a vonal közelsége miatt.

    Összességében remek cikk kiváló képekel és leírással.

  • avatar
    Vasutas43 mondta:

    A 142-es vonal budapesti szakaszának lakója vagyok, itthonról is tisztán hallom a szemközti állomáson közlekedő Csörgőket. Tetszik nagyon az írás :)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.