Főoldal » Címlap, Vasútfejlesztés

Az UKVG /Univerzális Kitérő és Vágányfektető Géplánc/

szentesi 2009 május 1 11 megjegyzés

Egy újabb érdekességgel jöttem, ma a kitérők fektetésének egy módját mutatom be nektek. Ritkább esetben használják folyó vágányok fektetésére is. Ezt a gépet nevezik KICSÉ-nek is /KItérő CSErélő géplánc/. Igen elterjedt technika, az országban négy vasútépítő cégnek van ilyen gépe.

Lássuk, hogy működik eme szerkezet.

A MÁVGÉP KICSE szerelvénye

A MÁVGÉP KICSE szerelvénye Szolnokon 2007 szeptember 15-én.

2008 tavaszán kaptam lehetőséget, hogy Tiszatenyőn lefotózhassam ezt az építési technológiát. Éppen ekkora esett az állomás páros váltókörzetének az átépítése, így az építő cég építésvezetőjének köszönhetően sikerült kideríteni, hogy melyik napon menjek, ha KICSÉ-t akarok fotózni. Aznap korán keltem, mert az előző nap a főiskoláról hazamenve a vonatból már láttam, hogy nagyon készülődnek a másnapi fektetésre, így nem akartam az első kitérő beépítéséről lemaradni, mert még aznap Mezőtúrra is át akartam ugorni, mivel ott egy betonozó szerelvény és egy cseh kocúr volt lezárva. Szerencsére pont a kezdésre érkeztem Tiszatenyőre.

A beépítésre váró kitérő

A beépítésre váró kitérő

A KICSE voltaképpen több kis vágányon mozgó jármű, ami a hidraulikus talpai segítségével képes megemelni a vágányt. Általában 4-5 ilyen gép együttes használatával már egy komplett vágánymezőt vagy kitérőt tudnak a vágányokon gurítani, és a lefektetni. A kitérő a gyárból alkatrészeire szedve érkezik az állomásra ahova beépítik, és ott egy mellékvágányon összerakják. A kitérő sínjei és a vágány között egy rámpát helyeznek el, amelynek segítségével a KICSE emelőkocsijai rá tudnak gurulni. A kitérő teljes hosszában 4-5 ilyen gép helyezkedik el egyenlő távolságban. A hidraulikus talpai segítségével a beépítésre váró kitérőt a vágányról felemeli.

"Szállj, szállj, szállj fel magasra..."

"Szállj, szállj, szállj fel magasra..."

Ekkor úgynevezett MWT kocsikat gurítanak a KICSE alá, amire a kitérőt leeresztik. Az MWT kocsik és egy kétéltű kotró segítségével már könnyűszerrel mozgatható a kitérő a beépítés helyére. Itt előzőleg a zúzottkő alsóágyazaton egy segédpályát helyeztek el, amin pontosan a beépítés helyére gurul a KICSE a beépítésre váró pályaelemmel. A segédpálya és a már lefektetett vágányszakasz közötti összeköttetést szintén rámpa segítségével oldották meg.

Az MWT kocsik már a KICSE alatt vannak, a menet indulásra kész a beépítés helyére.

Az MWT kocsik már a KICSE alatt vannak, a menet indulásra kész a beépítés helyére.

A rámpa és a segédpálya

A rámpa és a segédpálya, ide kerül beépítésre a kitérőnk.

A másik vágányon az építés közben zavartalanul ment a forgalom.

A kitérők építése miatt a másik vágányon ment a forgalom Tiszatenyő páros váltókörzetében.

Érkezik a kitérő a beépítés helyére.

Érkezik a kitérő a beépítés helyére.

Az MWT kocsi közelről. Éppen gurul le a rámpán.

Az MWT kocsi közelről. Éppen gurul le a rámpán.

Amikor a kitérő megérkezett a beépítés helyére, a KICSÉ-k letalpalnak, és megemelik a kitérőt. Ekkor egy kotró az MWT kocsikat kivontatja a gép alól. A segédpálya rámpáját is eltávolítják a már kész vágányszakasz végéről. A segédpályát pedig egy másik kotró az MWT-kel ellentétes irányba húzza annyira, hogy a következő vágánymező fektetéséhez alkalmas helyen legyen. Ezek után szépen leeresztik a kitérőt a zúzottkő alsóágyazatra.

Megérkezett a KICSE a fektetés helyére és le is talpalt. A két mellényes munkás az MWT kocsikat szedi össze a kitérő alól.

Megérkezett a KICSE a fektetés helyére és le is talpalt. A két mellényes munkás az MWT kocsikat szedi össze a kitérő alól.

Az MWT kocsik kijöttek a KICSE alól

Az MWT kocsik kijöttek a KICSE alól.

A segédpálya a rámpával az MWT kocsikkal ellentétes irányban távozik a kitérő alól.

A segédpálya a rámpával az MWT kocsikkal ellentétes irányban távozik a kitérő alól.

Egy utolsó fotó a lefektetés előtt és...

Egy utolsó fotó a lefektetés előtt és...

...már nagyából a helyén is van a kitérő.

...már nagyából a helyén is van a kitérő.

A leeresztés után a KICSE segítségével még pontosan a már lefektetett vágányszakaszhoz kell passzítani a kitérőt. Néha ez a leghosszabb fázisa az építésnek.

Egy hidraulikus szerkezet kapcsolja össze a most lefektetett kitérőt és a már kész vágányszakaszt, egy rántással összezárja a két részt.

Egy hidraulikus szerkezet kapcsolja össze a most lefektetett kitérőt és a már kész vágányszakaszt, és egy rántással összezárja a két részt.

Készen van a fektetés

Készen van a fektetés.

Néha érdemes a másik vágányon futó forgalmat is figyelni: a Floyd Sulzere robog gépmenetben Szajol felé.

Néha érdemes a másik vágányon zajló forgalmat is figyelni: a Floyd Sulzere robog gépmenetben Szajol felé.

A lefektetett kitérő az UKVG-k levonulása után. Felmerül a kérdés, hogyan lett a fő irányban egy kábé 40 cm-es hézag. Azért jött létre, mert a fő irányban a sín nem volt elég hosszú, és a fektetéskor a váltót a kitérő irányhoz igazították. A résbe egy betonaljat illesztettek. A folyóvágány sínjeiból körübelül 20 métert kivágtak, és egy akkora síndarabot szabtak be oda, ami ezt a rést eltünteti.

A lefektetett kitérő az UKVG-k levonulása után. Felmerül a kérdés, hogyan lett a fő irányban egy kábé 40 cm-es hézag. Azért jött létre, mert a fő irányban a sín nem volt elég hosszú, és a fektetéskor a váltót a kitérő irányhoz igazították. A résbe egy betonaljat illesztettek. A folyóvágány sínjeiból körübelül 20 métert kivágtak, és annyival hosszabb síndarabot szabtak be oda, ami ezt a rést eltünteti.

Ha ez is elkészült, akkor a KICSÉ-k legurulnak a frissen lefektetett váltóról, és a következő beépítésre váró váltóra vagy vágánymezőre állnak fel, és kezdődik a munka elölről.

Készen állva a következő kitérő beépítéséhez.

Készen állva a következő kitérő beépítéséhez.

Akik a képeim alapján még mindig nem értik a fektetés módszerét,  azok ide kattintva videón is megnézhetik a technológiát. A film valahol  Zalalövő és Hodos között készült, a nyílt vonal egy részének a fektetését láthatjuk.

Köszönöm a figyelmet!

dscf09491

5 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 5 (5 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


11 megjegyzés »

  • avatar
    szentesi ( a szerző ) mondta:

    Az első kommentet én írnám ide, mert egy felhívást szeretnék közzé tenni:
    Egyik következő cikkemhez képet keresek a MÁV Kert Kft. gyomírtó Unimogjáról /fehér színű, UKM-08 a pályaszáma a rendszáma pedig GVY-022/.
    A kép a szerző megjelölésével a cikkbe illusztrációként bekerülne!
    Előre is köszönöm a segítségeteket!

  • avatar
    morhange mondta:

    Ezt a videót 2008 04 26-án csináltam itt, Aquincumnál. Ha jól látom ugyan azzal cseréltek itt is vágányt.
    http://www.youtube.com/watch?v=-BncrXBbLIA

  • avatar
    Garamvölgyi Gábor mondta:

    Azt írtad, hogy rámpán rágurulnak a kitérőre a KICSE emelőkocsijai, majd felemelik, hogy az MWT-k alámenjenek. Engem az érdekelne, hogy ezek az emelőkocsik mivel fogják meg a vágányt, hogy felemelhessék? Vagy hogyan van ez a dolog?

  • avatar
    morhange mondta:

    Ha jól tudom vannak kis “csipeszei” amit a sínszálra fognak és azzal emelik.

  • avatar
    Garamvölgyi Gábor mondta:

    Köszönöm!

  • avatar
    vasutfan mondta:

    Jó cikk! :grin:

  • avatar
    IST mondta:

    Mindig várom ezeket az írásokat, könnyedén nyomon követhető a szöveg és a képek alapján, hogy mi is történik. Köszi!

  • avatar
    Sunocske mondta:

    Szakmai szempontból is megállja a helyét, nagyon jó cikk lett! Így tovább!

  • avatar
    JZ mondta:

    nagyon jó szakmai cikk, respect!

  • avatar
    Mirel mondta:

    SZemléletes, jó írás ismét :)
    Megint csak egy kiegészítés, csak úgy, mert én már csak ilyen vagyok :D
    Lehet ezzel segédpálya nélkül is fektetni :]

  • avatar
    Mirel mondta:

    A kütyü becsületes neve emlékeim szerint Geismar UWG, ha érdekel valakit :]

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.