Főoldal » Élménybeszámoló, Vasút, Villamosok, BKV

Crich Tramway Museum

Nygma 2009 május 10 8 megjegyzés

VégállomásKözép Anglia nemzeti parkjának tövében található Crich. A kis falu fő látványossága a villamos múzeum (Crich Tramway Village), amely idén ünnepli 50 éves fennállást. 1959-ben a Tramway Museum Society először látogatta meg az akkor már használaton kívüli, mint a múzeum egy lehetséges helyét. A bánya ideális helyszínnek bizonyult, a meglévő vágányhálózat felhasználható volt a múzeum számára. A múzeum gerince a területen végighúzódó villamos pálya, ahol egész nap fel-alá közlekednek a szerelvények. A területen található egy nagy depó ahol a villamosokat tárolják, egy kiállító terület és műhely ahol a restaurálást, felújítást végzik. A járműállomány főleg régi angol villamosokból áll, de találunk több német és amerikai járművet is.

A múzeum természetesen egész napos programot próbál nyújtani a látogatóknak. A főutcán található korhű boltokban az 50-es, 60-as éveknek megfelelő termékeket vásárolhatunk, vagy ha kedvünk van beülhetünk a helyi teázóba, vagy egy restaurált pub-ba egy sörre vagy ebédre. A bejáratnál mindenki kap egy korabeli 1 penny-s, amelyért az első utazáskor kapunk egy napijegyet. Ezek után annyit utazunk a villamosokkal, amennyit kedvünk tartja. Az utazásra egy 1.5 km hosszú pálya áll rendelkezésre, egy meglehetősen lankás területen. A vonal az alsó részen a helyreállított utcáról indul, elhalad a depó mellett, fonódott vágányon áthalad egy szép viktoriánus öntött vas híd alatt. A vonal két vágányon halad tovább majd egyvágányúra szűkül. Ezek után következik egy kerülőállomás, majd a végállomás. Az egyvágányú részen régi tokenes ?biztosítóberendezés? működik, minek a lényege hogy az egyvágányú szakaszon az a villamos haladhat, akinél a token (kis tábla) van. A vonal utolsó része hegyoldalban halad, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a völgyre.

Német villamos a korabeli angol utcaképben Ott jártunkkor két angol emeletes villamost és egy régebbi német villamos közlekedett. Az egyiknek a felső szintje teljesen nyitott volt, és a hagyományos áramszedő helyett troli áramszedője volt. A pantográf helyett az áramszedő csak egy rúd, a végén egy kis réz kerékkel, ami az felsővezetéken siklott. Az elágazások is ennek megfelelően a trolira hasonlítottak, hogy a kerék a megfelelő irányba tudjon továbbgurulni. Más villamosok hagyományos pantográfokkal közlekedtek. Mivel a botos áramszedő nem tud a menetiránnyal szembe menni, a vezetőnek ezt minden végállomáson át kell fordítania. Ez látható a videón is.

Talán a forgó rész kerék miatt, de a menet közben ezeknek a villamosoknak elég fura süvítő hangja van. Érdemes megfigyelni az emeletes villamosokon, hogy a vezetőnek nem volt fülkéje, egész idő alatt állva vezeti a villamost. Nem látható a videón, de a felső szinten az ülések háttámlája áthajtható a másik irányba így mindig a menetiránynak megfelelően lehet ülni, vagy ha úgy tetszik bárhol kialakítható 4-es ülőhely.

Felső szint: átforgatható üléstámlák és áramszedő A belső kiállítóhelységeken láthatunk korabeli villamosokat, villamos közlekedéssel kapcsolatos tárgyakat (jegyárusító bódé, felsővezeték szerelvények, kitérő szívdarabok), illetve a villamosszín is teljes egészében bejárható és megtekinthető az összes éppen nem üzemelő villamos. Külön részen a műhely feletti galériára is felmehetünk ahol éppen a restaurálás menete szemlélhető.

IMG_6498
Fotósok számára sok érdekes hely található a parkban, mint a felüljáró, vagy a pálya melletti magas sziklaszirt, amelyek remek fotós helyeket nyújtanak. Nagycsaládosok az állomások közötti gyalogutakon barangolhatnak az erdőben, gyerekek villamosozás között a játszótéren múlathatják az időt. A múzeum egész napos kikapcsolódást tud nyújtani az egész családnak. Sajnos mi csak néhány órát tudtunk itt eltölteni a nap végén, így a fotó és videó tárlat korlátozottra sikerült, de mindenkinek tudom ajánlani a helyet. Ismerve Magyarország város közlekedés történetét, helyi szerelvényekből otthon is meg lehet tölteni egy hasonló múzeumot, kérdés van-e egyáltalán a régi időkből fennmaradt jármű?

A teljes kép galéria az ezen linken tekinthető meg.

Nem mondhatnám, hogy a pálya a legjobb állapotban van, és a felső szinten még jobban lehet érezni minden kis egyenetlenséget. Ennek megfelelően a videóban vannak nem kis remegések, de remélem sikerült visszaadni az utazás hangulatát.

Na jó, fél óra benázás után sem sikerüly YouTube videót beágyazni a megjegyzésbe. Bármit csinálok mentéskor eltűnik a kód. Aki tudja a megoldást, szólhatna. Addig itt a link, élvezzétek a videót.

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


8 megjegyzés »

  • avatar
    Benbe mondta:

    Ezt nevezem múzeumnak! Nálunk pedig többen ki vannak akadva, hogy a nosztalgia-mozdonyok néha mozognak a fővonalon, és fönnáll a veszély, hogy esetleg az egyetlen megmaradt 242-es vagy V42-es összetörik…

    A videót beillesztettem neked. Az a trükk, hogy a szerkesztőmező jobb-fölső sarkában HTML módba kell kapcsolni, az embed-kódot ott tudod beszúrni. Utána visszatérhetsz rendes szerkesztőmódba.

    A nagy piros villamos egy Tatra T3-as, Bécsben nem jár, Prágában és Kassán viszont igen. Az ő leszármazottai a budapesti T5C5 és a szegedi T6A2 villamosok.

  • avatar
    fegan mondta:

    Fantasztikus, lenyűgöző!! Ilyen összhatással kevés hely büszkélkedhet. Baromijó a rusztikus kisutca, a motorhangok, a top állapotban levő járművek…. Szivem szakad meg h nálunk nincs ilyen. Apropó nem kell nekik egy UV?:)

  • avatar
    JZ mondta:

    “Ismerve Magyarország város közlekedés történetét, helyi szerelvényekből otthon is meg lehet tölteni egy hasonló múzeumot, kérdés van-e egyáltalán a régi időkből fennmaradt jármű?”

    kis kiegészítés: Szentendrén az ottlevő dolgok 3/4-e működőképes! ezres, bengáli, lőrinci iker (2400), HÉV motorok…

  • avatar
    Nygma ( a szerző ) mondta:

    Benbe: Jól becsaptak ezek az angolok. Nekem is valahogy Tatra villamosnak tűnt, de egy német tábla volt rajta.
    Most megnéztem újra a weblapjukat. Kattints a Tram Fleet-re majd alul a Page 2 linkre. Ott lesz egy következő:
    “Halle 902
    This tram is from Halle near Leipzig in East Germany.”
    Akkor most ez tévedés?

  • avatar
    Benbe mondta:

    Nem, ilyen járt Halléban is, elvégre az még Kelet, a Tatra pedig Phenjantól Belgrádig és Berlintől Budapestig mindenkinek adott el ilyeneket. Ez amolyan KGST egységvillamos volt. Bécsnek nem adtak el, elvégre az nyugat. Talán az USÁ-ban jártak valahol nyugaton…

  • avatar
    Benbe mondta:

    Bécsben ilyen pirosak járnak/jártak: http://www.benbe.hu/gallery/87-extra/pic9_noframe_hun.php

  • avatar
    Benbe mondta:

    Furcsa, kipróbáltam több böngészővel is a videó-beszúrást, és semmi gondom nem volt vele. Elvileg akinek joga van szerkeszteni, az videót is szúrhat be, erre nincs semmi megkötés.

  • avatar
    nocadlee mondta:

    Én Hollandiában jártam pár éve az Open Air Museumban, Arnhemben.
    Nagyjából olyan mint egy skanzen, de villamosuk nekik is van. :-)
    Sajnos az aznap készített összes fényképem tönkrement egy véletlen baleset folytán. :-(
    De egy kis ízelítő:
    http://www.openluchtmuseum.nl/en/index.php?pid=26
    http://www.youtube.com/watch?v=u9epnkfWkdc

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.