Főoldal » Vasút, Vasútfejlesztés, Vasúti hír

Francia-olasz versengés várható

spag 2009 május 8 5 megjegyzés

Az angol HS1 kapcsán már szóba került, hogy a DB Schenker brit földön indítana tehervonatokat, az Air France pedig már korábban jelezte, hogy érdeklődik a Csalagúton keresztüli személyforgalom üzemeltetése iránt, mindez azonban csak a kezdete annak, ami a 2010-es uniós vasúti liberalizáció kapcsán vár ránk. A nemzeti vasúti cégek elvesztik a monopóliumaikat, és elvben bárki indíthat vasúti szolgáltatást a pályavasutakkal kötött szerződés keretében.

Alig avatta fel az olasz miniszterelnök a Róma-Milánó 300 km/h-s vonal Firenze-Bologna szakaszát egy Freccia Rossa, vörös nyíl vonatot vezetve (a fenti képen buta autókat előz le), és máris bejelentette az NTV vasúttársaság, hogy fel szeretné venni a versenyt az állami Trenitaliával a gyorsvasutak üzemeltetésében az említett vonalon és a tervezett Torino-Salerno meghosszabbításon. Többek között egy non-stop Milánó-Róma járat szerepel a konkrét tervek között. Nem kell sokáig kereskélni, hogy kiderüljön, a franciák állnak az új cég mögött: a stratégiai partner az SNCF, és a társaság Italo márkanéven elsőként fogja üzemeltetni az Alstom AGV nevű vadiúj motorvonatát.

Az Automotrice a Grande Vitesse (AGV, nagysebességű motorvonat, a képen) a TGV-k új generációja, melyek a korábbi két mozdonyfejes felépítéssel szakítva (a Pendolinókhoz és az ICE3-hoz hasonlóan) minden kocsiban meghajtást tartalmazó motorvonatok lesznek, melyek így a végső kocsikban is utasokat szállítva nagyobb kapacitással fognak rendelkezni.

Az olasz válasz sem váratott sokat magára: bár az Air France és a Deutsche Bahn is érdeklődött, a Trenitalia az első cég, amely bejelentkezett a francia pályavasútnál a Párizs-Lyon-Milánó vonalra. Decembertől a Párizsba közlekedő olasz vonatok megállhatnak majd más francia TGV állomáson is, így a belföldi forgalomban is versenyezhetnek az SNCF-fel.

Update: A Transdev, egy francia székhelyű, nemzetközi városi közlekedési operátor (Hollandiában pl. Connexxion néven) is készül az otthoni piacnyitásra a regionális vasutakon.

A francia-olasz vasúti kapcsolat javítását, pontosabban a Lyon-Torinó nagysebességű vonal és a Fréjus bázisalagút építését a két a két ország a legmagasabb szinten támogatja: február végi római találkozójukon Sarkozy és Berlusconi megegyeztek a munkák felgyorsításában és az alpesi alagút mielőbbi tendereztetésében. (A képen egy francia TGV Milánóban.)

Képek: CasteFoto, nicolas.braucourt és Ciccio Pizzettaro.

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


5 megjegyzés »

  • avatar
    1116001 mondta:

    Érdekes lesz ez a piacnyitás. Kiváncsi vagyok minket ez hogyan fog érinteni.
    Az ÖBB csápjai túlfognak-e nyúlni Budapesten? :)

  • avatar
    crash mondta:

    Vagy nem csak az Öbb csápjai? Mondjuk FS vonatok Velence-Budapest között, ICE Berlin-Prága-BP visyonzlatban… Egy kicsit megmutathatnák a MÁV-nak, mi is az a szolgáltatási színvonal.

  • avatar
    Benbe mondta:

    Én inkább a románokra gondolok. Miattuk jár az a sok IC Lőkösháza meg Biharkeresztes felé (érthető módon nem a turulmentes közlekedési minisztériumunknak fontos a dolog), és nagyon akarják a közvetlen bécsi vonatot is. Fogunk még selejtezett első TGV SE vonatokat kék-hupirüzsaszín CFR Granda Velocita Calatori színekben fotózni, amint a Keleti kihagyásával, Budapesten csak Ferihegy, KÖKI és Kelenföld állomáson megállva zúz Bécsbe…

  • avatar
    1116001 mondta:

    Kérdés, hogy azok eszik-e az osztrák áramot?:)
    A DB nemhiszem hogy nagyon akarna mifelénk terjeszkedni.
    Az osztrákok, meg szerintem néhány frekventált IC-re bejelentkeznek, nemzetközi vonatnak álcázva. pl Debrecen-Bp-Wien(-München)

  • avatar
    Benbe mondta:

    A SE-készlet egyes példányai bejárnak Svájcba, úgyhogy eszik a 15 kV-ot, 2012-ben selejtezik is őket. Végülis a románoknak elég lenne három szerelvény, azokat kettévágva kijön hat, megfelelő kapacitású is, amikkel már közlekedhetnek.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.