Főoldal » Lapszemle, Könyvbemutató, Modellvasút

N Gauge Journal 2/09

pre-zli 2009 május 26 6 megjegyzés

n_01A brit N Gauge Society magazinjának idei második száma ismét számos csemegével kedveskedett a brit N-es modellvasutak rajongóinak – s “sajnos” ez a szám sem sorolható a pénztárcakímélő kiadványok sorába, lévén, szokás szerint én is áldozatává leszek a 98 színes oldalon átszőtt vásárlási felbujtásnak. Történik ez annak ellenére, hogy a témák többsége még csak nem is az engem érdeklő modern dízelekkel foglalkozik, hanem a gőzvontatás dicsőséges éveinek sokkal népesebb táborát célozza. A borító – és három belső kép - egy svájci témájú, Unserstadt nevű, Angliában többször is díjnyertes asztalt ábrázol, mellyel Brian Silby klubtag állít emléket számos svájci útjainak. Hogy mi a pláne egy ilyen, relatíve sűrűn feldolgozott témában? 

n_logoA tengerentúli kollégák számára maga az 1:160-as méterarány is különleges nyalánkságnak számít, hiszen a 9mm-es nyomtávon ők jobbára 1:148-as modelleket járatnak. A 9mm legalább azonos, ami ugye azt is jelenti, hogy ha másban nem, a vágányrendszerekben többé-kevésbé ki tudnak egyezni az angolok is a világ más tájain kapható termékekkel, például a Kato Unitrack családdal. Maurice Pearce ezzel kapcsolatban megjegyzi, hogy a Kato ágyazatimitációja sem profiljában, sem magasságában nem “prototipikus” (értsd: nem felel meg az angol valóságnak), ám egy meglehetősen egyszerű megoldást javasol: fektetés után elég a vágányzatot vékony parafával körbeágyazni, és arra építeni a talajt, mert az így “süllyesztett” Unitrack pálya máris sokkal elfogadhatóbb látványt nyújt. Már amennyire egyáltalán terepasztalra való dolog az Unitrack – ez személyes vélemény kérdése is.

n_03A gőzösök területén Jeremy Burrows valóságos tudományos kutatómunkára adta a fejét, hogy tényekkel cáfoljon rá arra a tévhitre, miszerint az 1923 előtti angol vasutakat azért nem lehet rendesen modellezni N-ben, mert a piacon nem kaphatók az 1923-as vasútcsoportosítás előtti járművek, sem összerakható kit, sem késztermék formájában. A részletes leírásokban és elbeszélésekben bővelkedő, terjedelmes cikkhez mellékelt táblázat tanúsága szerint valóban nem kevesebb, mint 67 féle mozdony létezett vagy létezik az angol N-es modellvasúti piacon, amelyek kisebb-nagyobb átfestéssel és/vagy átalakítással 1923 előtti állapotba hozhatók. A cikk folytatásaként a következő számokban az egyéb gördülő állományt is górcsó alá veszi a szerző, ékesen bizonyítva ezáltal immáron sokadszor, hogy a modellezési lehetőségeknek elsősorban csak a modellező elszántsága és leleményessége szab korlátot.

n_05S ha már szóba kerültek a kitek: a képen látható eszköz egy a szó szoros értelmében sokoldalú asztali szerszám, mely nagyban megkönnyíti a maratott rézlapok precíz, szabályos és hibátlan hajtását. A meghajlítani kívánt lapot egyszerűen be kell szorítani a talapzat és a leszorító profil megfelelő pereme közé, a máris könnyűszerrel és pontosan lehet hajtogatni a szerszám éle mentén. A profil számos és változó méretű, il. távú kivágásainak köszönhetően ugyanazt a lemezt könnyű többször és több síkban meghajlítani. A Cammett Ltd cég The Bug nevű termékét 35 fontos áron vesztegetik, és Richard Bardsley véleménye szerint elég egyszer kipróbálni ahhoz, hogy az ember soha többé ne akarjon eme segédeszköz nélkül rézlapokat hajtogatni. Attól tartok, előbb-utóbb egy ilyet is muszáj lesz sajátkezűleg kipróbálni.

n_06A jelenlegi számban bemutatott asztalok közül nálam Michael O-Brien Barrow Woods című alkotása viszi a pálmát. Csinos kis vidéki végállomásával, apró területen, igényesen felépített, hangulatos környezetével nagyon angolos módon kerüli ki a dilikör csapdáját, és ismét felébreszti a magamfajta panellakó reménykedését, miszerint kevés helyen is lehet nem csak diorámát, hanem működő, adott esetben menetrend szerint üzemeltethető asztalt építeni – ez persze annál nehezebb, minél inkább vonzódik az ember a modern vasúthoz, hiszen azon a kis helyen, ahol két-három vagonos tolatósok és pár kocsis ingavonatok könnyedén elférnek, már aligha jut hely – vagy egyáltalán létjogosultság – egy valamire való konténerszállító irányvonatnak, de még az azt vontató  Co’Co’ se sűrűn fér be a kihúzóba.

n_02Márpedig én akkor sem tágítok a modern témától, hanem inkább vakarom a fülem tövét: van-e 80-90 fontom arra, hogy beszerezzek az N Gauge Society KPA/JJA/HQA vagonkitjeiből 4 vagy 5 darabot? A mellékelt képek láttán erősen az a gyanúm, hogy előbb-utóbb muszáj lesz találni, mert ilyen fokú részletgazdagságot N-ben csak akkor fogok elhinni, ha saját szememmel látom – és akkor már miért ne raknám őssze a saját kezemmel? A képek egyébként Grahame Hedges és Steven Bateman keze munkáját is dícsérik, de mindenképp példát statuálnak arról, hogy igenis komoly építési nagyság az N. Persze ha veszek ilyesmit, akkor a hozzávaló mozdonyokra is gondolni kell majd… üsse kő, majd gondolunk! Mindenestre az ide beszkennelt képek helyett talán egy árnyalattal jobbak az NGS honlapján található fokót, amelyekhez legalább részletes leírás is tartozik valamennyi ábrázolt járműről.

n_07Maradva a vagonátalakítók felségterületén, Steven Sturt azoknak igyekszik a kedvében járni, akik szeretnék ugyan átfesteni egyes modelljeiket, viszont nem merészkednek az újraszámozás ingoványos talajára. Egy tipp nekik (igaz, szerintem csak egyszer süthető el, és akkor is inkább statikus modellre való, mintsem gördülő állományra, de azért tessék): ábrázolják a kocsit átfestés közben!

n_04Végül egy érdekesség: Bruce Piggott egy japán szoftvert ajánl a figyelmünkbe, mellyel viszonylag könnyen készíthetünk asztalunkról olyan képet, ami kék-piros 3D-s szemüvegen keresztül térhatású lesz, mind megfelelő minőségű nyomtatásban, mind a képernyőn. Szabad szemmel nyilván olyan rosszul mutat a dolog, amilyen rosszul csak mutathat, de a szerző szerint az eredmény nagyon meggyőző. Akit érdekel, itt nézhet utána angol nyelven: http://www.stereoeye.jp/software/index_e.html

Ki tudja? Ha beválik és közülünk sokan szereznek be – a szerző szerint fillérekért kapható – 3D-s szemüveget, akkor egyszer talán a vonatmagazinon is napvilágot láthat egy 3D-s galéria.

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


6 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    A 3D-s kép működik, a MOVI-ban megnéztük a srácokkal szemüveget használva és megdöbbentően jó az élmény.
    Az NGS új kitjét én is néztem, jó lenne beszerezni négyet a JJA-ból és egyet a HQA-ból, de az összerakásuk nekem szerintem okozna jónéhány álmatlan éjszakát. Aztán meg laacushnak. :D

  • avatar
    laacush mondta:

    Szívesen maradok fent éjszakánkánt a modellek miatt :lol:

  • avatar
    laacush mondta:

    Ha a BUG-ot ki akarod próbálni szólj és nálam megteheted. Egyébként amit írtál az valóban úgy van. Mióta megvettem csak azt használom, mással nem is hajlítgatok.

  • avatar
    IST mondta:

    pre-zlinek kicsit nehéz lesz kipróbálnia a Bug-odat, lévén messzi távoli ország lakója. :D

    Az éjszakázást majd még meglátjuk, nagyon nem modellekre kellene költenem a pénzemet, de azért egy darab mindenképpen esélyes lesz, az esetleges többi meg majd talán egyszer. :-)

  • avatar
    pre-zli ( a szerző ) mondta:

    Az ördög ügyvédje úgy gondolja, hogy:

    Nekem is fáj a fogam egy 5 darabos szettre, és 10 darabra már azért 20% kedvezmény jár. Ráadásul hamarosan (júliusban) haza is utazom a messzi távolból, úgyhogy… ha sunyiba megelőlegezem egy 10-es szett árát, akkor júliusig Te összekuporgathatod a felét az újságpénzből úgy, hogy az asszony se vegye észre, és augusztus elején kamatmentesen megkapod az 5 darabos csomagodat, laacush meg a tüzijátékig éjszakázhat… :twisted:

  • avatar
    IST mondta:

    Szerencsére asszony elől nem kell a beszerzéseimet titkolni, szép is lenne ha dugdosni kellene a cuccaimat. :-)
    Igazából Londonra kellene spórolnom úgy, hogy közben azért még van egy-két dolog amire költenem kellene, hogy mást ne mondjak a moduljaimat is illene tovább építgetnem, és az NGS tagságomat is most kell meghosszabbítanom, valamint az MLI előfizetést is.
    Este összeszámolom, hogy mire jut és mire nem jut, aztán majd megtárgyaljuk. :-)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.