Főoldal » Címlap, Élménybeszámoló, Kisvasút, Vasút

Vonatfotózás szlovák módra

Tastam 2009 május 19 3 megjegyzés

kep-49311Bizony eltelt már jónéhány esztendő, mióta utoljára a szlovákiai Feketebalogon jártam. Talán ezért is ütött annyira mellbe amit ott láttam, hisz’ aki évről évre meglátogatja, egyszerre csak kis változást láthat. Engem pedig nagy változás fogadott: az emlékeimben élő, inkább ócskavastelepre emlékeztető állomás helyén egy rendezett, tiszta pályaudvar várt, amikor 2009. május 9-én délelőtt megérkeztem.
A 760 mm-es nyomtávolságú Feketegaramvölgyi Vasút 10,5 km-es vonalán két MÁVAG-mozdonnyal 1909 januárjában indult a rendszeres forgalom. Hamarosan elkezdték a mellékvonalak lefektetését, a munkálatokból az I. világháború idején hadifoglyok is kivették a részüket. Fénykorában 132 km-es hosszúságú volt a hálózat, mely a Feketegaram csaknem valamennyi mellékvölgyébe benyúlt. Ekkor azonban a már Csehszlovákia területén található vasút neve Čiernohronská Železnica (ČHŽ) volt. A mozdonyparkot hét gőz- és két kis motoros mozdony alkotta, ezek mellé a ’60-as években még két Rába-dízelgép érkezett, vontatott járműként elsősorban pőre-, valamint egyéb különleges- és személykocsik álltak rendelkezésre. A visszafejlődés az 1960-as évtized második felében kezdődött, míg végül a maradék 36 km-en 1982. december 31-én szűnt meg a forgalom. A vasút valamennyi berendezése selejtezésre volt ítélve, ám lelkes lokálpatriótáknak és vasútrajongóknak sikerült elérni, hogy a vasutat még a leállás évében állami műemlékké nyilvánítsák. A helyreállítás társadalmi összefogással és önkéntes alapon szinte már másnap megkezdődött, minek köszönhetően Szlovákia utolsónak megmaradt erdei vasútján 1992. május 1-jén elindulhatott az első múzeumvasúti szerelvény.
2009. május 1-jén ünnepelték meg a kisvasút 100. születésnapját, a következő hétvégén pedig a fotósoknak kedveztek három vonat közlekedtetésével. Ezek érdekessége, hogy mindhármat magyar mozdony továbbította, egyikük pont egyidős a vasúttal, azaz épp’ 100 éves. Az utasok (javarészt fotósok, akik több környező országból érkeztek) az elöl közlekedő személyvonatban utaztak, melyet egy – sajnos üres kocsikból álló – teherszerelvény követett. Útközben számos helyen fotómegállás volt, míg a második szakaszon a vonatok lépésben haladtak, a fotósok pedig gyalog követték. Az esemény szervezése és lebonyolítása mintaszerű volt, a szlovákok tehát ebben (is) igazi profik.

kep-49310Henriktelep (Chvatimech) csupán megállóhely a szlovák vasút 172-es jelölésű vonalán, ám a gyorsvonatok is megállnak itt, igaz, ebből naponta csupán egy pár közlekedik. A Pozsonyt és Kassát ez útirányon át összekötő R811-es számú “Horenhronec”-et 2009. május 9-én a 754 010 (Michaela) továbbította. A megállónál ágazik ki a fővonalból a Kisgaramba (Hronec) vezető szárny, melyen csak tehervonatok járnak.

kep-4939

A Feketebalogba kisvasúttal igyekvő utasok vagy elballagnak a jó száz méterre, a Feketegaram túlpartján található háromvágányos kisállomásig, vagy leereszkednek a nagyvasút alatt átbújó keskeny vágány mellett kiképzett megállóhelyre. Ez a felvétel a nagyvasúti hídról készült, de mivel közvetlen mellette sorompóval védett közúti keresztezés található, nem kell tartani egy hirtelen megjelenő vonattól.

kep-4938Kisgaram pályaudvarát igen szövevényes vágányzat jellemzi az egykori vasgyárba benyúló számos iparvágánnyal, még magát az egykori – jelenleg lakásként funkcionáló – felvételi épületet is közrefogják. Itt találkoztunk a csehországi Jindřihův Hredecből ideszállított TU47 011-essel; az előtérben egy 1435 és egy 760 mm-es nyomközű vágány keresztezését, a gép mögött a volt állomásépületet láthatjuk.

kep-4937

Az állomás elhagyása után a sínpár a Feketegaram partján húzódik tovább, majd vashídon keresztezi azt. Itt érdemes megjegyezni, hogy Kisgaram vasgyárában készült 1810-ben Közép-Európa első öntöttvas hídja. A fotósokat szállító személyvonat érdekessége, hogy tiszta magyar: a Rába-gyártású dízelmozdony három debreceni építésű, a Nyírvidéki Kisvasútról származó személykocsit vontat.

kep-4936Hamarosan óriás fenyők árnyékában, sűrű erdőben folytatódik a vonatozás. A 2-es pályaszámú (a MÁV 492-es sorozatával megegyező kivitelű) gőzmozdony 1916-ban épült a budapesti MÁVAG-gyárban a Vágvölgyi Erdei Vasút részére, az U45 903-asra átszámozott gép pályafutása Liptóújvár kisvasútján folytatódott. Valaha faanyag-szállításra használták az erdőkből a közeli településekre, ma embereket szállít a természet közelébe: az erdőbe…

kep-4935Henriktelep és Feketebalog között két állomás, tehát két vonatkeresztezési lehetőség található: Kisgaram és Sitárka. Ez utóbbi állomáson várta a két érkező különvonatot a harmadik, mely két személykocsiból és az U34 901-es pályaszámú kis gőzmozdonyból állott. E gőzös a vychilovkai skanzenből érkezett látogatóba, ahol 1994-es felújítása óta dolgozik, egyébként Budapesten épült 1909-ben.

kep-4934Feketebalog, végállomás következik! Leszállás, a remotorizált, villamos erőátvitellel ellátott TU45 001-es vonata nem közlekedik tovább. A még előttünk álló, 4 km-es Vidra-völgyi szakaszra csak az állomás túlszélső vágányáról lehet kivonatozni, eredetileg ugyanis a vasút egyenesen is folytatódott, mely pályarészt már régen felszedtek. Rövid pihenő következik, gőzöseinknek inni kellkep-4933.

Mielőtt tovább utaznánk, nézzünk meg még egy gőzöst! Az RIIIc típusjelű tábori mozdony 1918-ban a boroszlóban (Breslau) épült, Feketebalogra egy dél-morvaországi üzemből került. Most nincs befűtve, a fűtőház biztonságából a TU24 901 (Lienka) húzta ki a napvilágra. A BNE50 típusjelű lokomotívban egy 33 kW teljesítményű Škoda S110 motor található, erőátvitele lánchajtású.

kep-4932Hamarosan, miután mind’ a mozdonykák, mind’ a résztvevők kipihenték magukat, s jól is laktak, folytatódhat a kaland. Hogy végigutazhassunk a Vidra patak völgyében húzódó 4 km-es pályaszakaszon is, a szerelvények átállnak Feketebalog állomás hátsó vágányára, majd a pályaudvar elhagyása után átkelve a Feketegaramot keresztező kicsiny hídon, az utca szélén, kertek alatt robognak tovább.

kep-4931E napon igen nagy volt a forgalom: a fotósszerelvények mellett még a Vidra-völgyi szakaszon ingázó menetrend szerinti vonat is közlekedett. A vontatójármű, az M21 004-es pályaszámú négytengelyes motorkocsit a Tatra gépgyár a háború után a Borzsavölgyi vasút részére építette. Felújítása után utasterét az 1937-ben megkonstruált prototípusnak megfelelő kivitelben építették vissza.

kep-493Végállomás, nincs tovább! Bár a sínpár folytatódik, nem használható, s mivel körbejárási lehetőség nincs, a vonatok az egyik irányba tolva kénytelenek közlekedni. A peron mellett büfé várja a fáradt vándort, de a Vidravölgyi Nemzeti Park – melynek bejáratánál vagyunk – ugyanúgy hívja a túrázni, mint az inkább pihenni vágyókat. tehát mindenképp érdemes ide ellátogatni, s nemcsak a kisvasút kedvéért.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    1116001 mondta:

    Érdekes képek és beszámoló ;)

  • avatar
    gw mondta:

    egy kis észrevétel:
    Henriktelep a 172-es vonalon van, nem a 170-esen. A Horehronec az egyetlen olyan gyorsvonat, aminek a páratlan fele indul Pozsonyból, tehát a képen a 811-es gyorsvonat látható.

  • avatar
    Tastam ( a szerző ) mondta:

    Köszönöm a helyreigazítást, elavult forrást használtam és ráadásul még figyelmetlen is voltam. Javítottam az anyagot.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.