Főoldal » Építés, Modellvasút, Tippek-Trükkök

GySEV kocsi átfestése

Regio 2009 június 1 20 megjegyzés

7nMég április elején, a tavaszi “kiárusítási láz” – ha szabad ilyen kifejezéseket használni – idején jött az ötlet, hogy a régi próbálkozásaim után újra kellene festeni valamit a H0-s modellgyűjteményem számára. Kapóra jött a Modell Kit tavaszi akciója, aminek keretében jóval olcsóbban lehetett hozzájutni az évek óta raktáron lévő és a gyár által kifutó modellnek jelölt kocsikhoz. Így sikerült hozzájutnom 3 db, eredetileg PKP tulajdonú másodosztályú fülkés gyorsvonati kocsihoz. “Főjavításuk” után GySEV színekben dolgoznak majd tovább, mivel számomra ez tűnt a legegyszerűbb átalakításnak. A 10-33 és 20-33 sorozatú IC kocsik könnyen létrehozhatók belőlük, igaz, az ablakok nem passzolnak a valós kocsikhoz de valamit valamiért….

Eredeti állapotukban így néztek ki:

1n

Első körben nem terveztem teljes körű átépítést, mivel ezen a téren még nincs elegendő tapasztalatom, valamint a vizesmatricák közül sem tudtam mindent legyártani. Először a leszerelhető-kiszerelhető apróságokat bontottam le a kocsiszekrényről(gumiátjáró-imitációk, átjáróajtók, ablakok). Ezután egy alapos zsírtalanítás következett. Korábban egy mozdonyon már próbálkoztam a gyári festékréteg eltávolításával de akkor nem igazán jött be a dolog, így most megmaradt a gyári festék a kocsin. Lehet hogy hibás döntés de úgy tűnik, hogy jól tapad az új ruha….

Így nézett ki a lecsupaszított kocsiszekrény:

2n

Az első nagy feladat a festékek felkutatása, beszerzése volt. Szerencsére a vasutandmodell.hu honlapon találtam egy listát a hazai vasúttársaságok színterveiről, illetve a használt festékek kódjairól. A legnagyob problémát a kocsi alapszíne (RAL 6010 – fűzöld) okozta, ezt ugyanis nem kaptam sehol. Szerencsére találtam egy elég közeli színárnyalatot (Revell SM 364), ami végül a kocsikra került. A sárga részekhez szerencsére könnyen találtam festéket (RAL 1023 – Humbrol 69) és a tető szürkéje (RAL 7043 – Humbrol Satin 128) sem okozott gondot.

Első lépésben a kocsiszekrényeket a zöld alapszínnel fújtam le, majd kb. egy hétig száradtak, részben időhiány miatt, részben pedig azért, mert biztos ami biztos…
Az első egy-két napot a szobában töltötték, majd később kicsit meg is napoztattam a festett kocsitesteket, hogy tökéletesen megszáradjon a festék.

Festéshez egy átlagos festékszórót használok, egy hobbicélú, de nem kifejezetten modellezési célokra gyártott olajmentes kompresszorral (Einhell AIR-TECH EURO 1500) megtámogatva… Egyszer azt a tanácsot kaptam, hogy minél nagyobb a puffertartály, annál egyenletesebben lehet szórni. Nos, a 24literes tartály elég nagynak tűnt, ráadásul a kompresszor ára sem volt túl vészes, igaz, kicsit hangos. Még jó, hogy nem panelban lakunk…

Egy kép az éppen napozó kasznikról:

3n

A következő lépés a maszkolás volt, előkészítve a kocsikat a sárga szín fújásához.

4n

Természetesen külön öröm volt, hogy az első osztály sárga csíkja a többi sárgától eltérő színű (RAL 1017 – Revell Matt 15), így azt külön kellett fújni.

5n

Most jött a legnagyobb erőpróba, a feliratozás. Van némi “ContaDry” szárazmatricám régebbről, de csak pályaszámok. Végül mégsem ezeket használtam, hanem saját készítésű vizesmatricákat, mivel mindegyik kocsi egyedi pályaszámot kapott. Korábban már volt itt egy nagyon jó cikk a matricázás rejtelmeiről, sokat segített a “gyártás” folyamán. Sajnos a házilagos matricakészítést eléggé meg tudja nehezíteni néhány apróság, mint például a nyomtató képességei. Mivel a GySEV kocsik zöld alapon lévő feliratai sárgák, így tettem egy próbát az átlátszó matricalappal. Sajnos nem jött be, semmi nem látszott belőle. Mivel túl sok matricát még nem csináltam, félve vettem elő a fehér alapszínű matricalapot, amivel eddig csak rossz tapasztalataim voltak. (Korábban egy halberstadti kocsira próbáltam meg magyar feliratokat gyártani, de kudarcba fulladt a dolog. Most másként próbáltam, úgy tűnik, hogy működik a dolog, így talán végre a halbi is megkaphatja a matricáit, de ez már egy másik történet…) Maguk a pályaszám feliratok egy “szupertitkos” spéci kiegészítő segítségével a Photofiltre nevű ingyenes fotóprogramban készültek, és egy mezei tintasugaras nyomtatóval lettek kinyomtatva. A kocsiosztály-jelölések fotók alapján, az oldalfeliratok pedig az eredetihez hasonló betűtipussal feliratként megírva készültek. A kocsik – szintén a matricaproblémák miatt – nem a legutolsó változat szerint lettek feliratozva, hanem a néhány évvel ezelőttinek megfelelően (GySEV – ROeEE). A legutolsó felirat-variáció legnagyobb akadálya a cég által használt “Helvetica” betűtipus fizetős mivolta, illetve az alvázra költöztetett pályaszám lett, a halbival korábban szerzett rossz tapasztalatok miatt.
A végleges feliratokhoz több “aljas” lehetőséget kipróbáltam, többek között az egyik Fuggerth Bh is megjárta a szkennert…végül ez a felirat is a már említett fotóprogramos-feliratozós megoldással készült, méghozzá a “HU_Switzerland_BoldItalic” betűtipus alkalmazásával. Egy RAL-Skáláról a megfelelő színt felvéve ezeket a cégfeliratokat már egyszerűen, jó minőségben ki tudtam nyomtatni az átlátszó matricalapra. Az oldaljeleket viszont fehér alapszínű matricalapra kellett nyomtatnom, itt viszont annyit változtattam az utolsó kísérletemhez képest, hogy jóval nagyobb szegélyt hagytam a jelek mellett, majd a matrica leáztatása és elhelyezése után szikével óvatosan levágtam a felesleges részeket.
Így sikerült kiküszöbölni az esetleges festékleázásból eredő fehér foltokat a feliraton (természetesen a matricán két réteg védőlakk is volt).

Ismét egy kép a már felmatricázott kasznikról:

6n

Sajnos így is maradtak olyan részletek, amihez már nem tudtam matricát nyomtatni, így pl alvázfeliratok nincsenek a kocsin.
A matricák elhelyezése és száradása után mindegyik kocsi egy vékony védőlakk réteget kapott, hogy valamennyire védje a feliratokat.

Ismét egy hosszabb száradási ciklus következett, majd végre eljött az összeszerelés ideje.
Mivel a valódi kocsik nem fülkés, hanem termes kivitelűek, így én sem szándékoztam a fülkés belső berendezést visszépíteni a kocsikba. A belső berendezés megépítése még hátravan, egyenlőre fogalmam sincs, hogy miből és hogyan lesz majd elkészítve. Lehet, hogy házilagos készítésű lesz majd, de az sem kizárt, hogy esetleg egy másik kocsi belsejét kapják majd meg valamikor. Az ablakokat hasonló okok miatt szintén meghagytam, itt viszont erősen szemezgettem a Roco másodosztályú Gosa kocsik ablakaival, amik szemre megfelelőnek tűnnek(Nem százszázalékosan, de jobb, mint a lehúzhatóak.), csak azok jelen pillanatban kicsit drágák az alkatrésznek való beszerzéshez.

Mivel a belső berendezés nem lett visszaszerelve, ezért annak alját pótolni kellett valahogy, mert ellenkező esetben a kocsikapcsoló kinematika kiugorhat a helyéről, így állandó bosszúságot okozna. Átmenetileg egy egyszerű műanyag lapból(eredetileg reklámtábla volt, valami habosított anyag, keményebb a hungarocellnél de puhább a plexinél) vágtam le és faragtam ki a belső berendezést pótló alaplapokat, ami a későbbiekben akár a házi építésű belső alapja is lehet majd. Először óvatosságból csak egy kocsihoz készítettem el ezt a lapot, majd az immár összeállított kocsit alapos nyúzásnak vetettem alá egy dilikörön, stilszerűen egy GySEV Teknő által vontatva, terhelésként 3-4 négytengelyes személykocsit használtam. Szerencsére a tuningmegoldás bejött, így befejeztem a maradék két kocsit is.

Végezetül még néhány kép a kocsikról:
(Pályaszámok: 50 43 10-33 002-3 Ap; 50 43 20-33 004-7 Bp; 50 43 20-33 005-4 Bp)

7n

8n

futoproba1n

futoproba2n

futoproba3n

Persze a kocsik átalakítása itt még nem ért véget, ha időm engedi, szeretném majd a belső berendezést is elkészíteni hozzájuk. Valamint ha lesz még elérhető alapmodell, akkor terveim szerint még készül majd a mostanában főjavított Raaberbahnos változatból is.

gy_ic_n

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


20 megjegyzés »

  • avatar
    Garamvölgyi Gábor mondta:

    Jók lettek, gratulálok! Én RoLa BSc-t, illetve egy 92-47-es(?) paklikocsit tervezek Sachsen alapból építeni, csak nem tudok hozzá olcsó alapot szerezni. Esetleg nem tudsz róla, hogy lehet-e valahol még ilyeneket kapni?
    Az a CD kocsi, az miféle?

  • avatar
    Regio ( a szerző ) mondta:

    Köszi szépen! A Modell Kit sajnos már kifogyott belőlük,a jómúltkor szívesen elhoztam volna azt a 2-3 darbaot,amit “otthagytam”,de már eladták őket. Ha a klubkedvezményemet is számolom,akkor majd negyedével olcsóbban árulták ki a készletet. Tizenegyezer-valahányszáz helyett olyan 8500 körül jött ki darabja.

    Sajnos elég sok kocsit kifutó modellnek nyilvánított a gyár(úgy másfél – két hónapja volt egy lista a modellkit.hu-n),így lehet,hogy már csak a börzéken lehet majd beszerezni őket,vagy kisebb kereskedésekben.

    Az a CD kocsi egy Beer nevezetű fülkés,másodosztályú kocsi. Van már vagy 10 éves,de szinte végig dobozban volt. Anno MÁV-os kocsit akartam festeni belőle,de végülis nem volt szívem átfesteni,olyan jól eltalált festése van. Nagyritkán előveszem egy-egy nemzetközi vonathoz. Most pl ő volt a cikkben említett “terhelés” a futópróbán,egy halbi és két GySEV Bh társaságában.

  • avatar
    Garamvölgyi Gábor mondta:

    Köszi!
    Átnézegettem a modellkit weblapját, még van kint ilyen PKP 2.osztályú kocsi, valóban 8500Ft-ért.
    Én most vettem 4 Tillig kocsit, de azokról is azt mondják, kifutó modellek.
    Amúgy a GySEV Tau szép példány, nem lehetett olcsó. Ezekszerint odavagy a GySEV-ért? ÚJ feladat: készíts GySEV Schliereneket.:smile:

  • avatar
    Regio ( a szerző ) mondta:

    Schlieren? Megfordult már a fejemben,de sajna ők is az új módi szerint kapták a pályaszámot,azt pedig már nem tudom kinyomtatni. De hátha a ModellKit-nek eszébe jut az MK-széria keretein belül kiadni…alapmodell van hozzá emlékeim szerint.
    A Tau öszvér,csak a kasznit rendeltem meg anno és az eredeti ÖBB gép alvázára pattintottam rá. A kocsikkal párhuzamosan az ő matricáit is cseréltem,így már mindkét oldalon jó a sorrend. Igazából nem mánia,de talán a GySEV járműveit érdemesebb így megörökíteni,mert ritkábban áldoznak rá a gyártók. MÁVos cuccokkal már el vagyunk/leszünk látva – GOSA,CAF,Y,Halbik(Tillig és Alphamodell),Szilik,Nohabok,Szergejek,stb…de a repcevasúttól pár mozdonyon és egy-két kocsin kívül mást nem nagyon látni a boltokban.

  • avatar
    Kelvin mondta:

    Üdv Regio!

    Fantasztikusak a Gyseves modelleid!! Remélem a halbik is megkapják szépen a matricákat! Szépek.:grin:

  • avatar
    Garamvölgyi Gábor mondta:

    Van igazság abban, amit mondasz, de én a MÁV-os járműparkot gyűjtöm, nem sok külföldi modellem van (néhány régen ajándékba kapott modell).
    A BYGmodell egyébként tervez GySEV IC kocsikat kihozni, meg hát van GySEV Szergej, csörgő, szili, taurus, bh, meg a többi fuggerth kocsi is, plusz halbik. Mondjuk nem sok kocsija van a GySEV-nek ezeken kívül.

  • avatar
    Marcell mondta:

    Meg a Gysevnek nincs dohányzó kocsija egyáltalán! Depláne nem az IC-ken!

  • avatar
    Regio ( a szerző ) mondta:

    Köszi mindenkinek. A bagós dologhoz csak annyit,hogy találtam olyan képet a neten,amin még látszik,hogy volt dohányzó része az első és a másodosztályú kocsinak is. Persze nem tegnapi meg mai képek,mint ahogy a kocsik sem a mai állapotot mutatják.

    BYGmodell? Na az nem az én pénztárcámnak való. Akármennyire egyedi,sajnálom értük a huszonakárhányezret darabonként. Pont ezért készült ez a szerelvény is…

  • avatar
    Garamvölgyi Gábor mondta:

    Én is sajnálom rá a pénzt. Nekem valahogy nem adja vissza annyira az IC-t, hogy megérje a 25 ezret.
    Már megvan a tervem egy szerelvény elkészítésére, elvégre a valóságban is 20-37-esekből építették őket. :smile:

  • avatar
    Regio ( a szerző ) mondta:

    Én úgy tudtam,hogy a 47-esekből épültek,valamint poggyászkocsikból is…
    A régi jó Amo és Bmo kocsik alakultak át IC kocsikká. De végülis – szerintem – ugyanebből az Y-ból legyárthatóak ők is,csak több velük a munka.

  • avatar
    sanyi4012 mondta:

    A BYG-nál nagyon olcsó ,jóminőségü (mint egy roco) LIMA C

  • avatar
    vegh balint mondta:

    Szép lett

  • avatar
    Regio ( a szerző ) mondta:

    Köszi!

  • avatar
    treffort mondta:

    Szia! Szépek lettek a vagonok.

  • avatar
    Regio ( a szerző ) mondta:

    Szia! Köszönöm.

  • avatar
    SDBB mondta:

    Szia!

    Nagyon jók a vagonok és sokat segített a cikk a saját átalakításomba való belekezdéshez.

    Lenne még egy olyan kérdésem, hogy meg tudnád adni a pontos linket ahol fent vannak a magyar vasúttársaságok színtervei? Szükségem lenne pár mávosra…, viszont azon a linken nem találtam.

    Előre is köszönöm!

  • avatar
    JZ mondta:

    SDBB milyen vagon színek kellenek? lehet tudok segíteni.

  • avatar
    Regio ( a szerző ) mondta:

    Csak annyit tudok segíteni,hogy a www pont vasutandmodell pont hu oldalon volt egy letölthető xls táblázat,ami tartalmazta a járműveknél használt festékek RAL kódjait. A GySEV járművek színkódjait a wikipedián talátam,de úgy rémlik,hogy már MÁVos ismertetőjük is van. Valamint a MÁV által kiadott jellegrajz albumban is szerepelnek az adott kocsitipusoknál az azon használt festékek színkódjai. Az átváltás a negezebb dolog,ugyanis a modellfesték-gyártók valamiért nem szeretik RAL kódban megadni a festékeik színeit. Ezeknél simán a Gugliba írtam be a kérdést,némelyiknél sikerült is válaszolnia.

  • avatar
    SDBB mondta:

    JZ mondta:

    SDBB milyen vagon színek kellenek? lehet tudok segíteni.

    Szia!

    A BDVmot illetve szerelvényeinek színei

  • avatar
    SDBB mondta:

    Köszönöm mindenkinek a segítséget! Végül a wikipédián találtam egy listát. Itt: http://hu.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_vas%C3%BAti_j%C3%A1rm%C5%B1vek_sz%C3%ADnez%C3%A9se

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.