Főoldal » Építés, Modellvasút, Tippek-Trükkök

Modulépítés – vasúti átjáró I.

crash 2009 június 23 Nincs megjegyzés

DSC_2419_resizeÚjhullámos blogbejegyzés következik… kevés szöveg, több kép. Az ötletet az adta, hogy egy vasúti átjárót készítettem a modulon – az építést végigfényképeztem – és azon gondolkoztam, kell-e piszok hosszú litániát írni arról, hogy mi van a képen. Dehogy kell… …hiszen a modulépítésben nem a szövegelés a lényeg – csinálni kell. Akkor lássuk a képeket!

Azért egy kis szöveg bevezetésképp :) Egy sima, András-kereszttel ellátott vasúti átjárót akartam készíteni, amely ben egy harmadrendű út keresztezi a modul alaptémájának számító alföldi mellékvonalat. Ennyit a történetről, mostmár képek, tényleg.

DSC_2416_resize

Kiindulási állapot. A sínek lefestve, ágyazatolva, és a modul felülete a termőföld utánzása végett kávézaccal borítva. Egyszer egy modellező kollégával vitáztam a kávézaccról. Neki az volt a tapasztalata, hogy megpenészedik. Én ezt úgy védem ki, hogy télen gyűjtöm, amikor a fűtőtest használatban van, és ott kiszárítom.  Van olyan modulom, amely hat éves, és nem penészedik – mondhatom, hogy a modul bevált?

DSC_2419_resize

Olyan utat szándékoztam készíteni, amelynek nincs nagy töltése, kissé a talajszint felett van az útburkolat teteje, de ennyi. Ezt úgy akartam gondoltam, hogy Moltofillből készítem el az utat. Ehhez sűrú Moltofillt készítettem.

DSC_2420_resize

Az úttestet spatulával alakítottam ki. A Moltofilt a sín felől terítettem a modul széle felé, ügyelve az úttest egyenletes szélességére. Nem törekedtem arra, hogy egyből elérjem a tökéletes felületet, több menetben alakítottam ki az úttestet.

DSC_2421_resize

Mint fentebb említettem, a Moltofill felvitelét a sínektől távolodva végeztem, hogy a sínek közé ne kerüljön. Ide majd később készítem el az úttestet, ha sikerül szereznem code40-es sínt védősínnek a code55-ös vágányok közé.

DSC_2423_resize

DSC_2426_resize

A fenti két képen két dolgot demostráltam: az első, hogy mint fentebb írtam, nem egyből készítettem el az utat. Először megcsináltam nagyjából, ügyelve arra, hogy az út formája jó legyen. Később – mintha falat gletteltem volna – sínítottam el az utat. A másik trükk inkább az utóbbi képen látszik:  azt kívántam elérni, hogy a vonatok ne akadjanak fenn, simán menjenek. Ennek érdekében egy fél miliméterrel az úttest tetejét alacsonyabbra vettem a sínkoronánál. Nem látványosan süllyesztettem lejjebb az utat, csak hogy a vonatok kerekei ne érintkezzenek gipszes felülettel. Ellenkező esetben a vonatok elakadhatnak, vagy az útról koszt szedhetnek össze, ami az áramszedést rontja.

DSC_2432_resize

A sima útfelület készen volt, már csak egy kis rézsűs útpadka kellett. Ennek elkészítéséhez a jó öreg modellezős eljárást választottam: vizes ragasztót homokkal kevertem, és ebből a pépből terveztem kialakítani az úttest szélét. Mivel gyors ragasztót használtam, és kevés vizet használtam, gyorsan kötött az anyag – két óra múlva már betonkemény volt.

DSC_2433_resize

A fenti képen lászik, hogy miként gondoltam az úttest kialakítását. Ehhez egy kávékeverőt használtam, ez elég kicsi ahhoz, hogy finoman lehessen vele dolgozni. Tudom, nem erre találták ki, de a modellező mindenben modellezési alapanyagot, vagy segédeszközt lát :)

DSC_2434_resize

DSC_2435_resize

Az út szélén a vasútfelőjítás során ott hagyott kőhalmot alakítottam ki a sín melletti részen. Máshol, a síntől távolabbi részeken pedig a padka rongálódását, kopását megjelenítve kővet szórtam rá. Ezzel az út félig késznek nyilváníttatott.

DSC_2461_resize

Ez után lefüveztem a modult. Erről most nem írok, később összegyűjtve “füvezési tapasztalataim” tervezek írni pár postot. Annyit tennék csak hozzá, hogy az út szélén, közelében elhelyeztem néhány fűcsomót, magasabb szárú növényt, ezzel imitálva az út menti gazt.
Ennyit mára, legközelebb az út festéséről, és a felület élethűvé tételéről postolok.

6 votes, average: 5.00 out of 56 votes, average: 5.00 out of 56 votes, average: 5.00 out of 56 votes, average: 5.00 out of 56 votes, average: 5.00 out of 5 (6 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.