Főoldal » Élménybeszámoló, Vasútfejlesztés, Vasúti hír, Vonatfotózás

Normális menetrend, és akkor van vasút

Benbe 2009 június 22 4 megjegyzés

Moór Ferenc cikke

Különvonat a Pápa – Csorna vasútvonal megmentésére

A www.papacsorna.hu és a vasútvonal mellett fekvő önkormányzatok -különösképpen a csornai, szanyi és pápai – szervezésében június 21-én különvonat közlekedett a lassan két és fél éve vegetáló Pápa – Csorna mellékvonal megmentéséért, pontosabban a személyszállítás újraindításáért. Az út lebonyolításához szükséges 270 ezer forintota települések önkormányzatain kívül civil szervezetek és magánszemélyek adták össze.

DSCF1677

A vasútvonal melletti települések önkormányzatai a Győr – Sopron – Ebenfurti Vasúttal együttműködve vették bérbe az egyetlen 5147-es sorozatú jenbachi iker-motorkocsit, hogy azt a vasút szimpatizánsaival, a vonalbezárások ellenzőivel és a vonatozni szeretőkkel megtöltve kellemes hangulatban tegyék meg a 36,4 km-es utat oda-vissza, ismételten felhívva ezzel a figyelmet a vasút szükségességére. A szervezők legnagyobb örömére a szerelvény 9:20-as indulását megelőző 10 percben gyakorlatilag 120%-os kihasználtságot sikerült elérni – már a startnál. Pápa felé a vonat minden állomáson megállt, hol egy-két ember, hol szinte az egész falu várta a vonatot, hogy csatlakozzanak a demonstrálókhoz. Függetlenül attól, hogy a MÁV-Start Zrt. a vonat sebességét a pálya használatlanságára hivatkozva 40 km/h-ban maximalizálta, a megállások, és a sínek
tényleges minőségének köszönhetően menetrend szerint érkeztünk Pápára. A pálya minősége jelenleg a térségben átlagosnak, kissé afelettinek mondható, nagy részén 80 km/h-val biztonságosan járható. A vonal legkritikusabb pontja a Rába hídja, melynek tengelyterhelése legfeljebb 12,5 tonna. (tengelyterhelés = adott mozdony vagy kocsi tömegének egy tengelyre jutó hányada, ami például egy M62-es mozdony esetében 19,4 tonna, míg egy Bzmot motorkocsinál 9 tonna) Pápán a vonatot a szanyi Szent Imre Daloskör fogadta vasutas nótáival több civil szervezet képviselői, politikusok és majd’ százfőnyi érdeklődő, demonstráló társaságában. Az eseményt Dr. Kovács Zoltán, Pápa polgármestere nyitotta meg. Beszédében visszaemlékezett az 1996-ban a vonal 100 éves fennállására állított emléktáblájára hivatkozva a szebb időket is megélt vonalra, amikor még gőzösök húzták a jó kihasználtsággal pöfögő több kocsis vonatokat. Annak ellenére, hogy 1996-ban ígéretet kaptak, hogy Pápa állomást térségi központtá fejlesztik fel, 2003-ban megszüntették a pályafenntartást, majd a helyi fűtőház is bezárta kapuit.

2002-ben az elkerülő út hídját két méterrel emelték meg, hogy ha később villamosítani akarják a csornai vonalat, elférjen a felsővezeték. Mondandóját azzal zárta, hogy ő továbbra is égető szükségét látja elsősorban a megfelelő, utasbarát menetrend összeállításának, hiszen ennek hiánya juttatta a bezáráshoz a mellékvonalakat.

Gyopáros Alpár, Csorna alpolgármestere szomorúan tette hozzá, hogy legfrissebb információi szerint a tervezett M85-M86-os út Csornát elkerülő szakasza az eddigi ígéretekkel ellentétben nem felüljáróval keresztezi majd a vasutat, hanem a síneket felszedve egy szintben, ami szerinte egyértelműen a lehetőségek utolsó lángjának a kioltása, és a vasút végét jelenti. A térség felemelkedésének egyetlen lehetőségét a közösségi közlekedés fejlesztésében látja: a közúti és vasúti személyszállítás egymást segítő munkája lenne a legjobb, és talán az egyetlen megoldás.
A vonat visszafele megállt azon a helyen is egy közös fotó kedvéért, ahol a tervezett elkerülő út épülne, s Csornára érve az élménydús, de hosszú úton résztvevőket egy szelet pizzával várták.

Összegezve: a túra jó hangulatban, a vonal újbóli fellendülését célként kitűzve és remélve telt, bízva abban továbbra is, hogy a térség lakói újra hallhatják az utasokkal vonatok zakatolását, amely ahogy gyorsaságával, úgy biztonságával, és praktikusságával is veri a gumikerekű buszközlekedést.
A vonal életéről, mindennapjairól további információk olvashatók a www.papacsorna.hu honlapon.

Az albumban szintén Moór Ferenc fényképei:

1 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 51 vote, average: 5.00 out of 5 (1 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


4 megjegyzés »

  • avatar
    1116001 mondta:

    Jó lenne tudni mi az igazság a térségi vasutak ügyében. Mert más forumokon az önkormányzatok kézzel-lábbal tiltakoznak hogy ők is részt vegyenek benne.

  • avatar
    tompysoft mondta:

    Máshol nem tudom, hogyan állnak hozzá, de itt elég komolyan gondolják, hogy megmentik a vasutat. És erről a vonalról mindenhol ezt lehet hallani.

  • avatar
    Benbe ( a szerző ) mondta:

    Az igazság az, hogy a mellékvonalak önkormányzati kézbeadása kapcsán még nem tudni, hogy mekkora forrásokat kapnának hozzá. Az önkormányzatok félelme az, hogy ahogy az elmúlt években már többször előfordult, most is csak a feladatot kapnák, de pénzt nem. Nem kapnának se több pénzt, mint ami ma mellékvonalakra megy, sem annyit, sem feleannyit, hanem semennyit.

    A mellékvonalak üzemeltethetősége nem kérdés, az a kérdés, hogy mennyiből lehet üzemeltetni, lehetne-e felújításra, szolgáltatásjavításra RegOP pénzt lehívni, stb. Az tiszta sor, hogy olcsóbb lenne, ha nem kellene Kalocsán felsővezeték-felújítási díjat fizetni, csak azt nem tudni, hogy mennyivel. Senki nem nyilatkozott még pozitívan azzal kapcsolatban, hogy például fogyasztói árkiegészítést vagy a kedvezményes jegyek megtérítését megkapnák-e az önkormányzatok, vagy az általuk megbízott magánvasutak.

  • avatar
    Benbe ( a szerző ) mondta:

    A legnagyobb gond a térségi vasutaknál is a pályahasználati díj lenne. Ha a pálya saját tulajdon, akkor arra nem kell phd-t fizetni, csak a fenntartás költségeit – ami az eddigi nullánál több lesz, de haszna is lenne.
    Viszont a legtöbb ilyen vonal közforgalmú pályához csatlakozik, ahol kemény állomáshasználatot és menetvonal-igénylést kell fizetni. Így egy Pápa-Csorna helyi személyvonat csak a pápai és csornai begurulásért és utascseréért kifizet vonatonként 15 000 forintot. Ez egyrészt azért aggályos, mert ennyi összesen nincs a vonat utáni bevétel, másrészt pedig kérdéses, hogy vajon Pápa, illetve Csorna állomás pályáinak kopása és a bakterek közreműködése megvalósít-e 15 000 magyar forinttal egyenértékű szolgáltatásnyújtást.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.