Főoldal » Címlap, Élménybeszámoló, Érdekesség, Vasút

3G – reloaded

btx 2009 július 2 5 megjegyzés

Békésen alussza álmát a Keletiben a 3G-s IC kocsiBékésen napozik a Keleti tárolóvágányán egy szombat délutánon a MÁV-flotta legújabb büszkesége, a harmadik generációs Intercity kocsi. Nyugalmát semmi sem zavarja, csendesen szunyókál, hiszen csak este kell visszaindulnia a baranyai megyeszékhelyre, ahonnan reggel eljött a fővárosba. Impozáns látványt nyújt a frissen festett kocsiszekrény, az új forgóvázak, az elektronikus szám- és útvonal kijelző, valamint a Ralijet-éhez hasonló futurisztikus ablakok. Ha nem tudnám, hogy a régi fülkés kocsikból lettek átalakítva, azt hinném, új gyártású mind. És azt gondolhatják azok is, akik irigykedve figyelik, s közben arra gondolnak, feléjük miért nem jár ilyen, miért nem utazhatnak vele.

Nekem, mivel Egerben lakok, már több alkalommal volt szerencsém a 3G-s kocsikhoz. Most összefoglalom fél év távlatából, milyen kisebb-nagyobb hibákkal, hiányosságokkal találkoztam eddigi utazásaim során, mik azok, amik már ki lettek javítva, és mik azok, amik még nem. Persze minden új szériánál vannak típushibák, gondoljunk csak a Railjet első útjára, viszont az osztrák szerelvények ma már stabilan üzemelnek, kollégáim egy része pedig el van ájulva tőlük. Vajon igaz ez a hazai gyártású kocsikra is?

Önműködő kocsiajtók – státusz: kijavítva

A kocsik debütálása után jó darabig probléma volt, hogy az önműködő ajtók nem akartak gombnyomásra nyílni-záródni. Tárva-nyitva volt az átjáró ajtaja, aminek következményeként hiába működött a peron és az utastér közötti nyílászáró, annak alsó szellőzőjén a friss luft-tal együtt a pályáról sztereóban jövő menetzaj is a terembe – és ezáltal a kedves utasok fülébe áramlott. A képen az első osztály és a halberstadti vezérlő közötti átjáró látható:

Elsoosztaly

Ugyanez a hiba megvolt a másodosztályon is:

masodosztaly

Valamint, hogy az utasok izmosodjanak, a terem és a peron közötti ajtó is kézi vezérlésű volt itt-ott:

kocsiajto

Ezt a hibát februárra sikerült orvosolni, így most már nem a kinti menetzajtól zeng az utastér.

Folyékony szappan a kocsikon – státusz: ismeretlen

A mosdóba krémszappan-adagoló van beépítve. Ez jóval praktikusabb, mint a győri kocsikban található por alapú kézmosóanyag-szóró, de annál a szocreál szappannál is jóval egészségesebb, amin generációk nőttek fel. Januárban mégis egy ilyen volt betéve, ha úgy gondoltuk, hogy wc-zés után kezet mosunk:

szappan

Sötét utastér – státusz: napos időben fennáll

Én kedden azt vettem észre, hogy napos időben – amikor le vannak húzva a “függönyök” – mintha sötétebb lenne, mint hasonló körülmények között egy győri kocsiban. Szerintem a sötétítők – mivel nem ruhából vannak – nem érnek olyan sokat, viszont talán a kis ablakok miatt kevesebb fény jut ilyenkor az utastérbe, mint egy másik kocsi ugyancsak lefüggönyözött, de jóval nagyobb ablakain. Itt jegyezem még meg, hogy mivel a fal belülről teljesen fehér, jobban látszik rajta a kosz, mint a többi IC kocsin.

WC-foglaltság kijelző és sorban állás a mosdónál – státusz: a hiba fennáll

Nem tudom, ti hogy vagytok vele, engem marhára idegesít, ha kimegyek a vonaton könnyíteni magamon, és azt veszem észre, hogy valaki van bent, csak nem csukta be a zárat. A 3G-s kocsiknál télen és kedden is tapasztaltam olyat, hogy az ajtóról hiányzott a reteszelő gombja. Így csak a lábammal tudom kitámasztani, kintről pedig egyfolytában rám nyitogatnak.  Hiszen egyrészt az utastérben azt látják, hogy szabad, másrészt mivel csak 1 illemhely van kocsinként, vasárnaponként Gödöllő után egymásnak adjuk a kilincset. A győri és a DWA vagonokban is észrevettem már, hogy nem mindig az eredeti reteszelők vannak az ajtókon, viszont ott nem szokott hiányozni. Nem tudom, itt miért nem lehet pótolni:

Kintről úgy tűnik, hogy szabad. Pedig én most bent vagyok

Egységes arculat – státusz: a hiba fennáll

Az ÖBB a Railjet vonat fogadtatását gondosan előkészítette. Az osztrák szerelvényeken az IC magazinban évek óta lehetett olvasni róla, az elkészült vonat látványa pedig önmagáért beszél, ha belülről nem is kényelmes, kívülről feledteti ezt, impozáns látványt nyújt. De ugyanez igaz a DB ICE-vonataira is. Én nem kívánom, hogy Taurus-t sorozzunk be a 3G-s kocsik elé, és azt sem, hogy mindig csillogjon-villogjon a Szili. Viszont jó lett volna, ha készül hozzá ugyanilyen külsővel büfékocsi, valamint nem éktelenkedne ott a szerelvény elején a halberstadt-i vezérlő. Ha ezek teljesülnének, és még egy csilli-villi gép is jutna az elejére, büszkén hasíthatná a levegőt, lehetne a társaság zászlóshajója! Ehelyett hétvégénként még az is előfordul, hogy az étkező mellett leghátul még egy újabb győri kocsi is szerepet kap, erősítés gyanánt. Emiatt eléggé vegyes képet fest a szerelvény:

Már csak egy DWA kocsi hiányozna belőle...

Furcsa hangok a vonaton – státusz: a hiba fennáll

Az önműködő ajtók problémája, mint már írtam, megoldódott, viszont egy-két kocsiban menet közben iszonyúan hangos, csörömpölő zajt lehet hallani. Ezt tavasszal még az első osztályon hallottam, kedden pedig egy másodosztályú kocsiban futottam bele. Amit a hangról tudni lehet: nem a wc felőli oldalon, hanem a másikon jelentkezik, nem a függönyök, és nem is a fém szemetesek esetleges hibás rögzítése okozza, valamint nem sebességfüggő, azaz 120-nál és 40-nél is ugyanazt a hangerőt produkálja. Illetve 120-nál még plusz hangforrások társulnak be erősítésnek, ezekről már nem is írok. Az intenzitását jellemzi, hogy maximum hangerőre kellett tekernem a telefont, és be kellett fognom a fülemet, másképp nem hallottam IST-et! A videó önmagáért beszél, bocs a rossz minőségért, de csak telefon volt nálam (a hang minősége nem rossz)

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.


Valami hiányzik

Én úgy vettem észre, hogy Dunakesziben a DWA kocsik óta valami megszakadt. Azok fele is ott készült, és én nagyon szeretem őket. Nincs velük a fent leírtakhoz hasonló gond. A postaBhv-knál ugyanúgy megfigyelhető a csörömpölés, és az első szériában csak minden második ablak lehúzható. Ezeknél a kocsiknál pedig ismét rengeteg hiba van. Nem tudom, hogy ezeket a hiányosságokat a spórolás, és vagy a hibás kivitelezés okozza, de ezeket nem is tisztem megállapítani. Többször olvasom, hogy ugyanezen a helyen külföldre is gyártanak kocsikat a vevő legnagyobb megelégedésére, nem hinném, hogy a tudással és a hozzáértéssel lenne a baj. És félreértés ne essék, nem negatív reklámot akarok csinálni ezeknek a kocsiknak. Mint arról egy korábbi cikkemben írtam, sok pozitívumuk is van, és  – a hibák egy része már ki van javítva, egy másik jelentős része pedig csak szépséghiba. Viszont – úgy érzem – januárban túl jó értékelést adtam a kocsikra – talán egy kicsit a túlzott optimizmus is beszélt belőlem – ezért most azzal zárom a cikket, hogy örülök, hogy egyenlőre csak 10 kocsit rendeltünk, és talán a következő széria jobb lesz! Ha egy fél év múlva azt látom, hogy nincs többé csörömpölés, még mindig mennek az ajtók, akkor én is azt fogom mondani, hogy jöhet a következő 50 darab!

5 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 5 (5 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


5 megjegyzés »

  • avatar
    vasutfan mondta:

    Reméljük ezek a vagonok is kinövik kezdeti problémáikat… van mit kinőniük úgy vettem észre a cikkből. Csili-vili kívülről, de egyenlőre inkább kerülöm. A cikk nagyon jó, tetszik! :wink:

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    Sziasztok! Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy képet kérjek tőletek! A magyar wikin is van infó a kocsikról, de fotó az sajnos nincs! :( Ha van valakinek olyan képe, melyet szívesen látna a wikin is, és lemond a szerzői jogokról, akkor annak nagyon örülnék!

  • avatar
    btx ( a szerző ) mondta:

    Köszi!

  • avatar
    sanyi4012 mondta:

    A qabla modell már rég le is gyártotta H0-ába

  • avatar
    vicces mondta:

    Hát..csodálkoznék ha elsőre működne minden,a köcsög graffitis gyerekek meg alig várják hogy össze barmolhassák ezeket a kocsikat is.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.