Főoldal » Modellbemutató, Modellvasút

Aristo Craft British Mainline modellek

Nygma 2009 július 9 2 megjegyzés

AC_01 1986-ban amikor Foster Yeoman vasúti szállítmányozási cégén keresztül az amerikai GM vasúti divíziója az EMD sikeresen betört az európai piacra, még csak remélhették hogy ekkora sikerük lesz a kontinensen. Azóta Angliába és jó pár európai országba eladott több száz Class 59 és Class 66 mozdonyok ezt bizonyították. A sikert egy másik amerikai cégnek az Aristo Craft-nak sikerült meglovagolni a modellpiacon a Class 66-os modellek G méretarányú megjelentetésével.

A méretarány végett: 2 literes üdítő, 2 pint tej, Nutella és egy másik neves GM darab, egy N-es méretarányú NOHAB. A méretarány végett: 2 literes üdítő, 2 pint tej, Nutella és egy másik neves GM darab, egy N-es méretarányú NOHAB.

A modellek 2007-ben jelentek meg a piacon EWS, Freightliner, GBRf, Malcolm Logistics, HGK színekben. A modell az amerikában elterjedt 1:29 méretarányban készült (mint ahogy a többi normál nyomtávú amerikai modell), 45mm-es síneken. Mivel nekem 1:32-es Marklin modelljeim voltak úgy gondoltam ez jól fog illeszkedni a meglévő állományhoz. Igaz hogy kisebb a méretarány, de a keskenyebb angol űrszelvény ezt kompenzálja. Végül is a mozdony teljesen jól mutat a Marklin kocsikkal.

AC_03 A modell meglehetősen sikeresnek bizonyult, kedvező ára miatt sokan vitrinmodellnek is vették. Marklinnel ellentétben Ariso Craft Kínában gyártat, így ezer euró feletti ár helyett (amennyibe egy komolyabb Marklin 1-es mozdony kerül) kezdetben olyan 340 font körül hozták ki a gépet. Mostanra az első kiadás szinte teljesen elkelt a boltokból, a népszerű EWS és Freightlines gépeket már egy ideje nem lehet kapni. Mivel nekem különösebb kapcsolaton nem volt a géppel úgy döntöttem, hogy a fennmaradó Malcom Logistics kék színű modelljét választom. Az ár mostanra 315 fontra esett, ami egy 70 cm hosszú több mint 5 kilós gépért nem mondható túlzónak.

AC_04 AC_05 AC_06

Az Aristo Craft előrelátásának köszönhető hogy a mozdonyhoz azonnal kihoztak pár teherkocsit is. Jobban mondva egyet, 3 fajta festéssel. Ez egy dupla konténer szállító kocsi, amelyre két 40 lábas konténer fér fel. Ezek leginkább az angol FIA típusú kocsikra hasonlítanak, a modellen az UIC kód Sfggmrrss szerepel. A 3 festési variáns a konténerekben különbözik, ami lehet Malcolm Logistics, ECS vagy DHL. Ezekért jelenleg 122 fontot kérnek az online boltok. Ismét szerintem jó ár összesen 2 darab 4 tengelyes kocsiért.

AC_07 A teljes szerelvény

A mozdony sokban különbözik az eddig megszokott Marklin modelljeimtől. Érezni rajta hogy nem egy jól bejáratott méretarány/ország piacra érkezett. Ariso Craft-nak ezek az első európai modelljei, és ez az első angol modell ebben a méretarányban. Ennek megfelelően a modell próbál igazodni mindenkihez: gyárilag a modellen (mozdony és a teherkocsik is) egy hurok típusú kapcsoló található, de mellette a dobozban találunk LGB és amerikai típusú automata kapcsolót is (ez utóbbi látható a képeken). A mozdonyban csak digitális előkészítés van, DC üzemű, viszont rendelkezik dinamikus füstgenerátorral és egy nagyméretű vízálló hangszóróval. Amerikai modellekhez hasonlóan a mozdony tetőpaneljének egyike eleme eltávolítható, amely alatt található a következő kapcsolók: motoráram kapcsoló (tökéletes vitrinmodellhez, bekapcsolás után világítanak a lámpák, de nem indul el a modell), füstgenerátor kapcsoló, nappali/éjszakai világítás, valamint sín/akkumulátoros üzem. A mozdony tartalmaz egy panelt amely olyan 3.5V felett automatikusan bekapcsolja a LED-es homolokfényeket és vezérállás világítást és azt azonos fényerőn tartja, valamint tartalmaz motoráram védelmet is. Ugyan ezen található a DCC vagy rádiós dekóder csatlakozója. A csomagban ezen kívül a mozdonyra utólag felszerelendő kapaszkodók vannak. A használati utasítás nem túlságosan bőbeszédű, viszont azon meglepődtem, hogy a mozdony külön olajozást nem igényel.

AC_08

Az igazi mozdony is tekintélyes méretekkel rendelkezik, de modellben messze nagyobb, mint bármelyik más mozdonyom. A teljes hajtás a forgóvázban kapott helyet, forgóvázanként 2-2 vontatómotorral, amelyek minden terhelés nélkül elkérik a 2 ampert. Maga a mozdonyszekrény már csak a vezérlést tartalmazza (bár még nem szedtem szét) egyébként teljesen üres. A tapadáshoz szükséges súlyt már a forgóváz maga biztosítja. Tapadó gyűrű nincs a mozdonyon.

AC_09

A részletek és a feliratok nagyon meggyőzőek bár talán ebben a méretarányban talán ez nem mondható túlságosan nehéznek. A mozdony tetején a hűtők feletti rács természetesen itt is rács, vezérállás ajtók nyithatóak, vezérállás berendezése teljes mértékben imitált. Elől hátul menetiránynak megfelelően váltó homlokfények (angoloknál a két alsó fényből csak egyik világít).
A gép nagyon megbízhatóan mozog. Teszteléshez egy kapcsoló üzemű labortápegységet használtam, amelyen tudtam követni a feszültséget és az áramerősséget. A mozdony már 1.7 V-nál megindult, 3 V körül szép lassú araszolást produkált mindenféle hang nélkül. Csak egy rövid, néhány méter hosszú egyenes szakaszon próbálgattam, így a végsebességről nem tudok nyilatkozni. De 12-14 V körül is az igazi gépnek megfelelő tekintélyes tempóba lendült.

AC_10

A teherkocsik a mozdonyhoz hasonló kidolgozottságúak. Minden felirat szépen olvasható, látható az összes féktartályok és a fékvezetékek. A konténereken természetesen minden borda megtalálható, ajtók végén a rögzítő rudak megfelelően ki vannak alakítva, konténereknek az ajtaja nyitható. Kerekek fémből vannak, az ütközők rugózottak.

AC_11

Videó eddig csak egy rövid próbaútról készült.

Legfrissebb hírek szerint az Ariso Craft a nyáron helyezi újra gyártásba a modellt, így az őszre újra a kapható lesz a népszerű festésekben, több új (többek között az új DB Schenken piros) színben is.

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Gyönyörű!
    Pont ma beszélgettünk Briko-val erről a modellről (is), hogy milyen jó lenne egyzser a kertjében megfuttatni egy Class 66-ost. De amúgy igazad van, simán el tudnám képzelni vitrinmodellnek itthon.
    A Hattonsnál amúgy már elfogyott szinte mindegyik ArisotCraft Class 66-os, már csak a festetlenből van egy példány és a HGK-sból 4.

  • avatar
    Nygma ( a szerző ) mondta:

    Briko LGB-je mellett eléggé csenevész lenne, legalábbis a magasságát illetőleg. Meg nem tudom hogy a minimum 8 lábas (kb. 2.5 méter) átmérő megvan-e. Tudom most új a pálya, de régen elég erős ívekre emlékszem.
    Szerintem a vásárlást még épp időben sikerült megejtenem. Kíváncsian várom mi lesz ősszel az új modellekkel.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.