Főoldal » Modellvasút, Tippek-Trükkök

Digitools szervódekóder

crash 2009 július 9 5 megjegyzés

DSC_2574Lesz egy pár váltó a modulokon, és megfizethető megoldást kerestünk. Ekkor kerültek képbe a majd minden modellboltban megvásárolható olcsó szervók, mint váltóállító motorok. Ezek  kerestünk olyan megoldást – ehhez a kabáthoz kerestünk gombot – a Digitools szervódekódere formájában. Jelentem, az első próba megvolt, a vizsgaeredmény csillagos ötös.

Mit tud a dekóder? Négy szervót lehet rádugni, ezeket DCC tartozékcímen el lehet érni. A non plus ultra azonban a dologban az, hogy szervónként van egy-egy, a váltó szívének táplálására használható kimenet, és egy relé, amivel a váltó állásának megfelelően valamilyen áramot kapcsolhatunk. Ez lehet visszajelzés, de bármi olyan elektromos eszköz árama, amit a váltó állásától függően akarunk kapcsolni.

DSC_2574

A szervó beépítését nem bonyolítottuk túl: egy merev drótból készítettük azt a szárat, amely a szervó keresztjére van applikálva, és a váltó csúcssínjeit hivatott mozgatni. A szervó puritán módon melegragasztóval lett a modul aljára ragasztva. Egyrészt gyors megoldás, másrészt, ha a szervót valamilyen oknál fogva cserélni kell, egy szikével alányúlva a kötés viszonylag problémamentesen oldható.

DSC_2565

DSC_2564

DSC_2573

A dekóder igen jól programozható. Külön beállítható a két végállás, és az átállás sebessége. Maga a programozás pofonegyszerű, nem igényel különösebb felkészültséget. Tulajdonképpen ennyi az egész, és mehet az elektronika a modul alá.

Nekünk megtetszett, az N-es modulok alá rendszeresítésre fog kerülni. Lent lehet két videót látni arról, hogy a dekóder milyen lassú mozgásra képes rábírni a szervót.  A dekóderről bővebben a www.digitools.hu oldalon lehet olvasni – ám a végleges termékre még várni kell, nekünk egy előszéria-példány került a kezünkbe.

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


5 megjegyzés »

  • avatar
    suddenstrike mondta:

    Szia!

    Ez ugyan egy régi cikk, de most jutottam a témához.

    Egy két szakmai tanács elkélne:
    - Az acélrugót, hogy hajlítod (igyen pecizen)?
    - Látok a videon váltó alatt a parafa fölött mozogni valamit?

    Miért kérdezem?
    - Az egyszerűség kedvéért rézzel próbálkozom. Nem hajlik el, de mozog a lyukban és nem mozgatja a váltót, pedig a szervó mozdul vagy 30 fokot.
    Ezért gondoltam, hogy a paraf fölött van valami megvezető/alátámasztó a rudazathoz.

    Valamit elrontok. De mit?

    Kösz?

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    Nem célrugó mozgatja a a váltót, hanem kutyaközönséges biliacélból készült drót. Mondjuk fúrógépbe fogtam, és jó sokszor megcsavarva “felkeményítettem”, ettől egy kissé merevebb lett, de nem rugóacél. Olcsó, és bevált.

    A parafa alatt nem mozog semmi. Az acéldrót a váltó átállítását végző kis fülbe kapaszkodik, semmi trükk nincs benne. Ha nem áll át a váltód, próbáld ki többféleképpen, közelebbről-távolabbról elhelyezve a szerót a váltóhoz képest. Én is játszottam vele egy kicsit, mire megtaláltam az N-es Peco váltókhoz, hogy ez a fajta szervó miként passzol a legjobban.

  • avatar
    bigboy mondta:

    Azért én nem igy rögziteném a szervo karjához. Szerintem is megfelel bármilyen keményebb huzal (0,7 mm-es kötözödrot stb.).
    Ha igy rögzited, akkor nem árt csepp ragasztoval (szilikon stb.) a huzalt mozdulatlanná tenni a karhoz viszonyitva (mert ott a legkisebb mozgás is kudarcba viheti a konstrukciot).
    Én egy kis csavarral meg anyával fognám a huzalt a karhoz. Az bonthato, de mozdulatlan kapcsolatot ad.

  • avatar
    suddenstrike mondta:

    Igen, pont ez a problémám (Szintén Peco és N). A forgó mozgás átvitele egyenes vonalúvá. A gyenge láncszem, hogy a rúd mozog a váltókar kis lyukában, ahogy írod is. Szilikont kipróbálom.

    Az acél rugalmas. Hogy hajlítjátok? Vagy marad a satu, kalapács?

    Kösz.

  • avatar
    bigboy mondta:

    Mint mondtuk, nem kell acéldrot, elég a sima vasdrot (virágbolt – kötözödrot), vagy keményebb sárgaréz drot. Ha nem elég kemény, akkor vegyél egy hosszabb huzalt ( kb. 0,5 m) fogd be az egyik végét egy nehéz satuba a másikat egy jobb fogoval hirtelen rántsd meg, hogy egy kicsit megnyujjon (ismételni is lehet). Ettöl az kiegyenesedik és megkeményül. Hajtogatni meg fogoval, satuval kell.
    A lényeg azon van, hogy a szervokarhoz mozgás nélkül legyen odaerösitve. Csak a szervo és a válto között szabad “rugoznia”.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.