Főoldal » Érdekesség, Vasútfejlesztés

Gyomírtóvonatok a hazai vasútvonalakon

szentesi 2009 augusztus 10 3 megjegyzés

A G&G Kft. permetezővonata Hékédnél 2008 áprilisában.

Több hónapnyi csend után újra itt vagyok. Az eltelt idő alatt is látogattam pályaépítést, de azoknak a képeknek még “emésztődniük” kell, hogy a vonatmagazin weboldalára kikerülhessenek cikk formájában. Most viszont egy aktuális témával jöttem elő, aminek most van itt a  szezonja, és a fotósok egyik kedvenc témája. Következzenek hát a gyomírtóvonatok!

A G&G Kft. permetezővonata Hékédnél 2008 áprilisában.

A G&G Kft. permetezővonata Hékédnél 2008 áprilisában.

Először is szögezzük le, mi a gyom. A MÁV D 16-os műszaki útmutatója az alábbiakat írja erről: “Az, hogy az adott területen mit tekintünk gyomnak és mit nem, az a termesztés irányától, jellegétől függ elsősorban. Pl. szántóföldeken, szőlőkben, kertekben stb. gyomnak tekintendő minden olyan növény, amelyet nem oda vetettünk vagy ültettünk, hasznot nem hoz, így kultúrnövényeink elől az életteret, tápanyagot, vizet elveszi. Vasúti területekre konkretizálva a kérdést meg kell állapítanunk az alábbiakat:
1. A vasúti pályán, az ágyazatban és a padkán gyomnövénynek számít minden vadon termő, és kultúrnövény, amelynek magjából életképes egyed fejlődik.
2. A vasúti rézsűk füvesített oldalain gyomnövénynek számít az egyszikű fajokon kivül ott növő valamennyi kétszikű vadon termő vagy kultúrnövény.”

Nézzük meg azt is, hogy miért van szükség a gyom írtására a vasúti területeken!
- Az első és a legfontosabb oka a vasúti gyomírtásnak, hogy az elgyomosodott ágyazat egyre jobban elsárosodik, az alépítményt gyengíti, és ha a gyom a sínkorona fölé nő, akkor a vonatkerék megcsúszását okozza, és bizonytalanná teszi a vonat fékezését is.
- A padka és az árok elgyomosodása a vízelvezetést és a pályafenntartási munkák elvégzését nehezíti meg.
- Az elgyomosodott pályán a felmagzó gyomnövények nagy tömegű magot érlelnek, amelyet a szél a környező területekre szétfúj, és azokat is megfertőzi. Ezért elvileg a vasútat meg is büntethetik.
- Az elszáradt gyomnövények főleg az őszi szárazságkor fokozottan tűzveszélyesek.

A gyomnövények közül csak egyet mutatnék be, ezt szinte mindannyian ismerjük. Ez a magyar királydinnye. Sárgás növény, vonatos képeinket feldobja, de a tüskéjét is ismerik a kerékpárosok.

Érik a magyar királydinnye SzolnokonVirágzik a magyar királydinnye Szolnokon

Nézzük, hogyan is történik hazánkban a vasúti gyomírtás. Magyarország vasúthálózatán két cég végzi a gyommentesítést: a szegedi G&G Kft. és a MÁV Kert Kft. Először a G&G Kft. vonatát mutanám be. A cég a világon egyedülálló, ő általuk kifejlesztett és levédett technológiával dolgozik. Ha a cég gyomírtóvonatját meglátjuk, már feltűnik, hogy a mozdony elején két reflektor és egy kamera van elhelyezve. A reflektorok az éjszakai munkavégézést segítik, a kamera pedig a permetezés előtt “pásztázza” a pályát. A kamera által rögzített kép egy számítógépbe jut, ami felismeri a gyomot és parancsot ad ki a vegyszeradagolónak, így a fuvókákon a megfelelő dózisú vegyszer spriccen gyomnövényre. Ennél a vonatnál nem fordul elő az, hogy a teljesen gyommentes részre is vegyszert permetezzen. A kamera által felvett képek alapján elkészítik a vonal gyomtérképét, amit tárolnak, és ezekből az adatokból az adott vasútvonal gyomosodásának a változása nyomon követhető. A cég két gyomírtó vonattal rendelkezik, amelyet Makón tárolnak. A város vasútállomásán rengeteg volt postakocsi vár arra, hogy egyszer  permetező szerelvény legyen belőle. Ezeket a vonatokat a külföldi vasutaknak adja el a cég. A G&G Kft. permetezővonata szinte az egész országban megfordul. Alföld és a Dunántúl jelentős része az övék. Az osztrákoknál is a magyar gyomírtósvonat végzi a permetezést. A cég magánvasúti engedéllyel rendelkezik, de a vonatait a MÁV Trakció Zrt. mozdonyai és mozdonyvezetői vontatják.

A G&G-s permetezőszerelvény Szentesen. Érdemes összehasonlítani a képet a bevezetőben levő képpel. A képen a másik G&G-s permetezőszerevény látható.

A G&G-s permetezőszerelvény Szentesen. Érdemes összehasonlítani a képet a bevezetőben levő képpel. Azon képen a második G&G-s permetezőszerevény látható.

Az idei évben már egy békéscsabai remot román vitte a zöld-fehér permetezővonatot

Az idei évben már egy békéscsabai remot román vitte a zöld-fehér permetezővonatot

Az egyik szerelvény személyzeti kocsija. Ebben a szerelvényben ex Bh kocsi, a másikban volt postakocsi alkotja a személyzeti vagont

Az egyik szerelvény személyzeti kocsija. Ebben a szerelvényben ex Bh kocsi, a másikban volt postakocsi alkotja a személyzeti vagont

A G&G-s szerelvény vízszállító kocsiai. Az egyik vagon a személyzet ívóvizét, a másik pedig a vegszerhez adandó vizet tartalmazza.

A G&G-s szerelvény vízszállító kocsiai. Az egyik vagon a személyzet ívóvizét, a másik pedig a vegszerhez adandó vizet tartalmazza.

Az egyik vegyszerszóró kocsi. Ez a vagon az előző életében milyen célt szolgálhatott? Olyan vezérlőkocsis a kinézete.

Az egyik vegyszerszóró kocsi. Ez a vagon az előző életében milyen célt szolgálhatott? Olyan vezérlőkocsis a kinézete.

Jelenleg még postakocsi. Főműhelyt kapott Szolnokon, jelenleg már Belgiumban róhatja a kilométereket, mint az ottani permetezővonat egy kocsija

Jelenleg még postakocsi. Főműhelyt kapott Szolnokon, jelenleg már Belgiumban róhatja a kilométereket, mint az ottani permetezővonat egyik kocsija

A G&G vonata a sógóroknál, pontosabban Wien Haidestrasse-nál csípte el vasútfan.

A G&G vonata a sógóroknál, pontosabban Wien Haidestrasse-nál csípte el vasútfan.

A MÁV Kert Kft. a Dunántúl északi részén, és az észak – magyarországi régióban végzi a gyommentesítést. A cég technikája nem annyira fejlett mint az előbbi cégé. Itt is megtalálható ugyanazok a kocsik, amelyek G&G Kft. vonatában, de itt nem a számítógép adagolja a vegyszert, hanem kézi vezérléssel, így sok olyan helyre is kerül vegyszer, ahova nem kéne, és gazos területek is kimaradhatnak a permetezésből. A MÁV Kertes permetezővonattal még nem találkoztam, így a barátaim által talált és küldött fotókból tudom megmutatni ezt a szerelvényt.

A MÁV Kert Kft. permetezővonata érkezik Eger-Felnémet állomásra

A MÁV Kert Kft. permetezővonata érkezik Eger-Felnémet állomásra

MÁV Kert Kft. permetezővonatának vegyszer szóró kocsija. Első ránézésre látszik a kocsin, hogy ő is vezérlőkocsi volt anno

MÁV Kert Kft. permetezővonatának vegyszer szóró kocsija. Első ránézésre látszik a kocsin, hogy ő is anno vezérlőkocsi volt.

A MÁV Kert permetezővonatának vegyszert szállító kocsija. A kocsi régen az 520-as sorozatú gőzmozdonyok szerkocsija volt.

A MÁV Kert permetezővonatának vegyszert szállító kocsija. A kocsi régen az 520-as sorozatú gőzmozdonyok szerkocsija volt.

A személyzeti kocsi. Ki hitte volna, ez is egy ex-Bh kocsi!

A személyzeti kocsi. Ki hitte volna, ez is egy ex-Bh kocsi!

Állomási és kisebb tengelyterhelésű mellékvágányok, mellékvonalak permetezésére mindkét cég rendelkezik Unimoggal. Az Unimog egy igazi kétéltű jármű: közúton is tud haladni, de elől-hátul rendelkezik kis vasúti vezetőkerekekkel. Ezek a terhet részben adják át a vágányra, csak a vágányon való maradását szolgálja a járműnek. A sínen való gurulását a gumikerekének a sínhez való érintkezése hozza létre. A G&G Kft. Unimogjai valószinűleg idén utoljára fognak ebben a felállásban permetezni a vonalakat, jövőre ez a jármű is fejlettebb technikát fog kapni.

A G&G Kft. Permetező Unimogja Szentesen a bevetés előtt.

A G&G Kft. Permetező Unimogja Szentesen a bevetés előtt.

Vízvételezés

Vízvételezés

Unimog felállt a vágányra. A vágányra az Unimoggal csakis útátjáróban lehet ráállni. A jármű vasúti közlekedése során az F.2-es utasítás 6000 kg alatti járművekre vonatkozó utasításait kell betartani.

Az Unimog felállt a vágányra. A vágányra az Unimoggal csakis útátjáróban, vonatmentes időben, vagy vágányzárban lehet ráállni. Először a vezetőkereket engedi le a sofőr, majd a kormányt középállásba helyezi. A jármű vasúti közlekedése során az F.2-es utasítás 6000 kg alatti járművekre vonatkozó utasításait kell betartani.

Munkában az Unimog.

Munkában az Unimog.

Unimog munka közben 2.

Unimog munka közben 2.

MÁV Kert Kft. Unimogja Füzesabonyban.

MÁV Kert Kft. Unimogja Füzesabonyban.

DSCF0660Végezetül még két galériát ajánlok, amin a MÁV Kert Kft. permetezővonatjairól láthattok csodás képeket:
Benbe galériája
Garamvölgyi Ádám galériája: 1., 2.

Laczkó Gergő a Kazincbarcika – Rudabánya vasútvonalon kapta lencsevégre a MÁV Kert Kft. permetezővonatát

Remélem sikerült mindenkinek bemutatni a permetezővonatok működését. Elő a fotógépekkel, jó fényeket hozzá!

Köszönöm a figyelmat!

Köszönöm a figyelmet!

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Ismét érdekes témát sikerült találnod.
    Köszönöm a cikket, csakúgy, mint a galériaajánlókat is!

  • avatar
    crash mondta:

    Tartalmas, jó post nagyon!

  • avatar
    1116001 mondta:

    Részemről is jár a gratuláció. Várom a következő érdekes leírást!

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.