Főoldal » Énblog, Villamosok, BKV

Láttam az új metrót

crash 2009 szeptember 16 6 megjegyzés

IMG_0374Reggel munkába menet a Stadionok metrómegállónál szokatlan dologra lettem figyelmes: a Keleti felé menő vonatokat fogadó peron belső vágányán az új Alstom metró állt. Gondoltam miafene, nyilvános menet, vagy mi? Mikor közelebb mentem, megláttam egy marha nagy MÁV logót az új metró ajtaján. Na ennek fele sem tréfa, nézzük meg közelebbről. Ekkor derült ki, hogy a metró rogyásig van tömve étellel-itallal, és jópár újságíró illetve tévés forgolódik a szerelvény körül. Hohó, itt sajtótájékoztató van – gondoltam meglesem a csodametrót közelebbről.

Mondjuk csak óvatosan közelítettem, mert a peron tele volt biztonsági őrökkel, és mint a BKV Figyelő ezen és ezen postja mutatja, manapság nem egészséges a BKV környékén biztonsági őrökkel összefutni. Korábban nagy érdeklődéssel kísértem  figyelemmel az új metró körüli dolgokat, arra számítottam, hogy végre valami európai szintű dolog érkezik hozzánk, nekünk ism jut egy kicsit a jóból – ha legalább nem, akkor rendes metrókocsik képében, amiken élmény lesz az utazás – mondjuk kultúráltabb, halkabb, jobb lesz, mint a mostani.

IMG_0375

IMG_0377

Lelkesedésem az új metrókocsik irányába akkor szállt el, amikor az index.hu-n olvastam ezt a cikket: plusz egy milliárd! forint lesz annak a költsége, hogy elfogadható, használható menekülőlétra legyen a szerelvényeken. Ekkor tudatosult bennem, hogy az új metrókocsik nem arról szólnak, hogy jobb legyen a budapestieknek, hanem a lehúzásról.

Alstom-ék kitalálták, hogy vész esetén a pánikoló, menekülő utasok majd létrát szerelnek, elolvasva a használati útmutatót, és az éppen létrát szerelő embereket türelmesen megvárja a mögöttük sikítva, ordítva toporzékoló tömeg. Aham. Aztán’ amikor mondták nekik, hogy srácok, gondolkozzatok már – ez egyrészt hülye megoldás, másrészt nemhogynem felel meg a kiírásnak sem, de a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyezői sem tudják, hogy nevessenek, vagy sírjanak az ötleteteken. Lehet mondani, hogy az orosz metrókon sincs ilyen dolog, de az a hatvanas évek design-ja, akkor még nem volt kézenfekvő, hogy vész esetén redesen ki lehessen jutni a metróból. Úgy látszik van, akiknek 2009-ben sem az. Erre a franciák elkezdték átrajzolni a metrókocsi orrát, és mondták, hogy egymillárd lesz’. Normális helyeken az Alstom-ot elhajtanák a fenébe, merthogy nem felel meg a kiírásnak, vagy azt mondják neki, hogy a saját költségeden kijavítod, különben nem vesszük át. Nem, itt az adófizetők fizetnek egymilliárdot. Kafa. Vagy valaki nagyon hülye projektmenedzsmentből a megrendelői oldalon, vagy sok zsét kapott zsebbe – nem beszélve a szállítóról, aki vagy ekkora bakot lőtt, vagy direkt spórolni akart, csak rosszul sült el. Azért kíváncsi vagyok, otthon az Alstom el mer-e ugyanilyen dolgokat engedni pl. az új TGV Duplex-ekkel kapcsolatban, vagy csak velünk, buta magyarokkal szórakoznak? Merthogy nehezen hihető, hogy akik olyan vonatokat építenek, mint a TGV Duplex, vagy az AGV, azok ilyen bénák legyenek.

IMG_0378

IMG_0379

IMG_0382

Node ennyit a prekoncepcióimról… meglestem a metrót, készítettep iPhone-nal néhány képet. Bocs a minőségért, ez volt, majd máskor lesz jobb. A metró orra kinek tetszik, kinek nem – én mivel nem vagyok metró-fétisiszta, nálam elmegy. Engem, mint utast inkább a belső érdekelt volna, de azt  nem nagyon lehetett megtekinteni földi halandóknak. Kissé furcsán hosszú a kapcsolat a metrókocsik között – az egész szerelvény átjárható lesz, de mintha nagy lenne a távolság a két kocsi között.  De lehet, hogy ez csak érzéki csalódás. A másik, ami szokatlan, az a fehér szín: könyörgöm, a BKV nem a járművek takarításáról híres, a fehéren meg minden kosz meglátszik. Jó, ne legyen fekete, de az eddigi kék is jól rejti, hogy milyen koszosak a szerelvények.

Ennyi az első benyomás. Azért remélem, az utasoknak jó lesz – várom, hogy miben mutat előrelépést a korábbi szerelvényekhez képest, például csendesebb lesz-e belül?

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


6 megjegyzés »

  • avatar
    morhange mondta:

    Hát halkabb sajnos nem lett, elég csak a megállást meghallgatni, ismerősöm a kettesen vezet és mesélt pár dolgot amitől az ember haja kihullik.

  • avatar
    JZ mondta:

    morhange: megosztanád itt velünk? :D

  • avatar
    pre-zli mondta:

    “Vagy valaki nagyon hülye projektmenedzsmentből a megrendelői oldalon, vagy sok zsét kapott zsebbe” – metróügyi szakmenedzserekre manapság nagyon rájár a rúd: http://index.hu/gazdasag/magyar/2009/09/15/a_4-es_metro_projektmenedzsere_kapja_a_legtobbet/

    “nem beszélve a szállítóról (…) Merthogy nehezen hihető, hogy akik olyan vonatokat építenek, mint a TGV Duplex, vagy az AGV, azok ilyen bénák legyenek.” Nem is, dehát a mi kis metrónk csak egy sokadik melléktermék a palettán, a budapesti megrendelés meg egy sokadrangú “kisüzlet” ezer másikkal egyetemben (http://kotottpalya.blog.hu/2008/10/12/egy_turot_lesz_sajat_metrokocsink_mar_megint_atdobtak_minket_a_keritesen). Azért fizetünk mi egy milliárdot a létránkért, hogy a francia adófizető ennyivel kevesebbet fizessen az AGV-ért! De nem baj, jól bosszút állunk majd, mikor egyszer a Ganz szállítja a szerelvényeket a párizsi metróra! (addig meg be kell érni azzal, ha netán a Loki megveri a Lyon-t).

  • avatar
    morhange mondta:

    Mindenre nem emlékszem, de pl szeret letörni a áramszedőpapucs, na meg ugye a fék hangja nagy, aztán nem fér be rendesen az alagútba a szerelvény, továbbá voltak peronok ahol le kellett vágni a széléből mert hozzáért volna a metró oldala (leginkább ott ahol ívben van a peron). Mesélte még, hogy (ez nem a metró hibája, de) új jelzőket telepítettek de azok még nincsenek üzembe helyezve és vannak olyan helyek ahol a mostani jelző előtt vannak, így a metróvezető alig látja mit jelez a jelző, mert ugye takarásban van. A legnagyobb gondnak azt mondta hogy egyedül lesz egész műszak alatt, és nincs kivel beszélgetni, így romlik a dolgozók között az összhang, mert max a garázsban és a végállomásokon találkoznak esetleg. Nagyjából ennyi.

  • avatar
    1116001 mondta:

    pre-zli!!

    Az a ludas az egészben aki a műszaki paramétereket russzul írta meg a pályázatban, illetve a pályázati bírálóbizottság.
    A belinkelt manager pedig metró építésben jeleskedik (nem járműépítésben), és elég neves a szakmájában;)

  • avatar
    1116001 mondta:

    Jah amúgy a mobilitási nap/hét alkalmából volt a szokásos pr verseny. Amiben mindig a tömegközlekedés jön ki győztesen, aztán elhangzik egy-két nagy ígéret. Majd nem történik semmi :D

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.