Főoldal » Élménybeszámoló, Érdekesség, Kisvasút

Welshpool and Llanfair Light Railway

Nygma 2009 szeptember 30 3 megjegyzés

IMG_7610 A WLLR 1903-ban nyílt meg, amely Welshpool központját Llanfair Caereinion közösségével köti össze. A vonal a költségek csökkentése érdekében 2 láb 6 inch (760 mm) nyomtávban épült, ennek megfelelően éles ívekkel és meredek emelkedőkkel. A személyközlekedés már az 1920-as években elvesztette jelentőségét a növekvő és egyre javuló buszjáratok miatt, így 1931-re teljesen meg is szűnt a személyszállítás. A második világháború idején a teherszállítás növekedésnek indult és a vonal használatban maradt az 1948-as államosításig.

A vonal megmentésére tett törekvések 1959-ben kezdődtek amikor önkéntesek megkezdték a pálya tisztítását, illetve vonalbérleti szerződést közöttek a BR-rel 1961-ig. Szintén 1961-ben az egyes számú mozdony The Earl visszatért a vasútra. Az eredeti személykocsik hiányában Kent vasútvonalairól átirányított kocsikkal 1963-ban újraindult a nosztalgia személyforgalom a vonal egy részén. Következő évek folyamatos változást és növekedést hoztak: a városon átvezető vonalszakasz felszámolásra került, és Welshpool nyugati részén egy bővített autóparkolóval kialakításra került a vonal végállomása. A vonalra megérkezett a második mozdony The Countess. 1968-ban az ausztriai Zillertalbahn 4 kocsit ajándékozott a vasútnak, 1969-ben szintén Ausztriából új gőzmozdonyt vásárolt a vasút, majd 1974-ben a BR-től akkori áron 8000 fontért megvásárolták a vasútvonalat.

IMG_7613SLR gőzös indul Welshpool-ból

70-es években Antigua és Sierra Leone vasútjairól további mozdonyok és kocsik kerültek a Welshpool-ba.
Legutóbbi beszerzések részeként egy dízelmozdony érkezett Taiwan-ról, 2 személykocsi Magyarországról, újabb Ausztriából és a Resita gőzős Romániából.

A vonal jelenleg 8 mérföld hosszú a vonatok ezt a távolságot 50 perc alatt teszik meg. Welshpool-ban kisebb végállomás, víztorony, mozdonyszín illetve a közúti átpakolást szolgáló rámpa található. Llanfair Caereinion állomáson illetve az előtti tároló állomáson további mozdonyszínek, víztornyok és műhelyek találhatók.

IMG_7625 WLLR erkélyes kocsijai

A vonalat szeptember első hétvégéjén látogattuk amit Annual Steam Gala-ként hirdettek. Ekkor a megszokottnál is több vonat közlekedik a vonalon. Mi vasárnap nap végén utazunk az utolsó vonatok egyikével. Welshpool-on szálltunk fel és odafele Sierra Leone Railways (SLR) gőzmozdonyával utaztunk, amely a két MÁV-os Cax kocsit és egy Zillertalbahn kocsit vonatott. Vicces volt látni ezeket a kocsikat, amelyek majdnem elérték a peront a keskeny angol kocsik mellett. A MÁV-os kocsik az emléktábla alapján a Nyíregyháza-Dombrád vonalról valók, amelyeket a felújítás során alakították át erkélyes kocsikká. Ezen kívül az itt megszokott vákum fékrendszerrel látták el, valamint a kocsiban helyet kapott egy guards compartment is. Így szerintem is jobban illik a helyi flottába. Sajnos a többi impozáns fa szekrényes kocsik mellett kevésbé látványosak.

IMG_7801Átalakított magyar Cax kocsik: szintén erkéllyel és középen guard?s compartment

A vonalon két kerülésünk volt. Visszafele szintén a SLR gőzőssel indultunk, viszont két hozzá illő SLR kocsival. Érdekes mennyire más építésű a kocsi, kisebb ablakokkal rendelkezik, de szinte alig van kocsiszekrény az ablakok között. Mi egy sima fa pados kocsiban ültünk (padok oldalt az ablak alatt mint a metróban), viszont a másik kocsi bőr ülésekkel került felújításra. Ide a jegyeket eBay-en aukciózták a vasútbarátok között.

IMG_7872 Na csak lefotóztam magam a bőrfoteles kocsikban

A vonalon meredek emelkedők és néhol éles ívek jellemzik. Ennek megfelelően a mozdonynak bizonyos részeken nagyon kellett erőlködnie. Erről nagyon jó videók készültek, nagyon jó hangja volt a gépnek, és csak úgy ontotta a kormot és a vizet.

Non-profit vasútvonal ellenére nagyszerűen rendben tartott vonalról volt szó. A végállomásokon várók, ajándékbolt és mellékhelység található. A vonal egy részén rugós leszorító elemekből áll a pálya. A vonat nem hogy nem ugrál, de a kocsiban kapaszkodás nélkül lehetett állni. Ellenben amikor legutóbb a Balatonfenyvesi vonalon utaztam ülés közben is kapaszkodni kellett.

IMG_7816 Várakozás a kerülésre

Nagyszerű kis utazás volt, annak ellenére hogy szerettem volna visszafele egy másik mozdonnyal jönni. Az egyik ellenvonat egy 6-7 kocsiból álló szerelvény volt, amit két kis gőzös vontatott tandemben. A teljes album az alábbi linken látható.

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    JZ mondta:

    Hmm, MÁV-os kocsi. :) :)

    A bőrfotelos kocsi 1.o.-ként ment, vagy nem volt külön jelölve? Mert nekem afféle kisvasúti RJ Premium classnak tűnik. :grin:

  • avatar
    Nygma ( a szerző ) mondta:

    Szerintem Sierra Leone-ban nincs első osztály, úgyhogy nem volt sehogy sem megjelölve. Bőrfotelon kívül a ventillátor az elválasztóelem felett is extra. :lol:

  • avatar
    JZ mondta:

    Nekem egy kicsit ferdének tűnik a biznisz klassz (nem a kép, maga a vagon)

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.