Főoldal » Amerikai hírek, Érdekesség, Vasút

Akkumlátoros mozdony az USA-ban

crash 2009 október 16 6 megjegyzés

ns_akku2Az amerikai vasút mindig arról volt híres, hogy a használhatóságot, hatékonyságot célzó fejlesztések útjába nem gödültek akadályok: a világ azon táján a vasutak között komoly verseny zajlott, és aki gyorsabban, olcsóbban dolgozott, az vitte a pálmát és ahhoz mentek a kuncsaftok. Az utóbbi időben azonban bejött még egy paraméter a versenyben: a környezetvédelmi kérdés. Gondolom itt az is nyom a latba, hogy az amerikai kormány datálja az ilyen, és ehhez hasonló törekvéseket.

De miről is beszélek? Mi a post lényege? A Norfolk Southern vasútvállalat mérnökei fogtak egy régi, négytenglyes vonali dízelgépet, és kihajították belőle a dízelmotort, és a generátort. A helyükre 1080(!) darab, 12V-os ólomakkumlátort szereltek. A mozdony vontatómotorjait ezek az akkumlátorok táplálják. Fékezéskor a mozgási energiát elekromos árammá alakítják – villamos fékezés – és az így termelt áramot visszavezetik az akkumlátorokba. Persze az egészet bonyolult számítógépes rendszer irányítja. A leírások alapján a rendszer olyan hatékonyan működik, hogy feltöltés nélkül képes a mozdony három(!) műszakot végigdolgozni.

Mit lehet erre mondani? Nem semmi.

ns_akku1

Képek: Norfolk Southern

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


6 megjegyzés »

  • avatar
    morhange mondta:

    Azt a 3 műszakot gondolom befolyásolja a húzott kocsik száma/teher. Erről van valami infó?

  • avatar
    charlie mondta:

    mintha a 20. század hajnalán is lett volna ilyen, motorkocsi, stb. németeknél (meg valószínüleg máshol is).

  • avatar
    Nygma mondta:

    Úgy tűnik mindenki ugyan azt a press release-t szajkózza, nincs igazán több infó. Ahogy láttam 1.3 millió dollár volt a projekt értéke. Én arra lennék kíváncsi hogy mennyivel olcsóbb mint az eredeti dízel gép. Nem igazán arra gondolok hogy mennyi gázolajat spórolnak meg, hanem mondjuk mennyi karbantartási költséget spórolnak meg. Illetve hogyan alakul a rendelkezésre állás.

  • avatar
    charlie mondta:

    ez inkább ilyen részben marketing célokat szolgáló projekt lehet, mint csak egy sima mozdonyátépítés.

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    Ezekre én is kíváncsi vagyok, de sajna nincs róla infó.
    Mondjuk az eredeti gépek is igénytelenek voltak – az ólomakkuk sem igényelnek túlzott figyelmet, max, hogy ne merítsék le tökig őket.

    Hogy mennyire marketingprojekt, nem tudom – a szlovákoknál pl. már igen régóta használnak akkus tolatógépeket.

  • avatar
    Nygma mondta:

    Szerintem annyiban marketing hogy sikerült rá külső forrást szerezni. Ha belegondolunk az elektromos autókban is a legtöbb költség az akkumlátorok megvásárlása. Volt egy film “Who Killed the Electric Car?” (érdemes torrentről lehúzni), ami a GM EV1-járól szólt, ami 90-es években sorozatban gyártott tiszta elektromos autó volt. A film n nem is inkább a kocsiról mint annak a titokzatos eltűnéséről szólt. Egyik dolog ami megkapott amikor a tulajdonosok arról beszéltek hogy szinte semmi karbantartása nem volt a kocsinak: nincs hűtővíz, nincs kenőolaj, sebváltó, mozgó alkatrész és kopás minimális.

    Erre tudok gondolni itt is. Mint minden elektromos jármű ez is akkor jó ha nem gond a kis hatótáv. Egy rendezőn lehet tölteni, nem fogaszt míg várakozik két tolatás között, stb, stb.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.