Főoldal » Dezsizola blogja, Vasút

Bivalynyi gondolatok

dezsizola 2009 október 17 5 megjegyzés

Fogalmam sincs, hogy így kell-e leírni. Mondjuk annyira nagyon nem is érdekel. Az a baromi jó ebben a blogozásban, hogy nem kötik az embert a szabályok. Kis betűvel akarom leírni a nevemet? Így: zoli. Akkor kisbetűvel írom. Legfeljebb a helyesírás javító program húzza alá pirossal. Én meg jól teszek rá. Bivalynyi és kész.

Amúgy azért bivalynyi, mert éppen az előbb fejeztem be egy elég gyengécske klipet amiben Bivalyok szerepelnek. No nem azok, amik a westernfilmekben legelésznek boldogan, nem is sejtve, hogy hamarosan hamburgerként végzik be földi pályafutásukat. Nem bizony. Hanem azok a bivalyok, amelyek 21 méter hosszúak, 365 készült belőlük a MÁV-nak, és szükség esetén 90-el is tudnak repeszteni. Mondjuk, ez utóbbit illetően a jelen idő helytelen. A mondat ugyanis ebben a formában annyit tesz, hogy jelenleg is több Bivaly él, amelyik majd százzal száguldhat. De sajnos, sőt baromira sajnos, ez nem igaz. Napjainkban ugyanis egyetlenegy ilyen mozdony van szerte hazánkban. Ez a 424-247-es. Hogy meddig, és, hogy mi lesz utána? Bízzunk!

Annyira elmesélném a gyermekkori élményeimet a 424-esekkel. (Mert ezeket nevezték el Bivalynak, majd -ha el nem feledem- leírom miért.) De egyet sem tudok mondani. Ugyanis nincsenek. Van egy halovány kép az agyamban, hogy a battonyai állomásra befut egy gőzös, meg az is rémlik, hogy egyszer, valahol becsapott a füst a lehúzott ablakunkon át a kupéba, de ezek nem az igaziak. Először is, Battonya már akkor is kis állomás volt, csekély forgalommal. Mi a túróért lett volna ott Bivaly? Amire emlékszem, az inkább 275-ös lehetett, esetleg 375-ös? Ami meg az ablakon besüvítő kormos füstöt illeti: az bizony származhatott bármiből. Nem kellett hozzá feltétlenül 424.

Na ennyit tudok. Még egy rohadt emléket sem bírok felsorolni. Pedig amikor megszűnt Magyarországon a gőzmozdonyok menetrend szerinti közlekedése már túl voltam az első randimon (P. Andrea, akkori úttörő korosztályos röplabdázóval, aki ma már komoly üzletasszony), sőt már megittam az első felesemet is (Cs. Gábor adta, kevert névre hallgatott, és a nyolcadikos farsangi bálon nyomta a kezembe. A fogyasztás hiteles történetét a Blondi, avagy a besült csel címmel vetettem annó papírra, de sajnos valamelyik költözésnél a kiadónak szánt kockás füzet elveszett.)

Szóval, teli vagyok szégyennel. De komolyan. Pedig 82-ben például még vígan zakatoltak a gőzösök. Mégsem emlékezem rájuk. Bosszant a dolog, mert az akkori magyar válogatott kezdőcsapatát talán még most is fejből tudom. Mészáros, Martos, Bálint, Garaba, Tóth, Müller, Nyilasi, Sallai, Törőcsik, Kiss, Pölöskei.

Ha viszont nincsenek emlékek, akkor kapaszkodjunk a jelenbe.

Imádom a Bivalyt. Ja, hogy ígértem, elmondom miért hívják így? Azért mert erős. A másik beceneve a Nurmi. Nem fogod elhinni: azért, mert gyors. (Paavo Nurmi hajdan olimpiai bajnok futó volt.) Szóval imádom. Pedig csak annyit tudok róla, hogy baromi nagy, és irtózatosan fekete. Meg annyit, hogy a megmaradt példányokkal többnyire nagyon mostohán bánnak. Láttam Bivalyt például Nagykanizsán. Nehezen hittem a szememnek. Mindíg, mindenütt azt hallottam, hogy mennyire ez a dunántúli város az egyik ucsó bástyája a gőzösök renoválásának. Hát mit mondjak. Az állomáson kihelyezett 424-es nem igazán erről tanúskodott. De nem lehetnek különösebben büszkék magukra a Tokajiak sem. Ott is kezd összeroppanni a technika. Állítólag Cegléden, és Szolnokon viszont szépek. Nagyon szeretném mindkettőt megnézni. Lehet, hogy tavasszal lesz is belőle valami. Esetleg hamarabb, ha Kisczakó topictársunk elvisz…:)

Az ilyen unalmas őszi estéken meg majd nekiülök a gépnek, és a régi anyagokból röttyintek valami unalmasat. Mondjuk olyat, amit azért talán érdemes a hozzám hasonló koromfertőzötteknek megnézni. Mondjuk ezt. LGT-424-es csatahajó, a Mozdonyopera című lemezről. Reszketős, homályos, felvételekkel. Klip unalom ellen…

Utóirat: azért baromi büszkék vagyunk az U-20-as válogatottra, nem?

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


5 megjegyzés »

  • avatar
    kisczako mondta:

    Mondj egy dátumot és mehetünk :)

    Egyébként én kedden délelőtt is megyek Szolnokra… ha ráérsz, csatlakozz.

  • avatar
    szentesi mondta:

    Rohadt jó a post! Nagyon jó a hangvétele!

    Aki már tőlem várna péeftés cikket, őket itt szeretném megnyugtatni. A jövő hét végére igyekszek vele kész lenni, ráadásul két cikket is írok, mert a Vonatmagazin stábjából úgy néz ki, csak én jártam tegnap Békéscsabán.

  • avatar
    crash mondta:

    Most tessék megvetni, de mi volt tegnap Csabán?

  • avatar
    szentesi mondta:

    Crash: Mozdonytalálkozót szerveztek a békéscsabai vasutasok, amit lassan már évek óta megtesznek. Holnapig a munkámra összpontosítok, utána egyből összeütöük róla egy képes beszámolót.

  • avatar
    crash mondta:

    Az ilyenek miatt van az eseménynaptár. Tessék az eseménynaptár fórumába betenni, vagy az info@vonatmagazin.hu címre egy levelet küldeni, ha valami jövőbeli rendezvényről, különvonatról infód van. Lássa mindenki, ezért van az eseménynaptár.

    Én pl. szívesen elugrottam volna Csabára, ha tudom, hogy lesz ilyen.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.