Főoldal » Élménybeszámoló, Vonatfotózás

Bobóval a Mátra körül

Benbe 2009 október 11 7 megjegyzés

PA104147Az abszolút korán kelő szervezőkkel a fedélzeten gördült be az M44 209 pályaszámú prototípus Bobóval, mint vonógéppel, és a V42 527 pályaszámú Ward Leonard-rendszerű villanymozdonnyal, mint előfogattal támogatott DSA-gyorsvonat.

Még a teámat főztem, mikor SMS-t kaptam Endrétől, miszerint a vonat egyszerűen gyönyösű. És tényleg az volt. A behúzott ajtós, italmérésként működő poggyászkocsi mögött két Déli Vasúti-i csuka-kocsi volt, ezúttal tehát egy teljesen új szerelvénnyel indultunk Nosztalgia kft.-s fotóvonatra.

PA103980

A vonat ilyen formában akár létezhetett is (ha a Csukákon levő D.S.A. feliratoktól eltekintünk, és inkább a M.Á.V. – Süd feliratot nézzük), hiszen a lengyel és más gyorsvonati kocsik megjelenéséig még kéttengelyes Bz-kocsik is jártak gyorsvonattal (még Kandóval is), így egy nagykanizsai gyorsvonat M44-essel elképzelhető ilyen összeállítással.

Hol van persze a Déli Vasút a Mátrától? Jó messze, azonban egy nosztalgiaút nem mindig tud visszanyúlni a tökéletes valóságba, másrészt egy idő után unalmas lenne folyton M47+Bhv-t, BCmot motorvonatot vagy Bézét fotózni. A még szerencsére járható 84-es vonal viszont egy nagyon szép környezet, ahová megérte elvinni ezt a vonatot, ami ráadásul nagyon szépen illett a magas részeken és a szeles szurdokvölgyben már erősen őszülő tájhoz.

PA10398925

Hatvanban a Leó elhagyta a szerelvényt, hiszen már nem állt módjában segíteni, és Kál-Kápolnára indult. A fotósvonat pedig elindult volna a hegynek fölfelé Kisterenyére, de ez a tolatócsapat késése miatt még váratott magára.

PA104019

Kisterenyén a körüljárást viszonylag gyorsan lerendeztük, de azért akadt idő néhány fényképre is, amíg a fékpróba elkészült. Ezután kezdődött az igazi kaland, és néhányaknak az újdonság, hiszen 2007. óta is gyarapodott a vasútbarátok közössége, így voltak a vonaton, akik korábban nem jártak ezen a festői vasútvonalon.

Nekem nem volt ismeretlen ez a vasút, hiszen Bézével is beutaztam és részt vettem az M40 201-gyel közlekedett 2007-es vonalbúcsúztató fotósvonaton is. Barta Endre és Kalamász Péter, akkori szervezők voltak felelősek most is a fotóhelyekért, az ő helyismeretükkel és egy kis sínen sétálással sikerült az akkori programot átalakítani, a bővebb időkeretnek köszönhetően kibővíteni is. A fotóhelyek kialakításában sokat segített Gulyás Attila, Csikós Csaba és Garamvölgyi Ádám is akik Pintér Tamással a fotósáramlást irányító sárga mellényt is magukra öltötték.

PA104042

Kisterenye elbontott fűtőháza mellett elhaladva máris egy előjelző, majd egy egykarú főjelző tűnik föl: a Rákóczibányára menő iparvágány ágazik itt ki, a pár kilométeres normál nyomközű vonalon a kilencvenes évek elején még volt forgalom, régen Bézék is jártak föl. Ez is a régi vonalhálózati térképek klasszikus “rövidebb szárnyvonalak” kategóriájába tartozott, ahol volt személyszállítás, ám azt nem tüntették föl sehol.

PA10406133

A sínek a pétervásárai főút és a Maconkai-víztározó közé szorulnak, ennek a horgászok által kedvelt mesterséges víznek a gátjáról készült az első nyílt vonali fényképünk. Nemti megállóhely után rövid erdő következik, annak idején a menetrend szerinti vonattal itt öt percet várakoztunk látszólag ok nélkül, egészen addig, míg egy bácsika két vödör, frissen gyűjtött gombát nem dobott a Bzmot peronjára. Ennek az erdőnek egy tisztásán készült a második fényképünk.

PA104066

Innen már látni lehetett Mátramindszent állomását, ahol a tiszteletünkre (és kemény pénzért) forgalmi szolgálat is volt. Persze tök fölöslegesen, de azért köszi.

Mátramindszent kétségkívül a vonal legszebb állomása. Az iparvágányon rakodásra váró teherkocsik álltak, csak a Mátranovák-Homokterenyére vezető, vékony sínes vágány gyomokba és homokba vesző íve miatt szomorkodtam.

PA10411139

Mátraballa előtt éri el a magyar közforgalmú vasúthálózat a legmagasabb pontját.  A Zagyva völgyét elhagyva átverekedjük magunkat egy szűk és kanyargós völgyön a Balla-patak folyásához. Itt válik igazán széppé az utazás.

PA104147

Az állomáson már kiszögelték a  váltókat, ezen a szakaszon teherforgalom sincs. A képek megmutatják, hogy Mátraderecskére már egyre szebb tájakra érünk.

A koronát a napra kétség kívül a Kanázsvár előtti szurdok teszi föl, ahol a legkiteljesedettebb őszi színek fogadják a rövid zöld vonatot.

PA104216

Recsk-Parádfürdőre érkezve már ideje volt a pizzázásnak. Pezsgő kirándulóhelyről van szó, fürdővel, gyönyörű erdőkkel, a Mátra lábaival, Magyarország legmagasabb vizesésével és a szomorú emlékű kényszermunkatáborral. Ebbe a környezetbe mégsem fér bele a vasút, sem, mint az eszköz, ami idehozza a túrázókat (sebessége miatt erre alkalmatlan is), de még normál nyomközű erdei vasút sem, pedig Recsk és Mátramindszent között gyönyörű helyeken vezet át, szebbeken, mint a legtöbb C50 vontatta kisvonat.

PA104244

Utolsó két megállónk a feldebrői megálló apokaliptikus környezete és a Kál-Kápolna előtti vízmű voltak. A vasútállomás közelében a szervezőcsapat beszerezhette az ünnepléshez elengedhetetlen citromos Gösserét, és elindulhattunk haza.

Odaúton a 80-as vonal forgalmi csapata kitett magáért, hét perccel korábban értünk Rákosra, mint vártuk, így elengedtek minket Pécel helyett egész Aszódig, és csak ott előztettek meg minket az InterCityvel, alig három perc alatt. Visszafelé a bravúr nem sikerült: a nagyúti biztosítóberendezés megadta magát, így az egyébként is egyvágányú közlekedés mégjobban fölborult. Hatvanban előzött minket egy tehervonat MÁV-Cargo Taurusszal, de csak azért, hogy Isaszegen visszavehessük az előnyünket. De ezen csak nevetni lehet, szerencsére a bezárt vonalon alig tudtát nehezíteni a dolgunkat.

[nggallery id=31]

4 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 5 (4 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


7 megjegyzés »

  • avatar
    kisczako mondta:

    Szép képek, jó beszámoló!

  • avatar
    PTomi_V43_1346 mondta:

    Jó buli volt! :smile:

  • avatar
    Tastam mondta:

    Szép képek, jó utazás lehetett, leszámítva a borzalmas vonatösszeállítást. E ténynek köszönhetően viszont egyáltalán nem sajnálom, hogy távolmaradtam.

  • avatar
    mk48 mondta:

    Nem a szervező, és nem a nosztalicska tehet arról, hogy nem skerült hadra fogható állapotban megőrizni egy (vagy több) korhű szerelvényt.

    A paklikocsi kifejezetten jól mutatott. A sárguló levelek között mutatós volt a zöld szerelvény, nyáron jó lenne ugyanez MDmottal :-) .

  • avatar
    trainmodeller mondta:

    A hatvani állomáson készült kép HDR?

  • avatar
    Benbe ( a szerző ) mondta:

    @trainmodeller: olyasmi, egy digitális negatívból nagyítottam több expozíciójú változatot és azokat küldte át egy HDR-eljáráson. Magyarul a “kiterjesztett dinamikájú” szakkifejezést szoktam erre a megoldásra használni.

    Az összes EXIF-adat nélkül szereplő kép ilyen egyébként.

  • avatar
    trainmodeller mondta:

    Írnál erről egy pár szót, milyen programmal dolgozol? RAW-ba fotózol, odáig megvan…
    Ahogy én csináltam eddig HDR-eket: expo sorozat + – 1.5FÉ -el három kép, állványról, majd a kapott három képet QTSF-el összeraktam.
    Egy barátom tegnap említette, hogy az új Photoshop-ban már van HDR is, de még nem próbáltam…
    Érdekelne a Te módszered, hogyan.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.