Főoldal » Vasút, Villamosok, BKV

Egy korszak véget ért

IST 2009 október 28 Nincs megjegyzés

tablaavatas3Táblát avattak az “ős BKV-s” emlékére
Emléktáblát avattak elhunyt kollégájuk tiszteletére a Millenniumi Földalatti Vasút dolgozói és a Metró Közlekedési Dolgozók Szakszervezetének tagjai 2009. október 19-én a BKV Zrt. Mexikói úti járműtelepén. A táblával munkatársai és barátai Pál Sándornak állítottak méltó emléket, így köszönve el Sanyi bácsitól, aki 54 éven keresztül dolgozott a társaságnál.

A Millenniumi Földalatti Vasút történetében egy korszak ért véget 2009 augusztusában, amikor Pál Sándor, nyugdíjas térfelvigyázó, mindenki “Sanyi bácsija” 75 éves korában elhunyt.

tablaavatas2

Pál Sándor, aki 1954. február 6-án, 18 évesen, kalauzként lépett be a Fővárosi Villamosvasút Vállalathoz, mindig “villamospárti” volt. Így hiába kapott szinte azonnal “bizalmi állást” - az akkor kiemelt státusznak számító trolibusz-kalauzi munkakört -, és hiába, hogy a trolinál ismerte meg feleségét, 12 év után mégis inkább villamosvezetőnek jelentkezett. 1968-ban így kapott, tizedmagával lehetőséget arra, hogy a földalatti járművezetői vizsgát is megszerezze. Tíz évig - ahogy ő mondta - “kétlaki” életet élt, felváltva vezetett villamost és földalattit, ám életre szóló barátságot ez utóbbival kötött igazán. 1989-es nyugdíjazásáig ült a kisföldalatti vezetőfülkéjében, de utána sem tudott elszakadni szeretett járműveitől. Besegítő járművezetőként és tárfelvigyázóként továbbra is a MillFaV kötelékében maradt, és egyáltalán nem véletlen, hogy 1995-ben rá bízták a nosztalgia-kocsi “parancsnokságát”. A 30 év után felújított és újraindított “Öreglánynak” - ahogyan ő nevezte - ezután ő lett a gazdája.

tablaavatas5

Kezei alól az 54 év alatt számtalan villamosvezető, földalatti járművezető és térfelvigyázó került ki, olyan ismeretekkel felvértezve, amely tudást csak évtizedek alatt felhalmozott szakmai tapasztalattal lehet átadni. Kollégái egybehangzóan állítják: Sanyi bácsi nélkülözhetetlen volt és pótolhatatlan ma is. Hisz munkaszeretete, precizitása, lelkiismeretessége fél évszázadon át változatlan maradt. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a közlekedésben eltöltött több mint 54 év alatt mindössze két alkalommal késett el szolgálatból (akkor is önhibáján kívül), és a két késés között 36 év telt el…

tablaavatas4

Beosztottjai és szolgálati főnökei egyaránt csak a tisztelet és a szeretet hangján beszéltek és beszélnek róla ma is. Ennek a szeretetnek állít örök emléket a tábla. Az avatáson - a teljes üzemidőben dolgozó állomány ellenére - több mint 50 ember vett részt. A tábla árát a kollégák és a szakszervezet adta össze, mindenki annyit dobott be, amennyit tudott. A koszorúzás után pedig egy rövid időre a fekete-szalagos “Öreglány” is kiállt a garázsból, hogy így köszönjön el gazdájától, hisz a régi kocsi és vezetője többé már nem áll együtt forgalomba.

(A táblaavatásra 2009. október 19.-én került sor, londoni utam miatt viszont a BKV-tól kapott anyagot csak most tudtam feldolgozni, ezért a késedelem, elnézést. – IST)

2 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 52 votes, average: 5.00 out of 5 (2 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.