Főoldal » Sajtóközlemény, Vasút, Vasútfejlesztés, Vasúti hír

Forgóváz tesztközpontot nyitott az Alstom

IST 2009 október 30 3 megjegyzés

02ForgovazTesztpadKözel 2,5 millió euro értékű beruházással egyedülálló, vasúti forgóvázak tesztelésére és validálására alkalmas tesztközpontot hozott létre az Alstom Transport Neuhausen-ben. Az új budapesti metrószerelvények gyártója egy olyan vadonatúj tesztpadot tervezett és épített fel svájci gyáregységében, amely a világon egyedülálló módon komplett, azaz alvázzal, felfüggesztéssel, erőátvitellel és a motorral is felszerelt forgóvázak tesztelésére és üzemi teljesítményének mérésére és ellenőrzésére is alkalmas. A létesítmény kialakításával az Alstom Transport célja az, hogy műszaki know-how-jának kiaknázása és a termékbiztonság-ellenőrzési folyamatok felgyorsítása révén lecsökkentse a vasúti járművek tervezési idejét, ezáltal téve lehetővé a piaci igényekhez való gyorsabb alkalmazkodást. Az Alstom Transport új tesztközpontjának különlegessége az, hogy az ott végzett tesztek és mérések révén akár kevesebb, mint fél év alatt annyi terheléses teszt végezhető el a vasúti járművek forgóvázán, amely azok 30 évnyi futásteljesítményét képes szimulálni és modellezni. Az új tesztközpont az Alstom Transport villamosainak és vonat-villamosainak új generációiba kerülő “Ixége” forgóvázak tesztelésével kezdte meg működését.

4-6 hónapnyi teszt 30 évnyi forgalmat szimulál

Az Alstom Transport a vasúti járműgyártás sokoldalú szakértője és egyik vezető vállalata, amelynek valamennyi tevékenységében meghatározó szerepet játszik az innováció. Az új tesztközpont révén az Alstom Transport további műszaki ismeretekre tesz szert vasúti járművek forgóvázaival valamint a vonatok teljesítménye és biztonsága szempontjából meghatározó fontosságú alkatrészekkel kapcsolatban. Az új létesítmény lehetővé teszi az Alstom Transport számára az újfejlesztésű forgóvázak valamennyi tervezési fázisának integrációját és irányítását, a fejlesztéstől kezdve a finomhangoláson át a validálásig, azaz az ellenőrző mérésekig. Eddig, a vasúti ágazaton belül, általában csak az egyes alvázakat és a forgóvázak bizonyos részegységeit ellenőrizték tesztpadon, a fárasztásos teszteket és az egyéb alkatrészek tulajdonságait számítógéppel szimulálták. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a gyártók először kifejlesztettek minden egyes alkatrészt és részegységet, majd a szerelvényen végzett tartóssági teszt során a már összeszerelt forgóvázat tesztelték és validálták. Ez az eljárás folyamatos értékelésre adott lehetőséget a szakembereknek, viszont nem tette lehetővé azt, hogy már a tervezést és a gyártást követően szimulálni és validálni lehessen azokat az erőhatásokat, amelyek a mintegy 30 éves élettartamuk alatt érik a vasúti járművek forgóvázait.

06Centro1000Forgovazak

A tesztpad komplett forgóvázak validálásához történő alkalmazása forradalmasítja a gyártási és ellenőrzési folyamatot azáltal, hogy lecsökkenti a termék megbízhatóságának biztosításához szükséges időtartamot. Mi több, műszaki szakértői team-ek a kereskedelmi forgalomban jellemzőkkel közel azonos műszaki körülmények között vizsgálhatják és tesztelhetik a forgóvázakat. A részegységekkel felszerelt forgóvázak így tesztelhetőek lassú, illetve hirtelen gyorsulási szakaszban, akár egyenes vonalon, akár pedig kanyarokban való haladást szimulálva. A tesztpad segítségével mérhető az alváz vagy a ?mozgó?, egyenetlenül eloszló utasok jelentette terhelések forgóvázra gyakorolt hatása is.

A sztenderd, szabályozott ciklusok szerint végzett teszteknek köszönhetően megállapítható és mérhető a forgóvázban idővel végbemenő fizikai változás. Az üzembe helyezést minden alkalommal megelőző tesztek során a valamennyi komponenssel felszerelt Alstom Transport forgóváz legalább 10 millió fárasztási tesztcikluson esik át, amely révén mindössze 4-6 hónapnyi teszteléssel közel 30 üzemben töltött év terhelése vizsgálható. Az Alstom Transport Citadis villamosaihoz kifejlesztett “Ixége” forgóvázakra például több, mint 460 feszültség-, hőmérséklet-, nyomatékmérési és elmozdulást érzékelő szenzor került.

05IXEGEForgovaz

Mindezek azonnali visszajelzést tesznek lehetővé, így a forgóváz fejlesztési szakasza során lehetőség nyílik a módosítások folyamatos megvalósítására. Az új forgóváz tesztpaddal végzett fejlesztések eredményeként lehetségessé válik egy adott vasútvonal nagy precizitással történő leképezése a lehetséges pályahibák hatásainak figyelembevételével együtt.

Az Alstom Transport a forgóvázak ilyen módon történő validálásának köszönhetően már az üzembe helyezést megelőzően képes lesz azoknak a kritikus alkatrészeknek a meghatározására, amelyekre igénybevételük vagy sérülékenységük miatt hosszútávon nagy kereslet várható. A vállalat a prototípuson végzett teszteknek köszönhetően így már a piaci bevezetést megelőzően kipróbált és üzembiztos termékeket kínálhat megrendelőinek. Mindez kettős előnnyel jár: az üzemeltetők megbízható és már az első naptól teljeskörűen üzemképes járműparkhoz jutnak, az Alstom Transport pedig csökkentheti a nem megfelelésből esetlegesen felmerülő költségeit, kihasználva termékei megbízhatóságát, ezáltal is garantálva azok optimális karbantarthatóságát.

04CitadisForgovazTesztje

Egyedülálló integrált tesztberendezés

A Neuhausen-i tesztközpontban egy 400 m2-es épület ad otthont a legkorszerűbb forgóváz validálási technológiának. A műszaki szaktudás és a berendezések egyedülálló társításával az Alstom Transport célja, hogy maximálisan kiaknázza az egyes műszaki programjai közötti szinergiákat és tőkét kovácsoljon a birtokában levő szaktudásból.

Az Alstom Transport a jövőben a Neuhausen-i központban teszteli majd a városi villamosokon, a nagysebességű-, valamint a nagyon nagysebességű vonatokon alkalmazott forgóvázakat is. Az Alstom Transport új generációs nagyon nagysebességű vonataihoz kifejlesztett, állandó mágneses motorral ellátott forgóvázakat szintén az új tesztközpontban vetik majd alá további teszteknek a következő hónapokban. A teljes termékskála lefedése érdekében az Alstom Transport szakértőinek két fő tesztpad áll rendelkezésükre, az egyiken a komplett forgóvázakat, a másikon pedig az alvázakat tesztelik. Ezzel a mozgó alvázat három tengelyre szorítják. Az alkalmazott erő elérheti a 200 Newton kilogrammot (20 tonna) is a kereszttengelyen, a 120 Newton kilogrammot (12 tonna) a hosszanti tengelyen és az 1.000 Newton kilogrammot (100 tonna) a függőleges tengelyen. Statikus állapotban a függőleges irányban ható erő elérheti az 1.200 Newton kilogrammot (120 tonna). A többi, kisebb tesztpad az alkatrészek tesztelésére szolgál, ezeken többek között a torziós rudakat, felfüggesztéseket, ütközőket és rugókat tesztelik.

03ForgovazTeszt

A mintegy 2,5 millió eurós beruházással létrehozott tesztközpont az Alstom Transport vállalati struktúrájának része, az itt dolgozó szakemberek szorosan együttműködnek az Alstom Transport forgóvázak tervezéséért és gyártásáért felelős 120 mérnökével és technikusával. Az Alstom Transport évente 3.000 forgóvázat gyárt.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


3 megjegyzés »

  • avatar
    morhange mondta:

    A 13. kerületben a Váci úton van egy régi gyárépület, a tetején ott van az alstom logója, tudja valaki, hogy mi van ott nekik?

  • avatar
    1116001 mondta:

    Ha jól emlékszem erőművi profilhoz kapcsolódó bázis. Vagyis inkább irodák.

  • avatar
    Zsivany mondta:

    “a világon egyedülálló módon”

    Nem igaz. München mellett már létezik egy ilyen tesztpad minimum 15 éve. A komplett járművet fel lehet rakni rá, és meg lehet hajtani akár 300 km/ó sebességig.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.