Főoldal » Élménybeszámoló, Érdekesség, Vonatfotózás

Határozott

Tastam 2009 október 15 2 megjegyzés

00A kicsinységéhez és jelentéktelenségéhez képest meglehetősen változatos történelemmel bíró Sopron-Kőszegi HÉV 1908. október 9-én adatott át a forgalomnak. A 47 km-es pálya, a trianoni békediktátum következményeként, szinte teljes hosszában Ausztriában fekszik, míg a két végpontja hazánkban maradt. Napjainkra az osztrák vonalrészen – melyet az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) üzemeltet – a személyforgalmat nagyrészt megszüntették, a Kőszeg és Felsőlászló közti vonalrészt felszedték, a maradék sínpályán pedig alkalmi teherforgalom zajlik. Viszont egy szakasza a turistaforgalmat szolgálja hajtánypályaként, és Bécsből évente egy-két gőzvontatású különvonat is indul erre a hangulatos vonalra. 2008. március 30-án magam is a hűség városába utaztam, ahonnan soproni vasútbarátokhoz csatlakozva, gépkocsi fedélzetén követtem a különvonatot Lakompakig. S bizony számomra igen különleges élménynek számított e határozott vasútvonal melletti utazás. Hogy miért? Nos, a mai generációnak teljesen megszokott dolog megállás, szinte lassítás nélkül átkelni a nyugati országhatáron, az én korosztályomnak azonban előtte önkéntelenül is gombóc képződik a torkában. Korábban ugyanis ez nem volt ilyen egyszerű, sőt már a Sopronba utazást is a határőrizeti szervek kíváncsi kérdései kísérték, még előbb pedig csak külön engedéllyel lehetett belépni a több tíz kilométeres szélességű “határsávba”. De ez már a múlté, most irány Sopron!

01

A különvonat Bécsújhely felől érkezett, ezért aztán abba az irányba indultunk Sopronból, hogy még a városba érkezése előtt láthassuk. Előbb azonban még elhaladt előttünk az ÖBB 2016-osával továbbított ellenvonat, miközben hallgattuk a határ túloldalán, Lépesfalva-Somfalva (Loipersbach-Schattendorf) állomáson várakozó gőzös szuszogását és figyeltük a fölszálló füstöt. Aztán egy rövid fütty és a vonat megindult…

02

Sopron állomás a vasútbarátok részére elsősorban az ott megtalálható járművek tarkasága, no meg az üzemeltető, a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) miatt érdekes. Ebből a sokféleségből a GYSEV 1116 064-es ún. “matricás Taurus”-át ábrázoló felvételt választottam ki; az ÖBB-től bérelt jármű a vontatási telep előtt várja következő bevetését. Mögötte, az “osztrák peron” mellett az 5047 052-es ÖBB-motorkocsi várakozik. E sorozat képviselői ma már csak ritka vendégek Sopronban.

03

E napon a Sopron – Szombathely vonalon karbantartás miatt nem volt áram a felsővezetékben, ezért a vonatokat dízelmozdonyok vontatták az említett viszonylatban. Sopron kijáratánál éppen az M40 401-essel továbbított szerelvényt sikerült elcsípnünk, amint elhagyja az állomást. Egyébként a szombathelyre vezető sínpáron korábban mindennapos vendégek voltak a MÁV Púposai.

04

A soproni vasút talán legkényesebb pontja a Kőszegi úti átjáró. A forgalmas utat viszonylag sűrűn blokkolja a leeresztett sorompó, mivel itt nemcsak a szombathelyi, hanem a teherpályaudvarra vezető vonal is metszi azt és ráadásul nem ritkán tolatómenetek is kijönnek idáig. Most éppen a GYSEV egyetlen 5147-es sorozatú iker-motorkocsija látható az átjárónál, mely a kőszegi vonal egyik állomására igyekszik.

05

Nagycenk neve a köztudatban összeforrt a Széchenyiekkel, de a vasutak szerelmesei elsősorban a Széchenyi-kastély közelében fellelhető kisvasúti járműkiállítás és a Fertőbozra közlekedő múzeumvasút kedvéért zarándokolnak a településre. Faluszéli állomásáról egy, a már említett feszültségmentesítés miatt dízelvontatással közlekedő személyvonat startol éppen, élén az utolsó magyar dízelmozdony, az M42 001 látható.

06

E kis kitérő után térjünk vissza Harka elágazóállomáshoz és induljunk nyugatnak, hogy utolérhessük a már jókora előnyt szerzett gőzvontatású különvonatot! Átlépve a határt az első állomás Sopronkeresztúr (Deutschkreutz), a villamosított vonalrész végpontja és az ÖBB Bécsbe irányuló elővárosi viszonylatának külső végállomása. A második vágányon éppen az első “Talent”, azaz a 4124 001 fürdik a meleg tavaszi napsütésben.

07

A nosztalgiaszerelvény már elhagyta az alkalikus-sós gyógyforrással rendelkező népszerű üdülőhelyet és a Soproni hegység lábánál sorakozó szőlőtőkék között robog, sajnos nem túl kedvező fényviszonyok között. A közeli útátjáró, melynél számos osztrák és magyar fotós is felsorakozott, Alsópéterfa (Unterpetersdorf) település határában akasztja meg rövid időre a közúti forgalmat.

08

A következő alkalommal Sopronnyék-Haracsony (Neckenmarkt-Horitschon) pályaudvarán sikerült elcsípni a különvonatot. Sokáig erre nem közlekedett menetrend szerinti személyszállító szerelvény, ám a GYSEV tett egy próbát: indított néhány vonatot eddig az állomásig, s ma már rendszeres vonatjáratok közlekednek Sopronkeresztúr és Sopronnyék között a GYSEV dízelmotorkocsijaival (lásd föntebb az 5147-est).

09

A 33,132-es pályaszámú vasparipa az ausztriai gőzmozdony-flotta egyik oszlopos tagja, “aki” hazánkban sem számít ritka vendégnek. A sorozat negyven példányát az ÖBB 1923 és ’28 között állítta üzembe, elsősorban fővonali gyors- és sebesvonati szolgálatba, selejtezésük 1968-ra fejeződött be. Nosztalgiacélokra a történelmi értékű járművek megőrzésével foglalkozó B&B társaság a sorozat egy Jugoszláviába “szakadt” példányát vitte haza, s újította fel.

DSCF3855

Számomra az utazás Lakompaknál (Lackenbach) ért véget, mivel soproni vasútbarátaim nem értek rá egész délután. Nem messze található Doborján (Raiding) település – a vasútvonal nem érinti -, ahol a magyar turista Liszt Ferenc szülőháza előtt tiszteleghet. Mi azonban visszaindultunk, s jómagam csak abban reménykedhetek, hogy egyszer teljesül az a vágyam is, hogy ezt a bájos tájon kígyózó vaspályát teljes hosszában megismerhessem.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


2 megjegyzés »

  • avatar
    crash mondta:

    Kár, hogy ne tudtam anno a menetről, szívesen elmentem volna. Sajna felénk nincsennek ilyen nosztalgiamenetek :(

  • avatar
    charlie mondta:

    igazán vissza rakhatnák a Kőszeg és Felsőpulya közti szakaszt. Biztos lehetne ilyenre EU-s támogatást szerezni, ha már mindenféle hülyeségre lehet.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.