Főoldal » Bemutatók, Forgalomirányítás, Virtuális Vasút

Tower Sim – egy új forgalomirányító

IST 2009 október 29 7 megjegyzés

mg_tower_startTiszekker Feri hívta fel a figyelmemet arra, hogy Kanadában nagy dolgok vannak készülőben. A Stream Lines Corporation ugyanis a Microsoft Train Simulatorhoz gyártott kiegészítők után úgy határozott, hogy egy kissé más területre evez át, forgalomirányító programot épít. Ennek lesz az eredménye a Tower Sim, amelynek a demója a honlapjukról már le is tölthető. Ennek mérete nem éri el a 9 megabyte-ot, így javaslom mindenkinek, hogy tegyen vele egy próbát, mint ahogy azt én is megtettem. Ennek eredményéről is beszámolok, de előtte nézzük mit is tud majd a progi, amelynek megjelenése elvileg hamarosan várható, ára viszont – mivel gondolom fizetős lesz mint minden más cuccuk – még nincs.

A Pennsylvania-beli Altoona és Gallitzin között, mintha a semmi közepén lenne, található egy lenyűgöző téglaépület, ami egyszer egy irányítótorony volt a PRR Horseshoe Curve vonalán. 1944-ben építették azon célból, hogy a háborús idők forgalmát lekezelje. 1994-ig használták, így 50 év alatt tanúja volt ahogy a Pennsy, a Penn Central, a Conrail vonatai felhúznak az Allegheney Hegység meredek emelkedőin. A szofver segítségével visszamehetünk az időben, hogy mi magunk kezeljük le a forgalmat.

Jöhet a PR szöveg:
A progi az US&S Model 14 elektro-pneumatikus biztosítóberendezés működését utánozza le. A játéktéren jelzők mutatják mit is lát a területünkre érkező vonat vezetője. Egy vágányrajzon láthatjuk a vágányok foglaltságát. A légsűrítő meghibásodhat, amihez karbantartót kell hívnunk. Telefonhívások jöhetnek be másik tornyokban szolgálatot teljesítő emberektől és nekünk is informálni kell őket. Vonathangokat hallhatunk ahogy elhaladnak a torony előtt. Saját magunk gyárthatunk küldetéseket, amikhez saját hangokat is rendelhetünk.

Rendszerkövetelmény:
Windows 2000/XP/Vista, DirectX 9 vagy nagyobb, 256 mega memória, 10 megabyte szabad hely, 1024×768-as felbontású monitor, hangkártya.

Mindezek alapján azt mondtam magamnak, hogy lássuk a programot. Hamar le lehet tölteni mert kis méretű, kis helyen is elfér, egy demót szerintem mindig érdemes letesztelni. Úgyhogy a leszedés pillanatok alatt megvolt, a feltelepítés is. Külön örültem annak, hogy egy néhány oldalas .pdf file-t is kapunk, amely nemcsak a program kezelését magyarázza el, hanem a küldetések készítését is.

A játékot elindítva barátságos és egyben reménykeltő kép fogadott, amelyet fent is láthattok. Bíztató, nemdebár?
Demó verzió, így mindössze egy küldetés áll rendelkezésünkre, viszont a szerkesztő már ezzel a változattal is működik! Most mindenesetre válasszuk ki azt az egyet, ami 15 perc szórakozást ígér. A terület betöltése után jött a meglepetés, ez tényleg egészen barátságosan néz ki, mintha valóban a toronyban ülnénk. Sokat dob az egészen az ablak és a zöld fák, sajnos azonban vonatokat elmenni nem látunk.

mg tower

A feladatban mindössze három vonatot kell leközlekedtetni: az első jobb oldalon a legfelső (1-es) vágányon jön, őt meg kell állítanunk a legelső jelzőnél, mivel a 2-es vágányon szintén jobbról jön egy perc múlva egy magasabb prioritással rendelkező vonat, amit el kell engednünk, tovább egyenesen a 2-es vágányon. Ha elment, akkor az 1-esről át kell terelnünk a 2-esre a vonatot és azon továbbengedni. Közben érkezik a 3-asra balról egy újabb szerelvény, amely szintén egyenesen folytatja útját. Ennyi mindössze a feladat, ez tart el negyed órán át.

Ellentétben mondjuk a SimSiggel, itt nem fogjuk látni a pályarajzon a vonatszámokat, csak és kizárólag azt, hogy el van-e foglalva egy szakasz vagy sem. A két szélső területen a kör sárgával lesz telítve ha foglalt a vágány, középen pedig pirossal (vörössel?). A sima számok a vágányutakat mutatják, így például az 1-es azt jelenti, hogy az első és második vágány között teremthetjük meg az összeköttetést. Erre az 1-es kar szolgál a kép közepén bal oldalt. Ha ezt elmozdítjuk, akkor a pályarajzon semmilyen változást nem láthatunk, csak a kar állásából tudhatjuk meg, hogy milyen vágányút van beállítva, szóval nem árt odafigyelni. A jelzőket egy szám és egy betű jelöli, állítani ezeket a megfelelő számú karral lehet. Felhívnám a figyelmet arra, hogy van összefüggés a jelzők és a kitérők között, így ha nem tudjuk azt beállítani mint amit szeretnénk, akkor az a mi hibánk. A jelzőállítás eredményét az alsó sorban is láthatjuk, itt kerül bemutatásra a jelzők rajza ami azért jelentős segítséget tud nyújtani. A képen az látható, hogy az első vágányon lévő vonatnak tilos jelzése van, míg a másodikon levő haladhat tovább.

A váltóállításra egyébként nem árt odafigyelni, ugyanis egy kitérő megmozdításával levegőt használunk el. Ha a nyomás 30 PSI alá csökken akkor addig nem tudunk váltót állítani, amíg fel nem töltődik szép lassan ismét. Szóval bár azt mondom, hogy próbálgassuk a hatásokat az elején amíg nincs vonat, azért ne ész nélkül csattogtassuk a kitérőket!

A jegyzettömbökre is lehet kattintani, a bal oldali a menetrendet, a jobb oldali pedig a küldetés instrukcióit tartalmazza. Jó szolgálatot tehetnek ezek. Mellettük a telefonokra szükség lehet: technikai probléma esetén azonnal hívni kell a karbantartót a fölsővel, az alsóval pedig lejelenthetjük a szomszédos állomásnak ha a mi területünkön teljesen áthaladt a vonat. Ez akkor következik be, ha már nem világít a középső piros lámpa a pályarajzon, azaz előttünk elment már teljesen a vonat.

A program üzenget is nekünk, a bejövő telefonhívásokat a képernyő felső részén olvashatjuk el. Sajnos mindig csak egy látható, szerintem szükség lenne a legutolsó 3-5 megjelenítésére legalább, főleg jóval nagyobb forgalom lebonyolítása esetén.

A Tower Sim egyébként valós időben játszódik, legalábbis én a próbajátékom során nem vettem észre időgyorsítási lehetőséget. A teljesítményünket méri, kemény levonásokkal büntet ha vörös jelzőnél állítunk meg olyan vonatot, amelynek nem 3-as a prioritása, vagy ha rossz vágányra küldjük a szerelvényt, esetleg nem jelentettük le az áthaladását. Ezekre már csak azért is oda kell figyelnünk, mert a progi folyamatosan vonja le az értéket és ha 0%-ra csökken az eredményünk (képernyő alja középen), akkor vége az adott küldetésnek, kezdhetjük elölről.

Mivel a PR szövegben szerepeltek a hangok, ezért mindenképpen megemlítem ezeket. Ha egy vonat éppen a torony előtti részben van (azaz középen így valamelyik piros kör világít a pályarajzon), akkor elhaladó vonat zaját hallhatjuk olyan hosszan, ameddig valóban ott is van a szerelvény. Ez nekem nagyon bejött, hangulatilag ott van a szeren. Tényleg csak az hiányzik, hogy az ablakon kinézve lássuk is elmenni a vonatot. A többi hang – értve ezalatt mind a bejövő, mind a kimenő telefonhívásokat, a kitérők zaját, a foglaltságérzékelőt – rendben vannak, semmi extra.

mg_tower_ertekeles

Kellemes meglepetés volt számomra a Tower Sim, és bár csak negyed óra szórakozást nyújtott, meg vagyok elégedve vele. Kis esti lazításnak tökéletesen megfelelt, úgyhogy én kíváncsian várom a teljes verziót, be is kedvenceltem a honlapot magamnak, nehogy lemaradjak a megjelenésről. Remélem az ára is megfelelő lesz… Annyit azért hozzátennék, hogy senki ne számítson pörgős munkamenetre, itt nincsenek motorvonatok jó gyorsulással, hanem helyette hossssssssszú és nehéz tehervonatok, amelyek valahogy megküzdenek az emelkedőkkel.

Némi frissítés, mert utánaolvasgattam fórumokon a proginak:
- Lesznek videók, sőt, úgy tűnik saját kisfilmeket is bepakolhatunk majd, amelyeket lejátszhat a program a vonatok elhaladásakor. Ezeket nem kell majd mindig végignézni, “elnyomhatók” lesznek.
- Mások is szeretnék elérni, hogy több üzenet is megjeleníthető legyen egyszerre, de vannak még egyéb ötletek, köztük néhány elképesztő is: finoman megrázkódhatna a képernyő amikor elhalad egy vonat a torony mellett, animált GIF lehetne a fák helyén, így mozoghatnának a fák lombjai, madárhangok, egyéb környezeti hangok is jól jönnének, a telefonok tényleg tárcsázhatók legyenek, hogy a torony számát nekünk kelljen beütni, digitális helyett analóg óra jobb lenne, naplózói tevékenység végzését is be lehetne illeszteni. Szóval beindította az amerikai emberkék fantáziáját a program.
- A fejlesztők szerint további területek is érkeznek majd idővel, egyelőre egy egyszerű irányítótoronnyal szerették volna felmérni a játékosok hozzáállását a játékhoz.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


7 megjegyzés »

  • avatar
    morhange mondta:

    Képek jól mutatnak.:smile:

  • avatar
    1116001 mondta:

    Nem rossz!!
    El tudnám képzelni a programban mondjuk a szolnoki tornyot:)

    Apropó, van valamilyen domino biztber szimulátor?

  • avatar
    morhange mondta:

    Látom más oldalakon is, hogy sokaknak tetszik a domino, nekem is az a kedvencem, egész könnyű kezelni.

  • avatar
    vasutasadam mondta:

    Sziasztok!

    Tetszik maga a játék, de használni nem tudom…
    Ha valaki elmagyarázná, megksözönném.

  • avatar
    ricsze mondta:

    Vasutasadam kommentjei vamaiért nem jelennek meg, ezért én írok:

    Sziasztok!

    Nagyon tetszik a játék, de nem igazán sikerül kezelnem…
    Ha valaki segítene, megköszönném

  • avatar
    Benbe mondta:

    @ricsze: ha egy hozzászólás nem jelenik meg, az azt jelenti, hogy fönnakadt az automatikus szpem-rostán. Ilyenkor érdemes várni egy-két órát, ha valamelyik szerkesztő bejelentkezik, akkor tudja engedélyezni ezeket a hozzászólásokat. Tehát a meg-nem-jelent hozzászólások nem vesznek el.

  • avatar
    ricsze mondta:

    Egy általam készített 20 perces act, egyelőre az eredeti hangokkal.
    http://www.filefront.com/14839697/data.txt
    Az eredeti data.txt-t kérem átnevezni, és utána ez mehet a helyére.

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.