Főoldal » Élménybeszámoló, Érdekesség, Vonatfotózás

A száz-as

Tastam 2009 november 14 5 megjegyzés

00Hazánkban harmadik vasútként, 1847. augusztus 30-án adatott át a forgalomnak a Pest – Cegléd – Szolnok pályavonal, mely számomra különösen kedves és fontos, hiszen nap mint nap látom, s használom. Építését a Magyar Középponti Vasúttársaság kezdte meg, de 1850-ben, mint délkeleti államvasúti vonal az osztrák birodalmi vasúthálózat részévé vált. Öt évvel később a Cs. és Kir. Szab. Osztrák Államvasút vette meg, közben a Cegléd – Szolnok vonalszakasz a Tiszavidéki Vasút tulajdonába került. Végül 1891. június 7-én az állam saját kezelésébe vette. Kezdettől fogva fontos fővonal, az 1980-as évekre eső utolsó nagy virágkorának magam is tanúja lehettem. Akkoriban a már villamosított pályán szinte egymást érték a baráti Szovjetunió és Románia felé tartó tehervonatok. Manapság a személyszállítás dominál, a vonatok ütemes menetrend szerint fél-, egy- illetve kétóránként közlekednek. A pálya felújítása a közelmúltban ért véget, az uniós előírásoknak megfelelően elvégzett munkálatok során azonban a vonal elvesztette igazi varázsát: a díszburkolatos peronokkal ellátott állomások jellegtelen, hideg benyomást keltenek, a több helyütt alkalmazott zajvédő falak pedig abszolút nem illenek a környezetbe. Az alábbiakban az elmúlt három évtized fotóterméséből válogatva mutatom be a 100a jelű vasútvonalat – úgy, ahogy én látom.

01Az utazás kiindulási állomása a főváros talán legattraktívabb megjelenésű fejpályaudvara, a Nyugati. Nevét nem fekvésének köszönheti, hiszen nem nyugat felé, hanem épp az ellenkező irányba indulnak innen a vonatok. Az Eiffel-tervezőiroda által megálmodott pompás vonatfogadó csarnok ma is a főváros egyik építészeti ékköve, mely alól öröm útnak indulni. Ezen a képen a 204. pályaszámú nosztalgia gőzmozdony várakozik indulásra a “100 éves vonat” élén valamikor a ’80-as évek végefelé, a kép elkészítésének lehetősége a véletlennek köszönhető.

02

Az M44 152-essel továbbított lajosmizsei személyvonat érkezik Budapest-Zugló megállhelyre 1987. június 12-én. Akkoriban nem számított nagy ritkaságnak ez a vonatösszeállítás, amikor a kieső M41-eseket – persze csak a fűtési időszakon kívül – általában M44-essel pótolták. Ha valakinek hiányérzete támad a kép láttán, figyelje a jobb szélét! Ma már szervesen hozzátartozik a megálló és az utca képéhez a lépcsőfeljárat mellett található fabódé és a mellette lévő “kerthelyiség”…

03

A Kőbánya-alsó mh.-en megálló vonatból hosszú időn keresztül egy nagy piac nyüzsgő forgatagát figyelhette az ablakon kikémlelő utazó. Ennek széléről sikerült lekapnom 1989. november 16-án a járműjavítói menetet teljesítő M32 2035-öst, mely a kattintás pillanatában éppen a peron végénél tartott. A piac ma üres, betonpadozatát feltúrták, a terület háborús támadást követő időszakra emlékeztet. Szintén üresen ásít néhány szomszédos telek, ami az egész környéknek a pusztulás hangulatát kölcsönzi.

04

A Budapest és Szolnok között sorakozó kisebb állomások teherforgalmának ellátása is többször változott az elmúlt évtizedek során. Az 1980-as évek végi “divat” szerint a kiszolgáló tehervonat Kőbánya Teher pu. és Cegléd között közlekedett, beosztott mozdonya viszonylag hosszú időn át a Ceglédre kirendelt M47 1028 volt. 1988. október 28-án a késő délutáni órákban ezt a menetet örökítettem meg Kőbánya Kispest állomáson, amint a forgalmas személypályaudvart elhagyva Cegléd felé veszi az irányt.

05

A vonal Pestlőrincig hatalmas ipari üzemcsarnokok árnyékában folytatódik. Élénk termelés folyt bennük, melyet a vasút egy külön, ún. vontatóvágány segítségével szolgált ki. Napjainkban nem raknak össze semmit ezekben a gyárakban, viszont némelyikük áruházként szolgálja tovább a nagyérdeműt. Ezen az 1989-ből származó fotón a V43 1132 látható az egyik üzem előtt tehervonat élén, érdemes megfigyelni, hogy a gép orrán a vörös csillag helyén a magyar trikolor pompázik.

06

2007. július 16-án történt a legnagyobb változás a vasútvonal életében: e napon vehette birtokba a nagyközönség a vadonatúj Ferihegy megállóhelyet. Vegyes várakozással figyeltük e fejleményeket, mivel Európa nyugati felében általában nem ilyenek a repülőtéri pályaudvarok, azonban az élet nem a pesszimistákat igazolta. Ferihegy ma a vonal egyik legforgalmasabb megállója, ahol minden vonat megáll és szinte állandóan vannak várakozó utasok. A fotó nem sokkal az ünnepélyes átadás után készült.

07

M40-esek sokáig jártak a vonalon: a Szeged – Budapest viszonylatú távolsági személyvonatokat jórészt ezzel a mozdonysorozattak továbbította a szegedi vontatási főnökség a napfény városába vezető pálya villamosításáig. Az átépítéskor ismét visszatértek a Púposok, legalábbis egy: az A27 003 anyagvonati szolgálatban többször is megfordult errefelé. 2007 márciusának utolsó napjain Vecsés térségében lehetett látni az egykori M40 209-es pályaszámú gépet.

08

Vecsés településen még egy stációja van a személyvonatoknak, az állomás és a Kertekalja nevet viselő megállóhely között nagyrészt zajvédő falak határolta folyosóban fut a vonat. E kép készítésekor, 2005. október 31-én még nem álltak a falak, így szép kilátás nyílik a vasút felett átívelő gyalogos felüljáróról a környezetre. A tehervonat mozdonya, a V43 1249 már az állomásra ráforduló ív végéhez közeledik, közben hosszú szerelvényének vége még a megállóhely peronja mellett zakatol.

09

Üllő állomáson nem is olyan rég a mai világban már szinte muzeális értékűnek számító Siemens gyártmányú biztisítóberendezés segítségével szabályozta a vonatforgalmat a forgalmista, valamint két váltókezelő. Az új technika beüzemelése után azonban az utóbb említett dolgozókra már nincs szükség, az elárvult váltókezelői helyiségek egyikét le is bontották. A másik azonban ma is megvan, s a bezárt ajtót felfeszítve mindenféle lumpen elemek tanyájává vált. A 2008. december 17-iki felvételen a V43 1217 látható egy gyorsvonat élén.

10

A V43 1128 kamionszállító (Ro-La) vonattal érkezik Hosszúberek-Péteri megállóhoz 2006. októberének utolsó napján. Van már vagy másfél évtizede, hogy a MÁV korszerű, kétáramnemű mozdonyok beszerzéséről döntött, s már akkor tervezték a Wels – Kiskundorozsma vonatok vontatását is erre a sorozatra bízni. Az idea aztán jóval később, elsősorban az ÖBB azonos típusú gépeinek igénybevételével valósult meg, de jelenleg a MÁV Taurusai róják a köröket az osztrák és a magyar kamionterminál között.

11

A 100a vonal egyetlen pályaudvarán, Monoron valósult meg a vágányzat átalakítása mellett a lerobbant állapotú felvételi épület teljes felújítása. Azonban elkelt volna peronok fölé – az apró esőbeállók helyett – egy komolyabb perontető, hiszen az állomás igen nagy személyforgalmat bonyolít le. Sajnos az utasok egynémelyike nem igazán becsüli a létesítményeket, elsősorban az új építésű aluljárót, és már az állomás faláról is pereg le a festék. A képen a 2008. december 4-én forgalmi okból félreállított két ipari mozdony, az A25 a78 és 072 látható.

13

A szintén nem lebecsülendő forgalommal dicsekvő Monorierdő a közelmúltban több közfeltűnést keltő balesettel hívta fel magára a figyelmet. Ezek közül a legsúlyosabb 2008. október 6-án következett be, amikor egy műszaki ok miatt lassan haladó IC-be hátulról beleütközött a követő személyvonat. A tragédiában négy személy életét vesztette, 27-en megsebesültek. Az esemény egyéves évfordulóján a vasúttársaság több vezetője jelenlétében megemlékezést tartottak, melynek keretében kopjafát avattak az áldozatok emlékére. Ez a fotó röviddel az ünnepség után készült, az emlékmű e kép jobb szélén látható.

12

Igen változatos pályafutást tudhat maga mögött a fővárost Hódmezővásárhellyel összekötő gyorsvonat. Az időszakosan Makóig közlekedő járatot vitte Bbmot, MDmot, de volt mozdonyvontatású is M44-es, M41-es, illetve V43-as sorozatú lokomotívval. Most ismét az egykor európai hírű szentesi motorgarázs állítja ki a járműveket, mégpedig az orosz államadósság terhére beszerzett Bpmot típusó iker-motorkocsikat. Ezt a szerelvényt láthatjuk a röviddel Pilis állomás átépítése előtt, 2008. szeptember 7-én készült  felvételen.

14

A korábbi M61 017, a ma üzemi célokat szolgáló 2761 017 és német tulajdonú társa különvonat élén Albertirsán halad át 2009. augusztus 22-én. Nohabok hosszú időn keresztül naponta hat alkalommal robogtak végig a vonalon Budapest és Cegléd között a szegedi gyors- és expresszvonatokat továbbítva. Az állomás vágányhálózata egyébként most nem épült át, mindössze az átmenő fővágányok lettek kicserélve. Ennek oka az, hogy az 1984-re elkészül magasított peronok és az aluljáró megfelel a mostani követelményeknek is.

15

A MÁV-ból kivált teherszállító vállalat, a MÁV-Cargo lassan, de biztosan építgeti saját vontatójármű-parkját. Az első fecskék az osztrák vasúttól átvett Taurus-mozdonyok, melyek kissé átalakított köntösben szolgálják a magyarországi vasúti teherszállítást. E mozdonyok egyikét, a 1116 013-as pályaszámút sikerült lekapnom 2009. szeptember 26-án Ceglédbercel megállóhely közelében, útban a főváros irányába. A keskeny, de hosszú, eredetileg svábok lakta településnek a megállón kívül még egy állomása is van.

16

Ez az állomás, melyhez éppen a V43 1050 érkezik 2009. május 3-án egy méretes, a többnapos ünnep miatt megerősített IC-vonat élén, a falu keleti végénél található. Teherforgalmat már igen hosszú ideje nem bonyolít le. Ceglédbercelt egyébként nemcsak svábok, sok vasutas is lakja, mondják: itt még a pap is vasutas. A lakosság jelentős része dolgozott korábban a nagy budapesti rendezőpályaudvarokon, de sokan jártak be Kőbányára a Ganzba, vagy az Északiba.

17

Budai út közigazgatásilag már Ceglédhez tartozik, bár a város 7 km-re található. Határában terül el a Kámáni erdő, mely régebben a ceglédiek kedvelt kirándulóhelye volt, a fák közötti “szalétli” számos mulatság, bál színhelye volt. Sajnos az erdőt 1990 után felosztották, privatizálták, minek következtében mára alig maradt belőle. A vasút mentén azonban még dús növényzet tenyészik, s az ívben fekvő kis bevágás remek helyszín egy-egy szép fotó elkészítéséhez. 2009. július 31-én a próbázó 026-os “görög” Desiro került itt lencsevégre.

18

A Budapest – Cegléd vonalszakasz 1968-as villamosításakor a villanymozdonyok közül elsőként V42-esek érkeztek, melyek ingavonatokat továbbítottak az elővárosi szakaszon. Később, ahogy a felsővezeték mind messzebbre ért és megjelentek a korszerű V43-asok, a “Leó”-k kikoptak ebből a relációból. Talán utoljára járt Kossuth városában V42-es tehervonattal 1987 nyarán, amikor az 520-as pályaszámú gépet sikerült lesből lekapnom rövidke szerelvényével. A háttérben a már rég lebontott fűtőház teteje látható.

19

1987. augusztus 27-én az M62 033 gépmenetben, szerelvény nélkül várakozott az abonyi állomás első vágányán. Abony korábban is rendelkezett emelt peronnal, melyet nem is túl régen láttak el díszburkolattal, ennek ellenére a vágányzatot teljesen átépítették. Körzetében még két megállóhely volt: Cegléd felé Kecskéscsárda, Szolnok felé pedig Paládicspuszta. A tanyasi lakosság csökkenése és az autóbusz-közlekedés fejlődése következtében azonban ezeket már egy emberöltőnél is régebben megszüntette a MÁV.

20

Utazásunk – és az 1847 nyarán felavatott vaspálya – végállomása, Szolnok következik. A nem is olyan régen közép-Európa legkorszerűbb pályaudvara címet viselő állomás ma igen lerobbant állapotban leledzik, nagy kiterjedésű rendezőpályaudvara a teherforgalom visszaesése miatt kihasználatlanul gazosodik. Egykor méretes személyvonatok indultak innen a környező mellékvonalakra, ma elég helyettük egyetlen iker-motorkocsi. Az archív felvétel az 1987. augusztus 29.-én Szentesre induló, M41-essel közlekedő MD-szerelvényt ábrázolja.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


5 megjegyzés »

  • avatar
    1116001 mondta:

    Remek összeállítás;)

    Egy kérésem lenne hozzád vagy az Adminokhoz: egy továbbot beletehetnétek, mert így a főoldalon a teljes cikk látszik:)

  • avatar
    Tastam ( a szerző ) mondta:

    Köszönöm.
    :-)
    A honlap szerkesztéséhez nem értek, majd valaki szakember megoldja.

  • avatar
    Ibigoo mondta:

    Minde tiszteletem a cikkért, de a címet nem lehetne magyarítani?

  • avatar
    Garamvölgyi Gábor mondta:

    Én is csatlakoznék, nagyon tetszik a cikk, az archív felvételek peidg a szivem csücskei. :smile:

  • avatar
    taurus-1047 mondta:

    Nagyon jó cikk és jó képek! :wink: :smile:

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.