Főoldal » DCC, Modellbemutató, Modellvasút

Bachmann dekóder

crash 2009 november 11 4 megjegyzés

DSC_3875Korábban IST hírt adott arról, hogy a Bachmann katalógusában feltűnt egy új, N-es mozdonydekóder 36-558 cikkszámon, ráadásul dugós kivitelben. Mivel az ára is tetszetős volt, rendelt egy marékkal. Pénteken megérkezett a tesztpéldány, és vasárnap neki is estem, hogy jól kipróbáljam. A paraméterek alapján ígéretesnek tűnt, azonban tudjuk: a bukás nincs kizárva, mert valami jónak van beharangozva. Szerencsére ez most nem következett be, hanem a fordítottja: mondtam telefonon IST-nek, hogy innentől csak ehhez hasonlóan kiváló dolgokat rendelhet.

Node nézzük, mit tud a dekóder. Megmondom őszintén én az egyszerű, egységsugarú modellezők közé sorolom magam, és nem támasztok különösebb követelményeket a dekóderrel szemben: működjön rendesen, és ne legyen lónagy – férjen be a helyére. Ezek a kitételek nem teljesíthetetlenek. Ha ezek megvannak, akkor jó pont a dekódernél, ha olcsó, és tudja a négy digites címeket kezelni, hogy az általam kiagyalt címkiosztásba el tudjam a mozdonyt helyezni.

DSC_3875

A doboz….

DSC_3881…és parányi tartalma.

Na, ez a dekóder nem intézhető el ennyivel. Igen jó dekódert vehettem kézbe – de kezdjük az elején : a csomagolása tipikus Bachmann-os. A rossz májam mondatja velem, hogy a Bachmann készül a Magyar Posta által támasztott kihívásoknak megfelelni: bombabiztos a doboz.
A zsugorfóliázott mütyür mellé egy A4-es méretű tájékoztatót adnak, gondosan behajtogatva a dobozba. A szokásos figyelmeztetések mellett, ami feltűnt, hogy nem tökölnek a srácok Angliában a garanciális feltételekkel: ha nem vagyunk nagyon buták a dolgokhoz, és mégis tönkremegy a dekóder, akkor egy évig cserélik. Ez jó pont nálam, mert utálok vitatkozni a modellboltban, hogy mi a garancia tárgyköre, ha elszáll a dekóder.

Mit tud a dekóder?
- Max 0,5 A motoráram
- Max 0,1 A a világításnak
- Nagyfrekvenciás PWM motorvezérlés
- Terhelésszabályzás
- Kiterjesztett (hosszú címek) kezelése
- 14, 28, 128 lépéses üzemmódok
- 13,3 x 10 x 3,5 mm méret

Mit nem tud? Két dolgot: differenciál-egyenletet megoldani, és ABC-t kezelni. Ez utóbbi a LENZ Assymethric Braking Controll funkciót takarja, ami annyit jelent, hogy az ilyen dekóderrel szerelt mozdony képes a vörös jelző mellett megállni, illetve ha a jelző háta mögül érkezik, nem nagyon hatja meg a jelző túloldalán lévő vörös fény. Én nem használom ezt a dolgot, ám vannak, akik igen, ezért ezt le kell írnom, hogy sajna ez a featúra (de randa szó ez) kimaradt. Hogy jogi, vagy más okai vannak-e, nem tudom.

DSC_3887Balról jobbra: Bachmann 36-558, Lenz Le521, Lenz gold mini
és a Minitrix vakdugója

Szóval kerestem egy mozdonyt, amiben volt szabad dekóder-foglalat. Ekkor ért az első, és egyetlen negatív élmény a dekóderrel kapcsolatban: ugyanis a Minitrix gépekhez a dekóder tüskéi túl rövidek, egyszerűen nem érnek el a foglalatig. Így Trix gépbe nem dughattam tesztelésre. De megtaláltam a megmentőt –  a korábban bemutatott svájci Re450-es S-bahn még nem rendelkezett dekóderrel, és a Fleischmannak nem olyan rafinált a dekóder-foglalata, mint a Minitrixnek, így a dekóder beépítésre került. Meg kell jegyeznem, hogy a Minitrix aljzat-problémának már kigondoltam a megoldását, ha működik, beszámolok róla egy postban.

Beépítés: kis ezüst jelzés mutatja az 1-es lábát a dekódernek, és a zsugorfóliának köszönhetően azért sem kellett semmit tennem, hogy a dekódert elszigeteljem elektromosan a környezetétől. Bedugtam, és kész is volt.
Mire vagytok kíváncsiak? Beraktam a dekódert, és működik. Az van a használati utasításban, hogy a motorvezérlés alapértékeit a leggyakrabban használt motorokhoz igazították – és ez igaz is. A Fleischmann mozdony nem nyöszörgött, nem ugrált, ment korrektül. Meg kell valljam, bajban lettem volna, ha bármit is állítani kell a motorvezérlés vagy a terhelésszabályzás paraméterein, mert tizenegy CV regiszter értékét lehet 0 és 255 között változtatni. De erre nem volt szükség. Működött.

Három dolgot emelnék ki: először is, nem szeretem, ha a mozdony szakaszosan gyorsít vagy lassít. A tökéletesen egyenletes gyorsulást illetve lassulást eddig csak a LENZ 521 és a gold/silver mini dekóderek produkálták az ESU Lokpilot micro mellett. Most új versenyző lépett a csapatba, a Bachmann N-es dekódere hasonlóan kulturáltan mozgatja a mozdonyt. A második dolog, amit megemlítek, az az F7-re előhívható csökkentett fény. Jópofa. A végére hagytam a kedvencem: tizenöt, előre programozott sebességgörbe állítható be, ha nem akarunk saját, 28 lépéses görbét készíteni. Aki próbált már PC nélkül sebességgörbét programozni, tudja miről beszélek. Jó ötlet, alkalmaztam is egyből.

DSC_3890A 15, előre programozott sebességgörbe

Mit hagytam a végére – összegzés? Postával együtt 3750Ft-ba kerül a dekóder, és az ABC hiányán kívül sok nagatívumot nem tudok felhozni ellene. Nekem bevált, én mellette teszem le a voksom, amíg jobb nem jön :)

 

5 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 55 votes, average: 5.00 out of 5 (5 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


4 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Köszi a dekóderek tesztelését, akkor azt hiszem rátérek ennek a használatára.

  • avatar
    crash ( a szerző ) mondta:

    Most azt mondom, hogy ez a legjobb vétel a piacon N-es dekóderből. Amíg ugyanilyen áron nem jön jobb dekóder, addig ezt fogom vásárolni.

  • avatar
    pre-zli mondta:

    Nahát ez nem volt szép tőletek: már épp majdnem lebeszéltem magam az egész digitalizálás gondolatáról… Még szerencse, hogy a legtöbb N-es gépem nincs digitálisan előkészítve, és forrasztgatni meg nem is tudok, és nem is szeretek.

  • avatar
    ttmisi mondta:

    Hol lehet hozzájutni ezen az áron a dekóderhez?

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.