Főoldal » Lapszemle, Könyvbemutató, Vasút

Beyond Hidden Danger

IST 2009 november 20 Nincs megjegyzés

beyond_hidden_dangerIsmét egy könyv, amely most nem járművek bemutatásáról, hanem brit vasúti balesetekről szól. A szerző Stanley Hall évtizedek óta kutatja a témát, tevékenységét a szigetországban is elismerik, így gyakorlatilag minden anyaghoz hozzáfér. Jelen könyvének apropóját az adta, hogy az 1990-1996-ig tartó időszak a brit vasút legbiztonságosabb 7 éve volt, mindössze 5 balesettel. Utána viszont hirtelen megsűrűsödtek az események, több nagyobb esemény is történt, amelyek sajnálatos módon rengeteg áldozattal jártak, így jelentős bizalomvesztést szenvedett el a vasút. Ráadásul mindez a privatizáció után következett be, így azon nyomban ráhúzták az egészet erre. Ezzel a gondolattal a szerző is kacérkodik nem is kicsit, viszont amit leírt tények az alapján én ezt kétségbe vonnám egynémely esetben.

A könyben nincs túl sok baleset leírva (Southall-1997, Ladbroke Grove-1999, Hatfield-2000, Great Heck-2001, Potters Bar-2002), azok viszont meglehetősen részletesen. Nemcsak maga az esemény bemutatása zajlik, hanem olyan alapvető dolgokat is megmagyaráz a szerző, mint a jelzők működése, a biztonsági berendezések (BR-AWS, ATP, TPWS) üzeme, kitérők működése, így pedig a laikus érdeklődő is jobban megérti mi-miért történt. Ráadásul rajzokat is kapunk a vágányhálózatról, a baleset bekövetkeztének helyéről. Ez a megközelítés nekem nagyon bejött. Az okok keresésénél sem ragad le annál, hogy a vezér meghaladta a vörös jelzést és azért következett be a baleset, hanem próbál egyéb, apróságnak tűnő, de kapcsolódó dolgokat is találni. Mint például azt, hogy az egyik balesetnél az AWS ki volt kapcsolva, mert a karbantartás nem oldotta meg a problémáját amit előtte való napon jeleztek, vagy hogy rossz volt a kommunikáció a biztonsági rendszer működésével kapcsolatban, nem jutott el az információ a megfelelő embernek. Itt érzem én mondjuk azt, hogy kissé próbál elmenni a szerző a még több ok megtalálása felé úgy, hogy talán túlzottan azokra tereli a hangsúlyt, pedig a dolog egyszerű: vörös jelzőnél meg kell állni (főleg, hogy előtte mindig volt két jelző amik szintén erre hívták fel a figyelmet) és pont. Na mindegy, én tényleg csak egy szakavatatlan olvasó vagyok, nekem mindenesetre ilyen érzésem volt. Éppen ezért volt érdekes olvasni, hogy ugyanakkor a könyv elején kritizálta azt, hogy az egyik baleset kapcsán egy 93 pontos intézkedési listát fogalmazott meg a vizsgálat, mondván így elveszik a lényeg, ennyi megállapítást nem lett volna szabad tenni.
Ennek ellenére jó könyvnek mondom a BHD-t, nekem bejött a leíró, bemutató jellege miatt. 128 oldalas, képekkel és ábrákkal gazdagon van illusztrálva, de nem csak a balesetekről, hanem a környezetről is: megmutatja például melyik jelzőt kellett volna észrevennie a járművezetőnek. A könyv ára alapvetően 20 font, momentán 8,19 fontért szerezhető be az Ian Allantől.
Apró érdekesség a végére: tudjátok mikor csökkent drasztikusan azon balesetek száma amikor utassérülés is történt? Amikor az úgynevezett slam-door kocsikon (ezeken gyakorlatilag mindegyik fülkére jut egy ajtó, így majdhogynem a vonat teljes hossza ajtóból áll) bevezették a másodlagos reteszelést, így az utasok nem tudták (olyan könnyen) kinyitni menet közben az ajtót a gyorsabb leszállás kedvéért. Néha apróságokon múlik a biztonság.

0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5 (0 votes, average: 0.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.