Főoldal » Élménybeszámoló, Érdekesség, Vasút

Gyakran gondolok Piroskára

Tastam 2009 november 27 6 megjegyzés

100Kedves női név a Piroska, mely ráadásul nekünk, vasútrajongóknak is megdobogtatja a szivünket. Az idősebb generációnak bizonyára az 1955-ös, világhírűvé vált nyugatnémet filmet juttatja eszébe (Ich denke oft an Piroschka = Gyakran gondolok Piroskára), míg a fiatalabbak inkább a mellékvonalak egyik meghatározó vonattípusára, az MD-motorvonatokra asszociálnak hallatán. Ez a sorozat igen különleges múltra tekinthet vissza. Anno dacumal a MÁV határozott elképzelésekkel kereste fel a Ganz gyárat egy mellékvonali motorkocsitípus megrendelését illetően, ám végül a leszállított járművek paraméterei az előzetes elgondolással köszönőviszonyban sem voltak. Ennek fő oka, hogy a járműgyár éppen külföldre szállítandó konstrukciójának megalkotásán munkálkodott, amihez jó kísérleti alany volt a MÁV részére építendő motorvonat. Így aztán a hazai vasúttársaság az alacsonypadlós, variálható hosszúságú vonatok képzésére alkalmas motorkocsi helyett egy öt közönséges személykocsiból és egy poggyászteres mozdonyból álló szerelvényt kapott. Azt azonban nem tagadhatjuk le, hogy a járműtípus addig ismeretlen luxust vitt a főként a háború előttről származó ABmot-ok uralta mellékvonalhálózatra, de a szerelvények fővonali gyorsvonatként is megállták helyüket. Jellegzetes meggypiros színe alapján hamar megkapta becenevét is: Piroska. Azonban mára eljárt felettük az idő, a meglévő néhány motorvonat talán utolsó köreit futja. A fentebb említett film végén a magyar pusztán vendégeskedő német cserediák sosem látta viszont szerelmét, Piroskát, azonban reméljük, a forgalomból lassan kikopó MDmot-Piroskákból legalább egy egység megmarad az utókornak. Az alábbi fotósorozattal e járműtípusra emlékezek, a képek közül több is ma már elképzelhetetlen helyen ábrázolja kedvencünket.

101

1986 egy kellemes, nyári délelőttjén elsősorban a Bátaszékre közlekedő személyvonat kedvéért utaztam Pusztaszabolcsra, az viszont már csak a szerencsének köszönhető, hogy aznap az első prototípus szerelvény teljesítette ezt a fordulót. Ennek érdekessége, hogy – az MDmot 3002-vel együtt – másfajta ablakelrendezéssel készült, amit később a sorozatgépekével megegyezőre alakítottak.

102

Korábban a “hírös város” állomásán mindennapos látványnak számítottak az MDmotok: a szentesi motorgarázs járművei az egész délalföldet bejárták. 1992. augusztus 6-án a vadasparknál lesben állva vártam az éppen aktuális, Lakitelek felé induló személyvonatot és nem is csalódtam: az MDmot 3003-as húzott el előttem. A környezet igazi mellékvonali hangulatot áraszt, ám a felsővezeték-tartó oszlop alapján sejthető, hol húzódnak a szegedi fővonal sínjei.

103

Az egykori Békéscsaba – Szeged – Pécs útirányú közvetelen vonat felfogható a mai “délkör gyors” elődjeként is, mely az 1980-as évektől – szentesi MD-kkel – már csak Szegedet kötötte össze a baranyai megyeszékhellyel. Egy alkalommal volt szerencsém utazni rajta, s bizony nem volt túl kellemes a fejtámlák nélküli, kemény ülésen kuporogni órákon kereszül. A felvétel 1985 telén Kiskunfélegyházánál ábrázolja a Pécs felé robogó MDmot 3005-öst.

104

Ez a felvétel ugyan 2006. szeptember 17-én készült a villányi állomáson, azonban mégis archívnak számít: a főszereplőt alakító MDmot 3007 ugyanis már régen nem a pécsi vontatási főnökség lakója, hanem az Alföldön, mégpedig Debrecen körzetében rója a köröket, amikor éppen nem üzemképtelen. Az öreg gépek, melyek komolyabb karbantartásban már jó ideje nem részesültek, sajnos sűrűn meghibásodnak.

105

Egykor a Mecsek lankáin is MDmotok szállították az utasokat, azonban az egyik leglátványosabb pályán, mely Pécsváradot Bátaszékkel köti össze, már nemcsak hogy Piroskák, de más vonatok sem közlekednek. A bátaszéki fűtőház kedvence a 3012-es pályaszámú gép volt, melyet 1988. október 17-én sikerült megörökítenem (sajnos vitatható minőségő OR-WO nyersanyagra) a fontos vasúti csomópont közelében.

106

Az egész országot keresztbe átszelő ún. átlós járat volt a Pécs – Győr vonatpár, melyet egy időszakban a pécsi vontatási főnökség MD-sorozatú motorvonataiból állítottak ki. Az útvonal érintette a kevésbé forgalmas Székesfehérvár – Komárom fővonalat is, mely reláció jelenleg a megszüntetésre váró vonalak halállistáján van. A felvétel a hazafelé tartó MDmot 3014-est ábrázolja Győr-Gyárváros megállóhelynél 1982. július 22-én.

107

Az MDmotok a magyar tengerhez is eljutottak, a fentebb említett Szeged – Pécs járatpár például néhány nyári menetrendi időszakban közvetlen vonatrészt továbbított a napfény városából Fonyódra. A két MD-szerelvény Bátaszéknél vált ketté, majd Kaposvár érintésével futott be a népszerű üdülőhelyre. Nagykanizsáról is járt Piroska a Balatonhoz, a képen az MDmot 3018 éppen Balatonszentgyörgyről gyorsít ki 1988. augusztus 19-én.

108

Sopron, 1987. szeptember 26. A Szombathely felé induló MDmot 3022-t egy osztrák különvonat “árnyékában” kaptam le: akkoriban ugyanis a vasfüggöny-közeli állomáson nem volt ajánlatos a fotóapparátot elővenni, még kevésbé használni. Sopronnak korábban – időszakonként – volt közvetlen pécsi vasúti összeköttetése is, melynek továbbítását Piroska Böbétől (azaz a Bbmot sorozattól) vette át.

109

Egészen a közelmúltig a MÁV MDmot-flottájának egyik főhadiszállása Pécs volt. Nemrégen azonban elkezdődött a még üzemképes gépek Debrecenbe állomásítása, így szép lassan eltűnnek ezek a járművek a baranyai megyeszékhely állomásáról. 2006 őszén még megszokott, mindennapos látvány volt Pfaff Ferenc pompás megjelenésű felvételi épülete előtt várakozó MD-szerelvény, ugyanakkor hátul ott sorakoztak az üzemképtelen példányok.

110

Szolnokról két irányba: Szentes és Lakitelek felé indultak a Piroskák. A ’70-es évek elején rövid ideig két MD-motorvonat alkotta a Makó – Budapest gyorsvonatpárt is, ám az összeállítás nem vált be, mivel egy szerelvény kevés, kettő viszont túl sok férőhellyel rendelkezett. Az 1985-re datált felvételen a 3030-as pózol az első vágányon, a képen jól megfigyelhető a teljes (motor+öt kocsi) szerelvény.

111

A debreceni vontatási főnökség hatáskörébe tartozó füzesabonyi vonalon még a közelmúltban is mindennapos látványnak számítottak az MDmot-ok, ezen a 2007. július 7-i fotón az MDmot 3032 éppen Tiszafüredet hagyja el. Jó egy évtizede a motorvonat részét képező 1. osztályú kocsikat 2. osztályúvá minősítették vissza, majd szép lassan selejtezték őket. Egy darabig viszont – kis szerencsével – bárki utazhatott 1. osztályon…

112

A sors fintora, hogy az Európai hírű motorgarázs városának állomásáról, Szentesről nem tudok olyan képpel előrukkolni, amelyen “egészséges” Piroska látható. 2006. január 6-án a raktári vágányon álló “dögsort” fotóztam le, melyben két MDmot is látható; ezek a járművek azóta már a lángvágó martalékává váltak. Az Alföld délkeleti részét kiszolgáló vontatási telepen e hosszú évtizedeken át szolgáló járműtípust orosz társai váltották le.

113

Lakitelek egyik nagy attrakciója a vasútrajongók részére a naponta többször is lejátszódó négyes vonattalálkozás, amikor a négyféle irányból érkező, illetve négy irányba továbbinduló vonatok egyszerre tartózkodnak az állomáson. Nem új találmányról van szó: ezen az 1984-es felvételen az MDmot 3037 látható az központban, balra tőle a Btx 032-es pályaszámú vezérlőkocsi, a jobboldali vágányon egy Bz-szerelvény áll, a negyedik vonat pedig még nem érkezett meg.

114

Napjainkban a Piroskák legfontosabb “lelőhelye” Debrecen környéke, ám számuk fogyatkozása miatt egyre kevesebb vonalat járnak be. A “dupla MD” sem az igazi már: egyre több alkalommal előfordul, hogy a Nagykerekibe, illetve Létavértesre tartó, Sárándon szétakasztásra kerülő vonat egyik, esetleg mindkét felét Bzmot alkotja. 2007 nyarán azonban még szinte mindig állt egy-egy piros vonatka valamelyik vágányon, itt éppen a 3038 érkezik a peronhoz.

115

Az MD-sorozat egyik különlegessége, hogy a vontatójármű akár önállóan, mozdonyként is felhasználható, s ezt a lehetőséget – szükség esetén – ki is használták. Sajnos “normál kocsik”-ból álló szerelvénnyel, vagy tehervonattal mutatkozó MDmot-ot ábrázoló felvételt nem tudok mutatni, ám utolsóként álljon itt egy gépmenetben közlekedő Piroskáról készült fotó. Az MDmot 3041-est a szajoli Tisza-híd közelében sikerült lekapni 1988. június 30-án.

4 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 54 votes, average: 5.00 out of 5 (4 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


6 megjegyzés »

  • avatar
    IST mondta:

    Nagyon jó összeállítás, köszönet érte!

  • avatar
    LokottZsiraf mondta:

    Csatlakozom IST véleményéhez!
    A fütyülős érzetű motorhangja a fülemben van most is, amikor kigyorsít a sárándi nagy kanyarból Léta felé… Hmmm.
    Furcsa volt, amikor elsőnek azt hallottam, hogy az “emdémot” nem mozdony, vagy motorvonat, hanem igazából motokocsi. Nekem megmarad a “piros mozdonynak”. Néha MDAmot-nak hívták, nem tudja valaki, hogy mi az az “A”, miért került oda, miért törölték, vagy hogy hogy is van ez?

    Nagyon távol álljon tőlem, hogy valakit megbántsak, és mindamellett, hogy maximálisan elismerem ezeknek a gépeknek a tudását (nosztalgia nekem is), azt hiszem, ideje múzeumba vonulniuk. Újat, szebbet, jobbat a hétköznapokba, azért, hogy legyen rá utas, legyen jövőjük az elkövetkezendő járműveknek. A Vasútak.

  • avatar
    Tastam ( a szerző ) mondta:

    Helyesen MDamot (kis “a”-val) volt a motorkocsi sorozatjele. Korábban a kis “a” azt jelentette, hogy forgóvázas a kocsi, eredetileg Bhv sorozatjele Bahv volt.

  • avatar
    LokottZsiraf mondta:

    Köszi, így már világos! :)

  • avatar
    Regio mondta:

    Jó cikk gyönyörű képekkel. Köszi!

  • avatar
    Garamvölgyi Gábor mondta:

    Nekem is nagyon tetszik a cikk. Köszönöm én is!

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.