Főoldal » Kiállítás, Modellvasút, Modellvasúti hir

Modellbau Süd Stuttgart – 4. N-Scale Convention

Zsivany 2009 november 15 5 megjegyzés

icet

2009. november 12. és 15. között rendezték meg Stuttgartban, immáron negyedik alkalommal a Modellbau Süd Messe keretei között Európa legnagyobb N-es méretaránnyal foglalkozó kiállítását.

Egy vasútbarát számára az utazás eszköze nem lehet más, mint a vonat. Főként ha az úticél Budapestről közvetlen vonattal megközelíthető. Jelen esetben ez a vonat az idei menetrendben még közlekedő Danubius EuroNight vonat, amely közel 12 óra alatt repített el Budapestről közvetlenül Stuttgartba. A kedvezményes menetjegynek köszönhetően az utazás a pénztárcámat is kímélte, az átlagos jegyárakhoz képest olcsó eljutást biztosított.

181 223-9 az Orient-Danubius EuroNight vonattal indul Karlsruhe felé

181 223-9 az Orient-Danubius EuroNight vonattal indul Karlsruhe felé

A vonat reggel fél 7-kor érkezett meg Stuttgartba, és csupán 8 perc tartózkodás alatt elvégzett gépcsere után folytatta útját Frankfurt illetve Strasbourg felé. Ez utóbbi útirány miatt egy kétáramnemű 181-es típusú mozdonyt kapcsoltak Stuttgartban a vonat elé.

146 224-1 emeletes vonattal Friedrichshafenbe indul

146 224-1 emeletes vonattal Friedrichshafenbe indul

Mivel a kiállítás csak 10 órakor nyitott, úgy döntöttem, hogy az időt a pályaudvaron töltöm el. Egy kiadós reggeli után a sűrűn érkező és induló vonatokat fotóztam.

A Danubius Euro Night mozdonya Bécstől Stuttgartig a 101 030 pályaszámú mozdony volt, mely épp egy csonkavágányon tölti megérdemelt pihenőjét.

A Danubius Euro Night mozdonya Bécstől Stuttgartig a 101 030 pályaszámú mozdony volt, mely épp egy csonkavágányon tölti megérdemelt pihenőjét.

A távolsági vonatok többsége ICE motorvonat volt, de akadt mozdonyvontatású IC is. Az ICE 1-es, ICE 3-as és ICE-T vonatok mellé befutott egy TGV is, amely Párizs felé biztosít kapcsolatot. A regionális vonatok is változatos összeállítást mutattak. A 143-as, 111-es mozdonyokkal vontatott szerelvények felújított “Silberlinge” kocsikkal közlekedtek, míg az emeletes szerelvényeket 146-os Traxx mozdonyok húzták. Néha egy-egy dízel vontatású szerelvény is befutott: láttam a pályaudvaron 218-as szendvicsben emeletes szerelvényt is, de akadt 611 sorozatú motorvonat is 4 egységes csatolt szerelvényként is.

ICE-T érkezik a stuttgarti főpályaudvarra

ICE-T érkezik a stuttgarti főpályaudvarra

Intercity indul Stuttgartból

Intercity indul Stuttgartból

A pályaudvar szélén az S-Bahn szerelvények közlekedtek: 420-as és 423-as motorvonatok. Előbbiből 3 db 3 részes, utóbbiból 2 db 4 részes szerelvény közlekedett egy egységként.

ICE

ICE Stuttgart 16. vágányán

ICE 3 érkezik Münchenből, majd pár perc múlva Köln felé folytatja útját

ICE 3 érkezik Münchenből, majd pár perc múlva Köln felé folytatja útját

Egy furcsa volt a pályaudvar életében: az Euronight vonatot leszámítva nem volt gépcsere. Az összes vonat ingavonati kialakítású volt. AZ ICE vonatok 3 perc tartózkodás után már indultak is tovább egy másik mozdonyvezetővel. A tolatási mozgások száma a pályaudvaron nulla volt. A Keleti pályaudvarral összevetve ez elég furcsa, hiszen utóbbinál szinte folyamatos a tolatómozdonyok munkája.

146 201 reklámmal az oldalán

146 201 reklámmal az oldalán:
“Tipikus Baden-Würtemberg: Először feltalálják az autót, azán meg busszal és vonattal utaznak”

146 227

146 227

Miután a DB jegykiadó automatájából kb. 1 perc leforgása alatt megvettem az S-Bahn menetjeggyel egyesített kiállítás belépőjegyemet (!) 9 óra körül felszálltam az S-Bahnra és kimentem a reptér mellett elhelyezkedő Vásárközpontba. Percre pontosan 10 órakor megnyitotta kapuit a vásár.

Mivel a kiállítás teljes egészét egy nap alatt lehetetlen lett volna végignézni, így az N-es szekcióra koncentráltam.

Arnold stand

Arnold stand

A modulterepasztalok 1800 négyzetméteres területen helyezkedte el. A modulasztalok 9 ország 13 modellklubjának részvételével épültek fel.

Angol modul

Angol modul

Angol modul

Angol modul, koszolt mozdonnyal

Finn villanymozdony a modulasztalon

Finn villanymozdony a modulasztalon

A finnek egy egész atomerőművet hoztak magukkal

A finnek egy egész atomerőművet hoztak magukkal

A franciák gyönyörűen antikolt asztala

A franciák gyönyörűen antikolt asztala

Fűtőházi csendélet a francia modulon

Fűtőházi csendélet a francia modulon

Amerikai mozdonyok haladnak a francia kertesházak előtt.

Amerikai mozdonyok haladnak a francia kertesházak előtt

Az olaszok egyedi modelljei

Az olaszok egyedi modelljei

Épülőfélben lévő német nagyállomás

Épülőfélben lévő német nagyállomás

Amerikai expressz. A háttérben látható modult valós téma ihlette, melyről egy fotó kicsipeszelve látható.

Amerikai expressz. A háttérben látható modult valós téma ihlette, melyről egy fotó kicsipeszelve látható.

A nagyobb cégek közül az Arnold és a Hobbytrain volt jelen.

Arnold ICE 3

Arnold ICE 3

Arnold Halberstatti kocsi

Arnold Halberstatti kocsi

Hobbytrain 1216 001 modellje

Hobbytrain 1216 001 modellje

Hobbytrain 1216-os modellje

Hobbytrain 1216-os modellje

Hobbytrain 189-ese

Hobbytrain 189-ese

Számunkra igen érdekes modell lehet a Kato N-es méretarányú NoHAB mozdonya. Egyenlőre a magyar változatot nem tervezik, de mindenképpen egy jó alap lehet a modell egy M61-es mozdony kialakításához.

A KATO Nohab

Kato Nohab

KATO Nohab forgóváza

KATO Nohab forgóváza – két léghengerrel

A KATO Nohab teteje

A KATO Nohab teteje

A vitrinekben és kisebb standokon számos, főként N méretarányban tevékenykedő kisszériás gyártó is képviseltette magát.

SBB vezérlőkocsi kisszériában

SBB vezérlőkocsi kisszériában

Red Star Railways - Vörös Csillag Vasutak

Orosz teherkocsik N-ben

N-tram bemutató minimodul

N-tram bemutató minimodul

N-tram Nm-es gőzös és forgóvázra (Rollbock) átrakott teherkocsi. Az átrakás automatikusan működik.

N-tram Nm-es gőzös és forgóvázra (Rollbock) átrakott teherkocsi. Az átrakás automatikusan működik.

n-detail stand

Ndetail stand

n-detail: szögesdrót kerítés

Ndetail: szögesdrót kerítés

n-detail kalmárok

Ndetail kalmárok

n-detail: Benz állomás

Ndetail: Benz állomás

Horia Radulescu modelljei

Horia Radulescu modelljei

AMA 1045-öse (Montafonerbahn)

AMA 1045-öse (Montafonerbahn)

9mm apró kiegészítői

9mm apró kiegészítői

9mm 2043-asa

9mm 2043-asa

9mm 2062-ese

9mm 2062-ese

Mellettük néhány kereskedő is helyet kapott, akik bár vásári akciós árakkal hivogatták a vásárlóikat, de azért vigyázni kellett, mert ezek az árak nem mindig voltak olyan akciósak, mint amilyennek látszottak.

3 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 53 votes, average: 5.00 out of 5 (3 votes, average: 5.00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Loading ... Loading ...


5 megjegyzés »

  • avatar
    1116001 mondta:

    Nagyszerű cikk! Szép fotókkal!

    Stuttgart ugye átmenőpályaudva? Mert ez azért megmagyarázza a tolatási mozgások nullához való konvergálását:)

    Frankfurt vagy München főpályaudvarait kéne megnézni. De szerintem ott sem sokkal több a kb 30peronos vágány dacára.

  • avatar
    galbert mondta:

    Nem-nem! Stuttgart fejpályaudvar. De akár Münchenben, akár Frankfurtban nézelődsz, sehol sem látsz túl sok tolatási mozgást.Ennek oka, hogy valóban a vonatok nagy részét ingavonattal, vagy motorvonattal adják ki, távolsági forgalomban is. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy ezeknek a pályaudvaroknak általában van egy elég nagy előkészítő pályaudvaruk (Abstellbahnhof), ahol a személyvonatok összeállítását végzik és az állomásra/ról a teljes szerelvényt tolják/húzzák be/ki.

  • avatar
    1116001 mondta:

    Galbert: köszi a javítást:)

    Nem lenne rossz ha Rákoson, illetve Rákosrendezőn végre megcsinálnák eme üzemi pályaudvarokat! És hát lehet az is sokat segítene itthon, ha a még több inga és mootorvonat lenne.

  • avatar
    crash mondta:

    Mi is hazaértünk, sikeresen.
    Gazdagabb lettél valami vásárfiával?

  • avatar
    B.Zsolt mondta:

    Milyen igazságtalanság, hogy pont ott, ahol központi forgalomirányítás és elektromos váltók vannak, pont ott nem kell őket napi szinten használni. Bezzeg a Keletiben lehet egész nap rángatni a vonóvezetékeket….

Szólj hozzá!

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.